سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: دخالت کشورها در سوريه توجيهی ندارد، طرح "گام به گام" را به طور رسمی دريافت نکرده‌ايم، ايسنا

- متهم بودن ايران در پرونده ترور حريری وجاهت حقوقی ندارد

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان با اشاره به سفر دبير شورای امنيت فدراسيون روسيه به ايران و ديدار با مقامات کشورمان اظهار کرد: در رابطه با طرحی که از سوی روسيه به عنوان طرح "گام به گام" مطرح شده است تاکنون به طور رسمی چيزی دريافت نکرده‌ايم.


طرح "گام به گام" روسيه را به طور رسمی دريافت نکرده‌ايم

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين که يکی از نمايندگان مجلس از دريافت طرح "گام به گام" روسيه از سوی ايران و موافقت ايران با آن خبر داده است، با توجه به سفر دبير شورای امنيت روسيه به ايران آيا ايران اين طرح را دريافت کرده است؟ گفت: ما طرح کامل و رسمی در رابطه با آن چه از سوی روسيه در قالب يک طرح برای فعاليت هسته‌يی صلح‌آميز ايران مطرح شده است، دريافت نکرده‌ايم.


در سفر پاتروشف به ايران همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه بررسی می‌شود

او گفت: سفر دبير شورای امنيت ملی روسيه به ايران در راستای توسعه‌ همکاری‌های بلند مدت و دو جانبه و با توجه به اهميت دو کشور و همسايه بودن‌شان صورت می‌گيرد. بحث‌های مهمی در رابطه با طرح‌ها و همکاری‌های اقتصادی، سياسی و بين‌المللی می‌تواند در دستور کار مذاکرات مسوولان ايران و روسيه باشد.

مهمان‌پرست ادامه داد: در سفر دبير شورای امنيت ملی روسيه به ايران تحولات منطقه به ويژه خاورميانه و شمال آفريقا نيز مرور می‌شود و هم‌چنين درباره همکاری‌های چند جانبه و موضوعات بين‌المللی بحث‌هايی صورت خواهد گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برای ملت ايران تحريم بانک مرکزی توسط آمريکا ارزشی ندارد

وی در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اين که آمريکا قصد دارد در استراتژی جديدی تحريم‌های شديد‌تر اقتصادی عليه ايران را به کار گيرد به ويژه در اين استراتژی بانک مرکزی ايران مورد هدف قرار خواهد گرفت، تصريح کرد: تحريم‌هايی که آمريکايی‌ها در طول ‌۳۳ سال گذشته دنبال کرده‌اند نتيجه قابل توجهی برای آن‌ها نداشته و امری تکراری و بی‌نتيجه است. اين اقدامات برای تحت فشار قرار دادن ملت ايران است، اما تاثيری در روند رشد کشور ما ندارد. ما ياد گرفتيم تهديدها را به فرصت تبديل کنيم و محدوديت‌ها را به عنوان انگيزه‌ی جدی‌تر از سر راه برداريم. برای ملت ايران اين اقدامات آمريکا ارزشی ندارد و ما مسير خود را دنبال می‌کنيم.

مهمان‌پرست سفر صالحی به مسکو که هم‌زمان با سفر دبير شورای امنيت ملی روسيه به تهران است را در راستای مراودات دو کشور بزرگ ايران و روسيه برشمرد و افزود: در اين سفر همکاری‌های مهمی که می‌تواند در چارچوب مسائل دو جانبه و بين‌المللی مورد بحث قرار گيرد مورد توجه است.


خبر دستگيری نفر دوم پ.ک.ک صحت ندارد

سخنگوی وزارت خارجه خبر دستگيری نفر دوم گروهک تروريستی پ.ک.ک را رد کرد و گفت: خبری که در اين رابطه منتشر شد، صحت ندارد، متاسفانه خبرگزاری‌هايی که نسبت به انتشار اين خبر اقدام کردند دقت کافی نداشتند.

