سه شنبه 14 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: ما در چار چوب اصول اعتقادی مان نسبت به کرامت انسان و حقوق شهروندی نهايت تلاش را می‌کنيم، ايسنا

- از سفر شيخ‌الازهر استقبال می‌کنيم
- مرزبانان آذری وارد خاک ايران شده‌ بودند
- به رسميت‌شناختن حق هسته‌يی ايران‌ زمينه مذاکرات بعدی با ‌‌١+۵ است


سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان درباره اظهارات مشاور امنيت ملی آمريکا مبنی بر آمادگی کشورش برای تعامل و گفت‌وگو با ايران در مورد برنامه هسته‌يی‌اش، گفت: ما در چارچوب مذاکرات ‌۱+۵ و طبق توافقی که انجام شده هميشه آمادگی ادامه مذاکرات را اعلام کرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت ادامه داد: بر اساس تفاهم صورت گرفته معتقديم به رسميت شناخته شدن حق ايران برای برخورداری از دانش هسته‌يی بهترين اقدامی است که می‌تواند فضا را برای همکاری‌های بعدی آماده کند.


به رسميت شناختن حق هسته‌يی ملت ما بهترين زمينه را برای مذاکرات بعدی فراهم می‌کند

او افزود: اين گونه اظهار نظرها و مشروط کردن بحث‌های مربوط به فعاليت صلح‌آميز کشورمان به تحريم‌های غيرقانونی درست نيست و از آن جا که در چارچوب اعلام فشار مطرح می‌شود بار ديگر بايد به آن‌ها متذکر شويم که اين تحريم‌ها را غيرقانونی و يک جانبه و فراقانونی می‌دانيم و معتقديم نمی‌توان حقوق يک ملت را با تحت فشار قرار دادن برای عقب نشينی از حقوقش به خطر انداخت.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: پذيرش واقعيت و به رسميت شناختن حق ملت ما می‌تواند بهترين زمينه را برای مذاکرات بعدی فراهم کند.


از مقامات انگليس آزادی تاجيک را در اسرع وقت خواسته‌ايم

وی هم‌چنين در مورد وضعيت نصرت الله تاجيک ـ سفير پيشين کشورمان ـ که در انگليس بازداشت است گفت: وی به صورت غيرقانونی، با دام‌گذاری توسط مقامات آمريکايی و به بهانه تجارت دوگانه در حبس و بازداشت خانگی و محدوديت به سر می‌برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصريح کرد: اين اقدام مقامات آمريکايی اقدامی خلاف اصول بين‌المللی و اصول اخلاقی است. از مقامات انگليس آزادی وی را در اسرع وقت خواسته‌ايم و معتقديم با توجه به مشکلات جسمی و روحی وی که به تاييد پزشکان انگليس نيز رسيده است، بايد به وضعيت تاجيک رسيدگی شود.

او ادامه داد: وکلای جديدی وضعيت تاجيک را رسيدگی می‌کنند. صادر نکردن رواديد برای خانواده تاجيک می‌تواند به مشکلات جسمی و روحی وی بيافزايد و وضعيت وی را به خطر بياندازد.

مهمان‌پرست گفت: وزارت خارجه در اين رابطه با دعوت از کاردار انگليس به تهران اين مساله را با وی در ميان گذاشت و از آن‌ها خواست تا نسبت به اين مساله پاسخ مناسب را ارائه دهند. آن‌ها قول دادند که از طريق مقامات وزارت کشور انگليس اين مساله را دنبال کنند. اميدواريم در اسرع وقت دستور آزادی وی و بازگشتش به ايران صادر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنين در مورد سفر معاون اول رييس‌جمهور کشورمان به عراق که اعلام شده قرار است پايه‌گذار مرحله اول "منطقه ساعت" باشد، گفت: اين سفر از اهميت بسيار بالايی برخوردار است. برگزاری نشست کميسيون مشترک ميان دو کشور که با حضور بخش‌های خصوصی و اقتصادی کشورمان انجام می‌شود منجر به انعقاد قراردادهای متعددی در زمينه‌های اقتصادی، ‌تجاری، حمل و نقل و گمرکی خواهد شد.

