دوشنبه 3 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پنج شهروند کردستان عراق بر اثر حملات توپخانه‌ای ايران کشته و زخمی شدند، راديو زمانه

در پی گلوله‌باران مناطق مرزی کردستان عراق توسط نيروهای ايران، پنج تن از غيرنظاميان کشته و زخمی شدند.

احمد قادر سور، بخشدار سيدکان، واقع در کردستان عراق ضمن تأييد اين خبر به راديو زمانه گفت، حملات توپخانه‌ای جمهوری اسلامی ايران در شامگاه دوم مردادماه باعث کشته شدن دو نفر و زخمی شدن سه تن ديگر از شهروندان مناطق مرزی شده است.

نام دو شهروند کشته شده، هرش کريم و شيخو حسن اعلام شده است.

بخشدار سيدکان همچينن گفت: «بر اثر اين گلوله‌باران خسارت‌های فراوانی متوجه دام‌داران و مزرعه‌داران اين مناطق شده است.»

بخش سيدکان در ۱۴۴ کيلومتری شهر اربيل کردستان عراق قرار دارد.

گلوله‌باران مناطق مرزی توسط نيروهای ايران بيش از سه هفته است ادامه دارد.

هم‌زمان کميته بين‌المللی صليب سرخ در بيانيه‌ای اعلام کرد، به ۸۰۰ تن از ساکنان مناطق مرزی که بر اثر گلوله‌باران‌ها آواره شده‌اند، کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صليب سرخ گفته است، به ۱۷۵ خانواده که ناچار به ترک محل سکونت خود شده‌اند، مواد اوليه مورد نياز از جمله تختخواب، وسايل پلاستيکی و دستگاه‌های تصفيه آب فرستاده است.

در تازه‌ترين واکنش‌ها حزب دمکرات کردستان و اتحاديه ميهنی کردستان، دو حزب اصلی کردستان عراق، با صدور بيانيه‌ای خواستار پايان دادن به حملات توپخانه‌ای جمهوری اسلامی شده‌اند.

جمهوری اسلامی علت گلوله‌باران مناطق مرزی را حضور نيروهای پژاک اعلام می‌کند.

مقامات کردستان عراق همواره حضور نيروهای پژاک را در خاک کردستان عراق رد کرده‌اند.

پيشتر مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق گلوله‌باران مناطق مرزی را محکوم کرده بود.

آقای بارزانی هشدار داده بود، تداوم حملات توپخانه‌ای به روابط اقليم کردستان و ايران خدشه وارد خواهد ساخت.

تارنمای وزارت خارجه عراق خبر داد هوشيار زيباری روز چهارشنبه ۲۹ تيرماه، طی يک تماس تلفنی از علی‌اکبر صالحی همتای ايرانی خود خواسته است حملات توپخانه‌ای به مناطق مرزی کردستان را متوقف کنند.

هم‌زمان با حملات توپخانه‌های جمهوری اسلامی درگيری‌های سنگينی بين نيروهای سپاه پاسداران و پژاک در مناطق مرزی روی داده است.

کميته بين‌المللی صليب سرخ در بيانيه خود به آواره شدن صدها تن از ساکنان مناطق مرزی بر اثر درگيری بين نيروهای پژاک و سپاه پاسداران اشاره کرده است.

روز گذشته دوم مردادماه، رسانه‌های دولتی از کشته و زخمی شدن شش نفر از نيروهای سپاه پاسداران در منطقه زمزيران سردشت خبر دادند.

امروز، سوم تيرماه نيز خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) خبر تشييع پيکر دو تن از اعضای سپاه به نام‌های سيدجلال عزيزی و حسين برشان را منتشر کرد که در منطقه اشنويه کشته شدند.

پيشتر نيز روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعيه‌ای اسامی شش تن از اعضا سپاه پاسداران را منتشر کرد که در درگيری با نيروهای پژاک کشته شدند.

از سوی ديگر محمد پاکپور فرمانده نيروهای زمينی سپاه اعلام کرد، ده‌ها تن از نيروهای پژاک را کشته و زخمی کرده و مقرهای آنان را متلاشی کرده‌اند.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران نيز گفته است: «سپاه پاسداران ضربه‌های سخت و پی‌درپی در منطقه غرب کشور به گروهک تروريستی پژاک وارد کرده و اين گروهک از جانب غرب حمايت می‌شود و کشوری که مسئول پژاک در آن‌جا ساکن است بايد پاسخگو باشد.»

پس از اين رويدادها رئيس اداره اول غرب اروپای وزارت امور خارجه ايران در ملاقات با خانم کادن باخ از اقدامات نظامی نيروهای حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) عليه جمهوری اسلامی سخن گفت و نسبت به اقامت عبدالرحمان حاجی‌احمدی، رهبر اين حزب در آلمان اعتراض کرد.

از سوی ديگر در تماس تلفنی علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران با گيدو وستروله همتای آلمانی خود، وی خواهان «برخورد جدی» دولت آلمان نسبت به حضور رهبر پژاک در اين کشور شده است.

درگيری‌های مناطق مرزی واکنش تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته است.

روز يکشنبه دوم تيرماه ۲۰۰ نماينده‌ مجلس با صدور بيانيه‌ای مسئول کشته شدن جمعی از پاسداران را آمريکا و اسرائيل دانستند و خواستار دستگيری و مجازات عاملان آن شدند.

در همين حال، نادر قاضی‌پور، نماينده اروميه گفت: «ضعف ملموس وزارت خارجه مرز را تحت تأثير قرار داده است که نمونه‌اش شهادت هشت تن از نيروهای مخلص سپاه پاسداران در هفته گذشته است.»

نماينده اروميه در مجلس ايران، اقليم کردستان عراق را «منفذی» برای پژاک دانسته است.

در آن سوی مرزهای ايران هیأتی از نمايندگان مجلس عراق در روزهای گذشته از مناطق مرزی‌ای که مورد حملات توپخانه‌ای قرار گرفته‌اند، بازديد کرده و قرار است هیأت اعزامی گزارشی به مجلس اين کشور ارائه دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016