چهارشنبه 22 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علم‌الهدی: بحث حجاب دقيقا يک مسئله سياسی است، تمام اختيار جريان عظيم اقتصادی‌فرهنگی کشور را به دست جاسوسان‌ داده‌اند! ايسنا

جريان ارتباطات زن‌ومرد دچار مشکل است

امام‌جمعه مشهد گفت: حجاب حدی از حدود الهی و از فرايض دينی است. آنچه امروز برای ما در مساله حجاب و بی‌حجابی قابل تامل است، موضوع مرزبانی بر استقرار هويت اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، آيت‌الله "سيد احمد علم‌الهدی" در همايش تجليل از فعالان و مروجان فرهنگ عفاف و حجاب، که عصر سه‌شنبه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با بيان اينکه موضوع حجاب يک موضوع بالاتر از مرحله توصيف و تعديل است، ‌اظهار داشت: از روزی که جريان استعمار درصدد سلطه بر جوامع اسلامی برآمده است و پس از آن در مقام سلطه بر جمعيت اسلامی جهان برآمد تا از موقعيتهای اقتصادی و منافع مادی زندگانی آنها بهره‌برداری کند، جريان فرهنگ را بزرگترين مانع سر راه خود ديدند.

امام جمعه مشهد افزود: اين واقعيتی است که در گذشته برای استعمارگران مطرح بوده و امروز هم به عنوان يک اصل برای استکبار جهانی مطرح است.

آيت‌الله علم‌الهدی گفت: اين که بزرگترين مشاور سياسی کاخ سفيد در حدود ۱۵ سال قبل اعلام می‌کند قرن ما قرن "جنگ تمدنها"ست و يک سری افراد ساده لوح هم به عنوان ادعای صلح‌طلبی در برابر جنگ، ادعا می‌کنند قرن "گفت‌وگوی تمدنها"ست، اين اعلام، واقعيت فکری و انديشه خاصی نبوده، بلکه اعلام يک استراتژيک حرکتی در جهت توسعه استکبار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اينکه در برابر جنگ تمدنها، گفت‌وگوی تمدنها مطرح می‌شود، اين دقيقا مانند آشتی يک ميش و يک گوسفند در برابر يک دندان‌تيز و گرگ درنده است. اين مشاور عظيم و پخته سياسی کاخ سفيد، يک خط حرکتی قدرت شيطانی استکبار است و می‌گويد در مقام توسعه اين قدرت و سلطه استکباری، زمانی شما موفق هستيد که مساله تمدنها و فرهنگها به عنوان يک مانع از سر راه براندازی شود.

امام جمعه مشهد افزود: اين براندازی جز با جنگ و سرکوبی تمدنها و فرهنگها امکانپذير نيست. علت آن هم اين است که فرهنگها، عامل تداوم هويتها هستند و هر مردمی و ملتی تا زمانی که هويتشان محفوظ باشد، تسليم نشده، تحت سلطه واقع نمی‌شوند.

وی افزود: تسلط بر يک ملت تنها اين نيست که جريانی با زور، گريبان مردم را بگيرد و تمام منابع، دستاورد زندگی و حاصل دسترنج فکری و استعدادی آنها را بربايد و بلکه سلطه بر انسانها به اين شکل نيز انجام می‌گيرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: انسانها در برابر آن چوب بلند شده جريان استکبار تسليم نشدند تا مردمی در برابر استکبار تسليم نباشند. سلطه بر آنها امکان ندارد و آنچه باعث می‌شود تنها ترس و وحشت نيست، جذب و دلدادگی است.

آيت‌الله علم‌الهدی افزود: انسان‌هايی که مجذوب جريان استکباری می‌شوند، تسليم شدن آنان برای استکبار بدون هزينه است. در صورتی که انسانها و ملتهايی که در برابر استعمار و استکبار با اعمال قدرت و زور بخواهند کاری کنند، اين برای استکبار هزينه داد.

