دوشنبه 13 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز دوشنبه ۱۳ تير: اعدام دسته‌جمعی هفت زندانی در زندان اوين

اعدام دسته جمعی هفت زندانی در زندانِ اوين، هرانا

خبرگزاری هرانا - گزارش ها حاکی از آن است که سحرگاه روز يکشنبه، دوازدهم تيرماه، ۷ زندانی به طور مخفيانه و دسته جمعی در زندان اوين اعدام شدند.

روز شنبه ۱۱ تيرماه ۶ نفر از زندانيان واحد ۲ زندان قزلحصار کرج و يکی از زندانيان محبوس در سلول های انفرادی بند ۱ زندان رجايی شهر کرج، جهت اجرای حکم اعدام به زندان اوين منتقل شده بودند که تمامی اين افراد صبح يکشنبه به دار آويخته شدند.

بر اساس گزارش وبسايت فعالين حقوق بشر و دموکراسی اسامی اعداميان به شرح زير است:

۱- "حميد نادر"، ۴۴ ساله، زندانی عادی محبوس در سالن ۱ واحد ۲ زندان قزلحصار کرج که به اتهام داشتن مواد مخدر دستگير و به اعدام محکوم شده بود.
۲- "ابولفضل عظيمی تبار"، ۵۰ ساله، محبوس در سالن ۱ واحد ۲ زندان قزلحصار
۳- "مهدی بشيری"، زندانی محبوس در سالن ۸ (خدمات) واحد ۲ زندان قزلحصار
۴- "جواد عبدالله وند"، ۵۴ ساله، که تا قبل از اعدام در سالن ۱ واحد ۲ زندان قزلحصار به سر می برد.
۵- "اصغر(نام خانوادگی نامشخص)، محبوس در سالن ۳ واحد ۲ زندان قزلحصار
۶- يک زندانی تبعۀ کشور افغانستان که در واحد ۲ زندان قزل حصار زندانی بود.
۷- "مسعود علی مرادی"، ۳۰ ساله، که در سلول های انفرادی بند ۱ زندان رجايی شهر کرج زندانی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از سه زندانی سياسی کرد به اعتصاب غذای خود پايان داد، موکريان

ابراهيم سيدی يکی از سه زندانی سياسی کرد در زندان رجايی شهر کرج به اعتصاب غذای خود پايان داد.

خسرو کردپور مدير آژانس خبری موکريان و فعال حقوق بشر در گفتگو با بی بی سی گفت: "بر اساس تماسی که امروز با من گرفته شد آقای انور خضری و کامران شيخه که دو تن از زندانيان اهل مهاباد هستند همچنان در اعتصاب غذا به سر می برند. از اعتصاب آنها حدود يک ماه است که می گذرد."

انور خضری، کامران شيخه و سيد ابراهيم سيدی، سه زندان سياسی کرد هستند که در اعتراض "به شرايط زندان و نگهداری آنان ميان مجرمان عادی و قاچاقچيان و قاتلان دست به اعتصاب غذا زده اند".

بر اساس گزارش های منتشر شده در سايت های مخالفان دولت ايران اين افراد ابتدا در زندان اوين نگهداری و سپس به زندان رجايی شهر منتقل شدند.

***

احضار حسن يونسی، وکيل دادگستری و فرزند وزير اطلاعات دولت خاتمی، به زندان، کلمه

حسن يونسی، وکيل دادگستری و فعال سياسی که در اسفند سال گذشته برای دو ماه بازداشت شده بود، پس از تاييد حکمش در دادگاه تجديد نظر، برای گذراندن دوران محکوميت خود به زندان احضار شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران حکم صادره از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در خصوص محکوميت حسن يونسی را عينا مورد تاييد قرار داده است. گزارش های رسيده حاکی از آن است که اين رای به رغم نظر اوليه قضات دادگاه و در اثر فشار برخی محافل امينی و قضايی مورد تاييد قرار گرفته است.

اين وکيل دادگستری و فعال سياسی در دادگاه بدوی به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم به يک سال حبس تعزيری و ۶ ميليون جريمه نقدی بدل از ۲ سال حبس و ۵ سال محروميت از حرفه وکالت محکوم شده بود که اين حکم عينا در دادگاه تجديد نظر مورد تاييد قرار گرفت.

حسن يونسی، فرزند علی يونسی وزير اطلاعات دولت محمد خاتمی و معاون حقوقی مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام است. او که طی سال‌های اخير چندين بار با حضور در دادگاه انقلاب تهران، برای دفاع از برخی زندانيان سياسی اعلام آمادگی کرده بود، روز اول اسفند ماه سال گذشته بازداشت شد و دو ماه را در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و تحت بازجويی گذراند و در نهايت در چهارم خرداد ماه، با توديع وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.

