سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: شروط خاتمی، لازمه حضور اصلاح‌طلبان است، همه طيف‌های فکری بايد با هم ايران را بسازند، ايسنا

معصومه ابتکار فعال سياسی اصلاح‌طلب که عضويت در شورای شهر را برای حضور حداقلی اصلاح‌طلبان در عرصه اجرايی کشور غنيمت شمرده است، در گفت‌وگويی با ايسنا از مواضع جناح سياسی متبوعش در انتخابات مجلس پيش رو، ضرورت تحقق شروط برای شرکت در انتخابات، جايگاه اخلاق در انديشه سياسی امام(ره)، ضرورت مشارکت در مديريت سياسی کشور بعد از مشارکت در انتخابات، پايگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان سخن گفت و بر اين نکته تاکيد کرد ‌که به آينده خوش‌بين است.


رقابت‌های سياسی بايد براساس اخلاق شکل گيرد

معصومه ابتکار در گفت‌وگوی تفصيلی با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار کرد:« يکی از مبانی فکری که منتهی به انقلاب اسلامی شده و امام (ره) بسيار بر آن تاکيد داشت و شايد نظريه ولايت فقيه و تاسيس حکومت نيز ريشه در اين اعتقاد امام(ره) داشته باشد، اين بود که در چارچوب تفکر اسلامی و با فضيلت‌های اخلاقی می شود، ‌سياست را مهار کرد و نظامی مبتنی بر ارزش‌های دينی و خواست و اراده مردم بر پا کرد که در آن حکم خدا، اخلاق، انسانيت و شرافت حرف آخر را بزند، نه قدرت.»

وی با بيان اين‌که «تنها نام اسلامی يک نظام را اسلامی نخواهد کرد» افزود: «رقابت‌های سياسی بايد براساس اخلاق شکل گيرد. احکام، بخشی از شريعت را شامل می‌شود، اما روح شريعت در واقع صداقت، دروغ نگفتن، وفای به عهد و امانتداری است. روح دينداری اين‌ها هستند و اگر اين موارد رعايت نشود، هر قدر هم احکام را رعايت کنيم، جز به ظواهر نپرداخته‌ايم. البته اين مسئله تنها به يک جريان مربوط نمی‌شود، بلکه از آزمون‌های بزرگ سياست‌ورزی در جمهوری اسلامی بوده و هست.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اين‌که «امام (ره) نيز پيش‌بينی می‌کردند که استقرار نظام جمهوری اسلامی از انقلاب دشوارتر است»، ادامه داد:« هميشه اين‌طور بوده که تحقق آرمان‌ها به شکل واقعی از مرحله ابتدايی آن‌ها سخت‌تر بوده است؛ چراکه منافع و جاذبه‌های دنيايی به ميان می‌آيد و افراد در امتحانات سختی قرار می‌گيرند.


امتحانات سختی را پشت سر گذاشته‌ايم

اين فعال سياسی هم‌چنين گفت:« امتحانات سختی را پشت سر گذاشته‌ايم که گاهی نمره خوبی هم کسب نکرده‌ايم و امتحانات سخت‌تری نيز پيش رو داريم، ولی اين به معنای ناکارآمدی جمهوری اسلامی و عدم تحقق يک حکومت اسلامی شيعه و مردم‌سالار نيست.»

وی با بيان اين‌که «بايد اصلاحات عميق و اساسی را ابتدا از خودمان شروع کنيم»، ابراز عقيده کرد:« برای تغيير دادن دنيا نيازی نيست از مديريت جهانی حرف بزنيم، بايد ببينيم خودمان چه کرده‌ايم و چقدر به حرف‌هايی که زده‌ايم عمل کرده‌ايم. اين گناه بزرگی است که شعار بدهيم، اما عمل نکنيم.»

وی با تاکيد بر«شروع اصلاحات از فرد و بعد سرايت آن به خانواده و جامعه» تصريح کرد: «ما راهی جز تنوير افکار عمومی و انجام اصلاحات عميق در سطوح اجتماعی و سياسی نداريم، البته اگر بخواهيم مشی متعالی انقلابی و اسلامی را حفظ کنيم و ادامه دهيم.»

ابتکار در تحليل خود از انتخابات پيش رو با ابراز اين عقيده که «هم اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان نگران مديريت انتخابات هستند» اين سوال را مطرح کرد که «آيا به طور يکطرفه می‌توانند انتخابات را مديريت کنند؟» اظهار کرد: «بازنگری کلان در قانون انتخابات هم برای همين مطرح شد.»