وی گفت: هميشه مستکبران و جريان استکباری، برنامه‌ها و شگردشان در بين ملتها اين است که اکثريت يک مردمی را جذب کرده، دلداری کنند و آنها را به خود وابسته کنند و اگر در مقابل اين ملت يک اقليتی مقاوم باقی ماند، آن اقليت مقاوم را با اعمال قدرت سرکوب کنند و اين شگرد استکبار و استعمارگران در دنيا بوده است.

امام جمعه مشهد گفت: مردمی جذب و دلداده يک جريان استعماری و استکباری می‌شوند که هويتی نداشته باشند؛ مردمی که هويت دارند سنت هم دارند و در شخصيت خود دارای استقلال هستند و به هيچ عنوان دلداده يک جريان اجنبی نخواهد شد.

وی افزود: در ابتدا بايد هويت يک مردمی را در هم شکست تا اکثريت جامعه با از دست دادن هويت ملی خود، از تمام آداب و رسوم و شرايط و ظروف زندگی خود دست بکشند و مجذوب و دلداده و وابسته دشمن و اجنبی شوند و زمانی که اکثريت به اين صورت وابسته شدند در اين جامعه يک اقليت مقاوم باقی می‌ماند و آن اقليت مقاوم با يک سرکوب و اعمال قدرت، طبيعی است که کنار می‌رود.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: تجربه ما در زمان رضاخان ملعون ثابت کننده اين واقعيت است که حجاب به عنوان نماد هويت يک جامعه ملی، مورد توجه استکبار بوده است. در اين ميان مردمی که نسبت به نواميس خود صاحب غيرت هستند و مردمی که اکثرشان در مورد استقلال خود به عنوان اينکه در استخدام درنيايند و در رهگذر لذايذ ديگران قرار نگيرند، حساسند و طبيعی است اين مردم در مقابل هويت شخصی و هويت ملی خود مقاوم خواهند بود و مستکبران برای اينکه اين مقاومت را بشکنند، بايد اين حساسيت را بشکنند.

آيت‌الله علم‌الهدی افزود: اين حساسيت اگر از بين رفت اين مقاومت هم در هم شکسته می‌شود و هويت خود را از دست می‌دهد و از بين می‌رود. کسانی که بی‌هويتند به هر شکلی، هر رنگی، هر جوانی و به هر زيبايی، فورا دل می‌دهند و وابستگی به سلطه اجنبی بر آنها تصويب می‌شود.

وی گفت: وقتی در مورد اسناد کشف حجاب در دوره رضاخان بررسی می‌کنيم حرکتهايی انجام گرفته که شايد در آن روزها به عنوان مسئله موثر قابل توجه نبوده، اما امروز که ما اسناد را می‌بينيم و مطالعه می‌کنيم مسير شگرد دشمن برای ما مشخص می‌شود.

آيت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در زمان رضاخان همين که به عنوان يک ارتشی و يک نخبه اداری با خانم بی‌حجاب خود در خيابان راه می‌رود و اين ناخودآگاه با روحيه و اخلاق زن و دختر جامعه‌ای که می‌خواهد در راستای اين فرماندار يا رييس شهربانی و مسئول سياسی زندگی کند، موثر است و اين قضيه بر هم زدن هويت است.

وی گفت: حتی در زمان رضاخان برای تهيه لوازم آرايشی و لباسهای زنان افراد مهم جامعه، وامهايی قرار دادند تا بتوانند آن را تهيه و استفاده کنند.

امام‌جمعه مشهد با بيان اينکه رابطه حجاب با هويت در دو جهت است، اظهار داشت: هويت عبارت است از آن عامل حرکت جريان در زندگی يک انسان، که به او حق امتياز و حق اختصاصی می‌دهد. اين چنين انسانی احساس می‌کند من خودم هستم و من با ديگران تفاوت دارم و به عنوان خودم بايد مستقل زندگی کنم. اين جزء هويت به حساب می‌آيد.

