شنبه 25 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: ماهواره و سفرهای خارجی موجب گسترش قبح‌زدايی از حجاب شد، فارس

خبرگزاری فارس: حسينی گفت: در دهه ۷۰ بعد از دوران جنگ که مسئله تهاجم فرهنگی مطرح شد عده‌ای تلاش می‌کردند در جامعه قبح حجاب را بريزند که برنامه‌های ماهواره‌ای و سفرهای افراد به خارج از کشور موجب دامن زدن به اين مسئله شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، سيد محمد حسينی نماينده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، قائم مقام وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، رئيس دانشگاه پيام نور، مدير عامل و رئيس هیأت مديره انتشارات سروش در ۱۲ شهريور ۸۸ موفق به کسب رای اعتماد مجلس برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته مهمان برنامه نگاه ۲ بود. وی در ابتدای اين برنامه با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ در جشن نيمه شعبان گفت: در شب نيمه شعبان جشنواره‌های گوناگون در کشور در حال برگزاری است. جشنواره ملی طليعه ظهور در قم، جشنواره ملی شعر گلواژه‌های اصفهان در روز شنبه، جشنواره آخرين اميد در استان يزد، جشنواره آئين‌های سنتی در تالار وحدت و برنامه ارکستر سمفونيک گوشه‌هايی از جشنواره‌های نيمه شعبان در کشور است و در حال حاضر فعاليت‌های خوبی در عرصه مهدويت انجام می‌شود.

حسينی افزود: من از هنرمندان مختلف انتظار دارم به اين مقوله که آينده بشر را رقم می‌زند توجه ويژه داشته باشند. در حال حاضر هاليوود در اين زمينه سرمايه‌گذاری عظيمی کرده است و سينمای آخر زمان معروف است. ما هم بايد در اين زمينه اقداماتی انجام دهيم. البته در لايه‌های درونی بعضی از مقوله‌ها مانند فيلم ملک سليمان، ۳۳ روز، سيب و سلما، جعبه سياه، آينده روشن و آلزايمر می‌تواند اشاراتی را در اين مورد ديد ولی انتظار می‌رود بيشتر به اين مقوله مهم رسيدگی شود.

وی در اين مورد گفت: در عرصه کتاب هم فعاليت‌های خوبی انجام شده است و ۱۱۴ مجوز برای کتاب‌هايی با بحث مهدويت و انتظار صادر شده است. همچنين کتابخانه‌هايی به طور تخصصی به اين موضوع می‌پردازند.

* مهندسی فرهنگی در راس برنامه‌هايمان قرار دارد//معاونت سينمای وزارت فرهنگ به سازمان تبديل می‌‌شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد ارتقای سطح کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما تعداد معاونت‌ها را به پنج معاونت کاهش داده‌ايم. البته يکی از معاونت‌ها يعنی سينما به سازمان تبديل می‌شود و مطابق با نياز موجود تغييراتی در آن انجام خواهد گرفت. علت جدا کردن سينما اهميت اين مقوله در سطح جهانی بوده است. در حال حاضر سينمای ايران در سطح جهانی مطرح است. در بخش‌های ديگر هم سعی بر اين است که از همين نيروی موجود با برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد بهترين استفاده شود.

حسينی ادامه داد: البته کارهای فرهنگی و هنری بر عهده خود اصحاب فرهنگ و هنر است و ما بيشتر در مراحل اعطای مجوز و سياست‌گذاری وارد می‌شويم و سعی‌مان بر اين است که کمتر بر تصدی‌گری وارد شويم و کارهای عملی را به ديگران بسپاريم. در موارد مختلف از مشاورين خبره و زبده استفاده می‌شود. البته اين ضعف برای وزارت فرهنگ مشهود است به ويژه اينکه در حال توسعه فعاليت‌های خود هستيم. در حال حاضر نمی‌توان روزی را پيدا کرد که فعاليتی فرهنگی در کشور انجام نشود و مرتب اقدامات در اين زمينه صورت می‌گيرد. ما در حال تلاش هستيم تا هرچه بيشتر از نيروهای خوش فکر و تحصيل کرده استفاده بکنيم.

