پنجشنبه 6 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديپلمات روسی: بيم حمله نظامی آمريکا به ايران باقی است، راديو زمانه

دميتری روگوزين، نماينده دائم روسيه در ناتو ايجاد سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا را به‌عنوان بهانه‌ای برای حمله به ايران رد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری ريانووستی، دميتری روگوزين، نماينده دائم روسيه در سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) گفت: «سپر موشکی صرفأ يک سيستم دفاعی نيست. کارشناسان، چه در روسيه و چه در ديگر کشورها از اين بيم دارند که ايجاد يک سپر موشکی در اروپا که هدف رسمی آن دفع تهديدات ايران خواهد بود، در واقع به‌عنوان بهانه‌ای برای آماده‌سازی حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد.»

وی اين سخنان را امروز ششم مردادماه در آنکارا، پايتخت ترکيه، محل مذاکرات در باره سيستم ضدموشکی بالستيک، بيان کرد.

روگوزين در همين رابطه افزود: «اخيرأ آمريکا و رومانی توافق‌نامه‌ای برای ساخت يک پايگاه موشکی در نزديکی بخارست به امضا رساندند.»

وی ادامه داد: «کمی بعد از آن آمريکا رزمناو مجهز خود "مونتری" را در دريای سياه مستقر کرد.»

نماينده دائم روسيه در ناتو گفت: «با توجه به نقشه دفاع موشکی، آمريکا در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸، تجهيزات نظامی راه دور خود را در ديگر کشورهای اروپائی مستقر سازد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دميتری روگوزين همچنين اظهار داشت: «در حال حاضر نيز مذاکرات با رهبران ترکيه به‌منظور استقرار موشک‌هايی با سيستم هشداردهنده در جنوب شرقی اين کشور در جريان است.»

به گفته اين ديپلمات روس تا سال ۲۰۱۸ در لهستان موشک‌های بازدارنده نيز مستقر خواهند شد. همچنين برنامه‌ريزی شده است که تا سال ۲۰۲۰ موشک‌های بازدارنده ارتقا يابند تا با ارتفاع بالا و دامنه گسترده آن‌ها منافع استراتژيک هسته‌ای روسيه را «تحت تأثير» قرار دهند.

به نظر روگوزين آمريکايی‌ها می‌خواهند با «اهريمنی» جلوه دادن برنامه موشکی ايران، برنامه‌های موشکی خود را توجيه کنند.

اين ديپلمات روسی افزود: «ايران همسايه ما و همين‌طور همسايه ترکيه است و ما فکر نمی‌کنيم طبقه‌بندی اين کشور به‌عنوان "شرور" راه‌حل سئوال‌های بسياری در مورد منطقه اروپا و اقيانوس اطلس باشد.»

وی گفت: «روشن است که استقرار سپر دفاع موشکی عليه تهديدی که وجود ندارد و سلاح‌هايی که در حال حاضر توهمی بيش نيست و واقعيت ندارند، تنها به تنش‌زا کردن فضا ياری می‌رساند.»

دميتری روگوزين همچنين اعلام کرد که روسيه همواره با رهبری ايران در ارتباط است؛ از جمله در رابطه با سيستم موشکی بالستيک در اروپا.

وی گفت: «دقيقأ به همين خاطر، روسيه پشتيبان برنامه صلح‌آميز هسته‌ای در ايران است. با اين طريق ما می‌توانيم با اطمينان بگوييم که ايران سلاحی که بتواند ما را تهديد کند در اختيار ندارد.»

اين در حالی است که آناتولی آنتونف، معاون وزير دفاع روسيه در گفت‌وگويی در خردادماه سال جاری اعلام کرده بود روسيه موضع خود را در قبال طرح‌های دفاع ضد موشکی کشورهای غربی در شرق اروپا نرم‌تر کرده است اما خواستار برخی تضمين‌های کتبی در اين زمينه است.

آنتونف گفت: «تضمين‌های حقوقی که براساس آن دفاع ضد موشکی عليه روسيه نباشد يکی از شروط همکاری است که مسکو مطرح می‌کند.»

از سوی ديگر مرکز پژوهش‌های مجلس ايران در گزارشی که روز ۲۵ تيرماه سال جاری منتشر شد گفت «سپر دفاع موشکی ناتو می‌تواند تهديدی جدی عليه ايران تلقی شود.»

اين مرکز اعلام کرد: «استقرار بخشی از سامانه اين سپر دفاع موشکی در ترکيه و در همسايگی ايران در مجموع تهديدی را عليه ايران خواهد داشت.»

سپر دفاع موشکی يکی ازموضوع‌های اساسی مورد اختلاف آمريکا و روسيه در چند سال اخير است.

اين طرح در زمان جرج بوش، رئيس جمهور پيشين آمريکا در رابطه با آن‌چه که تهديدات ايران و کره شمالی می‌خواند مطرح شد.

بر پايه اين طرح می‌بايست رادار پيشرفته‌ای با قدرت کنترل شعاع شش هزار کيلومتر در کشور چک مستقر شود و به منظور هدف قرار دادن موشک‌های شليک‌شده به سوی اروپا، موشک‌های ضد موشک در خاک لهستان مستقر شود.

با روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ برای ايجاد فضای دوستانه ميان روسيه و آمريکا، اجرای اين طرح به حالت تعليق درآمد. اما در سال ۲۰۱۰ دميتری مدوديف، رئيس جمهور روسيه پيشنهاد همکاری روسيه را در اجرای طرح سپر دفاع موشکی در اروپا، مطرح کرد. از آن زمان تا کنون اين موافقت با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016