پنجشنبه 27 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی: با روح طرح مسکو موافقيم، ايسنا

وزير خارجه کشورمان با بيان اين‌که «طرح روسيه به طور شفاهی در اختيار ايران قرار گرفته است» گفت: ما گفتيم که با روح طرح و اين‌که حرکت گام به گام جديدی داشته باشيم موافقيم و اما گام‌ها بايد متقابل برداشته شود.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به مسکو در پاسخ به اين پرسش که معاون وزير خارجه روسيه ۲۴ ساعت پس از سفر دبير شورای امنيت ملی کشورش به تهران اعلام کرده است که پاسخ ايران به طرح مسکو منفی بوده است، گفت: مبنای اقدامات ما گفت‌وگوهايی است که امروز با سرگی لاوروف داشتيم. ما اعلام کرديم با روح اين طرح موافقيم تا حرکت جديدی داشته باشيم که گام به گام جلو برويم؛ به طوری که همزمانی در آن نهفته شود يعنی اگر قدمی را يک طرف برداشت معادل و متناسب آن، طرف مقابل اقدامی انجام دهد، نه اين‌که اقدام يک طرف بدون پاسخ باشد.

وی تاکيد کرد: ما اعلام کرديم جزئيات طرح نياز به بررسی دارد و بايد بيشتر بررسی شود و قرار شد روس‌ها طرح مکتوب‌شان را به ما تحويل دهند و البته طرح در جلسه قرائت شد که مفصل هم بود و قرار شده است کارشناسان ما روی اين طرح کار کنند.

وی ادامه داد: ما هيچ گاه ذهنيت منفی برای همکاری‌ها نداشته‌ايم. ايران به عنوان کشوری که اساس خود را مبتنی بر تعاليم اسلامی می‌داند، معتقد است که بايد به خير تفعل کرد و به طور يقين راه را به اين شکل می‌توان يافت. ما هيچ گاه منفی نگاه نمی‌کنيم مگر نسبت به مواردی که خلاف منافع ملی ما و اخلاق باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين پرسش که آيا اين طرح را تضمين‌کننده منافع ملت ايران می‌دانيد؟ گفت: ‌ما با اصول و روح طرح موافقيم؛ اين طرح بسيار خيرخواهانه مطرح شده است. از نظر ما موضوع هسته‌يی ما بايد حل شود. اين غربی‌ها هستند که سوال‌هايی دارند و مشکلاتی را آفريده‌اند و می‌خواهند از اين پرونده ساختگی که ايجاد کرده‌اند خود را رها کنند. روس‌ها زحمت کشيده‌اند و طرحی را داده‌اند که بتوان از طريق آن بين دو طرف تفاهمی ايجاد شود و ما از آن استقبال می‌کنيم.

وی درباره روابط دو کشور ايران و روسيه گفت: با توجه به تحولات پيش آمده فصل جديدی در روابط ايران و روسيه را شاهد خواهيم بود.

وی گفت: روسيه با توجه به تحولات منطقه و بين‌المللی و اين‌که ايران همسايه بزرگ و مهمی برای روسيه است، علاقه‌مندی خود را برای گسترش روابط با ايران اعلام کرده است. ما نيز اعلام کرده‌ايم که همواره از اين‌گونه اقدامات استقبال می‌کنيم و اين‌بار نيز که روس‌ها اين گام جدی را برداشته‌اند، طبيعی است که استقبال می‌کنيم.

صالحی با اشاره به ديدارش با دبير شورای امنيت ملی روسيه در تهران و گفت‌وگوی سه ساعته‌اش با سرگی لاوروف در مسکو اظهار کرد: ما گفت‌وگوهای صريحی در مورد موضوعات مختلف از جمله مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بين‌المللی داشتيم. ما احساس کرديم روس‌ها با نيت خيرخواهانه و با علاقه‌مندی در صدد هستند روابط خود را با ايران در زمينه‌های مختلف تعميق بخشند.

وی ادامه داد: همگرايی بين روسيه و ايران به ويژه در موضوعات مهم منطقه‌ای مثل افغانستان، تحولات خاورميانه و شمال آفريقا روشن بوده و موجب شده است ما زمينه‌های بيشتری با يکديگر پيدا کنيم.

وی تاکيد کرد: تصميم گرفته شد رايزنی‌های مداومی در رصد کردن تحولات و همکاری در زمينه تداوم صلح و ثبات و امنيت داشته باشيم؛ زيرا دو طرف اصرار دارند از مداخله ديگران در منطقه و مسايل منطقه جلوگيری شود تا برخی کشورها از تحولات جاری در منطقه سوءاستفاده نکنند و به حاکميت کشورها احترام بگذارند و نگذارند استقلال اين کشورها دستخوش اختلال شود و اين‌که مردم و دولت‌های کشورها خود به نحوی موضوعات‌شان را حل و فصل کنند.

وزير خارجه کشورمان گفت: ما به طور جدی تاکيد کرده‌ايم که دخالت خارجی‌ها در امور ديگر کشورها مردود است.

وی تصريح کرد: ‌در مورد موضوع افغانستان مواضع ما يکسان بود، ايران به صراحت اعلام کرده است ايجاد پايگاه‌های دائم از طرف آمريکا را رد می‌کنيم، زيرا چنين اقدامی از نظر ما غيرقابل قبول است. ما مواضع خود را به صورت کتبی و شفاهی به اطلاع کشور دوست و برادر افغانستان رسانده‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016