دوشنبه 3 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرگ يک زندانی سياسی کرد در زندان اروميه، مجموعه خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

مرگ يک زندانی سياسی کرد در زندان اروميه، موکريان

آژانس خبری موکريان - سرويس حقوق بشر - بعد از ظهر روز گذشته دوم مردادماه سال جاری يک زندانی سياسی کرد، در بهداری زندان مرکزی اروميه بر اثر بيماری جان باخت.

به گزارش آژانس خبری موکريان، ناصر خانی زاده اهل بوکان که اخيراً از زندان بوکان جهت معالجه به اروميه منتقل شده بود روز گذشته در بهداری زندان اروميه درگذشت.

گفته می شود ناصر خانی زاده که از بيماری دستگاه گوارش به شدت رنج می برد از طرف دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با يکی از احزاب مخالف به ۱۸ ماه حبس محکوم شده بود.

***

اعتصاب غذای سه زندانی اهل حق در زندان يزد، موکريان

آژانس خبری موکريان - سرويس حقوق بشر - براساس اخبار رسيده سه تن از زندانيان اهل حق محبوس در زندان يزددست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش آژانس خبری موکريان و به گفته نزديکان اين افراد، سهند علی محمدی٬ بخش علی محمدی و عبادالله قاسم زاده در اعتراض به آنچه عدم اطلاع از دليل دادگاهی مجدد خود عنوان شده، از روز شنبه يکم مرداد ۱۳۹۰ دست به اعتصاب غذا زده اند.

يادآور می گردد سهندعلی محمدی٬ بخش علی محمدی و عبادالله قاسم زاده از اهالی روستای اوچ تپه از توابع شهرستان مياندوآب هستند که در پی درگيريهای سال ۱۳۸۳ بين نيروی انتظامی و جمعی از پيروان اهل حق در اين شهر دستگير و پس از محاکمه هر کدام به تحمل ۱۳ سال حبس و تبعيد به زندان يزد محکوم شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادگاه محمد صادق جوادی حصار به تعویق افتاد، هرانا

خبرگزاری هرانا - جلسهٔ دادگاه محمد صادق جوادی حصار، از فعالین سیاسی ساکن مشهد، که قرار بود امروز دوشنبه، سوم مردادماه برگزار شود، به تعویق افتاد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته از سوی دفتر شعبه هشتم دادگاه انقلاب مشهد به محمد صادق جوادی حصار اطلاع دادند که جلسهٔ فردا صبح که قرار بود به منظور "بازخوانی و تکرار" محاکمهٔ وی تشکیل شود، لغو شد است.

زمان برگزاری این جلسه به تاریخ ۹۰/۵/۱۷ موکول شده است.

این در حالیست که دادگاه اتقلاب مشهد در آذرماه سال گذشته آخرین دفاع را از نامبرده اخذ و ختم دادرسی را اعلام کرده بود ولی در این مدت اقدام به صدور رای نکرده و گویا تکرار محاکمه به در خواست ادارهٔ اطلاعات انجام می‌شود.

لازم به یادآوری ست که محمد صادق جوادی حصار در پی دستگیری های گسترده پس از حوادث ششم دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و در خرداد ماه ۸۹، پس از بیش از پنج ماه بازداشت موقت، از زندان آزاد شد.

شایان ذکر است ، طی روزهای اخیر احمد قابل، دین پژوه و امیر شیبانی‌زاده، فعال سیاسی و مدنی نیز به دادگاه انقلاب مشهد احضار شده‌اند.

***

بازداشت سه‌ تن از اعضای انجمن سبز چيا، هرانا

خبرگزاری هرانا - سه‌ تن از اعضای فعال انجمن محيط زيستی "سبز چيا " در شهرستان مريوان از توابع استان کردستان از سوی نيروهای امنيتی دستگير شدند.

به گزارش کرديش پرسپکتيو، اين سه‌ فعال مدنی روز گذشته‌ شنبه اول امرداد ماه در پی احضار به‌ اداره‌ اطلاعات بازداشت شدند.

"بهروز داروند"، "شريف باجور"و "ايرج قادری" بازداشت شدگان در مريوان ميباشند که‌ تا کنون از دليل بازداشت و وضعيت آنها خبری در دست نيست.

