یکشنبه 26 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز یکشنبه ۲۶ تیر: مرخصی برای تعدادی از زندانیان سیاسی اوین

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند!

مریم مجد با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شد، دانشجو نیوز

مریم مجد، عکاس تخصصی حوزه ورزشی ایران، با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

به گزارش دانشجونیوز، مریم مجد روز جمعه 27 خرداد، در حالیکه قصد داشت برای عکاسی از جام جهانی فوتبال زنان و همکاری های خبری مشترک با پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال زنان آلمان، ایران را به مقصد آلمان ترک کند، با ممانعت نیروهای امنیتی حکومت ایران در فرودگاه امام خمینی تهران مواجه شده و بازداشت شد.

مریم مجد، در حالی که به دلیلی بیماری از وضعیت نامساعدی در زندان برخوردار بود، امروز با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

مرخصی برای تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰، کلمه

تعداد اندکی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان ، عید بزرگ مذهبی مسلمانان به مرخصی آمدند .این در حالی است که بند ۳۵۰ زندان اوین نزدیک به ۲۰۰ زندانی سیاسی دارد .همچنین در این روزهم مانند سایر اعیاد مذهبی و عید نورزو هیچ زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر یا زندان شهرستانها به مرخصی نیامد .

به گزارش کلمه، دقایقی قبل بهزاد نبوی ، محسن میردامادی ، فیض الله عرب سرخی ،عبدالله رمضانزاده از فعالان سیاسی اصلاح طلب و جواد امام و مسعود لواسانی برای گذراندن مرخصی از زندان آزاد شدند .

گفته می شود بهاره هدایت و مهدیه گلرو نیز با تودیع وثیقه قرار است به مرخصی چند روزه بیایند تا لحظه تنظیم خبر این دو فعال دانشجویی از زندان آزاد نشده اند .

برخی از زندانیان حوادث پس از انتخابات و همچنین دیگر زندانیان سیاسی تاکنون از هیچ گونه حق مرخصی استفاده نکرده اند و با اینکه طبق قوانین جمهوری اسلامی همه زندانیان سیاسی حق استفاده از مرخصی را دارند این حق از آنان سلب شده است .

احمد زید آبادی، عیسی سحر خیز ، مسعود باستانی ، مجید توکلی ، مجید دری ، ضیا نبوی ، عاطفه نبوی ، شبنم مددزاده ، فرزاد مددزاده ،عماد بهاور، محمد داوری، ، سعید متین پور،حشمت الله طبرزدی،عدنان حسن پور، محمد صدیق کبودوند، حسن اسدی زیدآبادی، کیوان صمیمی، محمد داوری، محمدرضا مقیسه، احسان مهرابی،جمال عاملی، بهمن احمدی امویی ، عبدالله مومنی ،بهروز جاوید تهرانی، ابراهیم مددی ،آرش سقر ، سیامک رحمانی، فاطمه رهنما ،حامد روحی نژاد ،امیر رضا عارفی، ابولفضل عابدینی نصر ،قربان بهزادیان نژاد، احسان عبده تبریزی ،حسین رونقی ملکی ،مهدی خدایی ،مهدی محمودیان ، ایوب قنبر پوریان ،ابولفضل قدیانی ، ارسلان ابدی،امیر بهمنی ،امیر اصلانی ،امیر خسرو دلیر ثانی ،نظام حسن پور ،رمضان احمد کمال ،انور خضری ،محمد رضا رجبی و نسرین ستوده …. تنها جمعی از زندانیان سیاسی هستند که یا تاکنون از مرخصی استفاده نکرده یا مدتی طولانی است که از این حق محروم مانده اند .تعداد زندانیان سیاسی بدون مرخصی بسیار بیش از این اسامی است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران قبلا گفته بود مرخصی زندانیان سیاسی از یک «الگوی پیشگیری» بهره می‌گیرد که باید با «هدفمندی» صورت گیرد..

