چهارشنبه 2 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله شاهرودی: ‌ترکيه در تحولات منطقه ‌به نفع ‌اسلام ليبرالی نقش‌آفرينی می‌کند، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس سابق قوه قضاييه تأکيد کرد که نقش‌آفرينی ‌ترکيه در تحولات منطقه ‌به نفع مديريت اسلام ليبرال مآب است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، آيت‌الله سيدمحمود هاشمی شاهرودی عصر امروز چهارشنبه در ديدار اعضای هيئت رئيسه و شورای مرکزی فراکسيون بيداری اسلامی مجلس، تشکيل فراکسيونی برای پيگيری موضوعات سياسی و اجتماعی اسلامی را کاری بسيار خوب و در چارچوب اهداف و سياست‌های نظام ارزيابی کرد و خواستار فعال شدن اين کميسيون در عرصه تبيين ابعاد بيداری اسلامی و توطئه‌های دشمنان عليه قيام ملت‌های منطقه شد.

وی افزود: مجلس خانه ملت است و نمايش سياسی همه جريانات و گروه‌های داخل جامعه در مجلس وجود دارد و ايجاد فراکسيون‌هايی برای پيگيری موضوعات اساسی جهان اسلام از ضروريات بوده و به نفع نظام است.

رئيس سابق قوه قضائيه گفت: مجالس دنيا بيشتر شکل حزب و تشکيلات حزبی دارد که اين موضوع با فرهنگ اسلامی و فرهنگ شيعه و جامعه ما تناسب ندارد ولی ايجاد تجمع‌ها و جمعيت‌ها کار بسيار خوبی است و آثار و برکاتی در زمينه ايجاد رقابت و فعال کردن مردم و گروه‌ها و بالفعل کردن امکانات و استعدادهای اجتماعی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله هاشمی شاهرودی افزود: اگر نظام حزبی را قبول نکنيم، تجربه جمهوری اسلامی نشان داد که می‌توان با ايجاد جمعيت‌ها و تجمع‌هايی که به کل نظام و جريان اصلی انقلاب و رهبری و اصول پايبندند و دنبال انشقاق و انفصال در صفوف وحدت نيستند، از جنبه‌های مثبت کارکرد حزبی استفاده کرد.

وی ادامه داد: همانطور که برخی تشکل‌ها کارکرد صنفی دارند، می‌توان جمعيت‌هايی ايجاد کرد که مسائل سياسی را به صورت تخصصی و حرفه‌ای در چارچوب نظام اسلامی فعاليت‌ کنند و ايجاد فراکسيون بيداری اسلامی از نمونه اين تشکل‌ها و جمعيت‌هاست.

اين مرجع تقليد اظهار داشت: اهميت دادن و اولويت‌دادن به بيداری اسلامی از اهداف سياسی نظام اسلامی و حرکتی مورد توجه نظام و رهبری و حرکتی اسلامی است و برنامه‌های کاری آن در واقع همان مانيفست احزاب سياسی است که بايد در اين زمينه خيلی با تدبير و دقيق عمل کنيد.

آيت‌الله هاشمی شاهرودی افزود: احيای اسلام در جهان هدف اصلی امام بود و مسأله اصلی نظام است و خصوصا با مسائلی که امروز در منطقه و جهان رخ داده، ديگر دنبال آن نيستيم که جمهوری اسلامی در يک سرزمين محدود جغرافيايی ايران بماند بلکه بعد از ۳۰ سال دنبال آن هستيم که اسلام در سراسر دنيا احيا و حاکم شود.

وی اضافه کرد: چالش امروز ما هم اينست و مشکل داخل کشور نيست، بلکه چالش با استکبار و در رأس آن آمريکا در کل جهان اين است که اسلام در همه نقاط دنيا احيا و حاکم شود و اين کار عظيمی است و در آن مسائل سياسی و اجتماعی متنوعی وجود دارد که اگر هر بخش آن را مجموعه‌ای در دستور کارش قرار دهد، خدمت کرده است.

آيت‌الله هاشمی شاهرودی تصريح کرد: تحولاتی که پيش آمده، زمينه و مقدمات صدور انقلاب به کل دنياست و کارهای زيادی می‌توان در اين زمينه هم در داخل کشو و هم در مناطقی که بيداری اسلامی در آن مناطق رخ داده، قبل از آنکه دشمن از اين تحولات بهره‌گيری کند، انجام داد.

وی افزود: دشمن دنبال موج‌سواری است و هنگامی که می‌بيند طاغوت‌هايی که دست‌نشانده آنها بودند، يکی يکی در حال سقوط هستند، سعی می‌‌کند سوار موج شود و به طرق مختلف بيداری ملت‌ها را مديريت کند تا به نفع خودش باشد يا حداقل خيلی به ضررش نباشد.

آيت‌الله هاشمی شاهرودی بر همين اساس متذکر شد که دشمن نقشه‌های مختلفی هم برای اين کار دارد و فراکسيون بيداری اسلامی مجلس می‌تواند يکی يکی اين نقشه‌ها و ترفندها را بررسی و درباره آنها روشنگری کند.