وی افزود: حجاب يک عامل قوی و نيرومندی است که اين احساس را هم به مردان و هم به زنان جامعه می‌دهد. وقتی مردی در کانون خانوادگی احساس می‌کند همسرش يک موجود اختصاصی اوست و فقط به او تعلق دارد و متعلق به هر کس ديگری نيست، اين عامل هويت‌بخش به اين فرد است.

امام جمعه مشهد گفت: اينکه زن احساس کند يک موجود مستقل است و مورد اشتراک ديگران نيست، اختيار حق آن با خودش است و از خصوصيات و شئون وجودی او انسان ديگری نمی‌تواند استنطاق و بهره‌کشی کند، همين احساس امتياز هويت فرد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حجاب از عواملی است که به طور کامل هويت انسان را در زندگی نسبت به مرد و زن تثبيت می‌کند. اين هويت را می‌خواهند برهم بزنند. کسانی که خود را در هويت مستقل وجودی‌شان احساس نکرده‌اند اين انسانها با همه وجود خود در دسترس ارجاع ديگران قرار می‌گيرند و ديگران بر آنها مسلط می‌شوند.

آيت‌الله علم‌الهدی گفت: بزرگترين راه نفوذ اجنبی و استکبار در جامعه دينی ما، اين است که مسئله حجاب براندازی شود و بحث حجاب، مسئله اخلاقی نيست، اين دقيقا يک مسئله سياسی است و يک رهگذری است برای تجاوز دشمن بر هويت و شخصيت استقلالی يک اجتماع.

وی گفت: اگر ما با اين بينش به سراغ مسئله حجاب و بی‌حجابی، آن هم در زمانی که دشمن با همه قوا می‌خواهد بر ما مسلط شود و با همه قدرت می‌خواهد شخصيت انقلابی‌ ما را از بين ببرد، برويم؛ مسئله حجاب به عنوان يک مسئله فراامنيتی درمی‌آيد.

امام جمعه مشهد گفت: اين يک مسئله سياسی در رهگذر توسعه استکبار در تمام جريانات سياسی است و سياستگذاران کشور بايد با بی‌حجابی مبارزه کنند، اما ما عادت کرده‌ايم در زمانی که اين گونه مسايل در جامعه و کشور ما مطرح می‌شود، چشم‌ها به يک نقطه دوخته می‌شود و آن هم مقام معظم رهبری است.

امام جمعه مشهد گفت: در مسئله حجاب، يک قيام صريح و شفاف از سوی مقام ولايت و مقام معظم رهبری امکان‌پذير نيست و به خاطر اين، تمام آنها(مستکبران) چشم باز کردند تا يک چنين حرکتی صورت بگيرد و مسئله دفاع از حقوق زن را مطرح کنند و از چند طرف بتازند.

وی افزود: در اينجا وظيفه سياستگذاران جامعه در عرصه مجلس و دولت و وظيفه تصميم‌گيرانی است که وظيفه دارند با هر خلافی مقابله و مبارزه کنند و بجنگند و ما متاسفانه در اين زمينه دچار مشکل هستيم، يعنی برخی مديران و مسئولان تصميم‌گيرنده ما در مقابل مسئله بی‌حجابی، حالت لختی و سنگينی گرفته‌اند.


عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اين افراد يا اهميت مسئله را حس نمی‌کنند يا مانند هميشه منتظر جريانی از سوی مقام معظم رهبری هستند. بی‌حجابی يک ناهنجاری است که بايد از صفحه زندگی اجتماعی مردم برداشته شود و مسئله خصوصی اشخاص نيست، بلکه مسئله اجتماعی است.

وی اظهار داشت: مسئله بی‌حجابی ابزار تمام مفاسد اخلاقی در اجتماع است و در مقام پيشگيری از جرم، آنچه که بايد به وسيله دستگاههای اجرايی و امنيتی سد و پيشگيری بشود، مسئله بی‌حجابی است.