او به بسیاری از خانواده ها گفته است : «کسانی که در مسیر اصلاح گام برداشته‌اند، می‌توانند در حدی که آئین‌نامه ها اجازه داده از مرخصی استفاده کنند.»

جعفری دولت‌آبادی درباره آنچه «مسیر اصلاح» و «الگوی پیشگیری و مرخصی هدفمند» نامید، توضیحی نداده و زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نمی دانند که زندانیان بر چه اساسی برای مرخصی انتخاب می شوند .

براساس آیین نامه سازمان زندان ها، تمامی زندانیان اعم از عادی و سیاسی از حق مرخصی برخوردارند و در مواردی اندک و برای مدتی کوتاه به صورت تنبیهی ممکن است از حق مرخصی محروم شوند نه اینکه ماهها و سالها رنگ مرخصی را به خود نبینند .محرومیت طولانی مدت از حق مرخصی، ضربات جبران ناپذیر روحی و جسمی برای زندانی و خانواده اش در پی دارد.

دادستان تهران تاکنون در برابر همه انتقادهای وارده در خصوص عدم بهره مندی اکثریت زندانیان سیاسی از حق مرخصی، یا سکوت کرده و یا به طور پی در پی هر خبری را در این خصوص تکذیب کرده است.

نسرین ستوده پس از ۸ ماه با مادرش ملاقات کرد، ندای سبز آزادی

نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر پس از هشت ماه با مادرش ملاقات کرد.

به گزارش ندای سبز آزادی، رضا خندان، همسر ستوده در صفحه فیس بوک خود خبر داد که «امروز شنبه نسرین پس از ۸ ماه موفق شد با مادرش ملاقات کند. سالن ملاقات به دلیل شرایط نامطلوب (پله‌های زیاد) امکان ملاقات را از افراد معلول و مسن سلب کرده و مادر نسرین تا امروز نتوانسته بود حتی ملاقات کابینی برود.»

همسر ستوده با شوق آفرین بودن این دیدار توضیح داده است: «امروز یک ملاقات حضوری داشتیم و دیدار مادر پس از ۸ ماه حسابی اشک شوق نسرین را درآورد.»

نسرین ستوده، وکیلی که بیش از ۱۰ ماه در زندان اوین در حبس است، علاوه بر دیدار مادر موفق به ملاقات نیما و مهراوه، پسر ۴ ساله و دختر ۱۱ ساله اش نیز شده است؛ خندان می‌گوید: «نسرین انتظار دیدار بچه‌ها را هم نداشت.»

وی امروز را «یک روز خوب» توصیف می کند و می گوید: «جای همه‌ی دوستان خالی بود.»

نسرین ستوده، وکیل بسیاری از فعالان سیاسی، مطبوعاتی و کنشگران مدنی و نیز وکیل کودکان و نوجوانان، از شهریورماه ۱۳۸۹ در بازداشت غیرقانونی است. وی با وجود داشتن دو فرزند خردسال و مادریبیمار هنوز امکان استفاده از مرخصی نداشته است.

دو فعال دانشجویی دانشگاه خیام به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند، هرانا

خبرگزاری هرانا – سید محمد صادق تابعی و مهدی صالح نکو دو تن از فعالان دانشجویی دانشگاه خیام به یک ترم محرومیت از تحصیل، توبیخ کتبی و درج در پرونده محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این دو عضو انجمن اسلامی دانشگاه خیام به دلیل انتشار نشریهٔ دگر پذیری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خیام از سوی کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شرایط نگران کننده احمد توکل نیا و نامزدش پس از درگیری با ماموران گشت ارشاد، دانشجو نیوز

احمد توکل نیا به همراه نامزدش، پس از درگیری با ماموران گشت ارشاد، از چندی پیش در زندان اوین به سر می برند.

