دوشنبه 10 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان پرست: تشکيل کميته حقوقی بين ايران و آرژانتين در خصوص آميا، مهر


امريکايی ها کلا ناوگانشان را ببرند، هرکس را مردم بپسندند مورد احترام ماست، بحث های ايرانی-عربی فتنه است، با روس ها در تماسيم، تصميمی برای کاهش رابطه با انگليس نگرفته ايم،موازی کاری نداريم و... از جمله محورهای گفتگوی مشروح سخنگوی وزارت خارجه با مهر است
.


به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در گفتگويی مشروح با خبرنگار مهر به تببين مواضع کشور در حوزه های مختلف پرداخت که مشروح اين گفتگو به اين شرح است:

*در خصوص روابط ايران و عربستان برخی معتقدند که بعد از تحولات منطقه روابط دو کشور به سردی گراييد در حالی که پيش از وقوع اين تحولات نيز روابط دوستانه ای بين دو کشور برقرار نبود علت کدر بودن روابط ايران و عربستان در دوره فعلی چيست؟

ارتقاء سطح روابط با کشورهای همسايه و کشورهای منطقه جزء اصول سياست خارجی ايران است بنابراين فکر می کنيم رابطه ايران و عربستان می تواند در ظرفيت های بسيار بالاتری ارتقا پيدا کند و حتما روابط خوب بين ايران و عربستان می تواند به نفع مردم دو کشور ومنطقه باشد.

برخی اختلاف نظرهای سياسی ممکن است در خصوص تحولات منطقه بين دو کشور وجود داشته باشد که با رايزنی هايی که صورت می گيرد بايد سعی کنيم عملکرد مناسب تری در منطقه داشته باشيم و آنچه که به نفع منطقه است در دستور کار کشورهای همسايه از جمله عربستان قرار بگيرد . ما نقطه نظرات خود را در اين زمينه اعلام کرده ايم.

گفتگوی بحرينی - بحرينی راه حل خروج از بحران

*در مورد تحولات بحرين، ايران اعلام آمادگی کرده بود که برای خروج اين کشور از حالت پيچيده کنونی کمک کند. آيا پيشنهاد ايران به اطلاع مقامات بحرينی رسيده است؟

ما که اعلام کرده ايم راه رسيدن به يک نقطه مطلوب در داخل بحرين اين است که نيروهای خارجی از اين کشور بيرون بروند و تظاهرات مسالمت آميز مردم سرکوب نشود و به خواسته های آنان توجه شود و گفتگوهای بحرينی- بحرينی برقرار شود. اگر کشورهای منطقه از جمله بحرين خواهان يک حضور مقتدرانه در منطقه باشند بايد حمايت مردمی بالايی کسب کنند و بهترينش اين است که در يک فضای مناسب حرف مردم را بشنوند و سعی کنند در يک چارچوب مورد توافق طرفين خواسته های مردم را محقق کنند.

امريکايی ها کلا ناوگانشان را ببرند

*بعد از تحولات اخير بحرين آمريکا ناوگان دريايی خود را گويا قصد دارد ازبحرين خارج کند و در کشور ديگری در منطقه مستقر کند. موضع ايران در اين رابطه چيست؟

البته اين خبر منتشر شده اما توسط مقامات موثق رسما تاييد نشده است ما فکرمی کنيم اگر آمريکايی ها می خواهند اين منطقه وضعيت بهتری داشته باشد و منافع خودشان را بيشتر در نظر بگيرند بايد کلا ناوگان خود را از اين منطقه ببرند. حضور اينها هم برای آنها زحمت می شود هم برای کشورهای منطقه.

*در مورد يمن اين سئوال مطرح است که آيا عبدالله صالح همچنان از نظر جمهوری اسلامی ايران مشروعيت دارد؟

آنچه که مردم بپسندند مورد احترام ماست اگر در داخل يمن مردم نسبت به وجودعبدالله صالح و ادامه حضورش نظر مثبت داشته باشند مورد احترام ماست اگر اکثريت مردم معتقد باشند عبدالله صالح فرد مناسبی نيست برای ادامه حاکميت، آنچه را که مردم می پسندند از آن حمايت می کنيم

*در مورد قذافی چطور؟

فرقی نمی کند . در همه کشورها.