حسن يونسی پيش از اين دادگاه‌های پس از انتخابات را “نمايشی” توصيف و تاکيد کرده بود که حقوق متهمان در اين دادگاهها رعايت نمی‌شود. وی گفته بود: “از آنجا که اينجانب به عنوان وکيل دادگستری چندين بار با حضور در دادگاه انقلاب برای دفاع از برخی از متهمين سياسی اعلام آمادگی نمودم ولی به اشکال مختلف برای انجام وظيفه با سنگ اندازی و بهانه گيری مواجه شدم ناچار از ارائه اين نوشته هستم [...] اين دادگاه بيشتر از دادگاه به نمايشی شبيه است که بر اساس يک سناريو نوشته شده سناريويی که از توهمات و برنامه ريزيهای نويسندگان آن ناشی می شود…”

در بخشی از رای صادره در خصوص محکوميت او نيز آمده است: ” متهم با نگارش و انتشار مطلبی تحت عنوان جمهوری اسلامی واقعی و جمهوری اسلامی تقلبی، جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق مردم، دروغگويی، و فريبکاری، کشتار مخالفين و منتقدين، حلال دانستن جان و آبروی ناراضيان، استفاده از داغ و درفش، سرکوب و ارعاب، اعتراف گيری به زور، و با مطرح نمودن اين مطالب و انتشار آن نظام اسلامی را تقلبی خوانده و در مقاله ديگری دستگاه قضايی و دادگاه های مربوط به محاکمه فتنه گران را دادگاه های نمايشی قلمداد نموده و طی مقاله ای تحت عنوان ۲۵ روز بی خبری از سهراب و خبر مرگ وی، نظام را متهم به ظلم و ستم نموده است و با نامشروع خواندن دولت رسمی و عنوان دولت کودتا و شبه نظامی اسلامی به نظام شاهنشاهی در مطلبی تحت عنوان ” از موزه عبرت تا موزه کهريزک” و با اتهام شکنجه به نظام فعاليت های تبليغی خود را بر عليه نظام جمهوری اسلامی ادامه داده است.

***
ايوب قنبر پوريان با وضعيت روحی نامناسب در رجايی شهر زندانی است، کلمه

به گزارش خبرنگار کلمه، قنبر پوريان که در يکی از راهپيمايی های مسالمت آميز پس از انتخابات بازداشت شده است از خرداد سال ۸۸ در زندان است . او کارگری بود که برای کارهای ساختمانی از يکی از روستاهای استان لرستان به تهران آمده بود تا کمک خرج خانواده اش باشد . ايوب سرپرست خانواده اش است، چرا که پدرش سالها پيش فوت کرده است. او سرانجام در فروردين امسال از بند ۳۵۰ زندان اوين به زندان رجايی شهر منتقل شد .

او در مدت زندانی بودنش در بنذ ۳۵۰ چند بار اقدام به خودکشی کرد اما با کمک هم بندانش از مرگ نجات يافت اين جوان ۲۰ ساله به مشکلات روحی و بيماری افسردگی مبتلا است .

زندانيان سياسی بند ۳۵۰ در مدت زندانی بودن ايوب بارها با نوشتن چندين نامه به مسوولان قضايی و شرح دادن وضعيت وخيم جسمانی او ، خواستار آزادی هرچه سريع تر وی شدند.آنها در نامه های خود تاکيد می کردند که ايوب از نظر جسمی و روحی به شدت بيمار شده است و هرچند هم بندانش تمام سعی خود را برای محافظت از وی به کار گرفته اند اما مراقبت از وی خيلی دشوار شده و مسووليت هرگونه اتفاقی برای وی با مسوولان قوه قضاييه ايران است. آنها همچنين پرسيده بودند او چگونه با چنين شرايطی قادر است امنيت ملی يک نظام را تهديد کند که از آزادی اش ممانعت می کنيد؟

اما مسوولان قضايی نه تنها هرگز به اين درخواستها پاسخی ندادند که او را به زندان رجايی شهر نيز منتقل کردند ، زندانی که از نظر شرايط رفاهی وضعيت بدتری هم دارد . وی اکنون در اين زندان نيز وضعيت مناسبی ندارد .

ايوب قنبرپوريان ، ۲۰ ساله و اهل يکی از روستاهای کوهدشت لرستان است که در تهران به عنوان کارگر ساختمان مشغول به کار بوده است .

