جمعه 4 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روسيه از شكايت ايران درباره قرارداد اس- ۳۰۰ متحير شده است، ایسنا

الکساندر لوکاشويچ ـ سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه ـ اعلام کرد که روسيه از تصميم تهران براي شکايت از روسيه درباره قرارداد تحويل سيستم‌هاي پدافند موشکي "اس ـ 300" متحير شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري نووستي با اعلام اين خبر افزود: تهران بارها از مسکو خواسته بود مفاد قرارداد تحويل "اس ـ 300" به ايران را اجرا كند. دولت ايران پيش از اين در يك دادگاه بين‌المللي شکايت کرد تا بر اساس قانون ثابت شود که تحويل "اس ـ 300" به ايران مغاير مفاد قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيست.

سيد محمودرضا سجادي ـ سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه ـ روز چهارشنبه در کنفرانسي مطبوعاتي در خبرگزاري نووستي اعلام کرد تهران به راي مثبت دادگاه بين‌المللي که اجازه دهد بر اساس قانون سيستم‌هاي مذکور به ايران تحويل داده شوند، اميدوار است.

لوکاشويچ روز پنج‌شنبه درباره اين تصميم تهران گفت: "طبيعتا ما اين اعلاميه مقامات ايراني درباره به محکمه کشاندن عملکرد روسيه در اين رابطه را در نظر خواهيم گرفت. در عين حال با توجه به روابط دوستانه ما با اين کشور براي ما جاي تعجب دارد که شرکاي ايراني چرا اين روش را انتخاب کرده‌اند".

وي افزود: "ما به نوبه خود، يافتن مشترک راه‌حل‌هاي قابل قبول براي مباحثي که گاهي پيش مي‌آيند را سازنده‌تر دانسته و ترجيح مي‌دهيم اين کار در چارچوب گفت‌وگوي مستقيم با طرف ايراني انجام شود".

لوكاشويچ تاکيد کرد که براي روسيه پرونده تحويل سيستم‌هاي "اس ـ 300" از سال گذشته بعد از صدور قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و متعاقبا حکم رييس‌جمهور روسيه به شماره 1154 مورخ 22 سپتامبر سال 2010 بسته شده است.

سجادي روز چهارشنبه در کنفرانسي مطبوعاتي با ذكر اين كه در قرارداد آمده است که اگر يکي از دو طرف به تعهداتش عمل نکند ديگري مي‌تواند عليه او شکايت كند، افزود: يکي از مقامات روسيه که در اين رابطه سفري به ايران داشت، به ما گفت که اگر شما به ديوان شکايت کنيد و آن‌ها اعلام کنند که تحويل سامانه "اس ـ 300" مغاير با قطعنامه نسيت ما آن را به شما خواهيم داد و ما در اين مساله برنده شديم".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سجادي تاکيد کرد كه "اعتقاد عمومي ما اين بود که تحويل سامانه "اس ـ 300" مغاير با قطعنامه نيست"‌ و "شکايت کرديم تا به اين وسيله روسيه بتواند راه‌کارها و مجوزهاي حقوقي لازم را براي تحويل "اس ـ 300" به ايران به دست آورد."

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در بخش ديگري از سخنانش گفت که بايد وقفه به وجود آمده در روند مذاکرات مربوط به برنامه‌ي هسته‌يي ايران رفع شود.‌

لوكاشويچ در جمع خبرنگاران اعلام کرد: "الان بيش از هر وقت ديگري از نظر سياسي رفع وقفه موجود در روند مذاکرات گروه "1+5" با تهران بسيار اهميت پيدا کرده است".

به گفته او گزينه ديگر يا به عبارتي ادامه افزايش فشار تحريم بر ايران کاملا ظرفيت خود را از دست داده است.

اين ديپلمات روس خاطرنشان کرد که روسيه کليه شرکاي گروه "1+5" را از "برنامه لاوروف" مطلع كرده است.

وي افزود که اين گزينه صرفا روسي است و موضع گروه "1+5" نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه تاکيد کرد: "اميدواريم که طرف ايراني سازنده و علاقمند به پيشنهاد ما واکنش نشان دهد".

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: "به نظر ما تهران بايد دورنماي دقيقي از حل مسايل موجود نسبت به برنامه هسته‌يي داشته باشد".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016