*به لحاظ تداوم روابط سياسی چطور؟تا چه زمانی ما با اين افراد به عنوان مقام مسئول در کشورهای خود تعامل خواهيم کرد؟

ما معتقديم تحولاتی که در اين کشورها در حال وقوع است مسائل داخلی اين کشورهاست و ساير کشورها نبايد در آنها مداخله داشته باشند بايد اجازه دهند مردم خواسته های خود را مطرح کنند اگر اکثريت مردم يک کشور خواسته مشروعی داشته باشند حتما آن خواسته بايد محقق شود. در يک کشور ممکن است مردمی که خواسته هايی را ابراز می کنند اکثريت جامعه را تشکيل ندهند اگر اکثريت نباشند معنی آن اين نيست که نبايد خواسته اقليت مورد بی توجهی قرار بگيرد بلکه به آن نيز بايد توجه شود.

بحث های ايرانی-عربی/شيعه - سنی فتنه است

*هر از گاهی رسانه های بحرينی خبرهايی منتشر می کنند مبنی بر اينکه چندايرانی بازداشت شدند يا به اعدام محکوم شدند و غيره، ارزيابی شما از انتشار اين اخبار چيست؟

خيلی از اين مسائلی که به صورت رسانه ای منتشر می شود برای دامن زدن به پروژه ايران هراسی و ايجاد اختلاف بين ايران و کشورهای منطقه است و يک توطئه صهيونيستی جريان دارد که درگيری های منطقه ای ايجاد کنند. بحث های ايرانی - عربی را در منطقه به عنوان يک فتنه دنبال می کنند. همين طور درگيری بين شيعه و سنی را. به نظر ما اين فتنه ها، فتنه های صهيونيستی است. انها فکر می کنند اگر اين اختلافات را ايجاد کنند و به آن دامن بزنند خودشان در امان خواهند بود و موضوع تهديد اصلی رژيم صهيونيستی برای منطقه فراموش خواهد شد.

با روس ها در تماسيم

*در رابطه با پيشنهاد گام به گام روسيه اعلام کرده بوديد که هنوز دريافت نشده است آيا همچنان ايران در جريان آن نيست؟

بالاخره مقامات با يکديگر تماس خواهند داشت و جزئياتش مشخص خواهد شد.

*تاکنون تماسی در اين رابطه نبوده.

تماس که هست، ايران و روسيه رايزنی های مستمری دارند و فکر می کنيم اين رايزنی ها می تواند به نفع دو کشور و منطقه باشد و اين مسير را دنبال می کنيم.

احمدی نژاد طبق روال به نيويورک می رود

*آيا آقای احمدی نژاد بنا است در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند؟

هنوز چيزی که مبنی بر عدم شرکت ايشان باشد دريافت نکرده ايم طبق روال ، معمولا آقای ريس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کند ما هم خبری که تصميم جديدی را نشان بدهد دريافت نکرده ايم.

*گويا قرار است بحث تشکيل دولت فلسطين در اين اجلاس مطرح شود آيا ايران به عنوان يک موافق جدی با اين پيشنهاد در مجمع فعاليت خواهد کرد؟

از ابتدای انقلاب تاکنون ما يکی از قوی ترين حاميان ملت فلسطين بوده ايم وجزء اولين اقدامات ما اين بود که سفير رژيم صهيونيستی را از کشورمان بيرون کرديم و سفارتش را در اختيار فلسطين قرار داديم. بنابراين هر اقدامی که بتواند بخشی از حقوق مردم فلسطين را تامين کند ما فکر می کنيم قدم مثبتی است البته اين به معنای آن نيست که همه حقوق ملت فلسطين محقق می شود اما بايد حرکت ما به سمتی باشد تا ريشه بحران در منطقه برطرف شود و سرزمين فلسطين به فلسطينی ها بازگردانده شود و حکومت مردمی توسط خود فلسطينی ها ايجاد شود.

احتمال لغو رواديد ايران،ترکيه ، آذربايجان

*موضوع لغو رواديد ايران و آذربايجان اخيرا در رسانه های دو کشور مطرح شده که برخلاف اقدام ايران در لغو رواديد، دولت آذربايجان بنای عمل متقابل ندارد. آيا ايران اين اقدام يکجانبه را متوقف خواهد کرد.

