جمعه 10 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار جوانی: آرايش مجلس نهم در انتخابات رياست جمهوری دهم تعيين کننده است، ايسنا

ـ کارهای ارزشمند دولت فراموش نشود
ـ در کشور ما انتخابات سالم، آزاد و رقابتی است

رييس اداره‌ سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اين انقلاب در مسيری که حرکت می‌کند هر چه به جلو می‌رود مراقبت از آن سخت‌تر و دشوارتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار جوانی در نشستی با عنوان «فتنه در گذر زمان و نقش خواص» که از سوی بسيج ناحيه حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد، گفت: امروز اگر کسی بخواهد در خط مقدم جهاد با دشمنان خوب عمل کند بايد از يک بصيرت عميق برخوردار باشد.

وی با اشاره به بعثت پيامبر اکرم با بيان اين‌که بعثت حضرت محمد (ص) انقلاب بزرگی بود که دستاوردهای بسيار ارزشمندی داشت، اظهار کرد: اگر به فلسفه بعثت و اهداف مبعوث شدن پيامبر توجه کنيم می‌بينيم که انقلاب اسلامی ما در امتداد بعثت پيامبر (ص) است و همانگونه که حرکت پيامبر عظيم‌الشان اسلام به عنوان کسی که به دنبال ايجاد نظم نوين در جامعه بشری بود، ولی با توطئه‌ها و مخالفت‌ها مواجه شد و البته مجاهدين و انسان‌های پاک با پيامبر (ص) يک جبهه‌ مقاومت اسلامی را به وجود آوردند و نهايتا پيامبر (ص) موفق شد. در انقلاب اسلامی ما نيز با همراهی مردمی با عظمت و دلباخته ارزش‌ها با امام مواجه بوديم و ديديم که جبهه‌ مقاومتی شکل گرفت و انقلاب اسلامی به پيروزی رسيد.

رييس اداره سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه گفت: ما از تجارب ارزشمند انقلاب صدر اسلام و پس از آن برخورداريم و به همين دليل ملت ما موفق شد حرکت در مسير اصلی را حفظ کند و بر توطئه‌هايی که پس از انقلاب شکل گرفت فائق بيايد و دست به مقابله بزند و در واقع می‌توان گفت انقلاب اسلامی حرکتی برای قرار گرفتن مسلمانان و امت اسلامی در مسير اصلی خود بود.

جوانی اظهار کرد: طبيعی است که از صدر اسلام به بعد اين حرکت با توطئه‌ها و تهديدهايی مواجه بوده است همچنين انقلاب ما هم با تهديد و توطئه مواجه بود و در اين بين خط انحراف جدی‌ترين خطر برای يک نظام اسلامی و يک حکومت دينی مبتنی بر ارزش‌ها قلمداد می‌شود.

وی در ادامه به نقش خواص در جريان به وجود آمدن اين توطئه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: دليل اصلی اين‌که يک فتنه موفق و آثارش دامن‌گير يک جامعه می‌شود اين است که خواصی که بايد در زمان مناسب ايفای نقش می‌کردند به وظيفه خود عمل نکردند و در واقع در صحنه‌ای که می‌بايست حضور پيدا کنند حضور نمی‌يابند و درک درستی از شرايط و موقعيت ندارند. در اين صورت فتنه‌گران می‌توانند مسير طرح فتنه خود را پيدا کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جوانی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون ما در دهه چهارم انقلاب هستيم و حدود ۳۳ از انقلاب ما می‌گذرد و امروز دلايل عديده‌ای مبنی بر اين‌که نظام اسلامی ما با سرعت رو به جلو حرکت می‌کند وجود دارد.

اما اگر انقلاب ما در اين دهه در سال ۹۰ در مسير اصلی خود حرکت می‌کند اين موضوع به معنای نبود توطئه‌ها و تهديد نيست اين انقلاب در مسيری که حرکت می‌کند هر چه به جلو می‌رود مراقبت از آن سخت‌تر و دشوارتر می‌شود. چرا که وقتی آرمان اصلی انقلاب اسلامی سعادت بشر باشد طبيعی است که در جهان جبهه‌ای عليه‌اش شکل بگيرد.

