سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی: افتتاح رسمی نيروگاه بوشهر اواخر آبان يا آذر خواهد بود، ايسنا

- نيروگاه بوشهر تا پايان ماه رمضان با ۴۰ درصد توان راه‌اندازی می‌شود

رييس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که مرحله اول نيروگاه اتمی بوشهر تا پايان ماه مبارک رمضان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر فريدون عباسی در پاسخ به پرسشی درباره زمان راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر، گفت: ما طبق برنامه‌ای که پيش بينی کرده بوديم می‌بايست اواخر ماه مبارک رمضان يک مرحله پيش راه‌اندازی را انجام می‌داديم که هم اکنون آمادگی لازم صورت گرفته و اگر کارها طبق روال پيش برود اين مهم انجام خواهد شد و نيروگاه با توان ۴۰ درصد در مرحله اول به مدار خواهد پيوست.

وی افزود: رسانه‌ها معمولا دنبال تاريخ دقيق برای راه اندازی نيروگاه هستند و من اعلام می کنم ما مطابق يک شرح فعاليت و برنامه زمانبندی پيش می رويم.

عباسی به مراحل راه اندازی نيروگاه بوشهر اشاره کرد و افزود: چون نيروگاه نياز به راه اندازی در مراحل مختلف دارد و آزمايش های لازم بايد انجام شود ما نمی بايست پرسنل متخصص خود را درگير مسائل حاشيه‌ای درباره مثلا تاريخ دقيق راه اندازی نيروگاه کنيم تا آنها در راه اندازی دچار استرس نشوند.

وی تصريح کرد که مختصصان ما نبايد درباره تاريخی که معمولا رسانه‌ها در باره راه‌اندازی نيروگاه برق هسته‌يی بوشهر دنبال می کنند، تحت فشار قرار بگيرند و احيانا از مسايل ايمنی نيروگاهی عدول شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس سازمان انرژی اتمی گفت: تاکيد مسئولين نظام بر اين است که ايمنی نيروگاه را در بالاترين حد ممکن رعايت کنيم بخصوص بعد از اينکه افکار عمومی جهانی يک مقدار تحت تاثير اتفاقی که در نيروگاه برق اتمی فوکوشيما ژاپن افتاد، قرار گرفته است.

وی تصريح کرد: ما با وجود اين که تاکنون ايمنی ها را در حد استاندارد بالای آژانس رعايت کرده‌ايم باز هم تاکيد داريم که اگر مسائل ريزتری هم وجود دارد که در مورد نيروگاه‌ها قبلا عدول می شده و رعايت نمی شده آنها را هم رعايت کنيم.

عباسی افزود: طبق موازين و برنامه کاری قرار ما اين بود که در آخر ماه رمضان پيش راه اندازی صورت بگيرد يعنی به حدود ۴۰ درصد قدرت راکتور که دست پيدا کرديم برق را به شبکه به صورت آزمايشی وصل کنيم.

رييس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم با وزارت نيرو و شبکه توزيع برق کشور در اين زمينه صورت گرفته است و آمادگی لازم وجود دارد و تنها مختصری آزمايش‌ها باقی مانده است که آنها بايد انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانيم آزمايش‌های مختصر باقی مانده را نيز در ماه مبارک رمضان به انجام برسانيم حتما در آخر ماه مبارک پيش راه‌اندازی و اتصال به شبکه را خواهيم داشت.

عباسی گفت: پس از پيش راه اندازی، افتتاح نيروگاه نيز مراحل خود را خواهد داشت به طوری که دوباره طبق مقررات بايد راکتور را اصطلاحا سرد کنيم يعنی توان آن را پايين بياوريم و بازبينی‌های لازم را انجام بدهيم و دوباره قدرت راکتور را به ۷۵ درصد برسانيم و دوباره آزمايش‌های لازم را از نظر ايمنی انجام بدهيم.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران افزود: بعد ازاين مرحله بايد قدرت راکتور را به ۱۰۰ در صد برسانيم و در آن موقع می‌گوييم که نيروگاه افتتاح رسمی شده است و پيش بينی ما برای اواخر آبان يا آذر ماه برای اين مرحله خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنب بر اين که آيا توضيحات ارايه شده بدان معنا است که اواخر ماه مبارک رمضان مرحله اول راه اندازی را آغاز خواهيد کرد و توليد برق به ميزان ۴۰ درصد آغاز می شود، آيا اين موضوع قطعی شده است؟ خاطرنشان کرد: اين فرايند طبق برنامه زمانبندی صورت خواهد گرفت چون ما قبلا به اين حد از قدرت راکتور رسيده ايم و پس از آن توان راکتور را پايين آورديم يعنی بخار را توليد و به توربين هم تزريق کرديم و تست اوليه توربين انجام شده و جواب مثبت داده است.

رييس سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون بايد توربين را در دور نهايی تست کنيم. توربين باز شده و قطعات آن بعد از تست اوليه بررسی می شود و پس از اين که اين مراحل به پايان برسد دوباره بخار لازم را توليد و به توربين تزريق می کنيم و آن را تست خواهيم کرد.

وی افزود: اين تست که انجام شود قابليت اتصال به شبکه برق را پيدا می کنيم که برنامه زمانبندی در اين مرحله برای آخر ماه رمضان است که اگر همه چيز به خوبی پيش برود می توانيم پيش راه اندازی را به انجام برسانيم.

عباسی که با شبکه العالم گفت‌وگو می‌کرد، گفت: زمان‌بر بودن راه اندازی نيروگاه برق هسته‌يی بوشهر بيانگر رعايت سطح بالای استانداردهای بين‌المللی و حساسيت خاص جمهور اسلامی ايران دراين زمينه است.

وی گفت: نيروگاه برق هسته‌يی بوشهر نسبت به نيروگاه‌های ديگر در سطح جهان بالاترين استاندارد ايمنی ديکته شده توسط آژانس را رعايت کرده است و از نظر ايمنی بالاترين سطح را دارد؛ چون اگر غير از اين بود خود روس‌ها اجازه اجرای اين نيروگاه را نداشتند.

عباسی افزود: همچنين آژانس بين المللی انرژی اتمی بر روند ساخت اين نيروگاه کاملا نظارت کرده و مرتب ماموران آژانس با حضور در ايران بر آن نظارت داشته‌اند.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران خاطرنشان کرد: علاوه بر اين نظام ايمنی ايران هم با استفاده از آخرين استانداردهای آژانس نظارت خود را بر مراحل مختلف نيروگاه اعمال کرده است و دست آن هم باز بوده تا هر جا که لازم ديدند کار را متوقف کنند تا شرايط لازم به لحاظ ايمنی احراز شود لذا از بابت مسايل ايمنی نگرانی در مورد نيروگاه بوشهر وجود ندارد.

عباسی گفت: ايمنی تشعشات همه راکتورهای هسته‌يی و سطح استانداردهای آن به گونه ای رعايت می شود که تا نزديکی آن مردم می‌توانند به راحتی زندگی کنند يعنی تشعشعی از اينها به بيرون درز نمی‌کند.

وی افزود: اگر ايمنی تشعشات را با نيروگاههای ديگر مقايسه کنيم بايد گفت که اصلا آلودگی ندارد چون قسمت راديواکتيو کاملا بسته است و امکان نشت از آن وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016