ما فکر می کنيم ايجاد تسهيلات برای رفت و آمد بيشتر مردم کشورهای همسايه می تواند به ارتقای روابط کمک کند به ويژه در همکاری های اقتصادی و تجاری و به همين دليل ما به صورت يکجانبه لغو رواديد را اعلام کرديم اينکه طرف مقابل کشور آذربايجان هم اين کار را انجام بدهد جزو اختيارات دولت آن کشور است ولی در عين حال فکر می کنيم بايد همکاری های منطقه ای را توسعه دهيم همکاری جديدی که بين ايران ، ترکيه و آذربايجان شکل گرفته می تواند بسيار موثر باشد و تبعات مثبتی بدنبال داشته باشد و شايد در قالب همکاری های سه جانبه ايران ، ترکيه و اذربايجان موضوع لغو رواديد سه کشور مطرح شود چون ما با ترکيه لغو رواديد دوطرفه داريم و با آذربايجان نيز ما به صورت يکجانبه لغو رواديد اعلام کرده ايم فکر می کنيم اين می تواند به توسعه روابط کمک کند.

*در مورد اقدام اخير برخی کشورهای اروپايی در فروش تانک و نفربر به عربستانبا توجه به اينکه اين تجهيزات در تحولات منطقه بر عليه مردم مورد استفاده قرار گرفت نظر شما چيست؟

فکر می کنيم افکار عمومی در دنيای غرب با حساسيت اقدامات دولت های خود رادنبال می کند و بايد توجه داشته باشيم برخی تصميماتی که دولت های غربی می گيرند که از بعضی حکومت ها حمايت می کنند با برخی مخالفت می کنند ادعای حقوق بشر يا مبارزه با تروريسم دارند در جايی ديگر برخورد دوگانه دارند اين مجموعه رفتار غرب اگر با تناقضاتی روبرو باشد افکار عمومی مردم جهان بويژه مردم کشورهای خود را تحت تاثير قرار می دهد.

هر نوع اقدامی که صورت می گيرد بايد با توجه به حساسيتی که در منطقه و فضای افکار عمومی وجود دارد انجام بگيرد.

برخورد جدی با تخلف در جعل نام خليج فارس

*اخيرا کاخ سفيد در سندی نام خليج فارس را جعل کرده بود که بعد از مخالفتهای صورت گرفته اقدام به اصلاح اين اشتباه کرد نظرتان در اين رابطه چيست؟

بله، نام واقعی منطقه ای که برخی سعی می کنند نام آن را تحريف کنند خليج فارس است در همه اسناد تاريخی و بين المللی ذکر شده و هر جا که تخلفی صورت بگيرد ما به شدت اعتراض می کنيم و رسما آن را دنبال می کنيم ضمن اينکه همه ايرانيان در داخل کشور و يا خارج بسيار نسبت به اين مسئله حساسيت دارند و واکنش نشان می دهند و همانطور که اشاره کرديد اين يکی از نمونه هايی است که مجبور شدند اشتباه خود را تصحيح کنند.

حمايت غرب از علت تداوم جنايات صهيونيست ها

*در مورد انگليس سئوالم را مطرح می کنم اخيرا وزيرخارجه اين کشور نسبت به شهرک سازی صهيونيست ها موضع گيری کرده و آن را مغاير را روند صلح دانسته است ارزيابی شما در اين رابطه چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر واقعا کشورهای غربی بدنبال رفع بحران خاورميانه هستند بايد بدانند به هر شکل حمايت از يک رژيم نامشروع اشغالگر باعث ادامه ناامنی خواهد شد و بايد نسبت به ريشه کن کردن ظلمی که نسبت به مردم فلسطين صورت می گيرد و اين اشغالگری ها ادامه می يابد و مردم فلسطين موردکشتار قرار می گيرند عکس العمل بسيار جدی داشته باشند. ما حمايت های کشورهای غربی از رژيم صهيونيستی را علت اصلی تداوم جنايت و اشغالگری ها می دانيم.