رييس اداره سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: اگرچه امروز انقلاب اسلامی ما توانسته جبهه‌ای را در برابر باطل و نظام سلطه ايجاد کند و اين خيزش‌ها، قيام‌ها و حرکت‌های اسلامی در منطقه و حرکت‌هايی که حتما درون کشورهای خارج از جهان اسلام به وجود آمده نشان دهنده توفيق‌های ملت ايران در مسير حرکت به سمت آرمان‌هاست.

جوانی افزود: ‌هم اکنون هر چقدر جلوتر می‌رويم کسانی که از ابتدا مخالف انقلاب اسلامی ما بودند نگرانی‌شان نسبت به حفظ منافعشان بيشتر می‌شود و امروز آمريکايی‌ها، انگليسی‌ها و سلطه‌گران بيش از هر زمان ديگری احساس خطر می‌کنند.

رييس اداره سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بيان اين‌که ما در مصاف با نظام سلطه از ابتدای انقلاب تا به امروز به يک واقعيت تلخ رسيده‌ايم، گفت: يک واقعيت اين است که به رغم اين‌که دشمن اصلی ما دشمن بيرونی است اما خطرات اصلی که متوجه نظام اسلامی است از داخل و درون کشور ديده می‌شود و اين همان چيزی است که حضرت امام(ره) به خوبی آن را ديدند و در اين مسير جريان‌های داخلی عمدتا مشکلات را در فضای فتنه‌گون به وجود آوردند.

وی افزود: اين جريان در حال انحراف ادعای بر حق بودن و جامعه را دچار سردرگمی می‌کردند و مسائل را طوری طرح کردند که تشخيص حق از باطل دشوار بود حال در اين سال‌های پس از انقلاب در مقاطعی که جريان‌های منحرف و نفوذی که داعيه حق‌مدار بودن را داشتند ولی دچار انحراف بودند مجال پيدا می‌کردند که مديريت جامعه را به طور کامل در دست بگيرند امروز ما در موقعيت ديگری بوديم.

وی همچنين با اشاره به اظهارات بازرگان در زمان امام(ره) گفت: دشمنان و منحرفان برای شکست انقلاب ملت ايران پيچيده عمل کردند تا جايی که امام نسبت به جريان‌های انحرافی و ليبرال‌ها اظهار نگرانی کردند و پس از آن در سال ۶۸ با کنار زدن آقای منتظری واقعيت تلخی آشکار شد.

وی افزود: منتظری مجاهد نستوه و انسان عالی قدر و به تعبير حضرت امام(ره) حاصل عمر امام بودند و به همين علت در جايگاه قائم مقامی حضرت امام قرار داشت اما اين‌که چرا اين اتفاق برای او افتاد و اين‌که چگونه يک جريان به نام باند مهدی هاشمی معدوم توانست منتظری را به اينجا برساند جای بحث دارد، خود اين جريان می‌گويد که ما از اعتماد اين فقيه عالی‌قدر سوء استفاده کرديم و منتظری در اين مسير خطر اين جريان را نمی‌پذيرفت و همچنين نصايح امام را نيز قبول نکرد و اين موضوع تجربه‌ بسيار ارزشمندی است.

جوانی در ادامه سخنان خود گفت:‌ ما از اين دوره‌ها عبور کرديم تا به مقطعی رسيديم که از آن به عنوان دوم خرداد ياد می‌شود و در اين دوره اتفاقات تلخی افتاد و برخی فکر کردند انقلاب از مسير خود خارج شده اما دوران اصولگرايی آمد و مردم پشت سر کسانی قرار گرفتند که شعارها و گفتمانشان همان شعارها، گفتمان و ارزش‌های انقلاب بود و در اين جا بود که غرب به اين جمع‌بندی رسيد که دوم خرداد نمی‌تواند ريشه‌دار باشد و مردم ايران به انقلاب اسلامی وفادار هستند.

