جمعه 23 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کامران دانشجو: معاند نظام جايی در دانشگاه ندارد، دانشگاه ها سالن آرايش نيستند، مهر

وزير علوم در جمع روسای دانشگاهها و موسسات غيردولتی غيرانتفاعی ضمن تاکيد بر اينکه نبايد دچار باندبازی و سياست بازی شوند گفت: معاند نظام نمی تواند عضو هيئت علمی شود. شوخی هم نداريم و شفاف از روز اول که به وزارت علوم آمدم روی اين موضوع تاکيد دارم.

حذف عنوان "غيرانتفاعی" از موسسات آموزش عالی غيردولتی

به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو پنجشنبه در نشست روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی در پژوهشگاه رويان با بيان اينکه در اساسنامه جديد اين موسسات واژه "غيرانتفاعی" از عنوان "موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی" حذف می شود گفت: اصلا قائل به اين نيستيم که وقتی در خانواده آموزش عالی (اعم از دولتی يا غيردولتی) هنگامی که اشکالی را مشاهده می کنيم چشمانمان را ببنديم. اتفاقاً کسی که دلش می سوزد مشکل را عنوان می کند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری گرايش خود برای تعامل با موسسات آموزش عالی غيردولتی را از سر دلسوزی برای آموزش عالی کشور دانست و گفت: اگر موسسات آموزش عالی غيردولتی نسبت به وزارت علوم بی نظر يا بی تفاوت باشند يک ضعف است. اين درست نيست که دست اندرکاران موسسات آموزش عالی غيردولتی فکر کنند اگر نقطه ضعف ها را بگويند وزارت علوم ناراحت می شود و ممکن است با آنها برخورد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کامران دانشجو: آخرت خود را با دنيای احدالناسی عوض نمی کنم

کامران دانشجو با بيان اينکه اگر اقدامی در برخورد با موسسات غيردولتی صورت می گيرد بر اساس اصول است گفت: آخرت خود را با دنيای احدالناسی عوض نمی کنم و از خداوند می خواهم که اين را برايم نگاه دارد.

۳۰۰ موسسه آموزش عالی غيردولتی يک مشکل و مسئله است

وزير علوم با بيان اينکه ۳۰۰ موسسه آموزش عالی غيردولتی يک مشکل و مسئله است گفت: مگر استان مازندران چقدر ظرفيت دارد که ۴۰ موسسه آموزش عالی غيردولتی در آن وجود دارد. اين يک مسئله و وضعيت گره است. اگر ۶۰ موسسه آموزش عالی غيردولتی ديگر هم در مازندران تأسيس شود اين گره به گره کورتر تبديل می شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری از شناسايی وضع موجود، ترسيم وضع مطلوب و برنامه ريزی به عنوان سه اقدام ضروری برای بهبود وضع فعلی موسسات آموزش عالی غيردولتی نام برد و گفت: هر برنامه ای چارچوبی دارد لذا طبيعی است که عده ای از يک سياست يا برنامه خوششان می آيد و يک عده هم خوششان نمی آيد. اما مهم اين است که بدون برنامه نمی توان در آموزش عالی کار کرد.

توسعه آموزش عالی با فشار سياسی يا بر اساس رفيق بازی وزير، توسعه ای انفعالی است

کامران دانشجو با بيان اينکه آموزش عالی انفعالی نمی تواند ما را به اهداف برساند خاطرنشان کرد: منظور از آموزش عالی انفعالی اين است که به عنوان مثال تأسيس يا توسعه يک موسسه آموزش عالی تحت فشار سياسی آقای فلانی صورت گيرد و يا بخاطر اين انجام شود که صاحب فلان موسسه از رفقای وزير است. اين حالت انفعالی و تحت فشار کار انجام دادن است. اما روحيه ام طوری است که تحت فشار عمل نمی کنم بلکه با کار کارشناسی پيش می روم.

رتبه بندی موسسات آموزش عالی غيردولتی؛ شهريه غيردولتی ها بر اساس نتايج رتبه بندی

وزير علوم از ارزيابی و رتبه بندی موسسات آموزش عالی غيردولتی خبر داد و گفت: درست نيست که دو موسسه با سطوح و زيرساخت های کاملا متفاوت شهريه شان يکسان باشد و هر دو با يک نگاه ديده شوند. شهريه يک تعداد از موسسات فعلی بايد ارزان هم بشود و يک عده هم که در رتبه بندی مشخص می شود بايد شهريه شان افزايش پيدا کند. پس از ارزيابی موسسات آموزش عالی غيردولتی حتی ممکن است برخی موسسات پلمپ هم بشوند. بنابراين وزارت علوم در ارتباط با موسسات آموزش عالی غيردولتی بر مبنای ارزيابی و رتبه بندی اقدام می کند.