انگليس سفير معرفی کرده/ شتابی در معرفی سفير در انگليس نداريم

*خبری منتشر شده که انگليس سفير جديدش در ايران را انتخاب و به وزارت خارجه ايران معرفی کرده است آيا تاييد می کنيد؟

تا جايی که من اطلاع دارم فرد جديدی معرفی شده اما معرفی سفير و تاييدش مراحل مختلفی دارد که بايد اين مراحل را طی کند و زمان می برد. ما اين مراحل را بايد طی بکنيم تا نتيجه قطعی مشخص شود.

*ايران چطور؟ آيا گزينه خود برای تصدی سفارت ايران در انگليس را مشخص کرده است؟

ما هنوز سفيری معرفی نکرده ايم.

تصميمی برای کاهش رابطه با انگليس نگرفته ايم

*اين به بحث کاهش روابط با انگليس مرتبط است.

بالاخره نوع سياست های دولت انگليس در رابطه با ملت ما به گونه ای بوده که مقداری تاثير منفی خود را در روابط گذاشته ، ما هيچ تصميمی در رابطه با کاهش روابط اتخاذ نکرده ايم اما خود به خود در معرفی سفير هم هيچ اقدام و شتابی در کار نبوده است.

شبکه های مافيايی در رسانه ها نفوذ کرده اند

*در رابطه با رسوايی شنود مکالمات در انگليس تحليلتان چيست؟

متاسفانه شبکه های مافيايی و صهيونيستی در رسانه ها نفوذ کرده اند و سلسله رسانه های زنجيره ای را ايجاد کرده اند که خيلی مواقع اهداف و سياست های خاصی را به نفع رژيم صهيونيستی و به نفع صهيونيسم بين الملل دنبال می کنند آنها برخلاف شعاری که در دنيای غرب راجع به آزادی بيان و آزادی مطبوعات و رعايت حقوق بشر داده می شود برخلاف ادعای خود عمل می کنند و اين يکی از آن نمونه هايی است که نشان دهنده رفتار غيرانسانی اين تفکر است که از رسانه ها به جای اينکه به نفع افکار عمومی استفاده بکنند و به جای اينکه برای تبيين واقعيت ها استفاده کنند در جهت القای برخی مطالب غيرواقعی بهره می برند و وقتی زمينه را آماده می بينند حتی نسبت به مردم کشورهای غربی از جمله انگليس نيز به حقوق آنها تجاوز می شود و سعی می کنند وارد حريم شخصی آنها شوند اين پديده زشت بايد توسط ملت ها بويژه در غرب محکوم شود و دولت ها را بايد تحت فشار بگذارند تا اجازه ندهند اين رسانه ها برخلاف شرح وظايف اصولی خود در تحريف واقعيت ها نقش بازی کنند و حقوق مردم را پايمال کنند.

* در مورد خانم ميرقلی خان شهروند ايرانی زندانی در امريکا خبر جديدی داريد؟

جزئيات را همکارانم در بخش کنسولی بيشتر می توانند در اختيارتان قراردهند اما اينکه بايد اتباع ما از حقوق خود برخوردار باشند آنهايی که بی دليل در زندانهای آمريکا گرفتار شدند بايد از حق کنسولی برخوردار شوند و به آنان اجازه داده شود خانواده هايشان با آنها ملاقات کنند و هرچه سريعتر تکليف آنها معلوم شود و چنانچه در سيستم قضايی که در آمريکا وجود دارد مشخص شود بی دليل بازداشت شده اند بايد مسئولان مربوطه مورد محاکمه قرار بگيرند و خسارات وارده را به اين خانواده ها بپردازند.

تشکيل کميته حقوقی بين ايران و آرژانتين در خصوص آميا

*بيانيه ای از طرف وزارت خارجه در رابطه با آميا منتشر شد که اعلام شده بود ايران به زودی گزارشی پيرامون آن منتشر خواهد کرد چه زمانی اين اقدام صورت خواهد گرفت؟

ما حادثه تروريستی آميا را محکوم کرديم وبا خانواده قربانيان ابراز همدردی داشتيم اعلام کرديم جريانات خاصی در آرژانتين مايل نيستند مسببين واقعی اين اقدام تروريستی مشخص شوند و سعی می کنند اتهامی را به اتباع ما بزنند . ما با توجه به اينکه بر بی گناهی اتباع خود اصرار داريم و اجازه نمی دهيم چنين اتهاماتی به ما نسبت بدهند برای روشن شدن حقايق و زوايای پنهان اين حادثه تروريستی در يک چارچوب حقوقی بر اساس مقررات دو کشور اعلام آمادگی کرديم منتظريم تا طرف آرژانتينی آمادگی اش را اعلام کند و کميته حقوقی بتواند بحث ها را دنبال کند.