وی گفت: در دوره اصولگرايی بود که انفعال در سياست خارجی تبديل به سياست فعال شد و ما از وادادگی در سياست هسته‌يی عبور کرديم و زمانی که نگاه امام نسبت به رژيم صهيونيستی به دست فراموشی سپرده شد آقای احمدی‌نژاد با طرح مسائلی درباره‌ هولوکاست مجددا نگاه امام را زنده کرد و وقتی اين اتفاقات افتاد دشمن به اين نتيجه رسيد که دوم خرداد يک اسثنا بود و بايد قدرت ايران را پذيرفت.

به گزارش ايسنا، سردار جوانی در ادامه سخنان خود با اشاره به فتنه ۸۸ گفت: بزرگترين خيانتی که فتنه‌گران در اين زمان کردند اين بود که نگاه دشمن را نسبت به ما تغيير دادند و دشمن را اميدوار کردند که می‌تواند در داخل ايران سرمايه‌گذاری و ملت ايران را از درون دچار مشکل کند و در ادامه اين فتنه به اين دليل عمق پيدا کرد که خواص در آن‌جايی که بايد ايفای نقش می‌کرد اين کار را انجام ندادند و با اتخاذ مواضع دو پهلو و چند پهلو زمينه گرفتند و حتی آقای اوباما در شعارهای انتخاباتی‌اش بحث تغيير را به ميان آورد و گفت: من دنبال اين هستم که با نگاه جديد به ايران و جمهوری اسلامی گذشته را اصلاح کنم.

وی افزود: در حال حاضر ما از اين فتنه عبور کرديم اگر چه کاملا فتنه و ريشه‌هايش سوزانده نشده و خطرش دفع نشده، مجددا با انحراف ديگری مواجه شديم که اين خطر جديد قابل توجه و آن همان وجود جريان انحرافی است، اين جريان با نفوذی که وارد می‌کند می‌خواهد وارد ارکان قدرت شود و مديريت جامعه را به عهده بگيرد، بنابراين بايد هوشيار بود و دانست اين انحراف به وجود آمده چيست؟ و چه کسانی در اين جريان هستند و از چه شيوه‌ها و روش‌هايی استفاده می‌کنند.

وی افزود: برای دشمن مهم اين است که وحدت و ثبات جامعه را به هم بزند و رهبری و موقعيت رهبری را تضعيف کند در اينجاست که بايد ببينيم خواص نقش خود را ايفا می‌کنند يا نه.

وی ادامه داد: در اين راستا در مسايل فتنه ۸۸ و انحراف جديد برخی خوب عمل کردند و برخی خوب عمل نکردند.

جوانی با بيان اين‌که «اتفاق رخ داده در سال ۸۸ را نمی‌توان بدون نگاه به دوره ۸ ساله‌ اصلاحات تحليل کرد» گفت: بايد دانست که سردمداران سال‌های دوم خرداد تحت عناوينی چون توسعه‌ سياسی و .... به دنبال چه بودند؟ يک بسيجی بايد بفهمد که آقای خاتمی مجمع روحانيون مبارز و کارگزاران در آن سال‌ها چه می‌خواستند.

در ادامه اين نشست يکی از حضار در مورد بحث طرح سوال از رييس‌جمهور از سوی نمايندگان مجلس شورای اسلامی پرسيد که سردار جوانی در پاسخ به اين سوال گفت: بايد ببينيم که در مقطع کنونی مصلحت است که سوالی انجام شود يا نه؟ هم اکنون يک عده تلاش دارند که جريان انحرافی را معادل دولت و يا اصولگرايی قرار دهند که اين غلط است.

وی تاکيد کرد: ما نبايد کارهای ارزشمندی را که اين دولت انجام داده و همچنين مواضع صحيحی که اتخاذ کرده فراموش کنيم.