خانواده‌ اين افراد بدنبال بازداشت فرزندانشان به‌ اداره‌ اطلاعات مريوان مراجعه‌ کرده‌ و مسئولين اين اداره‌ به‌ آنها گفته‌اند که‌ برای پيگيری وضعيت انها تا چند ماه‌ آينده‌ مراجعه‌ نکنند.

پيشتر نيز يک فعال مدنی ديگر و عضو انجمن سبز چيا در شهرستان مريوان به‌ نام فرزاد حق شناس از سوی اداره‌ اطلاعات دستگير شده‌ بود که‌ تا کنون در بازداشت و بلاتکليفی به‌ سر می برد.

اين انجمن اخيرا اقدام به انتشار گزارش سالانه ای از تخريب جنگل های کردستان در وب سايت رسمی خود ارائه کرده بود.

***

ايقان شهيدی، فعال حق تحصيل به ۵ سال حبس تعزيری محکوم شد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - ايقان شهيدی فعال حق تحصيل و شهروند بهائی، در دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی مقيسه به «پنج سال حبس تعزيری» محکوم شد.

بر اساس اين گزارش، دادگاه اين دانشجوی محروم از تحصيل بهائی به اتهام «عضويت در گروهک غيرقانونی کميته حق تحصيل»، «تبليغ گسترده عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» و «عضويت در جامعهٔ بهائی» در تاريخ هفتم تيرماه ۱۳۹۰ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

ايقان شهيدی در تاريخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ به همراه نويد خانجانی و سما نورانی، به اتهام فعاليت برای محرومين از تحصيل در کميتهٔ حق تحصيل در شهر کرمانشاه بازداشت و به بند «۲ الف» سپاه در زندان اوين منتقل شده بود. او در ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ با توديع وثيقه آزاد شد.

***

بازداشت اعضای گروه موسوم به "جمعيت آل ياسين"، هرانا

خبرگزاری هرانا – پيمان فتاحی موسس گروه موسوم به "جمعيت آل ياسين" به همراه چند تن از اعضای اين گروه در طی روزهای اخير بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، به همراه پيمان فتاحی ساير اعضای گروه مذکور به نام های مهوش پايدارنيا، سامان مختاری، پانته آ بهرام نياکان، مهران بيات، مرتضی رسوليان، امير رنجخواه، اشرف (شيرين) زندی و نهال باقری از جمله بازداشت شدگان هستند.

سايت تابناک گزارش داد اين افراد به دليل ترويج عقايد خرافی و انحرافی و فريب مردم بازداشت شده اند.

پيمان فتاحی پيشتر نيز (دوبار) توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود.

***

فرد متهم به قتل روح الله داداشی در سن نوجوانی مرتکب قتل شده است

خبرگزاری هرانا - طبق گزارش رسانه‌های حکومتی عليرضا ملا سلطانی که به اتهام قتل روح الله داداشی در بازداشت بسر می‌برد در سن نوجوانی مرتکب قتل شده است.

به گزارش هرانا به نقل ازخبرآنلاين، برادر روح الله داداشی پيش‌تر در گفتگو با رسانه‌های حکومتی گفته بود قرار است تا قبل از برگزاری مراسم چهلم برادرش، قاتل وی در‌‌ همان مکانی که اين جنايت رخ داده، در ملاء عام به دار آويخته شود.

با توجه به اينکه طبق قوانين جمهوری اسلامی وی می‌بايست تا تکميل سن ۱۸ سالگی در زندان بسر برد، اجرای حکم اعدام اين زندانی پيش از مراسم چهلم داداشی غير ممکن است.

نگهداری زندانيان تا رسيدن به سن قانونی جهت اجرای حکم اعدام آن‌ها که در سن نوجوانی مرتکب بزهکاری شده‌اند همواره از سوی فعالين حقوق کودک تقبيح می‌شود.

از سوی ديگر طبق کنوانسيون حقوق کودک سازمان ملل متحد که ايران نيز عضو آن است، صريحا اعدام افرادی را که در حين ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند، ممنوع است.

علی رغم اظهارات متناقض، دستگاه قضايی تا کنون از نحوه رسيدگی به اين پرونده با توجه به شرايط متهم به افکار عمومی اطلاعاتی نداده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016