آيت‌الله علم‌الهدی گفت: ما امروز مشکلمان بر آن ريشه‌ها و عواملی است که در جريان جامعه ما بی‌حجابی به بار می‌آورند؛ امروزه در جامعه خود حتی در قشر متدين و خواهران و برادران متدين خود، مسئله ارتباط محرم و نامحرم خيلی عادی و معمولی شده است و يک خانم و آقايی که هر دو اجنبی هستند با هم صحبت و ارتباط برقرار می‌کنند و دقيقا مانند رابطه خواهر و برادر محرم، است در صورتی که اين خلاف است.

وی گفت: مسئله‌ای که ما در توسعه بی‌حجابی داريم مسئله بی‌بند و باری در ارتباطات محرم و نامحرم در جامعه است و در بين خانواده‌های متدين هم اين ارتباط بی‌باکانه‌تر اجرا می‌شود و ملاحظات لازم در اين ارتباط صورت نمی‌گيرد.

آيت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اينکه طبق آيه‌ قرآن که می‌فرمايد "يا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ یُدْنِينَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً‌"، اظهار داشت: خداوند در اين آيه مشخص می‌کند، ای پيغمبر به زنها و به دختران و زنهای مومنين بگو؛ اين آيه نکته‌ای دارد که در آيه گفته نشده که به همه زنانت اعلام کن. اگر بنا باشد به همه زنان اعلام کند طبيعی است همسران و دختران پيغمبر(ص) هم جزو زنان هستند.

وی در ادامه افزود: خدا تصريح می‌کند به همسرانت و دخترانت و بعد به زنان مومنين در اين آيه اشاره می‌کند که زن در امت اسلام ناموس پيغمبر(ص) است و توليد حساسيت برای همه زنان است و همان طور که زنان و دختران پيغمبر(ص) ناموس پيغمبرند همه زنان مومنين و همه زنان در اين امت ناموس پيغمبرند.

امام جمعه مشهد گفت: يک زن مسلمان، متدين و مومن بايد اين نکته را احساس کند بايد به عنوان ناموس پيغمبر(ص)، خودش را در رهگذر اجانب قرار ندهد و اين احساس به زنان ما دست بدهد که در رده زن پيغمبر(ص) و دختران ايشان هستند و مرادف با صديقه اطهر(س) و حضرت زينب(س) هستند. اگر بنا شد شما در دسترس يک اجنبی قرار بگيريد حتی در حد يک نگاه به ناموس پيغمبر(ص) خيانت کرده‌ايد و اين خيانت به شخص پيغمبر(ص) است.

وی اظهار داشت: قرآن تصريح می‌کند که به زنها بگوييد چادر سر کنند و کسانی که می‌گويند حجاب در چادر نيست يا چادر حجاب برتر است، اينگونه نيست، آيه و روايت صريح داريم که طبق روايت"ام‌السلمه" که به پيامبر(ص) مطرح کرد و گفت، اين آيه به پيامبر(ص) نازل شد و زنان انصار فردای آن روز خدمت پيامبر اکرم(ص) آمدند و عباهای مشکی بر سر انداخته بودند و پيامبر(ص) زمانی که اين منظره را ديد تبسم کرد و خوشحال شد.

وی گفت: مسئله چادر به عنوان پوشش سراسری مطرح است و پوششی نيست که بعضی از اعضا را بپوشاند؛ و نکته‌ای که در قرآن مطرح است حجابی است که زن را در شرايطی قرار بدهد که شناخته نشود و خداوند می‌گويد: بهتر است که شناخته نشوند تا اذيت نشوند.

آيت‌الله علم‌الهدی گفت: حجاب دو نوع است، يک نوع حجاب اسلامی و نوع ديگر حجاب اضطراری است. خود حجاب همان آيه قرآن است که طوری باشد که شناخته نشود. اما حجاب اضطراری برای خواهرانی است که در محيطی هستند که چنين حجابی برای آنها دست و پا گير است که همان حجاب فقهی است که مطرح می‌شود.

