پنجشنبه 23 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايرانيان ساکن بلژيک به همراه دوستان بلژيکی خود و نمايندگی پارلمان اروپا، به پيشباز سليمان چوکلی رفتند (با عکس)

سليمان چوکلی، جوان کرد ايرانی و يک فعال مدنی که برای اعتراض به اعدام فعالان سياسی و مدنی در ايران، در طی چندين روز، ۲۵۰۰ کيلومتر راه را از نروژ تا بلژيک رکاب زده بود تا نگاه ها را به سوی نقض حقوق بشر در ايران متوجه سازد، امروز سه شنبه ۱۲ ژوئيه، با موفقيت به بروکسل رسيد.
سليمان در ميان کف زدن‌های ممتد حاضرين در ميدان لوگزامبورگ مورد استقبال گرم هموطنان خود قرار گرفت و حلقه های گل به گردن ايشان انداخته شد.

آقای کاوه آهنگری از حزب دموکرات کردستان ضمن خوش آمدگويی به زبانهای کردی، پارسی و انگليسی، از سوی حاضرين به آقای چوکلی از ايشان خواستند که در باره اهداف اين اقدام انسانی و ورزشی خود و در باره پيامش به مردم ايران و کردستان و زندانيان سياسی صحبت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سليمان در سخنان خود به دموکراسی برای ايران يکپارچه و آزاد اشاره کرده و پيام خود را آزادی بی قيد و شرط همه زندانيان سياسی در سرتاسر ايران و پايان دادن به اعدام جوانان و روشنفکران و تلاشگران حقوق بشری در ايران ذکر کرد و در حاليکه به عکسی از آقای محمد صادق کبودوند که از نروژ تا بروکسل با خود حمل کرده و به جلوی دوچرخه خود نصب کرده بود، اشاره می‌کرد، گفت از تمام نهادهای حقوق بشری می‌خواهد تا اين شخص را که بنيانگذار سازمان مدافعان حقوق بشری در کردستان است و به خاطر عقايد انسان دوستانه اش زندانی است،پشتيبانی کنند.

خانم شرين سپندارمذ، بيانيه اتحاد برای ايران ـ بلژيک را که در حمايت از زندانيان سياسی و مادران پارک لاله و به ويژه برای گرامی داشت ياد خيزش دانشجويی ۱۸ تير ۱۳۷۸ و ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ بود بزبان پارسی خواند که ترجمه انگليسی آن نيز توسط جوانی خوانده شد.

آقای جميل از حزب دموکرات کردستان ايران نيز سخنرانی بود که به زبان کردی به سليمان خوش آمد گفت و اشاره‌ای به شرايط خفقان و نقض حقوق بشر در کردستان و ايران کرد و گفت که حزبش برای تمامی زندانيان سياسی و عقيدتی درود می‌فرستد و خواهان آزادی يکايک آنان می باشد.

در اين گردهمايی، پرچم های سه رنگ ملی ايران و پرچم مردم کردستان ايران در کنار هم به اهتزاز درآمده بود و نشانگر تمايل تمامی مردم ايران به يک زندگی مشترک و مسالمت آميز در يک کشور واحد با آزادی‌های شهروندی و قومی و فرهنگی ـ اجتماعی و سياسی بود و جلوه خاصی به جمع بخشيده بود.

شايد يکی از دستاوردهای مهم جنبش نوين و مترقی سبز مردم ايران آن باشد که رواداری و تعامل گرايی و پذيرش دگرانديشان و رنگين کمان سياسی مورد توجه ايرانيان قرار گرفته است و ريشه‌ای و نهادينه می‌شود و نيز مردم دست از اصلاحات در رژيم کنونی شسته اند و کل سيستم غيرانسانی حکومت اسلامی و در راس آن خامنه ای و رژيم ديکتاتوری ولايت فقيه را نشانه رفته‌اند و خواهان دگرگونی کامل و دموکراتيک در کشور و جامعه هستند.

پس از پايان برنامه، آقای سليمان چوکلی به همراه گروهی از تلاشگران حقوق بشر در بلژيک، بنا به دعوت خانم سابين ماير، مشاور حقوق بشری خانم باربارا لوخبيلر، رئيس امور ايران و اروپا، به پارلمان اروپا رفتند. در اين ديدار آقای چوکلی ليست امضاکنندگان دادنامه آزادی زندانيان سياسی در ايران را که حدود ۸۵۰ نفر در ايران و جهان امضا کرده بودند به همراه نامه‌ای حاوی خواسته‌ها و اهداف خود از اين مسافرت تاريخی، تقديم خانم ماير کرد.

خانم ماير دسته گلی را به آقای چوکلی تقديم کرده و از اين کار انسانی ايشان تقدير نموده و قول داد که اين مدارک را به دست مسئولين اروپا برساند و خود نيز در راه آزادی زندانيان سياسی و تحقق مفاد جهانی حقوق بشر در ايران به تلاش‌های خود ادامه دهد.

[گفت‌وگوی راديو فردا با سليمان چوکلی و انور ميرستاری، مسئول اتحاد برای ايران ـ بلژيک را با کليک اين‌جا بشنويد]

تهيه گزارش از انور ميرستاری
تهيه فيلم و ويدئو از فريبرز مهران اديب

لينک دادنامه ای را که آقای چوکلی در ديدار خود به خانم ماير به ايشان تحويل داد، در زير آمده است تا علاقمندان به آزادی زندانيان سياسی، آنرا امضا کنند.

اگر تا کنون اين دادنامه را امضا نکرده ايد، لطفا هر چه زودتر امضا کنيد و از دوستان خود بخواهيد که آنان هم امضا کنند تا تعداد امضا ها به هزاران برسد. اين دادنامه بزودی از سوی تهيه کنندگان آن به سازمان ملل برده خواهد شد.

اگر نمی خواهيد نام شما ديده شود، می توانيد گمنام امضا کنيد.

ما ( من، شما و او) توانستيم منصور اسالو را آزاد کنيم و اعدام شيرکوه و حبيب، دو جوان هم وطن کرد و سکينه را به عقب بياندازيم.

آری ما می توانيم...

http://www.gopetition.com/petitions/save-the-lives-of-political-prisoners-in-iran.html


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016