او در پاسخ به اينکه منظور از نفر دوم گروهک تروريستی پ‌ک‌ک چه کسی است؟ گفت: اگر خودتان بررسی کنيد متوجه می‌شويد که اين فرد چه کسی است.


متهم بودن ايران در پرونده ترور حريری وجاهت حقوقی ندارد

دستيار ويژه وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين پرسش که برخی از اخبار حاکی از آن است که ايران در رابطه با ترور رفيق حريری متهم بوده است، اظهار کرد: در رابطه با دادگاه رفيق حريری و اخبار مربوط به آن معتقديم اين اخبار در راستای فضاسازی‌های بين‌المللی است که اهداف خاص سياسی را دنبال می‌کند تا به لحاظ حقوقی وجاهتی ندارد، آن‌ها سعی دارند ايران را درگير اين مساله نشان دهند و يا مقاومت را زير سوال ببرند.


در حال اجرای فرمولی برای دريافت پول نفت از هند هستيم

وی در رابطه با اخبار ضد و نقيض از چگونگی دريافت پول نفت از هند تصريح کرد: بحث‌های مربوط به معاملات تجاری و نفتی بحث‌های تخصصی مسوولان بانکی و نفتی دو کشور ايران و هند است و برای پرداخت بدهی‌های هند به ايران فرمول مشخصی به دست آمده است و در حال اجرای آن فرمول هستيم. هم‌چنين در رابطه با چگونگی پرداخت پول نفت توسط هند به ايران بعدا اظهارنظر می‌کنيم.


در زمان مناسب بحث دريافت غرامت‌های جنگ از عراق بررسی می‌شود

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به اين پرسش که برخی از نمايندگان فراکسيون العراقيه عراق نسبت به پرداخت غرامت از سوی ايران به اين کشور در رابطه با جنگ تحميلی اظهارنظر کرده بودند، تصريح کرد: با توجه به اين که دولت مستقل و مردمی عراق مشغول پياده کردن سياست‌ها و برنامه‌هايش است و برای استقرار ثبات تلاش می‌کند و با توجه به برنامه‌هايی که بين ايران و عراق وجود دارد در زمان مناسب بحث پرداخت غرامت‌های جنگ تحميلی که از سوی رژيم بعثی صدام به ايران تحميل شد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی گفت: اين صحبت‌ها و اظهارنظرها سنديتی ندارد و برای فرافکنی و فاصله انداختن بين دو کشور صورت می‌گيرد. سازمان ملل متحد صدام را شروع کننده جنگ تحميلی عليه ايران معرفی کرده است بنابراين اين حرف‌ها پايه و اساسی ندارد و در راستای برهم زدن فضای مثبتی است که ميان ايران و عراق وجود دارد.


دخالت کشورهای ديگر در سوريه توجيهی ندارد

وی درباره تحولات داخلی سوريه و تحرکات ترکيه در رابطه با اين مساله تصريح کرد: همکاری کشورها، برای ايجاد ثبات و امنيت پايدار در سوريه صورت می‌گيرد؛ تحولات سوريه موضوع داخلی اين کشور است و دخالت کشورهای ديگر به ويژه کشورهای خارج از منطقه توجيهی ندارد. آمريکايی‌ها به ويژه عادت کردند که در امور داخلی ساير کشورها دخالت کنند و از اين راه برای حضور ناخوانده و اشغالگری‌شان استفاده کنند، اما ملت‌ها نقطه‌نظرات‌شان را در رابطه با رويکرد ‌آمريکا مکرر بيان کرده‌اند و مخالف دخالت بيگانگان در امور داخلی‌شان هستند.

او ادامه داد: اميدواريم هرچه زودتر مسائل بين دولت سوريه و افرادی که در داخل اين کشور نقطه‌نظراتی دارند به نتيجه برسد. برهم زدن امنيت داخلی سوريه و دخالت در امور آن به ويژه از سوی کشورهای خارج از منطقه با اهداف خاص دنبال می‌شود؛ معتقديم رژيم صهيونيستی تنها رژيمی است که از بر هم زدن ثبات در سوريه بهره می‌برد.