وی گفت: اين سفر و قراردادها می‌تواند فضای روابط دو کشور را وارد تحول جدی و اساسی کند. ما ظرفيت‌های فراوانی برای همکاری داريم و معتقديم اين سفر می‌تواند ما را به سمت اهداف از پيش تعيين شده هدايت کند و همکاری‌هايی که می‌تواند ميان ايران،‌ عراق،‌ سوريه و ترکيه شکل گيرد و دستاوردهای آن برای ملت‌های منطقه بسيار مفيد و موثر است. با اين سفر می‌توان گام اساسی در اين جهت برداشت.


کسانی با اهداف سياسی درباره دادگاه رفيق حريری، وحدت و يکپارچگی لبنان را هدف گرفته‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنين در مورد دادگاه رفيق حريری و مسائلی که در مورد حزب الله در اين رابطه مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اين موضوع در چارچوب مسائل داخلی لبنان و توسط همه جريان‌های سياسی و مردم و دولت آن مطرح است. درست در روزی که دولت ميقاتی تشکيل و بيانيه وزارتی آن صادر شد کيفرخواست دادگاه برای تحت تاثير قرار دادن وضعيت دولت لبنان صادر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: کسانی که با اهداف سياسی اين دادگاه را دنبال می‌کنند وحدت و يکپارچگی لبنان را مورد هدف گرفته‌اند و خواستار ادامه کار با ثبات دولت لبنان نيستند. هر گونه اقدام سياسی برای دخالت در امور داخلی لبنان و ايجاد فتنه و بهم زدن وحدت و يکپارچگی لبنان را فقط در جهت منافع رژيم صهيونيستی می‌دانيم.


مرزبانان آذری وارد مرزهای ما شده بودند

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنين در مورد انتشار اخباری در مورد درگيری ميان مرزبانان ايران و آذربايجان در روز گذشته گفت: چند نفر از مرزبانان جمهوری آذربايجان وارد مرزهای ما شده بودند که به دستور ايست مرزبانان کشورمان بی‌توجه بودند. اين حادثه منجر به زخمی شدن برخی افراد و کشته شدن يک مرزبان جمهوری آذربايجان شده است.

وی افزود: کميته‌های مرزبانی دو کشور موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند وجزييات آن در حال بررسی است.


تنها يک سفير به خاطر شرکت در انتخابات استعفاء کرده است

به گزارش ايسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که به تعدادی از سفارت‌خانه‌های ايرانی سفير اعزام نشده است و برخی از سفيران نيز برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفاء داده‌اند، گفت: ما به طور متوسط از ميان حدود ۱۴۰ نمايندگی در سال ۳۵ تا ۴۰ سفير و رييس نمايندگی را که دوره سه تا چهار سال زمان ماموريت‌شان پايان يافته است را جابه جا می‌کنيم. تا جايی که خبر دارم يک سفير به خاطر انتخابات استعفاء داده است و سفيران ما در حال حاضر مشغول به کار هستند. غير از يکی يا دو مورد که مانند انگلستان که به دلايل سياسی برای تعيين سفير تاملی صورت گرفت، رييسان نمايندگی‌های ما مشغول به کار هستند و در زمان مقرر و پايان تابستان اين جابه جايی‌ها صورت می‌گيرد.


