سه شنبه 7 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: تعيين گزارشگر حقوق بشر برای ايران يک بازی سياسی است؛ نگران نيستيم، ايسنا

ـ بهايی‌ها آزادانه در کشور فعاليت می‌کنند و فقط اجازه تبليغ ندارند


دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با اشاره به تغيير لحن و محتوای قطعنامه‌های اخير عليه ايران گفت: اتهامات جديد وارد شده به ايران نشان می‌دهد که آنها اصل مبانی اسلام را هدف قرار داده‌اند و اين پديده مبارکی است؛ زيرا معلوم شد که اصل دعوا بر سر چيست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدجواد لاريجانی ادامه داد: امروز کسانی عليه ما قطعنامه صادر می‌کنند که صاحب ننگين‌ترين سوابق ضد انسانی و حقوق بشری هستند. امروز براساس گزارش‌های رسمی سازمان ملل مخوف‌ترين زندان‌های جهان در آمريکا و انگليس است.

مشاور امور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه در ادامه با تبيين سست بودن منطق قطعنامه‌ها اظهار کرد: بعد از فتنه ۸۸ امروز بخش عمده‌ای از قطعنامه در دفاع از فتنه گران است؛ اين در حالی است که غربی‌ها مرتبا از اصول دموکراسی و قانونمندی و پايبندی به آن سخن می‌گويند، حال آنکه به صراحت با اين رفتارشان از قانون‌شکنان و کسانی که با طرح دروغ بزرگ تقلب در انتخابات بزرگترين لطمه را به يک کشور و ملت زده‌اند دفاع می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی در ادامه، دروغگويی به جهانيان را از ديگر رفتارهای ناپسند غرب دانست و افزود: از دروغگويی‌های بزرگ غربی‌ها و سکولارها اين است که می‌گويند اسلام توانايی حکومت ندارد. اين دروغ بزرگی است که به اسلام می‌بندند؛ حال آنکه اسلام بسيار قدرتمند است و همه می‌بينند که تحرکات منطقه همه ريشه در اسلام دارد.

دبير ستاد حقوق بشر در ادامه خاطرنشان کرد: يکی از اهداف غربی‌ها از صدور اين قطعنامه‌ها اين است که ايران را در صحنه جهانی منزوی کنند و کاری کنند که ما خجالت بکشيم و برويم خانه‌مان اما ما می‌گوييم سازمان ملل خانه ماست.

لاريجانی در ادامه تصريح کرد: ما طرفدار يک آهنگ معقول منصفانه و بدون تمهيد مقدمات برای سيطره سلطه غرب و صهيونيسم هستيم. اگر فکر می‌کنند با اين قطعنامه‌ها می توانند ما را متوقف کنند، اشتباه کرده‌اند چرا که اين قعطنامه‌ها عملکرد ما را قوی تر خواهد کرد. ما نمی‌پذيريم که رسالت امر حقوق بشر تمهيد جهانگشايی دموکراسی سکولار غرب باشد. آنها کرامت انسانی را محصول يک قرارداد می‌دانند در حالی که ما آن را ارزشی الهی می‌دانيم که ذاتا بايد پاس داشته شود؛ طوری که حتی معتقديم شخص، خودش نيز حق تضييع کرامت خود را ندارد.

دبير ستاد حقوق بشر در ادامه با بيان اينکه ميدان حقوق بشر، ميدان انفعالی ما نيست بلکه ميدان بسيار پرتحرکی برای ماست، خاطرنشان کرد: امروز غرب خود بزرگترين متهم نقض حقوق بشر در جهان است. کافی است ببينيد آنها در کشورشان چه می‌کنند. امروز اسلام‌ستيزی يکی از مظاهر کريه در غرب است. در همين کشور سوئيس که می‌گويند اسوه حقوق بشر است، گفتند مسلمانان حق ندارند برای مساجدشان مناره داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقليت‌های مذهبی در ايران گفت: در ايران اقليت‌های مذهبی در قانون اساسی تعريف شده‌اند و حتی در مجلس شورای اسلامی ما نماينده کليمی، آشوری و مسيحی داريم که حق رای آنها با رئيس مجلس برابر است.

