پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض محمد تقی کروبی به دستگاه قضايی کشور: مستند قانونی بازداشت خانگی پدر و مادرم چيست؟ کلمه

در پی انتشار اخبار چندی پيش برخی رسانه ها مبنی بر “سکته قلبی مهدی کروبی”، پسر وی، محمد تقی کروبی، طی يادداشتی در وبگاه خود، به دستگاه قضايی کشور هشدار داد تا در مورد اِعمال محدوديت های پيش آمده، بايد پاسخگو باشد.

وی با بيان اينکه در اين کشور سابقه حصر خانگی يزرگانی نظير مرحوم مدرس، مرحوم دکتر مصدق و مرحوم آيت الله منتظری اعمال گرديده است و در تمامی موارد با حفظ شان آن عزيزان تنها ارتباط آنان با جامعه از طرق مختلف محدود شده، پرسيده است: اتهام آنان چه بوده تا بدين وسيله بتواند وسايل دفاع مناسب را تهيه نمايد؟ براستی در کدام محکمه صالحه به جرايم آنان رسيدگی شده و سپس حکم محکوميت و محروميت از حقوق اوليه صادر شده است؟

متن يادداشت اين استاد دانشگاه به نقل از وب گاه شخصی اش به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


“… در يکی از سايت های وابسته به جريان حاکم خبری مبنی بر سکته قلبی پدرم منتشر شد. انتشار اين خبر موجب نگرانی خانواده و مردم شريف و بزرگوار ايران نسبت به وضعيت سلامت ايشان شد. بعد از پيگيری موضوع مقامات امنيتی به خانواده اطمينان دادند که خبر مذکور کذب محض است و ايشان در صحت و سلامتی کامل به سر می برند. با وجود آنکه از وضعيت جسمی ايشان مطمئن هستيم اما برای اطمينان منتظر ديدار و يا حداقل يک تماس کوتاه تلفنی پدر با يکی از افراد خانواده ايم.

صرف نظر از ظالمانه و يا عادلانه بودن شرائط تحميل شده موجود، وظائف قانونی مقامات قضائی را مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی که قوه قضاييه را قوه‌‌ای مستقل ، پشتيبان حقوق فردی و اجتماعی و مسؤول تحقق بخشيدن به عدالت ميداند را يکبار ديگر ياد آور می شوم. حمايت از حق دادخواهی، استقلال قضايی، عدالت کيفری ، محاکمه عادلانه و … در اصول مختلف قانون اساسی تضمين شده است.

از مقامات قضايی می پرسم کدام يک از موارد فوق در قبال اين بزرگواران تاکنون رعايت گرديده است؟ از ابتدا تاکنون مقامات امنيتی همواره بر حصر خانگی تاکيد می کنند اما براستی اين حصر است يا زندان ؟ در اين کشور سابقه حصر خانگی يزرگانی نظير مرحوم مدرس، مرحوم دکتر مصدق و مرحوم آيت الله منتظری اعمال گرديده است و در تمامی موارد با حفظ شان آن عزيزان تنها ارتباط آنان با جامعه از طرق مختلف محدود شده است.

مطلبی جامع و تطبيقی در باب حصر خانگی در نظام های حقوقی معاصر نگاشته ام که ان شالله در آينده نزديک منتشر خواهم کرد. اما در اين نوشتار کوتاه صرفا می خواهم بدانم مستند قانونی بازداشت خانگی اين عزيزان چيست؟

اتهام آنان چه بوده تا بدين وسيله بتواند وسايل دفاع مناسب را تهيه نمايد؟ براستی در کدام محکمه صالحه به جرايم آنان رسيدگی شده و سپس حکم محکوميت و محروميت از حقوق اوليه صادر شده است؟

بسياری از دوستان و اعضای خانواده بعد ازسپری شدن سه ماه اميدوارند قوه قضائيه مطابق شان و وظيفه قانونی خود نسبت به محدوديت های اعمال شده بطور ماهوی و شکلی پاسخگو باشد.”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016