"وقتی ۷۰ سال قبل نظام کمونيستی و سوسياليستی در کشورهای مختلف حتی برخی کشورهای اسلامی مثل مصر و عراق منتشر و حاکم شد، استکبار غربی بيکار ننشست و چون ديد نمی‌تواند از راه برخورد کاری از پيش ببرد، تلاش کرد با مديريت مساله و کارهايی مانند انجام شبه‌کودتاهای سوسياليستی نفوذ افکار کمونيستی و سوسياليستی را خنثی و مهار کنند".

اين مرجع تقليد گفت: آنها می‌خواهند همين کار را با اسلام انجام دهند و از آنجا که از برقراری ارتباط ميان ملت‌های منطقه با جمهوری اسلامی در هراسند، مدل های رقيبی برای انقلاب اسلامی در منطقه درست کردند که اسلام ليبرال مآب است، مانند اسلام ترکيه و تلاش دارند آن را جايگزين اسلام ناب کنند.

وی افزود: آنها به همين مقدار بيداری که رخ داده حساس هستند و نمی‌خواهند مردم منطقه با ايران اسلامی رابطه برقرار کنند و دنبال آن هستند که با ايجاد يک اسلام آمريکايی و ليبرال منش مسير را منحرف کنند که اين خيلی خطرناک است و فراکسيون بيداری اسلامی می‌‌تواند اين موضوع را بررسی و روشنگری کند.

آيت‌الله هاشمی شاهرودی ادامه داد: من از محدوديت‌های وزارت امور خارجه مطلع نيستم اما هنوز ايران به جز نقش آفرينی ايدئولوژيک و استراتژيکی که متعلق به خود انقلاب است، آنگونه که برخی کشورها مثل ترکيه که فعال‌تر از ما ظاهر شده و به نفع مديريت اسلام ليبرال مآب عمل می‌کند، نقش و حضور فعالی در تحولات نداريم.

وی خاطرنشان کرد که تعيين اين نقش يکی از محورهای مهم کار فراکسيون بيداری اسلامی است که بايد بررسی کند از چه راه‌هايی می‌توانيم فعال‌تر در اين عرصه وارد شويم.

رئيس سابق دستگاه قضايی کشورمان روابط فرهنگی را از جمله راه‌های نقش آفرينی ايران در منطقه عنوان کرد و گفت: مصر خيلی مهم است و مردم اين کشور به خصوص نخبگان آنها ديد خوبی از ايران دارند و شيخ الازهر خيلی به شيعه خوش بين می‌نگرد و علاقه زيادی به سيدحسن نصرالله دارد و ايشان را فخر عالم اسلام می‌داند.

آيت‌الله هاشمی شاهرودی افزود: مردم مصر، بر عکس آنکه نگاه خوبی به ايران دارند، ديد بدی از نظر تاريخی به خاطر حاکميت امپراطوری عثمانی نسبت به ترک‌ها دارند و خصوصا با حرف‌های اخير وزير خارجه ترکيه که بحث احيای امپراطوری عثمانی را مطرح کرد، به آنها خيلی حساسيت دارند.

"مردم مصر خيلی روحيه ضد آمريکايی و ضد اسرائيلی دارند ولی ترکيه که با اسرائيل رابطه دارد و هم پيمان آمريکاست، حالا با يک کار ظاهری متولی جريان مقاومت شده و به جای ما، طرح و راهکار می دهد و ما که سند حمايت از مردم مظلوم فلسطين و جريان مقاومت هستيم و کل نقشه‌های استکبار در منطقه را ناکام کرديم، بايد کنار قرار گيريم".

وی همچنين خاطر نشان کرد: شخصيت سيدجمال‌لدين اسدآبادی که مؤسس و رشد‌دهنده فکر اسلامی و استاد محمد عبده بوده و مرحوم عبده هم استاد حسن البناء پايه‌گذار اخوان المسلمين بوده، می‌تواند در کنار ظرفيت ارتباط مردم و نخبگان مصر با ايرانيان به عنوان يک ظرفيت بزرگ مورد استفاده قرار گيرد.

آيت‌الله هاشمی شاهرودی در پايان اصل تشکيل فراکسيون بيداری اسلامی را اقدام مبارکی که می‌تواند منشاء آثار فراوانی باشد، دانست و تاکيد کرد: مجلس شورای اسلامی بايد در زمينه‌ توسعه اسلام در کل جهان فعال‌تر باشد و حتی در اين زمينه می‌توانيم از ظرفيت‌های خوبی که در منطقه وجود دارد، کمک بگيريم.

به گزارش فارس، پيش از سخنان آيت‌الله هاشمی شاهرودی، سيدشهاب‌الدين صدر نماينده تهران و رئيس فراکسيون بيداری اسلامی گزارشی در خصوص ضرورت تشکيل اين فراکسيون و اهداف و برنامه‌های آن که ۱۷۰ عضو در مجلس و ۳۵ عضو شورای مرکزی دارد، ارائه کرد.

اين عضو هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی از ديدار با مراجع عظام تقليد و شخصيت‌های موثر در عرصه بيداری اسلامی و برگزاری همايشی قريب‌الوقوع برای بررسی شرايط منطقه و تبيين راه‌های ترويج گفتمان بيداری اسلامی و ارتباط با رهبران قيام‌های مردمی در منطقه به عنوان برنامه‌های آتی فراکسيون متبوعش ياد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016