هر وقت طرح "گام به گام" را دريافت کنيم نظرمان را بيان می‌کنيم

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگر مبنی بر اين که با توجه به پيشينه روس‌ها آيا می‌توان به طرح جديد روسيه در موضوع هسته‌يی اعتماد کرد؟ گفت:‌ هر وقت طرح را دريافت کنيم در اين رابطه نظر خود را بيان می‌کنيم.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری که بر اظهارنظر يکی از اعضای کميسيون امنيت ملی کشور در رابطه با دريافت طرح روسيه و موافقت ايران تاکيد داشت، گفت: به هر حال يک نفر اين‌جا اطلاعاتش دقيق نيست؛ اما من همان‌طور که گفتم طرح روسيه را به طور رسمی دريافت نکرده‌ايم.


سفر نماينده‌ شورای انتقالی ليبی به ايران تاييد نشده است

وی در پاسخ به اين که گفته می‌شود نماينده‌ای از شورای انتقالی ليبی به ايران آمده است با رد اين مطلب تاکيد کرد: مطلبی که اين خبر را تاييد کند دريافت نکرده‌ايم، موضع ما درباره ليبی مشخص است ما خواهان توقف خشونت‌ها و درگيری‌های نظامی در اين کشور هستيم. حاصل درگيری‌های نظامی از بين رفتن مردم بی‌گناه است و بايد ثبات و امنيت در اين کشور برقرار شود و زمينه حضور و مشارکت مردم نيز در اداره کشورشان فراهم شود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: دخالت کشورهای عضو ناتو و کشورهای خارجی در مساله ليبی را رد می‌کنيم و مخالف آن هستيم. کشورهای منطقه که توانايی ايجاد ثبات و امنيت را دارند بايد در رابطه با بحث ليبی همکاری کنند.


مردم در ماه رمضان به فکر قحطی‌زدگان سومالی باشند

مهمان‌پرست درباره اوضاع سومالی و اقدامات وزارت خارجه تصريح کرد: مردم سومالی با قحطی و خشکسالی شديد روبه‌رو شدند و مردم مسلمان در اين کشور در وضعيت بدی به سر می‌برند. با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبری و انسان دوستی ملت ايران حتما به کمک مردم سومالی خواهيم رفت. اقداماتی در اين رابطه انجام شده اما کافی نيست, ما اميدواريم مردم کشورمان در ماه رمضان به فکر مردم سومالی باشند که با مرگ در مبارزه هستند. هم‌چنين از طريق رايزنی با کشورهای منطقه و سازمان‌های منطقه‌يی و اسلامی در پی آن هستيم تا گام‌هايی را در اين رابطه برداريم.

وی درباره اظهارات نتانياهو که ايران را تهديد جدی رژيم صهيونيستی خوانده است، خاطرنشان کرد: اين که رژيم صهيونيستی ايران را خطر جدی خود و وضعيتش را در حالت بحرانی می‌داند قابل پيش‌بينی از قبل بوده است. با روی دادن تحولات در منطقه و حضور و مشارکت مردم کشورها در اداره کشورشان و حرکت به سمت استقلال و برداشتن وابستگی به غرب حتما رژيم صهيونيستی خود را در تنگنا احساس می‌کند؛ تصور اين رژيم بر آن است که با توجه به وقوع انقلاب اسلامی در منطقه اين رژيم در خطر جدی قرار دارد. رژيم صهيونيستی به دليل جناياتی که انجام داده است حق دارد نگران باشد و دائما به فکر وابستگی به کشورهای غربی باشد.