کامران دانشجو از رتبه بندی فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و اجرايی دانشگاههای دولتی نيز خبر داد و گفت: برخی شاخص هايی که برای رتبه بندی دانشگاهها تعيين و جمع بندی می کنيم با شاخص هايی که دنيا دارند بر اساسشان رتبه بندی می کنند متفاوت است البته شاخص های آنها را نيز داريم اما شاخص هايی که معادل فرهنگ بومی خودمان و جهان بينی توحيدی است را نيز در نظر می گيريم.

وی در پاسخ به درخواست های موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی برای افزايش شهريه اين موسسات گفت: من قائل به اين هستم که مشکل موسسات آموزش عالی غيردولتی افزايش شهريه نيست يا مشکل اين موسسات به صورت مطلق مشکل شهريه نيست که اين قدر روی آن فضاسازی می شود. افزايش شهريه يکی از مشکلات موسسات آموزش عالی غيردولتی است که با حل کردن يک مشکل هم مسئله حل نمی شود. اما اين يک مشکل هم قائل هستيم که بايد درست شود.

وزير علوم با يادآوری صندليهای خالی در موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی يادآور شد: در مقطعی از زمان اعلام کرديم که ۲۰۰ هزار صندلی خالی داريم و گفتيم هر داوطلب آموزش عالی که فقط در جلسه کنکور شرکت کرده است می تواند در موسسات غيردولتی غيرانتفاعی ثبت نام کند. جداً چقدر از اين پيشنهاد استقبال شد؟ از اين ۲۰۰ هزار صندلی خالی حتی با همين ميزان شهريه که برخی را معترض کرده است هم استقبال نشد.

وزير علوم: موسسات غيردولتی در دام سياسيون نيافتند
سوال وزير علوم از غيرانتفاعيها: چرا داوطلبان آموزش عالی، کشورهای آسيای ميانه را به موسسات غيردولتی ايران ترجيح می دهند؟!

کامران دانشجو در ادامه خطاب به روسای موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی تأکيد کرد: در دامی که يک عده سياسيون پهن می کنند نيافتيم. چرا داوطلبان آموزش عالی ترجيح می دهند که به آذربايجان، ارمنستان و کشورهای آسيای ميانه برای تحصيل بروند اما حاضر نيستند به موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی بيايند. بر روی پاسخ اين چراها فکر کنيد. چون شهريه موسسات غيردولتی پائين است نمی آيند؟! لابد اگر شهريه موسسات غيردولتی غيرانتفاعی بالا برود داوطلبان آموزش عالی که به آسيای ميانه می روند، تصميمشان عوض می شود و به غيرانتفاعی می آيند!

يک موسسه آموزش عالی است که مهدکودک هم نيست!

وزير کابينه دهم با بيان اينکه با شلوغ بازی و بلوا نمی توان در آموزش عالی ايفای نقش کرد گفت: يک موسسه آموزش عالی است که مهدکودک هم نيست. برخی از اين موسسات در تبليغاتشان دروغ گفته اند. به عنوان مثال يک موسسه آمده و در بروشور تبليغاتی اش عکسی از بهترين ناهارخوری شهر تهيه کرده و به جای ناهارخوری دانشجويی موسسه اش معرفی کرده است. به يک موسسه ۱۶ بار تذکر کتبی داده شد که اين را درست کن. اما رفته دنبال اين نماينده و دنبال اين و آن.

ماجرای برخورد کامران دانشجو با توصيه ها!

وی افزود: پس از ۱۰ بار تذکر به يک موسسه آموزش عالی غيردولتی اقدام به کم کردن ظرفيت دانشجويی اش می کنيم اما باز هم به دنبال طناب بازی می رود. به نماينده زحمت کش مجلس مراجعه می کند يا به يک چهره معتمد. اين افراد هم که واقعاً وقت ندارند به طور عميق وارد مسئله شوند که ببينند فرد مراجعه کننده از موسسه غيرانتفاعی درست می گويد يا خير. فرد معتمد هم به هر حال توصيه می کند، اگر توصيه اش را انجام ندهيم معتمد ناراحت می شود و اگر انجام دهيم به آموزش عالی خيانت کرده ايم.

وزير علوم: با جيب مردم نمی توانيد دانشگاه درست کنيد

کامران دانشجو خطاب به روسای موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی گفت: آيا قائل به اين هستيد که آموزش عالی غيردولتی در کشورمان مريض است؟ اگر قائل هستيد که مريض است خوب با همديگر مداوا کنيم ديگر. قائل به اين نيستيم که موسسات آموزش عالی غيردولتی بخواهند از محل شهريه دانشجويان اقدام به فراهم کردن زيرساخت کنند يعنی معتقديم شهريه برای درست کردن زيرساخت نيست بلکه برای افزايش و بهبود زيرساخت است. لذا ايجاد زيرساخت بايد از محل سرمايه گذاری اوليه باشد نه از محل شهريه و جيب مردم.