امام جمعه مشهد گفت: حجاب قرآن همان حجاب اسلامی است و حجاب فقهی که باز بودن گردی صورت و کفين است و در موارد اضطرار همان حجاب فقهی است. يک خانم بايد در درجه اول در شرايطی حجاب داشته باشد که حجاب، حجاب قرآن باشد و در موارد اضطرار که فرد بر اثر گرفتاری مجبور است حجاب خود را حفظ کند حجاب اضطراری مطرح می‌شود و وجه‌ و کفين مستثناء است.

وی اظهار داشت: نواری از شخص امام خمينی(ره) وجود دارد که دختر جوانی در پاريس نزد ايشان می‌رود که روسری و لباس بلندی داشته است. نظر امام(ره) را در مورد پوشش خود می‌پرسد، امام(ره) می‌گويد در اينجا اشکالی ندارد و دختر جوان می‌گويد در ايران چطور؟ ايشان پاسخ می‌دهند در ايران چادر است.

آيت‌الله علم‌الهدی تصريح کرد: جريان ارتباطات زن و مرد دچار مشکل است. حتی در خانواده‌های متدين و حتی در خانواده، خود ما هم دچار مشکل هستيم در خصوص ارتباط زن و مرد؛ بزرگترين راه مسئله بی‌حجابی، توسعه حجاب و تنظيم اين ارتباطات است.

وی افزود: از سه سال پيش دکتر "دانشجو"، وزير علوم، طرحی را برای تفکيک جنسيتی مطرح کرد و اين طرح الزامی است. در اين طرح بعضی از رشته‌ها در برخی از مقاطع درسی دو کلاس تشکيل بدهند، يک کلاس مخصوص خواهران و يک کلاس مختلط باشد و حضور در هر کلاس اختياری است.

امام جمعه مشهد افزود: در پی اين جداسازی کلاسها، بحث را در تفکيک دانشگاهها مطرح کردند. ايشان سه سال روی اين طرح کار کردند و امسال که قصد اجرای آن را داشتند متاسفانه در وزارت بهداشت و درمان مورد استقبال قرار نگرفت. در وزارت علوم قرار بود اجرا شود که با برخورد نامناسب و غيرمتوقع آقای رييس‌جمهور روبه‌رو شد که گفت طرح ناپخته و غيرعالمانه است.

وی اظهار داشت: اين آقا، وزير شماست، آن‌هم وزير وزارتخانه علوم. در مسايل تحقيقاتی و مطالعاتی، وزارتخانه علوم که از هر وزارتخانه‌ای قوی‌تر است. اگر بنا شد يک وزارتخانه شما روی يک طرح کار کند که رسالتش تحقيقات و علوم است و اسم آن را وزارت علوم، تحقيقات و فناوری گذاشته‌اند، بعد از سه سال تحقيقات طرح غيرعالمانه و ناپخته باشد، در دولت شما وزارتی که بتواند طرح عالمانه داشته باشد کدام وزارتخانه است؟

آيت‌الله علم‌الهدی گفت: اين خلاف توقع ماست و در حالی که برای توسعه و تنظيم ارتباطات، بهترين نظر همين طرح دانشگاههاست، که جلوی آن گرفته شد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: مسئله ديگر پوشاک است که در مسئله حجاب، وزارت بازرگانی و اتحاديه‌های صنفی تمام اختيار يک جريان عظيم اقتصادی- فرهنگی کشور را به دست جريان جاسوس‌ خارج کشور داده‌اند.

وی گفت: مسئله ديگر، مانکنهايی است که به صورت سفارشی از خارج وارد می‌شوند و در خيابانها می‌چرخند؛ مانکنهای لباسهای ناهنجار و لباسهای جلف؛ مشکل ما اين است که در لباسهای سنگين اين افراد برای ما مانکن‌سازی می‌کنند. برای مانکن مانتو کوتاه درست می‌کنند بعد اين مانتو مد می‌شود و صنف پوشاک را پر می‌کند و مانکن ديگری می‌فرستند که آستين مانتوها را بالا می‌فرستند.