مهمان‌پرست گفت: رژيم صهيونيستی بايد به اشغالگری‌هايش پايان دهد و فلسطين به صاحبان اصلی‌اش بازگردد؛ با حل مساله فلسطين و رفع اشغالگری ناامنی و تهديد از منطقه بيرون خواهد رفت.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با عملکرد و برنامه کاری معاونت بين‌الملل رييس‌جمهور که به نظر می‌آيد مسوول پيگيری فعاليت‌های اقتصادی است، تصريح کرد: دستگاه‌های مختلف برای فعاليت‌های بين‌المللی خود بخشی را در قالب قائم مقام به معاونت بين‌الملل اختصاص می‌دهند که همکاری با ساير کشورها را پيگيری می‌کند اما اين به معنای آن نيست که چون در اين سازمان‌ها معاونت بين‌الملل تاسيس می‌شود جدای از وزارت خارجه اقدام می‌کنند. در هر سازمان و ارگانی مرکزی برای فعاليت‌ها با کشورهای ديگر و هماهنگی با وزارت خارجه وجود دارد و وزارت خارجه و دستگاه ديپلماسی کشور برای هماهنگی همه نهادها و ارگان‌ها خود را موظف می‌داند.


حتما تمرکز معاونت بين‌الملل رياست‌جمهوری بر کارهای اقتصادی براساس نياز کشور است

او خاطرنشان کرد: اين که معاونت بين‌الملل رياست‌جمهوری توجه بيش‌تری را بر روی کارهای اقتصادی صورت دهد حتما براساس نياز کشور است. با توجه به اين که امسال سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده است با تلاش نهادهای مختلف کشور برای رسيدن به اهداف بزرگ اقتصادی اقداماتی صورت می‌گيرد. وزارت خارجه معاونت اقتصادی‌اش را در چارچوب تغييراتی که صورت گرفته است در دل معاونت‌های منطقه‌يی ادغام کرده است و با اين روش توانايی بخش‌های اقتصادی کشور در وزارت خارجه ارتقا يافته است.

مهمان‌پرست‌ ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ اداره اقتصادی در وزارت خارجه تشکيل شده است که برای هماهنگی با معاونت‌های سياسی فعاليت دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگر مبنی بر اين که يکی از رسانه‌های غربی عنوان کرده بود که ايران برای ساخت يک مجتمع نظامی در سوريه کمک مالی کرده است، تصريح کرد: اين گونه اخبار در راستای فضاسازی عليه ايران است تا تصوير ايران را در منطقه خراب کند و کشورها را به اختلاف بکشاند. رسانه‌های غربی بهتر است تلاش کنند تحولات داخلی خود را پوشش دهند. آن‌ها سعی دارند با اين گونه اخبار حواس افکار عمومی خود را متوجه کشورهای منطقه کنند. اين روشی است که آن‌ها سال‌ها دنبال کرده‌اند در حالی که مردم سراسر دنيا از مطالبات اجتماعی در کشورهای غربی و برخوردهای خشونت‌آميز و رعايت نکردن حقوق بشر در اين کشورها نگران هستند.


بايد در يک طرح جامع مساله فلسطين را حل کرد

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال ديگر درباره خيزش‌های اجتماعی در رژيم صهيونيستی تصريح کرد: اصولا اين رژيم، رژيمی نامشروع است و سرزمينی اشغالی با ساکنان اجاره‌يی است و پايه و اساسی برای ثبات ندارد. مسائل از درون و بيرون اين رژيم را تهديد خواهد کرد و بايد برای آن فکر اساسی شود وگرنه مردم بيچاره‌ای که از کشورهای مختلف دنيا به آن‌جا منتقل شده‌اند و با وعده و وعيدهايی به آن‌جا آمده‌اند درگير مشکلات فراوانی خواهند شد که امروز بخشی از آن را شاهد هستيم. بايد در يک طرح جامع مساله فلسطين را حل کرد.


