سه شنبه 11 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان پرست: آرامش در سوريه مطلوب برخی نيست، جزئيات طرح گام به گام در حال دريافت، مهر

احتمال طرح مسائل هسته ای در سفر مقام روس، برخورد نامناسبی با زائران حج صورت نمی گيرد، منتظر رای دادگاه سه آمريکايی هستيم و رد تاخير در راه اندازی نيروگاه بوشهر از جمله محورهای نشست خبری اين هفته سخنگوی وزارت خارجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سئوالی در رابطه با مذاکرات ايران با آلمان در خصوص فعاليتهای گروهک تروريستی پژاک که سرکرده آن در آلمان به سر می برد، تصريح کرد: در رابطه با فعاليت گروهک های تروريستی که با پوشش حمايتی غرب و اروپايی از اين گروهک ها صورت می گيرد بارها تذکر داده شده که تروريست پديده شومی است و حمايت از آن به نفع هيچ کشوری نيست.

تروريسم مرز جغرافيايی نمی شناسد

سخنگوی وزارت خارجه با بيان اينکه راه حل مقابله با تروريسم اين است که تروريسم را به خوب و بد تقسيم نکنيم و با آن گزينشی رفتار نداشته باشيم، عنوان کرد: اگر تروريسم قدرت فعاليت پيدا کند برای خود مرز جغرافيايی نمی شناسد و می تواند کشورهای حامی خود را نيز مورد ضربه قرار دهد.

مهمانپرست يادآور شد: فضايی که به خاطر اسلام هراسی و تقويت گروههای ضد اسلامی در اروپا شکل گرفته نتيجه اش افراط گرايی است که آن را در اقدامات تروريستی اخير مشاهده کرديد. ما توصيه می کنيم همه کشورها در مقابله با تروريسم مشارکت و همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: بايد با گروههای تروريستی برخورد شود و اعضای آن محاکمه شوند و جلوی فعاليت آنان گرفته شود و ما اجازه فعاليتهای تروريستی عليه ملت خود را به هيچ گروهی نخواهيم داد.

اين اظهارات ارزش پيگيری ندارد

خبرنگاری در رابطه با اظهارات يکی از مقامات وزارت خزانه داری آمريکا مبنی بر اينکه ايران گذرگاه تامين مالی القاعده است، سئوال کرد که مهمانپرست در اين خصوص بيان داشت:اظهارات مسئولان خزانه داری آمريکا درباره ايراد اتهام به تهران مبنی بر ارتباط با القاعده فکر می کنيم که يک تفکر صهيونيستی که تلاش اصلی آن ضربه منافع ماست، دائما مشغول فضاسازی و ايجاد ابهام است و ما شاهد اين برخوردهای بی پايه و اساس هستيم .

مهمانپرست اظهار داشت: در حالی که کشورمان بيشترين ضربه را از تروريست ها خورده است، به ايران اتهام وارد می کنند و اين در حالی است که افکار عمومی قضاوت می کند که آمريکا با اين گروهها در ارتباط است يا کشور ما که قربانی تروريسم است.

وی گفت: اين اظهارات ارزش بررسی و پيگيری ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عراقی ها بيش از هر کسی نگران فعاليتهای تروريستی هستند

خبرنگاری در خصوص اقدام پارلمان عراق در ايجاد کميته ای در خصوص بررسی مسائل اخير پيرامون پژاک سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در اين باره گفت: فعاليتهای تروريستی پژاک در داخل عراق و نيز اقدامات تروريستی که برای مرزهای کشور ما بی ثباتی ايجاد کرده بود با برخورد پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد و دولت و ملت عراق بيش از هر کسی نگران حضور اين گروهها در خاک خود هستند و آنها هم مايل به فعاليت اين گروهک ها نيستند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه عنوان کرد: طبيعی است در مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی ايران و عراق درباره مسائل مختلف از جمله تحرکات گروهک تروريستی پژاک بحث می شود و آنها از برقراری ثبات در مرزهای دو کشور حمايت می کنند.

احتمال طرح مسائل هسته ای در سفر مقام روس

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر دبير شورای امنيت روسيه به تهران و احتمال ارائه طرح گام به گام از سوی روسيه در اين سفر گفت: سفر دبير شورای امنيت روسيه به ايران در چارچوب رايزنی مستمر کشور ما و روسيه است و موضوعات مختلفی در رابطه با مسائل دوجانبه و تحولات منطقه ای و بين المللی در دستور کار است و احتمالا بحث های مربوط به فعاليت هسته ای صلح آميز کشورمان نيز در اين گفتگوها مطرح می شود.

