شنبه 5 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشر شنبه: تداوم بازداشت فعالین مدنی و سیاسی آذربایجان

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

تداوم بازداشت فعالین مدنی و سیاسی آذربایجان، هرانا

در پی فراخوان‌های تشکلات سیاسی و مدنی آذربایجانی جهت اعتراض به رد طرح دو فوریتی آب رسانی به دریاچه ارومیه از سوی نمایندگان مجلس موجی از بازداشت‌ها در شهرهای آذربایجان آغاز شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک روز پیش از آغاز بازی فوتبال دو باشگاه تبریزی که روز موعود معترضان به برخورد نمایندگان با بحران دریاچه ارومیه اعلام شده بود بیش از ۳۰ تن از فعالین آذربایجانی در تبریز بازداشت و به اداره اطلاعات و زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، برای ۱۵ تن از ایشان که به زندان تبریز منتقل شده‌اند، قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی صادر شده است.

اما این بازداشت‌ها در ساعاتی مانده به بازی دو تیم فوتبال تبریزی در لیگ بر‌تر ایران نیز ادامه یافت و اینبار عده‌ای از شهروندانی که قصد داشتند جهت پیگیری مطالبات خود به ورزشگاه سهند تبریز بروند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و سر انجام برخی از ایشان با ضرب و شتم نیروهای انتظامی در مقابل ورزشگاه بازداشت شدند.

حمید قربانعلی‌زاده مدیر مسئول و صاحب امتیاز سابق نشریه دانشجویی بولود (دانشگاه مهاباد) و عضو شورای نویسندگان نشریه اورمو و بهنام علیزاده از جمله بازداشت شدگان این روز هستند.

موج این نوع برخورد‌ها تا کنون موجب بازداشت دست کم ۳۵ تن از فعالین شده است

محمد امیری، حسن ارک، موسی برزین خلیفه لو، عزیز پورولی، مهدی حمیدی شفیق، آیدین ذاکر، احمد ریاضی مبارکی، یعقوب رمضانی، جمشید زارعی، تقی سلحشور، یوسف سلحشور، یاسر سلمانی رضایی، علی شیرناک، وحید شیخ بگلو، تقی صوفیانلی، عبدالله صدوقی، محمد فقیهی، محمود فضلی، حمید قربانعلی‌زاده، بهنام علیزاده، احمد علیزاده، مرتضی عوض‌پور، جلیل علمدار میلانی، محمد علیمرادی، مصطفی عوض‌پور، ایلقار کریمی، حسن کریم‌زاده، فرزاد مهدوی، مرتضی مرادپور، مهدی مهاجر، حسین نصیری، مهدی (ائلمان) نور، قادر نوروزی، یعقوب صدیقی و محمد محمدی از جمله بازداشت شدگان هستند.

عصر امروز نیز بر اساس فراخوان‌های متعدد سازمان‌های غیر انتفاعی و دانشجویی در دو شهر ارومیه و تبریز تظاهراتی در اعتراض به اقدام مجلس برگزار خواهد شد، بر همین اساس دستگاه‌های امنیتی در طی روزهای اخیر با ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به فعالین سر‌شناس ایشان را از شرکت در این تظاهرات منع کردند.

تشدید فضای امنیتی در شهر‌های ارومیه و تبریز که از روز چهارشنبه آغاز شده است از صبح امروز نیز در این دو شهر محسوس بوده است، روز گذشته در برخی از محلات تبریز نیز نیروهای انتظامی اقدام به جمع آوری آنتن‌های ماهواره‌ای کرده‌اند.

تمدید مجدد قرار بازداشت سه فعال محیط زیست، هرانا

قرار بازداشت موقت سه فعال مدنی کُرد و از اعضای شورای مدیریت انجمن سبز چیا مریوان برای یک ماه دیگر تمدید شد.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر درایران، قرار بازداشت موقت شریف باجور، بهروز داروند و ایرج قادری از اعضای مدیریت انجمن سبز چیا مریوان که روز ۱ مرداد ماه توسط نیروهای امنیتی درشهر مریوان بازداشت شده بودند، روز سه شنبه ۱ شهریورماه برای یک ماه دیگر تمدید شد.

گفته می‌شود به درخواست بازجوهای اداره اطلاعات و عدم تکمیل پرونده این افراد، بازپرس با تمدید قرار بازداشت موقت این افراد به مدت یک ماه دیگر موافقت کرده است.

لازم به ذکر است این سه فعال مدنی در طول یک ماه گذشته تنها توانسته‌اند برای چندین لحظه با خانواد‌هایشان تماس کوتاه تلفنی داشته باشند.

یک سال زندان برای عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، دانشجو نیوز

ایمان صدیقی، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم توسط دادگاه انقلاب شهرستان بابل و به اتهام تبلیغ علیه نظام برای این فعال دانشجویی صادر شده است.

به گزارش دانشجو نیوز ایمان صدیقی در روز اول اسفند سال گذشته ، همزمان با فراخوان معترضان برای راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس در مقابل دانشگاه نوشیروانی بابل بازداشت شد و ۲۰ روز زندانی بود.

مسئول دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران به ۶ سال زندان محکوم شد، رادیو فردا

امیر خرم، مسئول دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران و سرپرست سابق شاخه جوانان این تشکل سیاسی، در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال زندان محکوم شد.

امیر خرم پس از آغاز اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، همراه با تعداد دیگری از رهبران و اعضای نهضت آزادی ایران بازداشت و مدتی زندانی شده بود.

به گزارش رادیو فردا حکم دادگاه تجدید نظر روز اول شهریور به امیر خرم ابلاغ شد و این فعال سیاسی باید ظرف چند روز آینده خود را به زندان اوین معرفی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حكم زندان و جرميه نقدي براي دو شهروند مهابادي، كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني

دو شهروند مهابادي نامهاي سوران فتاحي و كاوه تقي پور كه سه هفته گذشته توسط نيروهاي امنيتي دستگير شده بودند در دادگاه شهر اروميه به زندان و جريمه نقدي محكوم شدند.

بنا به گزارش اعضاي كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني ، دو شهروند مهابادي به نامهاي سوران فتاحي و كاوه تقي پور كه حدود سه هفته گدشتته در شهر مهاباد توسط نيروهاي امنيتي اين شهر بازداشت كه بعد از ان به زندان مركزي اروميه انتقال داده شدند كه در دادگاه اين شهر سوران تقي پور به تحمل 6 ماه زندان و پرداخت 100 ميليون جريمه نقدي و كاوه تقي پور به 2 سال زندان و پرداخت 300 ميليون جريمه نقدي محكوم شدند.

گقتني است كه سوران فتاحي 22 ساله و كاوه تقي پور 23 ساله كه هر دو اهل روستايي ايندرقاش مهاباد هستند كه به اتهام وارد كردن كالاي غيره قانوني به ايران دستگير و محكوم شدند.


بهزاد عالی پور فعال دانشجویی به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد، گزارشگران حقوق بشر

بهزاد عالی‌پور فعال دانشجویی و از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

بهزاد عالی‌پور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با استناد به ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم به مدت ۵ سال به تعلیق در آمد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر عالی‌پور، پیش‌تر در ۲۶ بهمن ۸۹ به همراه تنی چند از اعضای شورای صنفی و انجمن اسلامی و دانشجویان شریف در دانشگاه بازداشت شده بود. او روز ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ پس از نزدیک به ۳ هفته بازداشت، آزاد شد.

گفتنی است که علی اکبر محمد‌زاده دانشجوی شریف هم‌چنان از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016