روابط ايران و مصر ضرری برای امنيت کشورهای خليج فارس ندارد

مهمان‌پرست هم‌چنين در مورد اظهارات وزير خارجه مصر مبنی بر اين که به شرطی با ايران روابط برقرار می‌کنيم که به کشورهای حاشيه خليج فارس آسيب نرسد، گفت: روابط ايران و مصر به هيچ وجه به امنيت روابط با ساير کشورهای خليج فارس ضرر نخواهد رساند. همان طور که ما قبلاً اعلام کرده‌ايم معتقديم روابط خوب و مثبت ميان دو کشور بزرگ ايران و مصر يقيناً به نفع دو ملت و ملت‌ها و کشورهای منطقه خواهد بود. سياست هم‌گرايی و همکاری با کشورهای منطقه‌ اولويت سياست خارجی ما قرار دارد. هر گونه اختلاف و دامن زدن به جدايی کشورهای منطقه از هم از سياست‌های رژيم صهيونيستی و حاميان آن است. آن‌ها تلاش می‌کنند پروژه اسلام هراسی يا ايران هراسی را دنبال کنند. بدون توجه به ترفندها و توطئه‌هايی که کشورهای فرا منطقه‌يی برای جدايی کشورهای ما از هم دنبال می‌کنند، در مسير ارتقای روابط با همه کشورهای منطقه و حل کردن مشکلات و مسائل منطقه و رسيدگی به مطالبات مشروع مردم را دنبال می‌کنيم.

او در مورد اظهارات روز گذشته فرمانده کل سپاه در مورد اطلاعات تازه‌ای درباره موج جديد ترور در کشور از سوی دشمنان، گفت: انقلاب‌های مردمی ناشی از بيداری اسلامی رو به پيش است. رژيم صهيونيستی از ايجاد دولت‌های مردمی در منطقه در هراس است. وجود دولت‌های مستقل و مقتدر در منطقه می‌تواند کمک کند تا روابط ايران با آن کشورها به نقطه درخشانی برسد بنابراين از همه اقدامات از جمله اقدامات تروريستی و نا امن کردن منطقه و ايران دفاع و حمايت می‌کنند. ماهيت رژيم صهيونيستی حمايت از اقدامات تروريستی و بر هم زدن امنيت منطقه است و اين به دليل وضعيت ناگواری است که پيدا کرده‌اند.


رايزنی‌ها وزير خارجه کويت می‌تواند به تثبيت منطقه کمک کند

وی در مورد برخی اخبار مبنی بر اين که وزير خارجه کويت در سفرهای خود به منطقه موضوع دخالت‌های ايران در کشورهای منطقه را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: بايد به مطالب معتبر و مستند پرداخت. اين سفرها و رايزنی‌ها می‌تواند به تثبيت منطقه و ايجاد ثبات و امنيت کمک کند.


با فشارهای سياسی نمی‌توانيم مسائل اعتقادی و اصولی کشورمان را لغو کنيم

مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش که نماينده دائم آمريکا در شورای حقوق بشر اعلام کرده است اگر ايران به گزارشگر ويژه حقوق بشر اجازه ورود به کشور را ندهد، وی در خارج از ايران به تحقيقات خود ادامه می‌دهد، تصريح کرد: اين موضع بايد با دقت زياد انجام شود و ارزش‌های انسانی را دنبال کند. نبايد از موضوع مهم حقوق بشر به عنوان ابزار سياسی استفاده کرد. متاسفانه کشورهای مدعی حقوق بشر در غرب اعتباری با رفتارهای دوگانه خود برای خود باقی نگذاشتند.

وی افزود: مقامات غربی آبروی خود را در اين راه از دست می‌دهند. آن‌ها متهم اصلی نقض حقوق بشر در دنيا هستند و صلاحيت اظهار نظر در اين موارد را ندارند. ما در چار چوب اصول اعتقادی خودمان نسبت به کرامت انسان و رسيدگی به حقوق شهروندی نهايت تلاش را می‌کنيم و به هيچ وجه با فشارهای سياسی نمی‌توانيم مسائل اعتقادی و اصولی کشورمان را لغو کنيم. هرچند که در موضوعات مختلف همکاری‌های بسيار متنوعی را در زمينه حقوق بشر با نهادهای مربوطه داشته و داريم و آن را در موضوعات مختلف تخصصی ادامه خواهيم داد. اما استفاده دوگانه و ابزاری را زشت و غيراخلاقی می‌دانيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان هم‌چنين اخبار منتشر شده از سوی مقامات آمريکايی در مورد اين که ايران به گروه‌های مختلف عراق و افغانستان سلاح می‌دهد و موجب ناامنی می‌شود را دروغ بزرگ دانست.