وی درخصوص "موازی کاری " در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصريح کرد: من از زمانی که اين مسئوليت را پذيرفتم سعی کردم هماهنگی را بيشتر کنم. مثلا در بحث کتاب افراد زيادی مشغول فعاليت هستند ولی در رويداد مهمی مثل کتاب سعی می‌کنيم همه افراد را در کنار هم نگه داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روز قلم، هفته کتاب و ... روزهايی هستند که در آنها سعی می‌کنيم ارگان‌های مختلف را در کنار هم قرار دهيم؛ چرا که ما تصور می‌کنيم کار فرهنگی بايد در سطح گسترده انجام شده و از پراکنده‌کاری اجتناب شود. با وجود اينکه دستگاه‌های مختلف در سطح کشور فعاليت می‌کنند همگی بايد تحت نظارت وزارت فرهنگ باشد. ما اميدواريم امسال بحث مهندسی فرهنگی در شورای انقلاب فرهنگی به نتيجه برسد و براساس آن هماهنگی بهتری بين ارگان‌های مختلف و سازمان‌ها و نهادها انجام شود.

* برنامه گسترده‌ای برای عرفان‌های وارداتی داريم

حسينی در بخش ديگری از صحبت‌های خود درباره انحرافات جامعه در بحث فرهنگ مهدويت تصريح کرد: بحث مهدويت در وهله اول بحثی شخصی و دينی است که حوزه‌های مختلف دينی و روحانی بايد طلايه‌دار آن باشند. البته ما هم وظيفه خود را انجام می‌دهيم. کتاب‌هايی در اين زمينه، کانون‌های فرهنگی و آموزشی، گفت‌وگوها و کانون‌های تخصصی؛ گوشه‌ای از اقدامات ما در اين زمينه است.

وی يادآور شد: در حال حاضر ۳۱ کانون مهدويت در سطح کشور وجود دارد و در آينده توسعه پيدا خواهد کرد و در تئاتر و فيلم هم از اين موضوع بيشتر استفاده می‌شود؛ چرا که در دنيای امروز تاثير سخنرانی بسيار کمتر از تاثير تئاتر و فيلم است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری در سخنان اخيرشان که تاکيد کردند کار در بحث مهديت بايد عالمانه انجام شود، گفت: هر فردی نمی‌تواند در اين مقوله مهم با استناد به روايتی مسائلی را بيان کند. اين مسئله در داخل و خارج از کشور از اهميت بالايی برخوردار است؛ چرا که بحث آينده بشريت مسئله ساده‌ای نيست. ديگران درحال تفسير و تحليل اين مسئله هستند و به گونه‌ای حضرت حجت را به عنوان فردی ضد مسيح در اذهان جا می‌اندازند. درحالی که ما مسلمانان اعتقاد داريم که اين دو بزرگ در کنار هم هستند و اهداف انبيا را محقق می‌کنند.

حسينی به ستاد اصلی مهديت اشاره و تصريح کرد: مرکز اصلی اين ستاد در قم است و در اين شهر نهادها و موسسات گوناگون با هم همکاری دارند. اگر انحرافی را هم در اين مسير مشاهده کنيم تذکر خواهيم داد.

وی درخصوص نقد مکاتب انحرافی اظهار داشت: بحث معنويت مسئله‌ای است که با فطرت انسان آميخته شده و نمی‌توان آن را نقد کرد. نمی‌شود گفت که دوران افول دين رسيده است. اتحاد جماهير شوروی ۷۰ سال مراکز مذهبی را از بين برد ولی در نهايت هم، مردم دين خود را حفظ کردند و دست از عبادت برنداشتند. امروزه دشمنان به تحريف روی آورده‌اند و به جای آن نمونه‌های بدلی و عرفان‌های وارداتی را در جامعه ما گسترش می‌دهند. در مقابل بايد کار گسترده‌ای انجام شود. يعنی علاوه بر تبيين ديدگاه‌های دقيق آنها را نقد کنيم. در حال حاضر تعدادی از موسسات اين کار را انجام می‌دهند. برای مثال امسال در نمايشگاه کتاب تعدادی از موسسات فقط در اين زمينه کتاب منتشر کرده بودند و برای نسل جوان روشنگری ايجاد کردند.