دخالت در کشورها مشروعيت ندارد


مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اينکه اخيراً وزير خارجه انگليس اعلام کرده ممکن است حمله نظامی به سوريه در دستور کار قرار بگيرد، گفت: در رابطه با تحولات داخلی کشورهای منطقه شمال آفريقا و خليج فارس هر گونه مداخله خارجی در اين کشورها مشروعيت ندارد.

وی افزود: مداخله خارجی نمی‌تواند کمکی به حل مسايل داخلی کشورها کند و راه حل تحقق مطالبات مردم منطقه گفتگوی مستقيم به صورت داخلی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: متاسفانه برخی قدرت‌های خارجی به دنبال پيگيری اهداف خاص تهديدآميزند و تلاش می کنند تنش در داخل کشورها و بين کشورهای مختلف را دنبال کنند.

مهمانپرست تاکيد کرد: ما توصيه می کنيم غربی‌ها از اشتباهات گذشته درس بگيرند و وارد موضوعات جديد نشوند چون در اين صورت مشکلاتی برای انها به وجود خواهد آمد و مشکلات منطقه نيز پيچيده‌تر خواهد شد.

توانايی نظامی ايران خطری برای کشورهای همسايه و دوردست نيست

خبرنگار مهر همچنين در رابطه با اظهار نظر نماينده روسيه در ناتو مبنی بر اينکه مخاطب سپر دفاع موشکی ايران است و نه روسيه، سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در اين باره بيان داشت: افکار عمومی به بهترين شکل می‌توانند قضاوت کنند که هدف اصلی اين سپر دفاع موشکی چه کشورهايی هستند و آمريکا به دنبال چه اهدافی است.

وی خاطرنشان کرد: بعيد می‌دانم قضاوت عادلانه، دقيق و واقع‌بينانه‌ای حکايت از اين داشته باشد که ايران خطر موشکی برای کشورهای بزرگ و دور دست است.

مهمانپرست اضافه کرد: توانايی نظامی ما در جهت دفاع از تماميت ارضی و دفاع از منطقه است و اين توانايی خطری برای کشورهای همسايه، دوست و دوردست نخواهد بود.

جزئيات طرح گام به گام در حال دريافت

اين خبرنگار پرسيد آيا جزئيات طرح گام به گام دريافت شده است که مهمانپرست گفت: جزئيات طرح در حال دريافت، مذاکره و رايزنی است.

فعاليت هسته ای ايران با همکاری آژانس است

يکی از خبرنگاران در خصوص اظهارنظر آمانو مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مبنی بر اينکه ايران خارج از NPT فعاليت می کند و نيز اين ادعا که فعاليتها در سايت فردو کاهش داشته است سئوال کرد که مهمانپرست در اين باره گفت: فعاليتهای هسته ای صلح آميز جمهوری اسلامی ايران با همکاری آژانس دنبال می شود و به خوبی مسير خود را دنبال می کند.

خبرپردازی صهيونيست ها برای ايجاد مسير انحرافی

اظهارنظر رئيس رژيم صهيونيستی مبنی بر اينکه ايران خواستارتسلط بر منطقه است موضوع سئوال يکی از خبرنگاران بود که مهمانپرست در اين خصوص گفت: اظهارات مقامات صهيونيستی و تلاش آنها برای اينکه فضا را عليه کشور ما در جهت تهديد و ترساندن کشورهای منطقه جلوه دهند موضوع غير قابل انتظاری نيست.

وی عنوان کرد: صهيونيست ها وضعيت خود را در خطر می دانند و همه بهتر در جريانند که تهديد اصلی منطقه وجود رژيم نامشروع صهيونيستی و تهديدات و تجاوزات اين رژيم است.

مهمانپرست تاکيد کرد: اين خبرپردازی ها برای تحت الشعاع قرار دادن حضور بی ثبات کننده صهيونيست ها در منطقه است و می خواهند تحولات منطقه را عوض و مسير انحرافی ايجاد کنند.

