سه شنبه 27 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيم‌پور‌ازغدی: با زندان مخالفيم، ضد اعدام‌ترين جملات در قرآن آمده است، اگر قصاص نباشد قتل آسان می‌شود، ايسنا

رحيم‌پورازغدی، قصاص را دفاع از زندگی و حيات بشر دانست.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين استاد دانشگاه در جمع دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتی طی سخنانی اظهارداشت:اگر قصاص نباشد جان ارزان می‌شود و حکم قصاص در واقع برای دفاع از زندگی و حيات بشر است.

اين عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اين‌که "اگر قصاص نباشد قتل آسان می‌شود و کينه‌های اجتماعی گسترش می‌يابد"، افزود: قصاص حمله به زندگی نيست، بلکه دفاع از آن است. قرآن در مورد قتل عمد به قصاص توصيه نکرده، بلکه به عفو توصيه کرده است، اما بايد بدانند که جان انسان گران است و هر کس متعرض آن شود بايد جانش را در بهای آن بدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که "از نظر قرآن قتل يک نفر مساوی با قتل همه بشريت است"، تاکيد کرد: ضداعدام‌ترين جملات در قرآن است. اگر در اسلام حکم سنگسار آمده برای دفاع از حريم زن و فرزند شماست، سنگسار را در يک کفه ترازو بگذاريد و وجود ۷۵ درصد مادران مجرد و کودکان بی‌پدر؛ خشونت کدام يک بالاتر و کدام يک ضدانسانی‌تر است؟

اين استاد دانشگاه افزود: آمار خشونت جنسی در جوامعی که حجاب در آن نيست نسبت به جوامعی که حجاب درآن مطرح است چندين برابر بيشتر است. اسلام هم با عقده جنسی و هم با اباحه جنسی مخالف و با تعديل جنسی موافق است. آسان‌ترين کار در اسلام ازدواج است. ما خودمان آن را تبديل به مشکل کرده‌ايم.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترين قربانی هرج و مرج جنسی زنان هستند و مظلومان روابط نامشروع جنسی زن و نيز کودکی است که متولد می‌شود.

وی گفت: ما با زندان مخالفيم، اسلام بنا را بر پيشگيری از جرم گذاشته و در موارد محدودی حکم زندان آمده است، چرا به جای زندان اردوگاه کار نمی‌گذارند.

وی خاطر نشان کرد: خشونت عليه خشونت دفاع از بشريت و کرامت اوست. هدف مجازات نيز اصلاح است اما گاه اصلاح جز با حذف امکان‌پذير نمی‌شود.

ازغدی با اشاره به اولين آيه قرآن درباره اجازه به مسلمانان برای جهاد، اظهار داشت: مسلمانان پس از آنکه ۱۳ سال آزار و اذيت شدند و ستم ديدند، اجازه دفاع از خود و جهاد يافتند. جهاد برای دفاع از کرامت انسان‌هاست، در جايی که منطق، اخلاق و تسامح ديگر جوابگو نيست.

وی تصريح کرد: جهاد ابتدايی جنگ امپرياليستی برای کسب قدرت، ثروت و رياست نيست، بلکه دفاع از مظلوم و دفاع از حق است، جهاد ابتدايی عليه قدرت‌های سلطه‌گر است نه عليه ملت‌ها.

رحيم‌پورازغدی همچنين در ابتدای سخنرانی خود با پرسيدن اين سوال از دانشجويان حاضر در جلسه "مبنی بر اين‌که مبنا و ملاک وضع حق چيست؟" و شنيدن پاسخ‌های آنان، گفت: عقل محض، توافق اکثريت، رضايت افراد، لذت و عواطف و احساسات بشری هيچ يک نمی‌تواند معيار وضع قرار گيرد.

وی تصريح کرد: عقل به دليل ناتوانی در تعيين برخی بديهيات حقوقی و توافق اکثريت نيز به دليل وجود اختلافات زياد ميان افراد نمی‌تواند مبنای تعيين حقوق بشر قرار گيرد.

ازغدی در اثبات اين‌که رضايت افراد، لذت و عواطف و احساسات نيز نمی‌تواند ملاک وضع حقوق قرار گيرد، گفت: در اين موارد اين سوال مطرح می‌شود که رضايت، لذت و عواطف چه کسی بايد ملاک باشد، رضايت من شما يا چه فرد ديگری؟ به همين دليل اين موارد نيز نمی‌توانند معيار وضع حق باشند.

وی خاطر نشان کرد: نمی‌شود با هر مبنايی حقوق را ثابت کرد، در هيچ فلسفه غيرالهی حقوق بشر ثابت نمی‌شود، عقل لازم است ولی کافی نيست.

ازغدی همچنين گفت: حقوق بشر بايد منطق داشته باشد، با هيچ منطقی نمی‌توان برای حقوق بشر فلسفه ارايه کرد مگر آنکه عالم و آدم را بطور کامل بشناسيم، تمام نظام‌های حقوقی مبتنی بر تعريفی از بشر شکل گرفته‌اند.

وی افزود: برخی ليست‌های حقوق بشر که شعارهای بزرگ و قشنگی می‌دهند، حتی نمی‌توانند برهان فلسفی برای آنها ارايه کنند، مگر پوزيتيويسم می‌تواند از قداست حقوق بشر حرف بزند با تعريف‌های آن اصلا قداست معنا ندارد. زمانی می‌توانيد بگوييد کدام حقوق درست و کدام نادرست است که نشان دهيد که با کدام انسان‌شناسی، خداشناسی، هستی‌شناسی و فرجام‌شناسی بررسی می‌کنيد.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: حقوق و تکاليف وسيله‌اند، هر مکتبی تعريفی از هدف دارد و برای رسيدن به آن حقوق را تعريف می‌کند. هر نظامی که از حقوق بشر حرف می‌زند، اما از تکليف نه، مبنايی برای حقوقی بشر ندارد. حق بدون تکليف و تکليف بدون حق معنا ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016