آمريکا می‌خواهد حواس مردمش را از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی کشورش دور کند

وی در پاسخ به سوالی ديگری مبنی بر اين که وزارت خارجه آمريکا ادعا کرده است برای ارتباط با کاربران اينترنتی ايران برنامه‌ای دارد و به سوالات مردم ايران در چارچوب اين برنامه پاسخ می‌دهد، تصريح کرد: آمريکايی‌ها فعاليت‌های زيادی در رابطه با ايران انجام می‌دهد و تصورشان اين است که مردم ما را با اين روش‌ها می‌توانند تحت تاثير قرار دهند اما ملت ما باهوش است و دفاع از استقلال و تماميت ارضی‌اش را در اولويت می‌داند. آمريکا تلاش دارد افکار عمومی‌اش را در کشورش راضی نگه دارد و حواس مردمش را از بحران اقتصادی و اجتماعی که اين کشور را تهديد می‌کند دور کند. اين سوال مطرح است که به چه دليل ماليات مردم آمريکا بايد صرف اقدامات مقامات آمريکا برای مداخله در امور داخلی کشورها شود؟ و يا لشکرکشی مناطق مختلف صورت گيرد؟

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان درباره تعيين تکليف وضعيت دو آمريکايی زندانی در ايران که دادگاه‌شان تمام شده است و اظهارنظر وزير امور خارجه ايران که گفته بود به‌زودی آزاد خواهند شد تصريح کرد: روز گذشته سخنگوی قوه قضاييه نقطه نظر خود را در اين‌باره مطرح کرد. رسيدگی به اين مساله کاملا درچارچوب کارهای قضايی صورت می‌گيرد و دادگاه موردنظر اين مساله را پيگيری می‌کند. اين دادگاه کارش تمام شده و همه بايد منتظر رای دادگاه باشيم.


ايران و آذربايجان روابط استراتژيکی با هم دارند

وی در پاسخ به اين سوال که رسانه‌های آذربايجان اخباری را اخيرا عليه ايران منتشر کردند، تصريح کرد: دو کشور همسايه ايران و آذربايجان روابط استراتژيکی با هم دارند و دارای مشترکات فراوان فرهنگی،‌ تاريخی و تمدنی هستند و ما طرح‌ها و برنامه‌های خوبی با يکديگر داريم. عزم و اراده مسوولان دو کشور بر توسعه هرچه بيش‌تر روابط است. اگر موضوعات مختلفی برای اتباع دو کشور رخ می‌دهد با دقت بررسی می‌شود تا مانع روابط دو کشور نشود. اين مسائل از طريق سفارتخانه‌ها و بخش کنسولی قابل پيگيری است.

وی در رابطه با دستگيری يکی از اتباع ايرانی در آمريکا به اتهام قاچاق اسلحه خاطرنشان کرد: اين موضوعات در ادامه داستان غيرانسانی آمريکايی‌هاست که نسبت به اتباع ايرانی صورت می‌دهند آن‌ها به دنبال آن هستند که ملت ايران را تحت فشار قرار دهند و آنان را متهم به تجارت کالاهايی که می‌کنند که به ادعای آن‌ها کاربرد نظامی دارد. ما متاسفيم که آن‌ها دست از اين رويه خود بر نمی‌دارند. مساله دستگيری يکی از اتباع ايرانی در آمريکا توسط وزارت خارجه و دستگاه‌های مختلف ديگر به طور جدی پيگيری می‌شود.


رسيدگی حقوقی به تحريم‌ها عليه ايران قابليت پيگيری ندارد

او در رابطه با اقدامات وزارت خارجه در قبال تحريم‌های اقتصادی و سياسی از سوی آمريکا و کشورهای ديگر تصريح کرد: اين اقدامات اغلب با انگيزه سياسی صورت می‌گيرد و با توجه به همين مساله، رسيدگی حقوقی به موضوع غيرقانونی بودن تحريم‌ها عليه ايران در مجامع بين‌المللی قابليت پيگيری و يا به نتيجه رسيدن ندارد چرا که اهداف سياسی در اين مجامع نيز وجود دارند. مهم آن است که مردم دنيا را در اين رابطه مخاطب قرار دهيم و دولت‌های آن‌ها را از طريق مردم‌شان تحت فشار بگذاريم. فشار افکار عمومی می‌تواند به تغيير سياست های اين کشورها بيانجامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016