امام جمعه مشهد گفت: مشکل ما اين است که خانمهای متدين برای اينکه لباس‌ محجبه کاملی بگيرند اصلا چنين چيزی را پيدا نمی‌کنند و کسی نيست که از وزارت بازرگانی و اتحاديه‌ها بر آن رسيدگی کنند.

وی گفت: تنها اطلاعيه می‌فرستند که برای خود من هم فرستاده‌اند و اين اطلاعيه فقط يک کاغذ است و نظارت و اجرا ندارد. اگر می‌گويند اين لباس نبايد فروش برود، کدام دستگاه بازرسی در مغازه‌ها راه افتاده و اين را بررسی می‌کند؟ حتی مردم متدين و زنان عفيف و پاکدامن از اين نبود پوشاک مناسب برای خودشان شکايت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئول اين مسئله که لباسی مناسب نيست چه کسی است؟ اداره بازرگانی نيست، اتحاديه صنف هم نيست، پس چه کسی مسئول است؟ ما نمی‌توانيم به تعدادی بخاطر بی‌حجابی چيزی بگوييم چون از آن‌طرف ريشه‌ها و اساس کار ما هم در مخاطره و دچار مشکل است و اقدام اساسی صورت نگرفته است.

وی گفت: در ۲۰ سال قبل در تهران، واحد خواهران امام صادق(ع) با فاصله ۳ کيلومتر از برادران تاسيس شد. اين واحد حتی يک استاد مرد ندارد و حتی باغبانان اين دانشگاه هم در زمانی که دانشگاه تعطيل است مشغول به کار می‌شوند و فقط دو مرد در آنجا حضور داشتند يکی خود من و ديگری آيت‌الله مهدوی کنی است.

امام جمعه مشهد تصريح کرد: در دوره کارشناسی و در امتحان فوق ليسانس، از فارغ‌التحصيلان کارشناسی هر کسی که شرکت می‌کرد ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان در بالاترين رشته‌ها قبول می‌شدند و در مقطع فوق ليسانس که در آزمون دکتری شرکت می‌کردند حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد آن از دکتری از اين دانشجويانی بود که شرکت کرده بودند.

وی گفت: در اين دانشگاه بهترين خواهران متدين و استاد بار آمدند. چرا ما نمی‌توانيم در سطح کشور اين کار را انجام دهيم. مشکل چه چيزی است و در حال حاضر که بين ۶۵ تا ۷۰ درصد قبولی کنکوريها خواهران هستند، چرا نمی‌شود دانشگاه خواهران تاسيس کنيم؟ و حتی گفته شود اگر کلاسها جدا شود اين طرح غيرعالمانه است.

آيت‌الله علم‌الهدی گفت: ۳۳ سال با خون شهيدان در اين مملکت زندگی می‌کنيم و اين نظام را اداره کرده‌ايم و هيچ يک از مسئولان ما حجتی در درگاه خداوند ندارند که بخواهند مانع و رافع اجرای حدی از حدود الهی بشوند.

وی افزود: روز اول می‌گفتند امکانات نيست و امروز بعد از ۳۳ سال در اين مملکت برای اجرای حدود الهی هيچ مشکلی وجود ندارد همه امکانات آماده است، مردم هم آماده‌اند و پذيرش هم وجود دارد.

امام جمعه مشهد گفت: اکثريت جامعه ما متدين هستند اکثريت دانشجويان خواهر ما چادری‌اند با همه اينکه محيط دانشگاه، افراد هرزه و بی‌بندوبار هم دارد، اما اکثريت را خواهران و دانشجويان عفيف و پاکدامن تشکيل می‌دهند، جامعه ما يک جامعه دينی آماده است.

وی اظهار داشت: خداوند ما را به خاطر کارهايی که کرده‌ايم مواخذه نمی‌کند بلکه مواخذه می‌کند برای اينکه چه کارهايی نکرده‌ايم. اگر در مسئله مقابله با بی‌حجابی و توسعه حجاب از امکاناتی که داريد استفاده نکنيد مورد بازخواست خداوند قرار می‌گيريد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016