وزير علوم با بيان اينکه برخی موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی با سرمايه گذاری های ۱۰۰ ميليون تومانی بنا گذاشته شده اند گفت: آيا با ۱۰۰ ميليون تومان می شود دانشگاه درست کرد؟ با ۱۰۰ ميليون تومان مهدکودک هم نمی توان درست کرد.

"دانشجوی پولی" لفظ چندان قشنگی نيست

وزير علوم در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به تکليف برنامه پنجم توسعه برای پذيرش دانشجوی پولی در دانشگاههای دولتی گفت: دانشجوی پولی را لفظ زياد قشنگی نمی دانم. اما وقتی دانشگاههای دولتی اقدام به پذيرش اين نوع دانشجو کنند معلوم است که داوطلبان آموزش عالی ديگر به موسسات آموزش عالی غيردولتی غيرانتفاعی نمی روند. بنابراين بحث رقابت مطرح است لذا موسسات آموزش عالی غيردولتی با نگاه داشتن همين زيرساخت های موجودشان نمی توانند ادامه دهند.

موسسات آموزش عالی غيردولتی که نمی توانند، کنار بروند!

کامران دانشجو افزود: حمايت از موسسات آموزش عالی غيردولتی دارای شاخص ها وظيفه ما است. موسساتی که شاخص ها را ندارند يا بايد خود را به شاخص ها برسانند و اگر نمی توانند خوب کنار بروند.

موسسه ای که به سمت رفتارهای جناحی و حزبی می رود قطعاً کنار گذاشته می شود

وزير علوم در بخش ديگر سخنانش گفت: در هيچ دانشگاه و موسسه آموزش عالی رفتار جناحی پذيرفته نيست. اگر ببينيم موسسه ای به سمت رفتارهای جناحی و حزبی می رود قطعاً آن را کنار می گذاريم چرا که اعتقاد داريم آموزش عالی بايد برای نظام کادرسازی کند نه برای يک جناح و حزب. اگر در دانشگاه يا موسسه ای مشاهده کنيم که افرادی معاند نظام هستند جای اين افراد در دانشگاه نيست. چه کسی گفته آزادی مطلق ارزش است؟ آزادگی ارزش است. آزادی از بند شيطان و عبد خدا بودن ارزش است.

معاند نظام در دانشگاه جايی ندارد

کامران دانشجو با بيان اينکه نظام جمهوری اسلامی ايران يک طرز تفکر دارد گفت: معاند نظام نمی تواند در اين کشور عضو هيئت علمی شود. شوخی هم نداريم و شفاف هم از روز اولی که به وزارت علوم آمدم گفتم. معاند نظام را هم ما تشخيص نمی دهيم بلکه به هر حال مراجعی هستند که اعلام و مشخص می کنند.

کامران دانشجو: رفتارهای غير اخلاقی و (عذر می خواهم) تبرج و سالن آرايش و ... اصلاً در شأن دانشگاه نيست

وی با بيان اينکه عدم رعايت مسائل فرهنگی و اخلاقی در دانشگاه غيرقابل پذيرش است خاطرنشان کرد: تا زمانی که کامران دانشجو در وزارت علوم است با رفتارهای غير اخلاقی و (عذر می خواهم) تبرج و سالن آرايش و ... که اصلاً در شأن دانشگاه نيست برخورد خواهد شد. اينها آزادی نيست بلکه شأن دانشگاه را از بين بردن است. دانشگاه در کجای دنيا "سالن مد" است. ساده ترين نوع لباسها را در دانشگاههای دنيا می پوشند. وقتی ما در نظام اسلامی صحبت از عفاف و حجاب می کنيم منظورمان فقط پوشش نيست بلکه حجاب نگاه، حجاب رفتار و حجاب گفتار نيز بايد رعايت شود.

وی با ابراز خشنودی از نگاه مسئولان دست اندرکار آموزش عالی مبنی بر اينکه آموزش عالی هم برای تعليم و هم برای تربيت است گفت: همه مان فرهنگ اسلامی را دوست داريم اما همه مان بايد اسلامی زيستن را هم دوست داشته باشيم. فقط دوست داشتن اسلام کافی نيست. در دانشگاه اگر کاری خلاف شرع، خلاف اخلاق و خلاف شأن دانشگاه انجام شد حداقلش بايد اين باشد که در درون ناراحت شويم، اين يعنی من دغدغه فرهنگ، دغدغه اخلاق و دغدغه دين دارم و هنوز اين حساسيت از کار نيافتاده است. اما اگر از کنار کار خلاف شرع و خلاف شأن دانشگاه رد شدم خيلی بد است چون نشان دهنده اين است که دغدغه دين ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016