نحوه پرداخت مطالبات نفتی از هند در حال رفع است

خبرنگار ديگری در خصوص وساطت ترکيه در حل مشکل وصول مطالبات صادرات نفت ايران به هند سئوال کرد که مهمانپرست با بيان اينکه مذاکرات مسئولان نفتی و بانکی ايران و هند ادامه دارد، گفت: اميدواريم به صورت کامل مشکلات نحوه پرداخت وجه نفت برطرف شود و خبرهايی که دريافت کرده ايم نحوه پرداخت در آينده نزديک حل می شود و بخش مهمی از آن مسير خود را دنبال می کند.

غرامت اس ۳۰۰ طبق قرارداد دنبال می شود


مهمانپرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه آيا اخذ غرامت از روسيه به دليل عمل نکردن به تعهد در ارائه اس ۳۰۰ در سفر دبير شورای امنيت روسيه به تهران مطرح می شود، گفت:در تعهدات کشورهای مختلف پيش بينی هر نوع پيگيری و احتمالا دريافت غرامت در قراردادها صورت می گيرد و اين موضوع نيز مستثنی نيست و طبق بندهای قرارداد دنبال می شود.

در فروش نفت به چين مشکلی نداريم/ توصيه به تجار ايرانی

يکی از خبرنگاران گفت چرا چين به جای پرداخت پول نفت به ايران اجناس بنجل می دهد که مهمانپرست در اين باره توضيح داد:در همکاری های ايران و چين و حجم قابل توجه اين همکاريها هيچ مشکلی وجود ندارد و همکاری طبق برنامه است و در فروش نفت نيز مشکلی نداريم. بحث اجناس چينی مربوط به تجار است چون همه جور کيفيتی در توليدات کشورهای مختلف پيدا می شود. تجار بايد دقت کنند که توليدات با کيفيت تر انتخاب کنند اما گاهی فکر می کنند اگر با هزينه کمتری کالاها را وارد کنند بهتر است در حاليکه خواست عمومی ملت ما دريافت کالا با کيفيت بالاتر است.

روابط ايران و هند به نفع دو کشور است

يکی از خبرنگاران در رابطه با روابط ايران و هند و شايعه قطع صادرات نفت ايران به اين کشور و نيز سفر وزير امور خارجه ايران به اين کشور سئوال کرد که مهمانپرست در اين باره گفت: خبر توقف صادرات مربوط به روزهای گذشته است که مذاکرات بين دو کشور ادامه داشت خوشبختانه نگرانی در اين زمينه وجود ندارد.

وی هند را کشوری بزرگ و موثر، پاينده و تاثيرگذار در اقتصاد عنوان کرد و گفت: کشور ما نيز موقعيت تاثيرگذاری دارد و روابط ايران و هند برای مردم دو کشور موثر است و طبيعی است که سفرهايی نيز در سطح مقامات دو کشور صورت بگيرد.

برخورد نامناسبی با زائران حج صورت نمی گيرد

خبرنگاری در رابطه با برخوردهای نامتعارف سعودی ها با زائران ايرانی حج سئوال کرد که مهمانپرست گفت: آخرين اخباری که دريافت کرده ايم و موضوع را با حساسيت دنبال کرده ايم اين مسئله را نشان می دهد که برخورد نامناسبی با زائران ما صورت می گيرد و اگر به صورت موردی مسئله ای بوده همان وقت تذکر داده شده و طبق اطلاعات افراد مختلف و سفارت برخورد با زوار ايرانی کاملا محترمانه است و مقامات سعودی بر احترام به زائران همه کشورها از جمله ايران تاکيد دارند.

حساسيت دولت و ملت عراق نسبت به ترويست ها


خبرنگاری نظر مهمانپرست در خصوص سفر رئيس ستاد ارتش آمريکا به عراق و تداوم حضور نظامی آمريکا در اين کشور سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ تصريح کرد: حضور نيروهای خارجی در کشورهای منطقه به نفع مردم منطقه نخواهد بود وتجربه اين را ثابت کرده اما درباره جزئيات اين حضور بيشترين حساسيت را مردم و دولت های کشورهای همسايه دارند و می بينيم حساسيت مردم و دولت عراق کمتر از کشورهای منطقه نيست.

