دوشنبه 3 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو هيات رييسه مجلس: نام پارسی برای پول ملی، آهنگ جالبی ندارد، ايسنا

يک عضو هيات رييسه مجلس شورای اسلامی گفت: برای کشور ما مطلوب نيست که يک مجلس " بله قربان‌گو" داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدحسين فرهنگی در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله در پاسخ به سوالی اظهار کرد: رييس مجلس نيز مانند هر کس ديگری نظرات خود را دارد و نبايد بيان نظرات را به معنای ايجاد اختلاف گرفت، طرح ديدگاه‌های کارشناسی را بايد تحمل کرد.

وی با بيان اين‌که «اگر قرار باشد هرچه دولت می‌گويد، مجلس بگويد چشم يا برعکس، هيچ يک به نفع کشور نخواهد بود» افزود: استقلال قوا که در قانون اساسی نيز بر آن تصريح شده به معنای دشمنی آن‌ها با يکديگر نيست اما اين‌که معنای تعامل را نيز اين بگيريم که يکی هميشه تابع ديگری باشد درست نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: موضوع اعطای ۱۰۰۰ متر زمين به هر خانواده، به عنوان يک طرح اوليه قابل بررسی است اما از نظر کارشناسی آيا می‌توان آب مورد نياز را برای اين طرح آماده کرد بماند اين‌که چقدر برای اين موضوع نياز به آماده‌سازی‌های ديگری مثل راه‌سازی و ... می‌باشد.

فرهنگی با اشاره به مطلب بالا خاطرنشان کرد: اين بحث‌ها از جنس دشمنی يا دنباله‌روی نيست بلکه کارشناسی است، اگر چنين طرحی واقعا امکان عملياتی دارد ما هم موافقيم، اما وقتی می‌دانيم نمی‌شود فعلا مطرح نکنيم.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی در مورد طرح نظارت بر نمايندگان مجلس نيز گفت: طرح نظارت بر نمايندگان در شرف نهايی شدن است. علت تاخير آن اين بود که طرح اوليه ايرادات زيادی داشت و در شان يک قوه نبود و گاه به مسائل جزيی مانند تحقيق و تفحص از اموال داماد و ديگر منتسبان به نماينده پرداخته بود.

وی افزود: طرح جديد يک مجموعه بسيار منسجم و دقيق است و برخوردهای مناسبی نيز در نظر گرفته شده است و ساز و کار آن نيز به گونه‌ای است که نظارت از خود مجلس باشد تا به اهرم فشاری در دست بقيه تبديل نشود و نمايندگان مسلما به اين طرح رای بالايی خواهند داد.

فرهنگی در بخش ديگری از سخنان خود به تشريح جهاد اقتصادی پرداخت و گفت: جهاد اقتصادی دارای ۲ وجه متمايز و متفاوت است که يکی تفاوت در پرهيز از روش‌های عادی و متعارف و ديگری جهشی بودن و ايجاد تحولات مختلف در کشور است.

وی با بيان اين‌که سال ۹۰ سال اوج فشارهای اقتصادی به کشور ما است، خاطرنشان کرد: ما با تهديدات و تحريم‌های مختلفی مواجه هستيم که لازمه مقابله با آن‌ها و بلکه تبديل آن‌ها به فرصت، کنار گذاشتن روش‌های عادی مرسوم و متعارف است.

نماينده تبريز همچنين گفت: اهميت جهاد اقتصادی از اين منظر نيز قابل توجه است که تحولات کشورهای منطقه بيشتر با تابعيت از الگوهای سياسی و فرهنگی ايران اسلامی است، حال اگر اين کشور الگو از نظر سياسی و فرهنگی را در عرصه‌های ديگر موفق نبيند از ادامه مسير دلسرد می‌شوند شرايط حاکم اقتضا می‌کند که برنامه‌های روشنی طرح‌ريزی کنيم.

