پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد منتظری در پاسخ به هاشمی رفسنجانی: اگر با فرياد آيت‌الله منتظری همراهی می شد، امروز شاهد اين همه ظلم و شکنجه نبوديم، جرس

جــرس: در پی اظهارات هاشمی رفسنجانی در جريان مصاحبه با سايت آينده، و بيان مواردی از ده سال اول انقلاب، احمد منتظری با ارسال جوابيه ای به اين اظهارات، خطاب به رئيس مجلس وقت ايران خاطرنشان کرد "اگر هنگامی که آيت‌الله منتظری مسأله شکنجه در زندان‌ها را مطرح می‌کرد، به جای بايکوت کردن و حبس اطرافيان و وابستگان و در نهايت حصر خود ايشان، با متجاوزين به حقوق مردم برخورد می‌شد، آيا امروز شاهد شکنجه‌های قرون وسطايی در زندان‌ها بوديم؟! "

به گزارش سايت دفتر مرحوم آيت الله منتظری، پسر اين مرجع تقليد در پاسخ به برخی اظهارات رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به او يادآور شده است "اگر آن روز که آيت‌الله منتظری پس از فتح خرمشهر و در زمان اقتدار رزمندگان عزيز پيشنهاد اتمام جنگ را مطرح نمود، پذيرفته می‌شد، آيا شاهد اين همه خسارات جانی و مالی بوديم و آيا لازم می‌شد جام زهری نوشيده شود؟!

متن جوابیۀ احمد منتظری به هاشمی رفسنجانی به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای هاشمی رفسنجانی زيد عزّه
پس از عرض سلام و آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترم
مصاحبه اخير جنابعالی با سايت آينده از اين نظر که خواسته‌ايد ناگفته‌هايی را بيان نماييد قابل تقدير است اما چون به حافظه خود اعتماد نموده‌ايد، مشتمل بر مطالب خلاف واقع نيز هست که چه بسا تاکنون خوانندگان تذکر داده‌اند.

همچنين لازم است اين نکته را يادآوری نمايم که ذکر خاطرات شخصی و تکرار کلمات عاميانه، که در يک جوّ دوستانه و صميمی و زمان خاصی مطرح شده، باعث شده است بسياری از دوستان تلقی توهين نمايند و با حالتی ناباورانه مطالب مصاحبه حضرتعالی را بيان می‌نمايند. البته اينجانب يقين دارم چنين قصدی نبوده ولی لازم دانستم جنابعالی را به اين نکته آگاه نمايم.

اختلاف در ديدگاه‌ها و راهکارها امری بسيار طبيعی است. به عنوان مثال محرم دانستن مردم به عنوان صاحبان اصلی مملکت و شفاف بودن با آنان و انتقاد علنی از مسئولين، که شيوه مرحوم آيت‌الله العظمی منتظری بود، برای شما قابل قبول نبود؛ ولی آيا هنوز هم بر اين نظر خود پابرجا هستيد؟

ملاقات کنندگان با آيت الله منتظری – علاوه بر مردم عادی- مقامات و شخصيت‌ها از قبيل وزرا و نمايندگان مجلس و مسئولين قضايی و ائمه جمعه و روحانيونی بودند که هر کدام گزارش ها و اطلاعات مستندی را به ايشان منتقل می‌کردند که موجب احساس تکليف برای معظم‌له می‌شد.

در مورد وضع زندان‌ها و اعدام‌ها منابع خبری و مستندات ايشان علاوه بر موارد فوق، گزارش های هيئت عفو امام و نيز نمايندگان ايشان در زندان‌ها بودند و منابع اطلاعات ايشان در مورد جبهه‌ها، فرماندهان و رزمندگانی بودند که در صحنه جنگ حضور داشتند.

آيا سزاوار است اعتماد کردن به گزارش های مستند را "زود قضاوت کردن" و "شنيده‌ها را مطرح کردن" ناميد؟

اگر هنگامی که آيت‌الله منتظری فرياد دفاع از جان و مال و آبروی دگرانديشان و مخالفين را سرمی‌داد، جنابعالی و دوستان نيز همراهی می‌‌نموديد و اين ارزش‌های والای انسانی را ارج می‌نهاديد، آيا امروز شاهد اين همه بی حرمتی به فعالان سياسی و منتقدين و حتی مراجع تقليد و عالمان و دانشمندان بوديم؟!

اگر هنگامی که آيت‌الله منتظری مسأله شکنجه در زندان‌ها را مطرح می‌کرد، به جای بايکوت کردن و حبس اطرافيان و وابستگان و در نهايت حصر خود ايشان، با متجاوزين به حقوق مردم برخورد می‌شد، آيا امروز شاهد شکنجه‌های قرون وسطايی در زندان‌ها بوديم؟!

اگر آن روز که آيت‌الله منتظری پس از فتح خرمشهر و در زمان اقتدار رزمندگان عزيز پيشنهاد اتمام جنگ را مطرح نمود، پذيرفته می‌شد، آيا شاهد اين همه خسارات جانی و مالی بوديم و آيا لازم می‌شد جام زهری نوشيده شود؟!

اگر آن روز که آيت‌الله منتظری فرياد می‌زد که نظام ما وقتی ارزشمند است که قائم به شخص يا اشخاص نبوده و جمهوريت و اسلاميت آن بايد اصل و پابرجا باشد، او را همراهی می‌کرديد، آيا اين همه ضربه به جمهوريت و اسلاميت نظام وارد می شد؟!

اگر آن روز که...

اگر ...
اميدوارم جنابعالی و همه دوستان واقعی نظام و کشور با همدلی و اتحاد و گذشت در جهت اصلاح امور گام برداشته و در راه خدمت به مردم موفق باشيد.

احمد منتظری
بيست و نهم ارديبهشت ماه ۱٣٩۰


گفتنی است اخيرا هاشمی رفسنجانی در گفت و گويی مطالبی در مورد برکناری آيت الله منتظری از قائم مقامی رهبری ايراد کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016