وی معتقد است: «بسياری از موضوعاتی که امروز از زبان خود اصولگرايان می‌شنويم، نقدهايی است که اصلاح‌طلبان داشتند، اما برخی از آن‌ها به خاطر طرح همين مسائل گرفتار شدند. در حالی که اصولگرايی اقتضا می‌کرد که اين‌ها هم اخلاق را به هر قيمتی فدا نکنند.»

وی با بيان اين‌که «اصلاح‌طلبان هم‌چنان خواهان اصلاحات اساسی در فضای سياسی عمومی کشور هستند» تصريح کرد: «شروطی که آقای خاتمی مطرح کردند، لازمه حضور اصلاح‌طلبان است.»


اصلاح‌طلبان به هر قيمتی حاضر به دستيابی به قدرت نيستند

اين فعال سياسی در ادامه گفت: «سوال اساسی اين است؛ اصلاح‌طلبان برای داغ کردن انتخابات خوب هستند، اما آيا بعد از مشارکت حداکثری، مديريت حداکثری نيز وجود خواهد داشت يا نه، قدرت تنها در انحصار يک طيف باقی خواهد ماند؟ اين سوالی است که اصلاح‌طلبان پاسخی برای آن پيدا نکرده‌اند که بتوانند در مورد انتخابات مجلس پيش رو يک تصميم شفاف اتخاذ کنند.»

وی ادامه داد:«عقبه اصلاح‌طلبان، قشر تحصيل کرده، جوان و تکنوکرات جامعه هستند و اين عقبه شايد امروز قوی تر هم شده باشد و طيف ميانی جامعه هم به اين جريان تمايل پيدا کرده‌اند؛ چرا که ديده‌اند اصلاح‌طلبان به هر قيمتی حاضر به دستيابی به قدرت نيستند.»


عدالت اين است که اگر جايی مشکلی ديديم آن را نقد کنيم

وی با تاکيد بر «ضرورت تحقق شروط برای حضور اصلاح‌طلبان به عنوان حداقل‌های يک انتخابات»،افزود: «در دوران اصلاحات، قوه قضاييه و نظام بازرسی کشور از اصولگرايان بود و سخت‌گيرانه دولت آقای خاتمی را نظارت می‌کرد و اين اتفاقاً خيلی هم خوب بود. امام(ره) می‌گفتند که طيف‌های سياسی مختلف يکديگر را کنترل می‌کنند و به اصطلاح با هم ساخت و پاخت نمی‌کنند و اين حداقل سلامت کار را ارتقاء می‌دهد، ولی در جريانی يک ‌دست امکان اين‌که برخی مسائل به دليل هم‌فکر بودن ناديده گرفته شود وجود دارد؛ چيزی که ما در اين دوره ديديم. عدالت اين است که اگر جايی مشکلی ديديم آن را نقد کنيم، چه از سوی هم‌فکران ما باشد و چه نباشد.»

ابتکار گفت: «هيچ‌ يک از اصلاح‌طلبان اعتقاد ندارند در شرايطی که تعداد قابل توجهی از فعالان و صاحب‌نظران اصلاح‌طلب در محدوديت کامل به سر می‌برند، به صحنه بيايند، اين در درجه اول نقض اصول خودشان خواهد بود. فضا مساعد نيست و تفکر اصلاح‌طلبی هنوز پذيرفته شده نيست و عده‌ای هم‌چنان دنبال تهمت‌های عجيب و غريب عليه اصلاح‌طلبان هستند. چگونه می‌توان بی‌توجه به اين موضوعات دردناک وارد عرصه شد.»

وی هم‌چنين با بيان اين‌که «اصلاح‌طلبان در انتخابات ۸۸ يک گستردگی کم‌نظير را داشتند» ادامه داد:« شکی نيست اصلاح‌طلبان اين توانايی را دارند که يک بسيج اجتماعی به وجود آورند و چندين بار نيز اين کار را به خاطر انقلاب انجام داده‌اند، اما اين نبايد به اين قيمت تمام شود که مردم ا حساس کنند، اصلاح‌طلبان می‌خواهند آن‌ها را به بازی بگيرند.»

وی با بيان اين‌که وضعيت جريان اصولگرايی «سبب تقويت روحيه اصلاح‌طلبان شده و البته نه به اين معنا که بخواهند از آن سوءاستفاده کنند» ابراز عقيده کرد:« خواه‌ناخواه در لابه‌لای اين اتفاقات شعاعی از حقيقت روشن می‌شود که اين دل مومنين را به آينده‌ای روشن اميدوار می‌کند.»