از اين حرف ها زياد می زنند

*يکی از نامزدهای جمهوريخواهان در انتخابات آتی آمريکا اخيرا اظهارنظری داشت که اگر رئيس جمهور به ايران حمله خواهد کرد ارزيابی شما از اين نوع اظهارات چيست؟

از اين حرفها آمريکايی زياد زدند کسی به اين حرفها توجهی نمی کند بيشتر اعتبار فرد گوينده را زير سئوال می برد.

*شما در شرايط کنونی ايران را در موقعيت تهديد می دانيد؟

ما فکر می کنيم که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پيروزی انقلاب برای مقابله با ملت ما تمام تلاششان را کرده اند اما ميزان آمادگی مردم ما در بخش های مختلف اجازه يک حرکت غيرعاقلانه را نمی دهد.


دزدی دريايی بود

*در رابطه با نقش سازمان ملل در واکنش به اقدام صهيونيست ها در حمله به کشتی آزادی و نيز کرامت نظرتان چيست؟

رژيم صهيونيستی دائما به اقدامات تروريستی خود ادامه می دهد از جمله حرکت جديدی که شبيه به يک اقدام دزدی دريايی بود نسبت به کشتی که عازم غزه بود تا کمک رسانی کند. متاسفانه حمايتی که کشورهای غربی از رژيم صهيونيستی به عمل آورده اند و اجازه نمی دهند جنايت جنگی اين رژيم نامشروع محکوم شود به آنها يک انگيزه بيشتری می دهد تا با اقدامات غيرانسانی تر به اين جنايات و تجاوزات خود ادامه دهند.ولی فکر می کنم افکار عمومی در دنيا ديگر حاضر نيست اينگونه بی عدالتی ها و ظلم در حق ملت فلسطين را بپذيرد و حتما اين رژيم نامشروع و حاميانش در بين افکار عمومی مردم دنيا مورد محاکمه قرار می گيرند.

ايران پيشگام خلع سلاح جهان

*اجلاس خاورميانه عاری از سلاح هسته ای قرار است برگزار شود رايزنيهای ايران به چه شکل در حال پيگيری است؟

ما در زمينه خلع سلاح اقدامات زيادی را انجام داده ايم سال گذشته اجلاسی رابا حضور نمايندگان حدود۶۰کشور برگزار کرديم امسال هم اجلاس ديگری در سطح پژوهشگران ارشد و متخصصان و پژوهشگران داشتيم و در خلع سلاح و ايجاد جهان عاری از سلاح هسته ای تلاش جدی می کنيم و يکی از موضوعات می تواند منطقه خاورميانه عاری از سلاح هسته ای باشد.

سال آينده اجلاسی در سطح مقامات رسمی خواهيم داشت. بايد همه ملت های مستقل وآزاده جهان را بسيج کرد تا نسبت به از بين بردن همه سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح ها هسته ای اقدام شود ما برای اينکار خود را پيشرو و پيشگام می دانيم و معتقديم سلاح هسته ای برای هيچ کس اقتدار نمی اورد و اتفاقا ناامنی هايی که به واسطه وجود اين سلاح ها وجود دارد وضعيت دنيای مارا بحرانی تر کرده و رژيم صهيونيستی به خاطر داشتن کلاهک های هسته ای فراوان در خاورميانه بزرگترين عامل تهديد امنيت و ايجاد کنننده ناامنی است.

سطح و زمان اجلاس سال آتی ؟

بحث های کارشناسی آن در دست انجام است اما احتمالا در سطح وزيران خواهد بود.زمان برگزاری اجلاس هنوز مشخص نشده بعد از تعيين اعلام خواهد شد.