* بايد مواظب باشيم که نسل جوان تحت تاثير فرقه‌ سازی‌ها قرار نگيرند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: انگليسی‌ها از گذشته تاکنون در فرقه‌سازی معروف بودند. مثلا پشت فرقه‌هايی مانند بهائيت افرادی با اهداف سياسی نهفته هستند ولی به ظاهر حرکت دينی نشان می‌دهند. ما بايد مواظب باشيم تا نسل جوان ما تحت تاثير چنين فرقه‌هايی قرار نگيرند.

حسينی تاکيد کرد: يک کار هنری و فرهنگی نمی‌تواند بدون مبنای فلسفی باشد. در اينجا کتاب از اهميت بالايی برخوردار است؛ چرا که در بسياری از مواقع کتاب منشعی برای ساخت فيلم می‌شود. اگر در زمينه‌های مدنظر ما کتاب مناسبی نوشته شود بخش‌های ديگر هم کار خود را بهتر می‌توانند انجام دهند و برای ارائه مضامين از ابزارهای ديگر بهتر استفاده می‌شود. بايد دائم هشدارهای لازم داده شود. در حال حاضر هر دو هفته يکبار بطور منظم جلسات شورای فرهنگی کشور تشکيل می‌شود و يکی از مباحث ما آسيب‌شناسی فرهنگی جامعه است. بايد در مدارس، مساجد و غيره اصلاع‌رسانی شود تا جوانان هم مطلع باشند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها هم از اهميت بالايی برخوردار هستند. برنامه‌های مختلف مانند اردوها، کلاس‌های آموزشی، سفرهای آموزشی و زيارتی مانند عتبات عاليات، مکه، عمره دانشجويی و غيره می‌تواند فرصتی باشد تا جوانان با اين مسائل آشنا شوند.

* برنامه وزارت ارشاد برای معرفی فرقه‌های مختلف

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينکه درحال حاضر ۱۰۷۰۰ کانون فرهنگی و هنری در سطح کشور وجود دارد، گفت: يکی از برنامه‌های آموزشی در اين کانون‌ها همين مساله است. همچنين قصد داريم فرقه‌های مختلف را در نمايشگاه‌هايی در دانشگاه‌ها معرفی کنيم.

حسينی درخصوص قاچاق فيلم و نسخه‌برداری از کتاب و اقدامات وزارت ارشاد برای جلوگيری از اين کار گفت: در اين بحث موضوع اول اطلاع‌رسانی به مردم است. در درجه بعد با نيروی انتظامی و دستگاه‌های قضايی در ارتباط هستيم تا حقوق تهيه‌کنندگان، هنرمندان، ناشران و عيره ضايع نشود. زمانی که برای ساخت يک فيلم يک ميليارد تومان هزينه می‌شود قاچاق اين فيلم لطمه فراوانی به تهيه‌کننده آن فيلم است.

وی متذکر شد: در وزارت فرهنگ هم ستادی تشکيل شده و به اين مسائل رسيدگی می‌شود. در دولت هم چندی قبل آيين‌نامه‌ای تصويب شد که در آن مرکز رسانه‌های ديجيتال در مرکز توجه است و مصوبات خوبی هم در اين آيين‌نامه گنجانده شده است. همچنين کارخانه‌هايی که لوح فشرده تکثير می‌کنند به خوبی تحت‌نظر هستند. در بحث نشر و چاپ هم معاونت فرهنگی مراقبت خوبی از آثار دارد. متاسفانه در مرزهای کشور محصولات قاچاق می‌شود ولی در داخل برنامه‌های خوبی داريم تا اين کار را از کنترل کنيم.