وضعيت جسمانی و روحی او در اين يک سال اخير بسيار نامناسب بوده است اما با اين حال دادستان تهران و مسوولان زندان با مرخصی او هر بار مخالفت کرده اند.

ايوب که نزديک به دو سال است ، زندانی است تنها چند بار توانسته با خانواده و بستگان خود ملاقات کند، چرا که خانواده اش در شهرستان زندگی می کنند و به خاطر مشکلات شديد مالی به سختی امکان سفر را پيدا می کنند. قنبرپوريان به دليل از دست دادن پدرش، سرپرست خانواده بوده و در تمام ماه های گذشته ،خانواده او با مشکلات مالی فراوان دست به گريبان بوده اند..

او اوايل فروردين ماه سال ۱۳۹۰ به همراه هادی حسينی که به اتهام همکاری با القاعده بازداشت شده از زندان اوين به زندان رجايی شهر کرج تبعيد شد .

وی اکنون به اتهام اخلال در نظم و اقدام عليه امنيت ملی به سه سال و چهار ماه حبس محکوم شده و در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجايی شهر حتی از حق تماس تلفنی با خانواده اش هم محروم است .

***

اعدام يک شهروند مشهدی به اتهام قتل، هرانا

خبرگزاری هرانا - بامداد روز گذشته ۱۲ تير ماه يک زندانی ۲۳ ساله به نام "حسن" در زندان مرکزی مشهد به جرم قتل اعدام شد.

به گزارش روزنامه خراسان، روز گذشته يک زندانی در محوطه زندان مرکزی مشهد به جرم قتل "مهدی" به هنگام سرقت از مغازه وی اعدام شد.

وی در حالی به چوبه دار سپرده شد که از اوليای دم تقاضای بخشش داشت. اين جوان درحالی که خطاب به خانواده مقتول گفت:" اگر مرا نمی بخشيد لااقل حلالم کنيد! و با گفتن اين جمله بود که برادر مقتول طناب دار را کشيد.

***
دور جديد جمع آوری ماهواره ها در مناطق کردنشين، هرانا

خبرگزاری هرانا – در تداوم جمع آوری آنتن های ماهواره در شهرهای مختلف، نيروهای انتظامی در طی روزهای گذشته اقدام به جمع آوری گسترده ماهواره در سطح شهر و روستاهای مناطق کردنشين کرده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، نيروهای انتظامی در شهرهای سلماس ، اروميه ، مهاباد ، نقده ، پيرانشهر ، بوکان ، سنندج ، کامياران، روانسر و نوسود بدون مجوز به خانه شهروندان جهت جمع آوری دستگاه ماهواره حجوم برده است.

همچنين گفته می شود در بعضی از مناطق روستايی تابعه اين شهرها نيز نيروهای انتظامی اقدام به حمله گسترده به روستاها کرده و آنتن و دستگاه های ماهواره را جمع آوری کرده اند.

***
لغو حکم اعدام يوسف ندرخانی، نوکيش مسيحی، به شرط توبه، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا - وکيل يوسف ندرخانی، کشيش نوکيش مسيحی که پس از محکوميتش به اعدام در دادگاه بدوی، پرونده‌اش برای تجديدنظر به ديوان عالی ارجاع شده بود، می‌گويد اين ديوان با ابطال حکم اعدام، خواستار توبه اين شهروند مسيحی شده است.

محمدعلی دادخواه، وکيل دادگستری به خبرگزاری فرانسه گفت که ديوان عالی ضمن ابطال حکم اعدام يوسف ندرخانی، کشيش نوکيش مسيحی، و ارجاع دوباره پرونده به دادگاه رشت، از آقای ندرخوانی درخواست کرده تا از مسيحيت توبه کند.

دادخواه گفته است که از طريق تماس تلفنی از صدور اين حکم مطلع شده و قصد دارد برای اطمينان خاطر به رشت، محل نگهداری آقای ندرخانی، سفر کند. به موجب اين حکم اگر ندرخانی توبه نکند، پرونده بار ديگر در دادگاه رشت به جريان خواهد افتاد.

يوسف ندرخانی که مدت‌ها پيش و در سن ۱۹ سالگی از دين اسلام خارج شده و به مسيحيت روی آورده، تا پيش از بازداشت، کشيش جماعتی از مسيحيان اهل رشت بود. ندرخانی پس از آنکه شهريورماه ۸۹ بازداشت شد، به خروج از اسلام، تبليغ مسيحيت و در نهايت ارتداد متهم و به اعدام محکوم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016