* اخيراً در رابطه با تحرکات گروهک تروريستی پژاک دولت عراق مواضع ضد و نقيضی اتخاذ کرد و ضمن احضار سفير ايران اقدام به صدور بيانيه‌ای در محکوميت اقدامات اين گروهک داشت ارزيابی شما در اين رابطه چيست؟

- وجود گروهک‌های تروريستی در هر کشوری علاوه بر اينکه می‌تواند تهديدی برای کشورهای همسايه باشد، مردم خود همان کشور را نيز می‌تواند متحمل خسارت‌های سنگين کند. پس هيچ کس حاضر نيست از گروهک‌های تروريستی حمايت کند. اين تحرکات و ناامنی ها که در مرزهای ما با عراق به وجود آمد با برخورد قاطعانه نيروهای دفاعی کشورمان مواجه شد و کشورهای منطقه در جريان اين مسئله قرار گرفتند و رايزنی‌هايی که صورت گرفته نشان دهنده عزم جدی همه کشورها برای مقابله با تحرکات تروريستی بوده است.

*آيا در اين رابطه سفير عراق به وزارت خارجه احضار يا دعوت شده است؟

با مقامات عراقی در تماس هستيم و آنها را در جريان همه مسايل قرار می‌دهيم.

* در رابطه با دريافت غرامت از عراق بابت جنگ تحميلی پيشتر اعلام شده بود که بعد از استقرار دولت در عراق اين موضوع در دستور کار قرار می‌گيرد آيا اين اتفاق افتاده است؟

موضوع خسارات وارده به ملت ما از جنگ تحميلی رژيم صدام در دستور کار ما با مقامات عراقی قرار دارد و با توجه به شرايط و وضعيتی که منطقه پيدا می‌کند و ميزان تسلطی که دولت عراق بر امور پيدا می‌کند اين موضوع پيگيری خواهد شد.

موازی کاری نداريم

*تعدادی از نمايندگان مجلس طرح سئوال از وزير امور خارجه را در رابطه با موازی کاری در وزارت خارجه مطرح کرده‌ اند. آيا موازی کاری در وزارت خارجه را قبول داريد؟

ما موردی را که نشان دهنده اين مسئله باشد الان نداريم. به ويژه از زمانی که دکتر صالحی مشغول به کار شده است فکر می‌کنيم که وزارت خارجه نقطه اصلی هماهنگی کارهای سياست خارجی است و موردی را که نشان دهنده يک اقدام موازی در کنار دستگاه سياست خارجی باشد نداريم.

*در مورد افتتاح نيروگاه بوشهر آيا مقامات رسمی از روسيه دعوت شده‌اند؟

بالاخره افتتاح يک پروژه بزرگ که حاصل همکاری دو کشور ايران و روسيه است با حضور مقامات دو کشور صورت می‌گيرد اينکه در چه سطحی مقامات شرکت بکنند در حال رايزنی است.

* در رابطه با حادثه‌ای که اخيراً‌ برای سفير ايران در عراق در اين کشور رخ داد وزارت خارجه چه پيگيری‌هايی داشته است؟

خود سفارت مسئله را در دست پيگيری دارد. اين به موانع امنيتی مربوط می‌شد که در منطقه سبز بغداد وجود دارد و فکر می‌کنيم مسئله اتفاق افتاده توسط مسئولان دولت عراق در دست بررسی است تا مشخص شود بی احتياطی که صورت گرفته توسط چه شخصی بوده و مقصر اصلی چه کسی بوده است.

در سياست خارجی دولت نهم و دهم مطالبات بيشتر پيگيری شد

*آقای هاشمی رفسنجانی اخيراً مصاحبه‌ای داشته که انتقاداتی را در زمينه سياست خارجی مطرح کرده از جمله اينکه علت شرايط کنونی ايران شعارهای آسمان کوب مسئولان فعلی در حوزه سياست خارجی است.