* همه جشنواره‌های سينمايی خارجی اهداف سياسی مشخصی دارند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد جشنواره‌های خارجی خاطرنشان کرد: شايد ساده‌انگاری باشد اگر تصور کنيم اين جشنواره‌ها صرفا جنبه هنری و سينمايی دارند. برای ما از تجليل‌ها و بحث‌های مطرح شده مشهود است که نگاه سياسی پشت آن نهفته شده است. همه‌جا اين اهداف مشخص است. برای مثال مجمع سازمان ملل و مباحث مطرح شده در اين سازمان نشان می‌دهد که اهدافی پشت آن وجود دارد. ولی شرکت نکردن در اين مراسم هم کليد حل اين مشکل نيست. ما درحدی از اين فرصت بهره می‌گيريم تا توانايی‌های ايران اسلامی را نشان دهيم.

حسينی افزود: درحال حاضر بحث "ايران هراسی " کاملا مشهود است. کارگردانان از سوژه ايران استفاده می‌کنند تا مردم ايران را که سابقه تاريخی و فرهنگ اصيلی دارند را مردمان وحشی و بی‌منطق نشان دهند. ما معمولا شاهد اين هستيم که افراد در اين برنامه‌ها مواضع سياسی خودشان را هم بيان می‌کنند و به دنبال بهره‌برداری از اين برنامه‌ها هستند.

وی ادامه داد: ما بايد به دنبال اين باشيم که در درجه اول جشنواره‌های خود را تقويت کنيم و در تعدادی از جشنواره‌های خارج از کشور هم شرکت کنيم. ولی مواضع کشورهای اروپايی نسبت به ما مشخص است. آمريکايی‌ها هر سال بودجه‌ای اختصاص می‌دهند تا به طرق مختلف مانند فيلم‌ها و شبکه‌های اجتماعی روی ما تاثير ب‌گذارند. ما بايد در اين ميان مراقب باشيم و در عين اينکه با دنيا ارتباط داريم با حفظ فرهنگ، برگزاری جشن‌ها و هفته‌های فرهنگی مختلف در کشورهای همسايه حضور خودمان را حفظ بکنيم.

* محل دائمی نمايشگاه کتاب تغيير می‌کند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغيير محل دائمی نمايشگاه کتاب نيز گفت: نمايشگاه بين‌المللی کتاب مهم‌ترين رويداد فرهنگی کشور در ايران و در سطح منطقه است. امروزه ما شاهد رونق نشر هستيم و بايد محلی را برای بيش از دو هزار ناشر در نظر بگيريم. هر سال اعتراضاتی مطرح می‌شود و ما بايد بتوانيم مکان وسيع‌تری که برای نمايشگاه شدن طراحی شده است مشخص کنيم. به همين دليل امسال رئيس‌جمهور تاکيد کرد که در اين مورد بايد فکری اساسی صورت بگيرد. البته مصلی در چند سال اخير بسيار مناسب بوده است. ولی ما چند گزينه را در نظر گرفته‌ايم. شهرداری در حال ساخت محلی به نام "شهر آفتاب "است که می‌تواند نمايشگاه باشد. در مرقد امام هم می‌توان محلی را به نمايشگاه اختصاص داد و در تپه‌های اطراف عباس‌آباد هم محل مناسبی وجود دارد. ولی بايد روی اين محل تامل شود؛ چرا که بايد نمايشگاه محلی باشد که دسترسی به آن آسان است که اين برنامه در اولويت‌های ما است و مشغول تحقيق در اين زمينه هستيم.

حسينی درخصوص اقدامات اين وزارت برای گسترش امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: می‌توان از طريق رسانه‌ها کاری انجام داد که تاثير امر به معروف و نهی از منکر با اينکه يک وظيفه فردی است بيشتر باشد. نشريات و روزنامه‌ها در عين اينکه بايد واقعيات را بيان کنند بايد نقدی منصفانه داشته باشند که جنبه تخريبی نداشته باشد. مردم دارای درک و فهم بالايی هستند و نقد بايد دلسوزانه و در جهت مصالح کشور باشد. بايد در جامعه به گونه‌ای برخورد شود که فرد حتی به خود جرات تعرض به ديگران را ندهد. در همه برنامه‌های جامعه می‌توان به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت. در روايتی آمده است اگر به اين وظيفه دينی نپردازيم دشمنان به ما مسلط می‌شوند و پس از آن ديگر دعاهايمان مستجاب نخواهد شد. همه مردم بايد در اين مورد نقش آفرين باشند ولی آموزش‌هايی هم بايد صورت بگيرد.

