چهارشنبه 15 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده علی مطهری به احمدی نژاد: آيا حکم اسلام سطحی و غير عالمانه است؟! خبرآنلاين

سياست > چهره ها - علی مطهری با ارسال نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد به اظهارات صبح امرو ز وی دال بر مخالفت با تفکيک جنسيتی پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلالين، فرزند شهيد مطهری به رئيس جمهور نوشته است: به هر حال يا اين سخن را از روی اعتقاد گفته ايد و يا با اهداف سياسی، در هر دو صورت قابل توجيه نيست .

متن کامل اين نامه که در اختيار خبرآنلاين قرار گرفته است را در ادامه بخوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای دکتر احمدی نژاد

رياست محترم جمهوری اسلامی

با اهداء سلام، در نامه ای خطاب به وزرای علوم و بهداشت نوشته ايد:"شنيده شده است که در برخی دانشگاه ها رشته ها و کلاسهای تک جنسيتی بدون لحاظ تبعات اعمال می گردد. ضروری است فوری از اين اقدامات سطحی و غير عالمانه جلوگيری شود".

اين که عدم اختلاط دختر و پسر در دانشگاه ها و غير دانشگاه ها بر اختلاط اولويت دارد و تا آنجا که عسر و حرجی در کار نباشد بايد محيطهای علمی ما محيط های جداگانه باشد مورد اتفاق فقهای عظام است، همچنان که حوزه های علميه ما محيطهای مختلط نيستند و اگر تاسيس دانشگاهها هم از همان ابتدا به دست ما بود و به تقليد از غرب نبود دانشگاه ها نيز به صورت دانشگاههای دخترانه و پسرانه تاسيس می شدند. اکنون که اين راه کج را از سال ۱۳۱۳ تا به امروز پيموده ايم بهترين راه ، تاسيس دانشگاههای دخترانه است، کاری که رژيم شاه نيز به آن توجه داشت و دانشگاه فرح آن روز و الزهرای امروز را تاسيس کرد و متاسفانه ما در طول سی و دو سال بعد از پيروزی انقلاب اسلامی هيچ دانشگاه معظم دخترانه ای تاسيس نکرده ايم، در حالی که امروز در آمريکا نيز دانشگاه دخترانه مورد استقبال قرار گرفته است.

بديهی است امروز که دانشگاههای دخترانه به اندازه کافی نداريم بايد در حد امکان از اختلاط جلوگيری کنيم و تلاشهايی که وزير محترم علوم و همکارانشان انجام می دهند در مسيراسلامی کردن دانشگاه ها از نظر ظاهر و محتواست، گرچه اينجانب به برخی از آنها گفتم سرانجام آقايان مشائی و احمدی نژاد تحمل نخواهند کرد و اين طرح را نيز مانند قانون عفاف و حجاب معلق خواهند نمود و امروز اين پيش بينی به حقيقت پيوست.

اگر بناست اختلاط آزاد باشد بايد روابط جنسی هم مانند دنيای غرب آزاد باشد والا عوارض روحی و روانی در پی خواهد داشت. نمی توان بخشی از نظام خانوادگی و روابط زن و مرد را از اسلام گرفت و بخشی را از غرب . يا بايد نظام اسلامی را در اين حوزه پياده کنيم يا نظام غربی. روش امثال جناب عالی مصداق« کج دار و مريز» است.

اين که حکم اسلام يعنی اولويت عدم اختلاط دختر و پسر را علی رغم نظرات چند مرجع تقليد، امری سطحی و غير عالمانه ناميده ايد بسيار مايه تاسف است و دليل ديگری بر ليبرال بودن اين دولت در حوزه فرهنگ است. از آنجا که جناب عالی اظهار علاقه به شهيد آيت الله مطهری می کنيد، چند جمله از ايشان در اين خصوص نقل می کنم. در کتاب مسئله حجاب می فرمايند:

اگر دختران در اجتماعات عمومی لباس ساده بپوشند، کفش ساده به پا کنند، با چادر يا با مانتو و روسری کامل به مدرسه و دانشگاه بروند، آيا در چنين شرايطی بهتر درس می‏خوانند يا با وضعی که مشاهده می‏کنيم؟ اصولًا اگر التذاذهای جنسی و منظورهای شهوانی در کار نيست چه اصراری است که بيرون رفتن زن به اين شکل باشد؟ چرا اصرار می‏ورزند که دبيرستانهای مختلط به وجود آورند؟.

من شنيده‏ام در پاکستان معمول بوده است- نمی‏دانم الآن هم معمول هست يا نه- که در کلاسهای دانشگاه بخش پسران و دختران به وسيله پرده‏ای از يکديگر جدا باشد و فقط استادی که پشت تريبون قرار می‏گيرد مشرف بر هر دو باشد. آيا بدين طريق درس خواندن چه اشکالی دارد؟

و در کتاب آينده انقلاب اسلامی ايران می فرمايند:

صراط مستقيم باريک است. کمی از اين طرف برويم پرت می‏شويم، کمی از آن طرف برويم هم پرت می‏شويم. اندکی به نام عفت و عصمت و پاکی، زن را به گوشه صندوقخانه‏ها بکشانيم پرت شده‏ايم، يک ذره به نام دخالت خانمها در اجتماعات و فعاليتها حريم را بشکنيم نيز از آن طرف افتاده‏ايم. شرکت در اجتماعات ملازم با اختلاط نيست. شرکت، ملازم با نوعی التذاذ جنسی از يکديگر بردن نيست. پيغمبر اکرم در مسجد مدينه، زنها را اجازه می‏داد می‏آمدند، مردها را هم اجازه می‏داد می‏آمدند. زنها را منع نکرد. ولی يک دفعه فرمود: ای کاش ما برای خانمها درِ ديگری از مسجد باز کنيم (دلش نمی‏خواست که زنها و مردها از يک در داخل و خارج شوند؛ به يکديگر تنه می‏زنند، فساد از همين جا پيدا می‏شود) که بعد «باب النساء» را ساختند و الان هم در همان محل در مسجد مدينه دری هست به نام «باب النساء» که مخصوص زنهاست. زنها و مردها می ‏آمدند در مسجد پيغمبر پای وعظ پيغمبر می‏نشستند، وقتی که خارج می‏شدند چون کوچه‏های مدينه تنگ بود ازدحام جمعيت می‏شد، زن و مرد با يکديگر مخلوط می‏شدند، مردِ جوان بود زن جوان بود، احيانا به يکديگر تنه می‏زدند. فرمود: بهتر اين است که زنها از کنار حرکت کنند، مردها از وسط. پيغمبر اکرم خوش نداشت که اين حرکت به صورت اختلاط باشد. منطق صحيح همين است.

به هر حال يا اين سخن را از روی اعتقاد گفته ايد و يا با اهداف سياسی، در هر دو صورت قابل توجيه نيست .

با تقديم احترام


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016