دستيار ويژه وزير امور خارجه کشورمان هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که يکی از شرکت‌های تسليحاتی روسيه اعلام کرده که مسکو می‌خواهد زيردريايی کوچک به ايران ارسال کند آيا با توجه به اين که روسيه قرارداد s۳۰۰ را با فشار سياسی لغو کرد، امضای قرارداد جديد معقول است، گفت: مذاکرات مقامات ايران و روسيه در زمينه‌های مختلف ادامه دارد و در بسياری از زمينه‌های همکاری‌های اقتصادی وتجاری روابط پيگری می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبنی بر بلوکه کردن اموال و دارايی ايران در کرواسی، گفت: آمريکايی‌ها و برخی از کشورهای غربی تلاش زيادی می‌کنند تا از طريق تحريم‌ها غيرقانونی به ملت ما فشار وارد کنند تا دست از خواسته‌های مشروع خود بردارند. اين گونه اعمال فشارها هيچ گونه نتيجه و تاثيری در اراده ملت ما نخواهد داشت. گاهی بانک‌ها و شرکت‌های متعلق به کشورها اظهار می‌کنند برخلاف ميل خود تحت فشارهای سنگين بسياری مجبور می‌شو‌ند با وجود خسارت‌های شديد فعاليت‌های خود را محدود کنند.

او در مورد استعلام شرکت دخانيات ايران از وزارت خارجه در مورد وابستگی شرکت مارلبورو به رژيم صهيونيستی گفت: تا کنون خبری در مورد اين که استعلامی انجام شده باشد ندارم.


حادثه مرزی ايران و آذربايجان موضوعی نيست که نگرانی ايجاد کند

مهمان‌پرست در مورد درگيری روز گذشته در مرزهای ايران و آذربايجان نيز اظهار کرد: با بررسی که انجام شد متوجه شديم چند تن از مرزبانان جمهوری آذربايجان احتمالا سهوا وارد مرز ما شده بودند. اين کار ممکن است در مرزهای همسايگی صورت گيرد. آن‌ها به اهميت مرزبانان کشورمان بی‌توجه بوده‌اند و اين حادثه منجر به زخمی شدن برخی از افراد و کشته شدن يک مرزبان جمهوری آذربايجان شده است. بايد درباره محدوده دقيق و مرزهای دو کشور و دستور ايست که معمولا مورد توجه قرار می‌گيرد دقت بيش‌تری داشت.

وی ادامه داد: کميته‌های مرزبانی دو کشور بلافاصله اين موضوع را در دستور کار قرار دادند و بررسی را آغاز کردند. دستگاه‌های ديپلماسی دو کشور هم در حال مذاکره هستند. جزييات اين مساله در حال بررسی است. اما اتفاقی است که ممکن است به صورت تصادفی در مرزهای دو کشور همسايه بيفتد و موضوعی نيست که نگرانی ايجاد کند.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: روابط ميان دو کشور بسيار خوب است و ظرفيت‌های بالايی برای همکاری وجود دارد. عزم و اراده مسوولان دو کشور بر ارتقای روابط است و سفر مقامات عالی‌رتبه ايران و آذربايجان به دو کشور موفقيت‌آميز است و سفر اخير علی لاريجانی به باکو نيز بسيار خوب و موفق بود و دستاوردهای خوبی داشت. بايد با درايت و هوشياری مسوولان اين حوادث را بررسی کرد و مانع تکرار آن شد.


از سفر شيخ‌الازهر به ايران استقبال می‌کنيم

وی هم‌چنين در مورد اخبار منتشر شده در مورد اعلام آمادگی شيخ الازهر برای سفر به تهران در صورت ارسال دعوت‌نامه و هم‌چنين اظهارات جليلی در مورد آمادگی ايران برای همکاری صلح‌آميز هسته‌يی با مصر گفت: از سفر شيخ‌الازهر استقبال می‌کنيم و اگر اين آمادگی در آن‌ها وجود داشته باشد از طريق دفتر حفاظت منافع کشورمان دنبال خواهيم کرد.