وی با تصريح بر اين‌که منظور از جهاد اقتصادی حرکت‌های شتاب آلود و بدون کار کارشناسی نيست، افزود: لازمه اين‌که بتوانيم ويژگی‌ جهشی عمل کردن و نيز مقابله با تهديدات را داشته باشيم اين است که به گونه‌ای متفاوت به اقتصاد نگاه کنيم و با توجه به زمينه‌هايی که در کشور وجود دارد منابع را اعم از منابع طبيعی و نيروی انسانی مديريت کنيم.

نماينده تبريز در مجلس شورای اسلامی فضای کسب و کار را يکی از مواردی که نياز به تحول دارد خواند و تصريح کرد: منظور از تحول در فضای کسب و کار اين است که قوانين و سيستم بروکراسی کشور را به گونه‌ای دگرگون کنيم که اگر کسی خواست کاری انجام دهد با مشکلات مختلف و هفت خوان رستم مواجه نشود.

فرهنگی افزود: کشورهايی که توانسته‌اند گام‌هايی در اقتصاد بردارند عموما در بهبود فضای کسب و کار موفق عمل کرده‌اند، بايد ظرفيت‌ها و فضاهای خالی موجود در اقتصاد مانند نيروی انسانی، معادن و ساير منابع طبيعی و حوزه‌هايی که کسی سراغ آن‌ها نرفته است شناسايی و استفاده شوند.

وی در ادامه يکی از مشکلات در موضوعات هدفمندی يارانه‌ها و ادغام وزارتخانه‌ها را وجود برخی مقاومت‌ها در مقابل اين تغييرات عنوان کرد و گفت: در بحث مديريت بحثی به نام مديريت تحول وجود دارد که در ضمن آن مطرح می‌شود که همواره موانع و مقاومت‌هايی در مقابل تحولات بوجود می‌آيد که نه تنها مانع رسيدن به هدف می‌شود بلکه گاه نقض غرض می‌کند.

وی نظام بانکداری موجود را به عنوان مثالی از مقاومت‌ها در مقابل تحولات ذکر کرد و افزود: ۲ دهه پيش قانون بانکداری اسلامی تصويب شد که قوانين آن مطابق با اسلام بود، اما به دليل وجود مقاومت‌ها و گاه نبود اراده جدی برای اجرای اين قانون همان نظام بانکی سابق با عناوين جديد تداوم يافت.

وی ادامه داد: لازمه قراردادهای واقعی مضاربه و مشارکت پذيرش سود و زيان آن از جانب هر دو طرف قرارداد است، اما آيا به راستی بانک‌های ما چنين‌اند. حداکثر کاری که از بانک‌ها می‌خواهيم اين است که جرايم سنگين را نگيرند و مراجع نيز بر همين امر تاکيد دارند ولی بانک به اين نيز عمل نمی‌کنند.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی را يکی از ارکان جهاد اقتصادی خواند و گفت: ادغام وزارتخانه‌ها کاری در همين راستا بود چراکه وقتی برای مثال وزارت کار را برای پاسخ‌گويی به مجلس می‌خوانديم موضوع را به رفاه پاس می‌داد و رفاه به تعاون و تعاون به وزارت کار و به اين صورت هيچ يک پاسخگو نبودند، اما اکنون مسووليت اشتغال، ‌حمايت از کارگران و بيمه و ... بر عهده يک مجموعه است و لذا دوندگی‌ها ديگر جمع می‌شود، مشروط بر اين‌که در مقابل اين تحول مقاومت نشود.

وی در مورد طرح هدفمندی يارانه‌ها نيز اظهار کرد: اين طرح همين اندازه که اجرا شد مثبت است، چرا که اگر با همين منوال پيش می‌رفتيم کشور قفل می‌شد، طرح هدفمندی به گونه‌ای اصلاح الگوی مصرف را دنبال می‌کند.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه در مورد حذف صفر از پول گفت: من با حذف ۴ صفر از پول موافقم. نام "پارسی" نيز برای پول ملی تصويب نشده است، اين نام آهنگ جالبی ندارد و عبارت سنجيده‌ای نيست.

فرهگنی در پاسخ به سوالی درباره اين‌که چرا دولت وزير نفت را معرفی نمی‌کند، گفت: مجلس نبايد وزيری به دولت تحميل کند، دولت هم نبايد اين کار را به تاخير بيندازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016