شنبه 24 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرويز داودی: خيلی از شاخص‌های علوم انسانی با فرهنگ ايرانی اسلامی نمی‌خواند، ايسنا

- مرکز مطالعات استراتژيک، شاخص‌های علوم انسانی را بررسی می‌کند

رييس مرکز مطالعات استراتژيک نهاد رياست جمهوری، فعاليت‌های اين مرکز در مورد الگوی ايرانی - اسلامی پيشرفت و همچنين تعيين شاخص‌های علوم انسانی را تشريح کرد.

پرويز داودی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌که الگوی ايرانی اسلامی ابعاد وسيعی دارد و مبانی و اهداف آن نيز مهم است، تصريح کرد: اين بحث يک بحث گسترده است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند شايد ۱۰ سال طول بکشد که در اين ارتباط بتوانيم به جمع‌بندی برسيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که در مرکز مطالعات استراتژيک نهاد رياست‌جمهوری با توجه به فرمايشات رهبری روی بحث علوم انسانی دو سه سال پيش فعاليت‌ها آغاز شده و اين مرکز روی شاخص‌های علوم انسانی مشغول به کار است، گفت: در واقع بررسی می‌کنيم که اين شاخص‌ها چقدر متناسب با ارزش‌های اسلامی و مسائل واقعی و بومی در کشور ايران است.

داودی با بيان اين‌که خيلی از شاخص‌ها با فرهنگ ايران و مردم ايران نمی‌خواند، ادامه داد: ولی در حال حاضر از اين شاخص‌ها که بعضا محتوای ارزش‌های اسلامی در آن وجود ندارد، اخلاق اسلامی در آن نيست و بعضا يک سری از اخلاق‌های ديگر براساس فلسفه‌های مادی‌گرايانه در آن قرار دارد، استفاده می‌کنيم.

وی با بيان اين‌که در اين ارتباط ۵۰ الی ۶۰ طرح تحقيقاتی با اساتيد حوزه و دانشگاه شروع کرده‌ايم و آن‌ها در مورد شاخص‌های علوم اجتماعی و انسانی مشغول به کار هستند، گفت: در واقع آن‌ها شاخص‌ها را بررسی می‌کنند که اگر اصلاحی لازم است انجام شود و شاخص‌های جديد ارائه شود.

رييس مرکز مطالعات استراتژيک نهاد رياست جمهوری با بيان اين‌که يکی از اجزای الگوی ايرانی اسلامی می‌تواند اين شاخص‌ها باشد که با اصلاح بازنگری در علوم انسانی ايجاد می‌شود، گفت: در جلسه‌ای که در ارتباط با الگوی ايرانی و اسلامی در حضور مقام معظم رهبری مطرح شد، در ارتباط با شاخص‌های علوم انسانی به عنوان يکی از اجزای اين الگو گزارشی مطرح کرديم و ايشان نيز گفتند می‌دانستم که کارهايی در اين مرکز در حال انجام است و کار خوبی است و تاکيد کردند که بحث شاخص‌ها می‌تواند جزيی از الگوی ايرانی اسلامی قرار بگيرد.

وی گفت: اين سخنان برای ما قوت قلب بود و ما با قوت قلب اين موضوع را پيگيری می‌کنيم.

داودی با بيان اين‌که چند هفته پيش همايشی در قم با حضور اساتيد دانشگاه و حوزه در مورد شاخص‌ها برگزار کرديم و اين کار ادامه دارد، عنوان کرد: ان‌شاءالله ظرف يک سال آينده بتوانيم تحقيق درمورد بسياری از شاخص‌ها را به اتمام برسانيم. البته تعداد شاخص‌ها زياد است و ما با شاخص‌های متفاوتی روبرو هستيم و به تدريج قراردادهای جديد می‌بنديم که روی اين شاخص‌ها فعاليت شود.

رييس مرکز مطالعات استراتژيک نهاد رياست جمهوری با بيان اين‌که در مورد نظريه‌پردازی اهداف، مبانی و فلسفه الگوی ايرانی اسلامی مراکز مختلف در حال فعاليت هستند، گفت: ان‌شاءالله دست به دست هم بدهيم و يک الگوی خوب برای اداره کشور تدوين کنيم.

داودی در پاسخ به اين سوال که آيا فقط شما تحقيق در مورد شاخص‌های علوم انسانی را آغاز کرده‌ايد يا در مورد کل علوم اين امر مصداق خواهد داشت؟ گفت: اولويت ما علوم انسانی است و البته علوم ديگر نيز هست و قطعا آنجا اصلاحات کمتری نياز خواهد داشت چرا که وجوه مشترک خيلی بالاتر است و ممکن است خيلی از شاخص‌ها نياز به اصلاح نداشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016