موضع ما تغيير نکرده

يکی از خبرنگاران در رابطه با تداوم سرکوب در بحرين سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ گفت: موضع ما تغيير نکرده همچنان اعتقاد داريم در بحرين، ليبی، يمن و کشورهايی که مردم مطالباتی دارند برخورد خشونت آميز جواب نمی دهد و ورود نظامی کشورهای ديگر در مسائل کشورهای ديگر نتيجه عکس دارد و راه اقتدار کشورها برخورداری از حمايت مردم است.

وی عنوان کرد: کارهای بزرگی را کشورهای منطقه می توانند با هم انجام دهند و کشورها از ظرفيت بالايی برخوردارند که می توانند از آن استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در رابطه با بحرين معتقديم وضعيت بحرين با ادامه سرکوب به نقطه مطلوب نخواهد رسيد و تنها راه اقتدار اين کشور توجه به خواست مردم، آماده کردن زمينه حضور مردم در تعيين سرنوشت و برطرف کردن مشکلات ناشی از دخالت خارجی ها است.

جزئيات طرح ايران درباره ليبی

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در خصوص پيشنهاد ايران در رابطه با وضعيت ليبی گفت: ما طرحی داشته ايم و مطرح کرده ايم و اين طرح شامل چند مشخصه جدی است. توقف جنگ و خونريزی در داخل ليبی آغاز زمينه مشارکت مردم در تعيين سرنوشت و جلوگيری از دخالت های خارجی ها جزو اين موضوعات است.

عراقی ها نگران گروهک های تروريستی اند

يکی از خبرنگاران در رابطه با اظهارات طارق هاشمی از مقامات عراقی و زيباری وزير خارجه اين کشور در انتقاد از اقدامات ايران بر عليه گروهک تروريستی پژاک سئوال کرد که مهمانپرست گفت: مردم و مقامات عراقی نسبت به وجود گروهک های تروريستی نگرانند و ما در حال رايزنی مستمر با عراق هستيم و آنها نيز به دنبال امنيت اند و اگر اظهارات پراکنده ای صورت می گيرد بايد آن را با توجه به وصول روابط دو کشور ديد.

منتظر رای دادگاه سه آمريکايی هستيم

مهمانپرست در رابطه با برگزاری جلسه دادگاه سه تبعه آمريکايی که متهم به ورود غير قانونی به ايران هستند، گفت: قوه قضائيه بايد نظر نهايی در رابطه با اين سه متهم آمريکايی را بدهد و پرونده قضايی است و معتقديم دادگاه در شرايط عادلانه به کار خود ادامه می دهد و رای نهايی را صادر خواهد کرد.

وی گفت: منتظريم از رای دادگاه مطلع شويم.

توصيه به امريکا


سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدامات آمريکا بر عليه اتباع ايرانی تصريح کرد: اين اقدامات جزو موارد نقض حقوق بشر و افکار دوگانه غرب و آمريکاست. اين مسائل نمی تواند باعث اقتدار آمريکا شود يا فشار ملت آنها را از حقوقشان محروم کند. ما توصيه جدی می کنيم که آمريکا از نقض حقوق بشر دست بردارد و ملت ما تصوير خوبی از اين برخوردها نخواهد داشت.

آرامش در سوريه مطلوب امريکا و اسرائيل نيست

خبرنگاری در رابطه با وضعيت سوريه سئوال کرد که مهمانپرست گفت: شواهد در سوريه حاکی از دخالت کشورهای فرامنطقه ای و فعاليت گروه های مسلح بين تظاهرکنندگان است و غرب دخالت آشکار می کند که نمونه آن حضور سفير آمريکا در بين تظاهرکنندگان است که با هيچ قاعده ديپلماتيک سازگاری ندارد و آشکارا دخالت اين کشور را نشان می دهد.

وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در سوريه گفت: اين اصلاحات خيلی از مطالبات را پوشش می دهد و اگر قدرتها اجازه دهند سوريه به سمت آرامش پيش می رود اما به نظر نمی آيد آرامش سوريه مطلوب آمريکا، متحدانش و رژيم صهيونيستی باشد.

رد تاخير در راه اندازی نيروگاه بوشهر

سخنگوی دستگاه ديپلماسی ايران در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال تاخير مجدد در راه اندازی نيروگاه بوشهر گفت: نيروگاه در مسير تکميل قرار دارد و مسئله ای که حاکی از تاخير و تعويق در راه اندازی نيروگاه باشد وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016