شنبه 18 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عماد افروغ: حضور مردم ونخبگان درانتخابات آينده پررنگ نخواهد بود،مگر اينکه اعتماد آن ها جلب شود، خبرآنلاين

سياست > چهره ها - «سالی که نکوست از بهارش پيداست.» اين پاسخ کوتاه عماد افروغ به سوالی بود که برآورد وی از ميزان مشارکت مردمی در انتخابات بعد را می​پرسيد.

وی در گفت​وگوی مشروحی که با خبرآنلاين داشت، زمينه​های لازم برای افزايش مشارکت مردمی در انتخاباتی آينده را اينگونه تشريح کرد: به نظر من ما نمی​توانيم بدون اينکه دستی در شرايط کنونی ببريم و تغيير و تحولاتی ايجاد کنيم، بيش از حد خوشبينانه وارد فضای انتخاباتی مجلس نهم شويم. حداقل بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که سلب اعتمادی صورت گرفته است. يعنی آن اطمينان خاطر وجود ندارد. چه از ناحيه نخبگانی که می خواهند وارد عرصه شوند و خودشان را عرضه کنند و چه از سوی مردمی که می خواهند رای دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، قرائن نشان می​دهد که ما حضور نخبگی و مردمی پررنگی به خاطر مسائلی که اتفاق افتاده نخواهيم داشت. مگر اينکه بخواهيم بگوييم هيچ مساله ای نبوده و اگر هم بوده نبايد درباره آن حرفی بزنيم! اگراينچنين است که ديگر از من پاسخی نخواهيد. چون من معتقدم که به خاطر اتفاقاتی که افتاده، سلب اعتماد عمومی رخ داده و حوادثی قبل، حين و بعد از انتخابات رياست جمهوری دهم رخ داده که بايد مرمت شود. مثلا تهمت​ها و افتراهايی زده شده که نه سندی برای اثبات آن ارائه شده و نه عذرخواهی صورت گرفته است. البته اين مربوط به طرفين است نه يک جناح خاص. البته نقد من به آنها که در قدرت و دولت هستند بيشتر است.

افروغ با بيان اينکه در ايران و در تمام دنيا روشنفکر بايد نقاد قدرت دولتی باشد، ادامه داد: متاسفانه فضای بی اخلاقی و بداخلاقی که در اين سال​ها شاهد آن بوديم به هيچ​وجه قابل مقايسه با سال​های گذشته نيست. از ابتدای انقلاب تا کنون را که رصد می​کنم به استثنای اوائل انقلاب در هيچ دوره​ای فضای هتاکی اين قدر حاد نبوده است. به صحبت​های مقام معظم رهبری که توجه کنيد می​بينيد که ايشان هم در هيچ دوره​ای اينگونه نسبت به بد اخلاقی​ها هشدار نداده بودند. مفاهيمی همچون «غلط اندر غلط»، در سخنان گذشته ايشان بی سابقه بوده است.

اين جامعه شناس ادامه داد: به نظر می​رسد که اگر عطف به اين قرائن بخواهيم، قضاوت کنيم بايد بگويم که نبايد شاهد تحول عمده​ای در مجلس بعد باشيم. چون اين تحول عمده، به عرضه نخبگی برمی​گردد که وقتی نخبه​ای خودش را عرضه نمی کند، انتخاب محدود به يکسری افراد و اشخاص خاص می​شود. موضوع بعد هم به حضور مردم بر می​گردد. اما بايد در وهله اول عرضه​ای از سوی نخبگان صورت بگيرد و بعد منتظر حضور مردم باشيم.

وی در عين حال گفت: اما اگر اتفاقاتی رخ دهد و سعه صدری ديده شود، در تاييد صلاحيت​ها وسعت نظر لحاظ شود و عذرخواهی​هايی صورت بگيرد و قوه قضاييه با اين بداخلاقی​ها و بی اخلاقی​ها مستقل و مقتدرانه برخورد کند و هر از چندگاهی برای تسلی خاطر شعار ندهد و واقعا عمل کند، می توان اميدوار بود که اتفاقی بيفتد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016