وی ادامه داد: مسوولان کشور ما بارها اعلام کرده‌اند ما آمادگی داريم دانشی که در کشور ما به صورت بومی و توسط جوانان ما به دست آمده است را برای پيشرفت و توسعه کشورهای دوست و منطقه در اختيار آن‌ها قرار دهيم. يکی از دانش‌های پيچيده نيز دانش هسته‌يی است که می‌توانيم اين دانش پيشرفته را در اختيار اين کشورها قرار دهيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين پرسش که آمريکا در اقدامی يک جانبه برخی شرکت‌های کشتی‌رانی ايران را تحريم کرده است، اقدام ايران برای مقابله با تحريم‌ يک جانبه چيست؟ تصريح کرد: اقدامات يک جانبه آمريکا و تحريم شرکت‌های کشتی‌رانی ما برخلاف ادعای آن‌هاست که اعلام می‌کنند قصد تحت فشار قرار دادن ملت ايران را نداريم و می‌خواهيم با دولت ايران مقابله کنيم. اين نقض کاملا آشکار ادعای دروغين آن‌هاست. آن‌ها می‌خواهند ملت ما را تحت فشار قرار دهند آن ها می‌خواهند از مردم ما انتقام بگيرند و هنوز ناراحت هستند که در سی و سه سال پيش با وقوع انقلاب اسلامی دست‌شان از منابع کشور ما بريده شد.

وی افزود: اقدامات آمريکا خلاف مقررات و اصول بين‌المللی است ما از راه‌های ممکن برای پيگيری شکايت‌های شرکت‌های خود حمايت می‌کنيم و دنبال پيگيری‌های حقوقی آن‌ها و گرفتن خسارت در مقابل اين اقدامات غيرقانونی هستيم.


اميدواريم راه حل مناسبی درباره پرداخت پول نفت توسط هند پيدا شود

خبرنگار ديگری پرسيد، بدهی هند به ايران به حدود ۸ ميليارد دلار رسيده است و ايرداتی که مقامات هندی در مورد پرداخت پول به ايران می‌گيرند بيش‌تر به بهانه شبيه است تا ما را وادار به مبادله پاياپای و دريافت روپيه غيرقابل تبديل هند کنند. راه‌کار ايران در اين‌باره چيست؟ که مهمان‌پرست گفت: تا آن جا که من اطلاع دارم رقم، اين مقدار نيست و مبلغی که تا کنون هند برای دريافت نفت به ايران بدهکار است رقم بسيار کم‌تری است. اما در هر صورت وقتی کشورها وارد کار تجارت انرژی و نفت و گاز می‌شوند بايد پيش‌بينی برای پرداخت قيمت آن را هم داشته باشند. مشکلات تحريمی که برای برخی از بانک‌ها ايجاد شده در اين مساله ايجاد اشکال کرد. مقامات اقتصادی کشور ما با مقامات هندی در حال مذاکره هستند. با مذاکره‌ای که مقامات رسمی و اقتصادی و بانکی کشورمان با همتايان خود دارند اميدواريم راه حل مناسبی پيدا شود.

به گزارش ايسنا، مهما‌ن‌پرست در ابتدای اين نشست اعياد شعبانيه و روز پاسدار جانباز و ميلاد امام حسين(ع) را تبريک گفت و افزود: اين ايام با حادثه حمله ددمنشانه نيروهای نظامی آمريکا به هواپيمايی مسافربری کشورمان است که در نتيجه آن ۲۹۰ تن از اتباع بی‌گناه کشورمان به شهادت رسيدند. اين حادثه با اقدام غيرانسانی تحريم هواپيمای جمهوری اسلامی ايران توسط مقامات آمريکايی نيز تقارن دارد. ما اين اقدام را محکوم می‌کنيم. مقامات آمريکايی‌ نشان دهنده ادامه خصومت سه دهه گذشته مقامات آمريکا نسبت به ملت عزيزمان است اين حادثه را محکوم می‌کنيم و اميدواريم شاهد اين گونه جنايات وحشيانه و غيرانسانی توسط آمريکايی‌ها نباشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016