بحث‌های مربوط به سياست خارجی بايد در هر مقطعی با توجه به شرايط آن مقطع در عرصه بين‌الملل و حساسيت‌هايی که در يک منطقه خاص ممکن است به وجود بيايد بررسی شود. هميشه هم می‌شود سياست‌های مختلف را با ديد انتقادی يا با ديد مثبت و حمايتی ديد. بستگی به کسی دارد که می خواهد اين تحليل را انجام دهد و نقطه نظراتی که در ذهنش وجود دارد. ما فکر می‌کنيم در دولت نهم و دهم سياست خارجی ما حرکت رو به جلوی بيشتری داشت و جايگاه کشور ما را در بين افکار عمومی ملت‌های مختلف ارتقاء بخشيد. ما از عزت و احترام بيشتری برخوردار شده‌ايم به خاطر اينکه از حقوقمان جدی تر دفاع می‌‌کرديم و تلاش می کرديم اين ممکن است متناسب با شرايط دوران دولت نهم و دهم باشد و ممکن است در دولت‌های قبل نيز اقدامات مثبتی صورت گرفته باشد و هر کدام دستاوردی را برای کشور داشته‌اند. ما مجموعه حرکت نظام را در دوران بعد از انقلاب را يک حرکت يکپارچه می دانيم و در هر مقطع با توجه به شرايط مختلف و سياست‌های اتخاذ شده دستاوردهای مختلفی داشته‌ايم اين به معنای اين نيست که ما بخواهيم يک مقطع را رد کنيم و يا يک مقطع را تاييد کنيم و يک مقطع را غيرقابل قبول بدانيم ولی در هر کدام از اين مقاطع دستاوردهای مختلفی برای کشور ايجاد شده از جمله در دوران دولت نهم و دهم که فکر می‌کنيم در سياست خارجی دولت نهم و دهم مطالبات مردم ما به شکل جدی‌تری دنبال شده است.

تشکيل مرکز ديپلماسی عمومی رسانه ای زير نظر سخنگو


*موضوع توجه بيشتر به ديپلماسی عمومی در ساختار جديد وزارت خارجه دو نکته را به ذهن متبادر می‌کند يکی اينکه در گذشته اهميت اين موضوع مغفول مانده و ديگر اينکه در دوره جديد چشم انداز جديدی در اين رابطه باز شده است، در اين خصوص ارزيابی‌تان چيست؟

ديپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه يک اهميت و جايگاه ويژه‌ای داشت و ما فکر می‌کنيم حال که می خواهد ساختار وزارتخانه تغيير کند بايد اين بخش هم تقويت شود. همان طور که در بخش فعاليت معاونت‌های منطقه‌ای احساس می‌شد که اگر معاونت ا قتصادی وزارت خارجه در معاونت‌های منطقه‌ای ادغام شود و معاونت‌های منطقه‌ای تعدادشان کمتر شود و تمرکز بيشتری داشته باشند خيلی می‌توانند قدرتمندتر اهداف سياست خارجی را دنبال کنند و اين کار در ساختار جديد شکل گرفته و به همان نسبت به توجه به اهميت ديپلماسی عمومی جايگاه اين موضوع لازم بود به شکل جدی‌تری ارتقا يابد و امکاناتش افزايش يابد. در همين راستا غير از اداره کل اطلاعات مطبوعات اداره کل ديپلماسی عمومی نيز قرار است ايجاد شود و در کنار ديپلماسی رسانه‌های ما يک ديپلماسی عمومی نيز داشته باشيم و همه اين فعاليت ها زيرمجموعه مرکزی تحت عنوان ديپلماسی عمومی و رسانه‌ای خواهد بود.

*اين دو مجموعه تحت چه چارچوبی فعاليت خواهند کرد؟

زير نظر سخنگوی وزارت خارجه

درباره تحولات سفرا خبری می دهيد؟

ليستی برای سفرا پيشنهاد کرده ايم چون به صورت طبيعی امسال ۳۵ تا ۴۰ سفير بايد جابجا شوند .افرادی پيشنهاد شده اند منتظريم رئيس جمهور نظر خود را اعلام کنند.تا کارهای مقدماتی برای معرفی انجام دهيم.

درباره تغيرات ساختار و انتصابات آن خبری داريد؟

معاونت آسيا ، بين الملل و کنسولی تغيرات جزئی داشته اند فعلا مسئولانشان به کار خود ادامه می دهند اگر بنا به جابجايی باشد در فاصله تغيير ساختار و نهايی شدن ليست سفرا صورت می گيرد و مديران جديد نيز منصوب می شوند.

.................................

گفتگو:اسماعيل سلطنت پور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016