* ماهواره و سفرهای خارجی افراد موجب گسترش قبح‌زدايی از حجاب شد

وی با اشاره به وضعيت حجاب در جامعه خاطرنشان کرد: در دورانی به سر می‌بريم که جنگ نرم مسئله‌ای جدی است. در دهه ۷۰ بعد از دوران جنگ که مسئله تهاجم فرهنگی مطرح شد عده‌ای تلاش می‌کردند قبح حجاب را در جامعه بريزند. برنامه‌های ماهواره‌ای و سفرهای افراد به خارج از کشور موجب دامن زدن به اين مسئله شد.

* ظاهر جامعه در بحث حجاب آنطور که بايد و شايد، مطلوب نيست

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اينکه با وجود اقدامات موجود در بحث حجاب، ظاهر جامعه آنطور که بايد و شايد، مطلوب نيست و بيانگر اين است که بايد اهتمام بيشتری صورت بگيرد. يادآور شد: چندی پيش شورای انقلاب فرهنگی مصوباتی را اعلام کرده و وظايف اختصاصی همه دستگاه‌ها را مشخص کرده است. مثلا برای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۱ بند مشخص شده است که در آن وظايف ما در سينما، تئاتر، روزنامه‌ها و نشريات مشخص است.

حسينی افزود: مسئله حجاب بايد در جامعه تبيين شود تا نوجوان بداند که رعايت حجاب اصلی اسلامی و واجب است. متاسفانه ما افرادی را می‌بينيم که پايبند به نماز هستند ولی حجابشان را رعايت نمی‌کنند. درحال حاضر علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، ميراث فرهنگی، رسانه ملی، نمايندگان مجلس، نيروی انتظامی و غيره همه مسئوليت دارند. در گذشته مردم در محافل مذهبی اين اعتقادات را محکم می‌کردند. امروزه ما نبايد فرافکنی کنيم و دنبال مقصر باشيم و همه بايد دست به دست هم دهيم و کار کنيم. نمی‌خواهم بگويم ما وظايف خود را به بهترين نحو انجام داده‌ايم. به هر حال ما می‌توانيم در اين زمينه تاکيد بکنيم و اقدامات بيشتری انجام دهيم ولی بعضی از افراد به کل نقد می‌کنند و مدعی هستند که ما هيچ‌کاری انجام نداده‌ايم. مثلا اخيرا از نقشه کارگروه فرهنگی مد و لباس پرده برداری کرديم و کارهای متعددی پرده‌برداری و انجام شده است.

* ايجاد اولين پارک فرهنگی مد و لباس

وی ادامه داد: در تلاش هستيم تا اولين پارک فرهنگی مد و لباس را ايجاد کنيم تا مرکزی برای همه طراحان ايجاد شود و پوشاک مناسب در اختيار همگان باشد. در اين پارک از همه ايده‌های جديد استقبال می‌شود تا با توليدات فرهنگی و باکيفيت همه را جذب کنيم. بسياری از اين بی‌فرهنگی‌ها از اين شبکه‌های فرهنگی ماهواره‌ای ايجاد می‌شود. اين شبکه‌ها برای خود طراحانی دارند تا سبک زندگی آمريکايی را در جامعه ما از طريق همين وسايل ارتباطی به ما تلقين کنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد برای جلوگيری از بروز بی‌بند و باری در سينما تصريح کرد: درحال حاضر يکی از وظايف اداره کل نظارت و ارزشيابی همين مسئله است. بايد قسمت‌هايی که با فرهنگ اصيل ما مغايرت دارد حذف شود. به همين دليل تعدادی از فيلم‌ها معطل می‌شوند تا مجوز پخش بگيرند. همچنين در بعضی از کتاب‌ها مطالبی که مروج بی‌بند و باری است وجود دارد که ما نمی‌توانيم به اين کتاب‌ها مجوز دهيم. ولی درهمين راستا افرادی در رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند که وزارت فرهنگ سخت‌گيری می‌کند. درحالی که ما وظيفه‌مان را انجام می‌دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016