وی با بيان اين‌که در اين بين مجلس هم بايد به وظيفه‌ خود عمل کند، گفت: اما لازم است تا مجلس از ورود به مباحث چالشی پرهيز کند و حرکتش مدبرانه و هوشيارانه باشد.

يکی ديگر از حضار از جوانی پرسيد: آيا می‌توان در مورد کانديداهای انتخابات رياست جمهوری آينده از هم‌اکنون نظری داشت که جوانی در پاسخ به اين سوال گفت: تا انتخابات رياست جمهوری آينده زمان داريم ولی به نظر من آرايش مجلس نهم در انتخابات رياست جمهوری آينده تعيين کننده خواهد بود.

وی افزود: البته معمولا جريان انحرافی به اين سادگی‌ها نمی‌تواند روی افراد بزرگ تاثير بگذارد. از طرفی صحنه صحنه آزمون است هر چه موقعيت انسان بالاتر باشد آزمون‌ها سخت‌تر می‌شود، روزگار سخت امتحان می‌گيرد و در اين مسير نفسانيت، هوا و هوس‌ها و قدرت‌طلبی‌ها در انحرافات افراد بی‌تاثير نبوده است.

جوانی همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است جريان انحرافی در انتخابات مجلس آينده ورود پيدا کند؟ گفت: در کشور ما در سال‌های اخير مشخص شده که انتخابات سالم، آزاد و رقابتی است و هر کس بتواند از فيلتر شورای نگهبان عبور کند پس از آن تبليغ کند و رای مردم را به دست بياورد وارد ساختار قدرت می‌شود و به خاطر همين گفتيم که بزرگترين جرم در سال ۸۸ اتهام تقلب در انتخابات بوده است. چراکه دشمنان به اين جمع‌بندی رسيدند که می‌توانند در فرآيندهای سياسی قبل از انتخابات فضاسازی و شکل دهی به افکار عمومی تاثير بگذارد.

وی گفت: در اين راستا قطعا هر جريانی تلاش می‌کند در تهران و شهرستان‌ها آدم خود را وارد مجلس کند. و اگر جريان‌هايی به دليل بدنامی نمی‌توانند با تابلوی خود وارد صحنه شوند سعی می‌کنند پشت تابلوهايی قرار بگيرند که بيشترين قرابت و نزديکی را با آن‌ها دارد، در اين‌جا مراقبت خاصی لازم است و شورای نگهبان بايد دقت کند که افرادی را تاييد صلاحيت کند که صلاحيتشان احراز شده باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: به هر ترتيب آقای احمدی‌نژاد يک هويت رييس‌جمهوری دارد و در جايگاهی است که طی آن سياست نظام، دفاع از اين جايگاه به عنوان رييس‌جمهور است، اگر توقعمان اين است که رييس دولت در اداره کشور با نشاط کارها را بيش ببرد بايد نوع برخوردها هم متناسب با اين توقع باشد.

وی با بيان اين‌که «نيروهای بسيجی بايد به تبيين جريان انحرافی بپردازند» گفت: خطر جريان انحرافی وقتی است که ناديده انگاشته شود و رشد کند، ولی بايد دانست که جريان انحرافی معادل دولت نيست.

در پايان اين نشست يکی از حاضرين از جوانی پرسيد چطور بفهميم که بصيرت داريم يا نه؟ که رييس اداره سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به اين سوال با تاکيد بر اين‌که بايد قبول کنيم بصيرت عامل نجات است، به خطبه‌ ۱۵۳ نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: با توجه به پيچيدگی‌هايی که هم اکنون وجود دارد شاخص اصلی برای ما بايد ولايت فقيه باشد و در اين صورت ما دچار مشکل نمی‌شويم.

وی خطاب به حاضرين بسيجی خاطرنشان کرد: از اين ملاک و معيار ( ولايت فقيه) لحظه‌ای غافل نشويد وقتی می‌گوييم فصل‌الخطاب اينجا معنا می‌شود، امام کسی است که جلو قرار دارد و امت پشت سر او هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016