به گزارش دانشجونیوز، چند روز پیش، پس از رفتار خشونت آمیز ماموران گشت ارشاد در مترو صادقیه با دختری جوان، که منجر به مجروح و شکسته شدن سر وی می شود، احمد توکل نیا نامزد وی، با ماموران نیروی انتظامی درگیر می شود.

مردم حاضر در صحنه نیز پس از تلاش ماموران برای بازداشت این زوج جوان، با سر دادن شعارهای مرگ بر دیکتاتور و دخالت در ماجرا، موجب فراری دادن احمد توکل نیا از دست ماموران نیروی انتظامی می شوند. این در حالی است که در همان شب ماموران نیروی انتظامی مجددا موفق به بازداشت وی می گردند.

احمد توکل نیا که در بازداشتگاه پلیس امنیت به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود، به همراه نامزدش به اتهام ضرب و شتم مامور نیروی انتظامی در حین انجام وظیفه، ایجاد اغتشاش و اخلال در نظم عمومی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده اند.

حال محمدرضا مقیسه در اوین وخیم است، کلمه

حال محمدرضا مقیسه زندانی سیاسی درزندان اوین وخیم گزارش شده است.

به گزارش کلمه محمد رضا مقیسه روزنامه نگار و سردبیر مجله بیست ساله ها ، رزمنده دوران جنگ تحمیلی و عضو کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری که به همراه دوازده نفر از زندانیان سیاسی وقایع انتخاباتی خرداد ۸۸، در اعتراض به مرگ هاله سحابی و هدی صابر اعلام کرده بودند به طور نامحدود دست به اعتصاب غذا می زنند پس ازپایان اعتصاب غذا با توجه به مشکلات کلیوی قبلی این موضوع موجب حاد شدن بیماری وی شده است.

گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که به علت عدم رسیدگی کافی وجلوگیری از انتقال وی به بیمارستان حال وی وخیم گزارش شده وهر لحظه بیم آن می رود که کلیه های این زندانی سیاسی از فعالیت باز ایستد و جان یک زندانی دیگر در مقابل هم بندی های خود به خطر افتد.

لازم به ذکر است محمدرضا مقیسه در تاریخ ۲۲ مهرماه ۸۸ بازداشت و در تاریخ ۱۱ اسفند ۸۸ با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی آزاد شدبود در دادگاه به شش سال زندان محکوم شده است. وی بار دیگر از تاریخ ٢ آبان ۸۹ برای اجرای حکم خود به زندان فراخوانده شد.

بهاره هدایت و مهدیه گل‌رو به مرخصی آمدند، ندای سبز آزادی

بهاره هدایت و مهدیه گلرو، برای اولین بار پس از بازداشت به مرخصی آمدند.

به گزارش ندای سبز آزادی، بهاره هدایت، فعال دانشجویی دانشگاه علوم اقتصادی تهران و جنبش زنان و عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت است با تودیع وثیقه ی ۷۰۰ میلیون تومانی به همراه مهدیه گلرو، فعال دانشجویی محروم از تحصیل،‌ دبیر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، نائب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با تودیع وثیقه ی ۱۵۰ میلیون تومانی به مرخصی چهار روزه آمدند.

بهاره هدایت که در تاریخ ۱۰ دی ماه ۸۸ بازداشت شده بود، در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد.
مهدیه گلرو نیز در تاریخ ۱۱ آذر ماه۱۳۸۸ بازداشت و در تاریخ سوم مرداد ماه ۸۹ به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

این دو فعال دانشجویی زندانی، پس از بازداشت خود، از حق استفاده از مرخصی محروم بوده اند.

محکومیت شهروند مهابادی، موکریان

دادگاه انقلاب اسلامی یک شهروند مهابادی را به نام جعفر غفوری به حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان، دادگاه انقلاب این شهروند را که بیش از یک سال است در زندان به سر می برد به اتهام همکاری با گروههای مذهبی به چهار سال زندان محکوم کرد .

گفتنی است جعفر غفوری هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکوميت خود را سپری می نمايد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016