مشاور رئيس قوه قضائيه در امور بين‌الملل همچنين با اشاره به موضوع بهايی‌ها که بسيار مورد توجه محافل غربی و رئيس‌جمهور آمريکاست، گفت: بهايی‌ها اقليت دينی نيستند بلکه يک فرقه يا کالت هستند که ما بر اساس حقوق شهروندی با اين هموطنان برخورد می‌کنيم يعنی تا زمانی که حقوق و قوانين را محترم می‌شمارند کسی متعرض آنها نيست و بسياری از بهايی‌ها بر همين اساس دارای فعاليت‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی هستند.

به گفته لاريجانی بهايی‌ها اجازه فعاليت تبليغی برای فرقه خود ندارند؛ همانطور که در کشورهای غربی هم چنين اجازه‌ای به فرقه‌ها داده نمی‌شود.

دبيرستاد حقوق بشر با ارائه راهکاری درباره گزارشگر ويژه حقوق بشر اظهار کرد: راه حل اين است که گزارشگری را از سوءاستفاده قدرت‌های غربی نجات دهيم. چرا تنها برای ايران گزارشگر تعيين شود؟ بايد قانونی بگذاريم که همه کشورها گزارشگر داشته باشند. ما اين را يک بازی سياسی می‌دانيم که البته نگران آن هم نيستيم.

لاريجانی درباره اعتراض غربی‌ها به قصاص و راهکار برخورد با اتهامات وارده از سوی آنها در اين باب گفت: قصاص، حق شهروندان است، نه حق حکومت. اساس قصاص بر اين است که اوليای دم هستند که می‌توانند عفو کنند و يا فرد را قصاص کنند. جايگاه دولت در قصاص اينجاست که تلاش کند شهروندان را به رضايت راضی کند. اصلا دولت در صدد نيست کسی را قصاص کند. حکم قصاص که صادر می‌شود، زحمت دولت شروع می شود که با روش‌هايی آن را تبديل به رضايت اوليای دم کند.

وی با بيان اينکه يکی از دستاوردهای ستاد حقوق بشر تشکيل سازمان‌های مردم‌نهاد مختلف بوده است، يادآور شد: بسياری از اين سازمان‌های مردم‌نهاد اکنون همين کار را می‌کنند و اساسا هدف آنها گرفتن رضايت از اوليای دم و کم کردن موارد قصاص است. اينها تلاش می‌کنند تا عفو به جای قصاص حاکم شود. ما اگر احکام اسلامی را خوب بفهميم و خوب اجرا کنيم و خوب آن را برای جهانيان تبيين کنيم، هيچ سرزنشی را لازم نيست تحمل کنيم.

مشاور رئيس قوه قضائيه در امور بين‌الملل درباره بازگشت افاغنه به کشورشان نيز تصريح کرد: ايران بيش از دو دهه است که پناهگاه مظلومان افغان است ولی زمان آن رسيده که آنها را تشويق به بازگشت به کشورشان کنيم.

لاريجانی با بيان اينکه بايد با يک تعامل معقول بتوانيم شهروندان افغان را کمک کنيم به کشورشان برگردند، گفت: سازمان ملل و دولی که ادعا دارند در افغانستان بايد دموکراسی قوی باشد کمک کنند که مهاجران بازگردند. سياست ما بازگشت انسان‌دوستانه آنها بر اساس منطق اسلامی است.

به گزارش ايسنا، لاريجانی که در برنامه تلويزيونی تهران ۲۰ حضور يافته بود، در پايان بر ضرورت پيگيری حقوق شهروندان ايرانی در کشورهای بيگانه تاکيد کرد و گفت: ما بايد با تمام امکانات از حقوق شهروندان خودمان در کشورهای ديگر و خصوصا کشورهای غربی دفاع کرده و مشکلات آنها را پيگيری کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016