پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش عباس عبدی به خواهش محمدرضا باهنر از اصلاح طلبان: اين اظهار نظرها شخصی است، جرس

جــرس: در واکنش به اظهارات نايب رييس مجلس شورای اسلامی، مبنی بر اينکه "از اصلاح‌طلبان خواهش می‌کنيم که در انتخابات شرکت کنند"، عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب، اين "خواهش" محمدرضا باهنر از اصلاح طلبان را، "اظهارنظری شخصی" و "فاقد اعتبار" ذکر کرد.

محمدرضا باهنر دوشنبه هفدهم مرداد ماه، طی نشست خبری در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات آينده مجلس، اظهارداشت: "اصلاح‌طلبان طيف وسيعی هستند که تفکرات مختلفی را شامل می‌شوند‌، عده‌ای از آنها معتقدند بايد انتخابات را تحريم کرد و عده‌ای می‌گويند ما به هر صورت ممکن در انتخابات شرکت می‌کنيم... قطعاً اصلاح‌طلبانی که قانون اساسی را قبول دارند، می‌توانند و بايد هم در انتخابات شرکت کنند و اصلاً ما از اين اصلاح‌طلبان خواهش می‌کنيم که در انتخابات شرکت کنند."

در واکنش به اين اظهار نظر، عباس عبدی، عضو سابق جبهه مشارکت در گفتگو با دويچه وله درباره خواهش باهنر گفت: در اين باره دو موضع وجود دارد. يکی اين که اين افراد از طرف حکومت اظهارنظر می کنند، ديگری اين که از طرف جناح داخلی اظهارنظر می کنند. اصول گرايان اگر می خواهند از طرف حکومت اين سخنان را بگويند، قطعاً بايد اين اظهارنظر به شکلی به مقامات بالای نظام منتسب شود و تا وقتی که به مقامات بالای نظام منتسب نباشد، اعتباری ندارد. چون وقتی به مقامات بالای نظام انتساب پيدا کرد، طبيعی است که الزامات آن را هم فراهم می کنند. در اين صورت حکومت بايد به اين نتيجه رسيده باشد که انتخابات بدون حضور اصلاح طلب ها سودمند نيست و بايد تبعات اين دعوت به شرکت را هم بپذيرد. ولی به نظر می رسد که اظهارات اخير درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات از طرف حکومت نيست. اگر هم گوينده اين سخنان چنين قصدی دارند، اين افراد شخصاً نمی توانند الزامات حضور اصلاح طلبان در انتخابات را فراهم کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه "آن ها فکر می کنند تنها با حضور اصلاح طلب ها می توانند شانسی پيدا کنند و حضور مؤثرتری داشته باشند"، گفت: "اين اصولگرايان متوجه نيستند، اصلاح طلبان در رقابت گروه های اصولگرا وارد بازی نمی شوند. بلکه در تعامل با کل ساختار حاکميت است که می توانند وارد شوند و حضور داشته باشند."

عبدی افزود: "رد نمی کنم که آن ها دوست دارند از موضع نظام هم سخن بگويند. مهم نيست که از موضع نظام يا موضع شخصی اينگونه سخن می گويند زيرا در عمل آن ها قدرت تأمين اين شرايط را ندارند و اين فقط در حد يک ايده است. در حال حاضر آن ها آن چيزی را که نمی گويند و هيچ وقت هم نخواهند گفت، اين است که متوجه شده اند در رقابت های داخلی با جناح دولت بدون حضور اصلاح طلبان بازنده می شوند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016