سه شنبه 1 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراهيم يزدی هفته آينده محاکمه می‌شود، ميزان

ميزان: دکتر ابراهيم يزدی، ششم شهريور ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی، مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.
به گزارش «ميزان خبر»، اين چهارمين مرتبه است که تاريخ محاکمه برای دبير کل نهضت آزادی تعيين می‌شود. در نوبت‌های پيشين دادگاه به دليل فشار نهادهای امنيتی برگزار نشد.
دکتر ابراهيم يزدی اولين بار بعد از انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ در حالی که در بيمارستان بستری بود، بازداشت شد و پس از ۷۲ ساعت آزاد شد.
او در دی ماه ۱۳۸۸ دوباره بازداشت شد و پس از شصت روز زندان انفرادی بدليل بروز مشکلات قلبی به بيمارستان منتقل و مورد عمل قلب باز قرار گرفت. پس از آن نيز به توصيه پزشکان معالج، با وثيقه پانصد ميليون تومانی به مرخصی آمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر يزدی در تاريخ نهم مهر ماه ۱۳۸۹ و به بهانه حضور در نماز جمعه غيرقانونی، در شهر اصفهان برای سومين بار بازداشت و به بند ۲۰۹ در زندان اوين منتقل گرديد. اين بار او سه ماه را در سلول انفرادی سپری کرد و سپس به يکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات منتقل و مدت سه ماه نيز در اين خانه تحت بازداشت قرار گرفت.
اتهام اصلی دکتر يزدی، اداره تشکيلات غيرقانونی نهضت آزادی ايران است. اين در حالی است که دبيرکل نهضت آزادی به اتهام اداره اين تشکيلات سياسی مورد محاکمه قرار می‌گيرد که تا کنون فعاليت اين حزب در هيچ دادگاه صالحی، ممنوع و غيرقانونی اعلام نشده است. پيش از اين نيز در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، جمعی از اعضا و وابستگان به نهضت آزادی بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفتند که تعدادی از آن‌ها مانند مهندس محسن محققی، مهندس فريد طاهری و مهندس عماد بهاور و مهندس ليلا توسلی هم اکنون در زندان بسر می‌برند.
دکتر ابراهيم يزدی متولد سوم مهر ۱۳۱۰ است و به تازگی وارد هشتادمين سال زندگی خود شده است. او مدرک دکترای داروسازی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است و در سالهای دههٔ سی در نهضت مقاومت ملی عليه حوکت پس از کودتا مبارزه می‌کرد. او در سال ۱۳۳۹ به آمريکا مهاجرت کرد و مدتی در دانشگاه پزشکی بيلور مشغول به تحقيق بوده است. او در سالهای اقامت در آمريکا، به تاسيس انجمن اسلامی آمريکا و کانادا همت گماشت و به کمک دوستانش نهضت آزادی خارج از کشور را تاسيس کرد. در سالهای بعد به همراه چمران يک آموزشگاه نظامی در مصر را پايه گذاری کرد که پس از چند سال به جنوب لبنان منتقل شد. يزدی هنگام اخراج رهبر انقلاب از عراق در سال ۱۳۵۷ به عنوان يکی از مهم‌ترين مشاوران آيت الله خمينی در کنار او قرار گرفت و در ليست اعضای شورای انقلاب جای گرفت. با پيروزی انقلاب و نخست وزيری مهندس بازرگان به عنوان معاون نخست وزير در امور انقلاب و سپس وزير خارجه ايفای نقش کرد. با استعفای دولت پس از حادثه گروگانگيری او نيز از دولت کناره گرفت و به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس شورای ملی انتخاب شد. پس از آن صلاحيت دکتر ابراهيم يزدی در تمامی انتخابات توسط شورای نگهبان رد شده است. با فوت مهندس مهدی بازرگان در سال ۱۳۷۳ او به عنوان دبير کل نهضت آزادی انتخاب شد.
گفتنی است که پيش از اين نيز در سال ۱۳۴۲، مرحوم مهندس مهدی بازرگان، اولين دبيرکل نهضت آزادی ايران به همراه جمعی از اعضای نهضت آزادی، از سوی حکومت محمدرضا پهلوی مورد محاکمه قرار گرفته و به ده سال زندان محکوم گرديده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016