شنبه 1 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قانون منع روبنده و برقع از امروز در بلژيک اعمال می‌شود، مهر

بلژيک بعنوان دومين کشور اروپايی از امروز ۲۳ ژوئيه (اول مرداد) ممنوعيت پوشش روبنده و برقع را در اماکن عمومی برای زنان مسلمان اعمال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اينترنتی، پارلمان بلژيک آوريل ۲۰۱۰ با رأی گيری ۱۴۹ موافق در مقابل يک مخالف قانون منع روبنده در اماکن عمومی را تصويب کرد، اما در نتيجه سقوط دولت در مدت کوتاهی پس از آن، برگزاری انتخابات غير قطعی و فعال شدن کابينه موقت اعمال اين قانون تا امروز به تعويق افتاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اين قانون به طور واضح به برقع و روبنده اشاره نکرده است اما پوشش صورت افراد را در اماکن عمومی به علل امنيتی ممنوع کرده که اين امر به طور طبيعی بر روبنده و برقع تأثيرگذار است. افرادی که اين قوانين را نقض کنند با ۱۹۵ دلار و هفت روز زندان رو به رو می شوند.

طرفداران اين قانون وجه ايدئولوژی اين قانون را تکذيب می کنند اما از سوی ديگر خواستار اعمال آن با ادعای تساوی هستند.

اوا بريمز تنها قانون گذاری پارلمان بلژيک از حزب سبز بود که با اين طرح مخالف کرد. وی به عنوان استاد حقوق بشر در دانشگاه اعتقاد دارد اين قانون حقوق اوليه افراد را نقض می کند و اين امر مورد حمايت شورای اروپا، سازمان عفو بين الملل و گروه های حقوق بشر قرار دارد.

بريمز ابراز اميدواری کرد که زنان مسلمانی که تحت تأثير اين قانون قرار می گيرند آن را در مقابل دادگاه قانون اساسی به چالش بکشند.

وی همچنين نسبت به نحوه تصويب اين قانون بدون برگزاری جلسه بحث و بررسی با حضور اعضای جامعه اسلامی يا جامعه مدنی ابراز نگرانی کرد.

مسلمانان بلژيک اين اقدام را تبعيض آميز توصيف و اظهار داشتند که اين قانون چهره اقليت مسلمان کشور را تيره و تار نشان می دهد.

بلژيک نخستين کشوری بود که مسئله قانونی کردن منع روبنده را مطرح کرد اما فرانسه اولين کشوری بود که اين قانون اعمال را کرد. پس از اين دو کشور، در اروپا صداهای بلند ديگری مبنی بر ممنوعيت روبنده و برقع از هلند، دانمارک و حتی ايتاليا به گوش می رسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016