اين فعال سياسی اظهار کرد:« در ميان اصولگرايان هستند کسانی که به حقيقت پايبندند و حاضر نيستند آخرت خود را به خاطر صندلی‌هايی که زوال‌پذيرند خراب کنند، اما حضور اين‌ها برای حضور اصلاح طلبان کفايت نمی‌کند و بايد شرايط نيز فراهم شود که که در اين صورت يقيناً اصلاح‌طلبان می‌آيند. شرايطی که آقای خاتمی مطرح کردند بسيار برای ايشان هزينه داشت؛ چراکه برخی معتقدند اتفاق خاصی نخواهد افتاد، اما ايشان به آينده‌ای روشن اعتقاد دارند و بر اين باورند که در نهايت همه طيف‌های فکری با هم بايد ايران را بسازند.»


هيچ دولتی حق ندارد دوران قبل از خود را زير سوال برد

وی گفت: «هيچ دولتی حق ندارد دوران قبل از خود را زير سوال برد؛ چراکه جمهوری اسلامی يک روال منطقی کسب تجربه و مديريت دارد. قرار بوده است هرکس که می‌آيد براساس چشم‌انداز عمل کند و اصلاً‌ قابل تصور نيست کسی بيايد و بگويد من می‌خواهم همه چيز را تغيير دهم. اگر شخصيت‌ها و تاريخ انقلاب را کنار بگذاريم، چيزی از انقلاب نمی‌ماند. همه نقاط مثبت و منفی دارند، اما اين نحوه نقد کردن که کل ۲۰ ساله قبل خود را زير سوال ببرند، هيچ چيز از انقلاب باقی نمی‌گذارد، در اين صورت آيا باز می‌توانند از انقلاب دفاع کنند؟»


برآيند انقلاب روبه رشد و مثبت بوده است

وی تاکيد کرد:«ما معتقديم برآيند کل انقلاب علی‌رغم تمام مشکلات و ضعف‌ها رو به رشد و مثبت بوده است، ولی با تحليل‌هايی که برخی اصولگرايان مطرح کردند، بر‌ايند بردارها هم منفی می‌شود. البته اعتقاد داريم برآيند بردارها کماکان مثبت است، هرچند شيب اين بردار برآيند و اندازه آن کم است، اما هم‌چنان به اصلاح اميدواريم و يقين داريم با اصلاحات می‌شود کار را به جلو برد.»

ابتکار خاطرنشان کرد:«اساس تفکر اصلاحات بر اين است که تکثر را قبول دارد و معتقد است حتی بايد تندروها را نيز به رسميت شناخت. اين تفکر اعتقادی به حذف جريان‌های فکری نداشت، ولی معتقديم بايد قواعد بازی رعايت شود و بسياری از انتقادات نيز به جريان اصلاحات به خاطر اين تفکر است.»

وی با بيان اين‌که «اصلاح‌طلبان هيچ امکانی برای منسجم کردن فعاليت‌های‌شان ندارند»، اظهار کرد: «مدت‌هاست که راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان صبوری و استقامت در برابر محدوديت‌ها و دشواری‌هاست، اما يک عده تلاش می‌کنند جرياناتی به نام اصلاحات به طور خلق‌الساعه به وجود آورند که شايد، مثلاً، بگيرد.»

وی گفت:« بايد برای انسجام و همبستگی و تکثرگرايی سياسی تلاش، و سعی کنيم اين کسای يمانی که بايد همه را در بر بگيرد فراهم شود. اسلام دين رحمت است؛ لذا کشوری که به اين نام است بايد صبغه رحمت آن غلبه داشته باشد.»


بايد محبت را به جای خشونت و گذشت را به جای کينه نهادينه کنيم

اين فعال سياسی افزود:« بايد محبت را به جای خشونت و گذشت را به جای کينه و نفرت در جامعه نهادينه کنيم و حق تعيين سرنوشت را به عنوان مهم ترين عنصر اثرگذر در عالم سياست به رسميت بشناسيم. تفکر اصلاح‌طلبی معتقد است ما بايد وسيع‌ترين تفسير ممکن را از آزادی در چارچوب شرع و قانون اساسی داشته باشيم، البته هزينه‌هايی خواهد داشت و برخی نيز از خط قرمزها عبور خواهند کرد، اما در مجموع عوارض فضای باز از عوارض فضای بسته بسيار کمتر است.»

وی در پايان گفت:« مهم ترين نياز کنونی کشور همدلی، پذيرش تکثر، ايجاد فضای باز سياسی آرام و سالم برای حضور همه طيف‌های سياسی معتقد به جمهوری اسلامی است، من به آينده خوشبين هستم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016