یکشنبه 6 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری یکشنبه: آزادی تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

آزادی تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی

در ادامه آزادی زندانیان سیاسی که از شب گذشته آغاز شده بود تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی روز یکشنبه آزاد شده و آزاد خواهند شد.

روز جاری میلاد اسدی، فاطمه خرمجو و تعدادی دیگر از زندان اوین آزاد شدند. همچنین خانواده آرش اعلایی و کیارش کامرانی نیز در انتظار آزادی وی در زندان به سر می‌برند.

تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی نیز امروز از زندان اوین امروز آزاد شده‌‌اند که از اسامی آنان تا این لحظه اطلاعی در دست نیست. تعدادی دیگر نیز امروز آزاد خواهند شد.

به گزارش خانه حقوق بشر ایران، زندانیانی که شب گذشته و امروز آزاد شده‌اند، اکثرا از زندانیانی هستند که یا مدت کوتاهی از دوران محکومیت آن‌ها باقی مانده بود و یا با سپری کردن نیمی از دوران محکومیت می‌توانستند با استفاده از آزادی مشروط از زندان آزاد شوند.

این در حالی است که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران روز شنبه گفته بود این زندانیان به دلیل «ابراز پشیمانی» و «تقاضای عفو» از زندان آزاد می‌شوند.

شنبه شب نیز لاله حسن پور، اکرم حیدریان، سما شاملو، زهرا جباری، سوسن تبیانیان، فاطمه درویش، نازنین حسن نیا، محمد پورعبدالله، کیوان فرزین، ارسلان ابدی، امید شریف دانا، آرتین غضنفری، حسین فرجی، حسین حیدری منش، امیر اصلانی، ابولفضل قاسمی، محسن مختاری، حمید رضا نجومی، غلامرضا آزادی، امیرحسین قنبری، میثم رودکی، روح اله میرزاخانی، مسعود یزدچی، کورش قاسمی، محسن غمین، علی بهزدایان‌نژاد، سجاد مرادی و بهنام انصاری از زندان آزاد شده‌اند.


اطلاعیه عفو بین الملل در مورد ناپدید شدن کوهیار گودرزی

برگردان: مجید روشن زاده، نماینده مطبوعاتی عفو بین الملل در برلین

کوهیار گودرزی ، عضو "کمیته گزارشگران حقوق بشر"، در 31 جولای 2011 توسط چندین مأمور لباس شخصی که احتمالا مأموران وزارت اطلاع بودند، دستگیر شد.

یک روز بعد از دستگیری گودرزی، مادر وی، پروین مخترع هم دستگیر شد. هردوی آن ها را خطر شکنجه و آزار تهدید می کند.

کوهیار گودرزی در خانه یکی از دوستانش و به همراه صاحب خانه دستگیر شده است. همسایه های دوست وی گزارش دادند که مأموران لباس شخصی که احتمالا وابسته به وزارت اطلاعات بوده اند، سه نفر را با خود بردند.

تاکنون به خانواده و وکیل وی، مینا جعفری، نه تنها در مورد محل زندانی وی اطلاعاتی داده نشده است بلکه حتی دستگیری وی هم رسما تأیید نشده است.

سازمان عفو بین الملل نگران آن است که کوهیار گودرزی در یکی از سلول های زندان اوین تهران نگه داشته شده باشد.

در اول آگوست 2011، بلافاصله پس از دستگیری کوهیار گودرزی، مادر وی، پروین مخترع، هم دستگیر شد. به هنگام دستگیری به مادر گودرزی گفته شد که فرزندش را به اوین منتقل کرده اند.

پروین مخترع به اتهام "توهین به رهبر مذهبی"، "تبلیغ علیه نظام"، "اقدام علیه امنیت ملی" بازداشت شده است. برای این اتهامات به مصاحبه هایی که وی در سال 2010 و به هنگام دستگیری کوهیار گودرزی با رسانه ها انجام داده بود، استناد شده است.

پروین مخترع در این مصاحبه ها از فعالیت های صلح آمیز فرزندش صحبت کرده بود.

یکی از اعضای خانواده کوهیار گودرزی برای کسب اطلاع به دادستانی کشور مراجعه کرده بود ولی دادستانی اظهار بی اطلاعی کرد.

طبق بعضی اخبار غیر موثق، کوهیار گودرزی احتمالا در بخش 240 زندان اوین بسر می برد. به هنگام مراجع خانواده اش به اوین گفته شد که چنین زندانی تحت این نام به اوین آورده نشده است.

از زمان دستگیری تاکنون به خانواده اش اجازه تماس با وی داده نشده است. احتمال آن می رود که وی تحت شرایطی در زندان بسر می برد که حکم ناپدید شدن را دارد.

سازمان عفو بین الملل از همه مردم می خواهد که در رابطه با دستگیری کوهیار گودرزی و مادرش به مقامات جمهوری اسلامی ایران ایمیل و یا نامه ارسال کنند. سازمان عفو بین الملل پیشنهاد می کند که در نوشته های ارسالی مضمون زیر مورد توجه قرار گیرد:

ـ از شما تقاضا می کنم که محل بازداشت کوهیار گودرزی را اعلام کنید. از شما می خواهم که امکانات پزشکی کافی برای وی فراهم کنید و امکان تماس خانواده و وکیل مورد اعتمادش را مهیا سازید.

ـ از شما تقاضا می کنم که در مورد عدم شکنجه و آزار کوهیار گودرزی و پروین مخترع اطمینان حاصل کنید.

ـ در اینجا یادآوری می کنم که کوهیار گودرزی یک زندانی سیاسی صلح طلب است. در صورتی که او تنها به جرم فعالیت صلح آمیز دفاع از حقوق بشر دستگیر شده است، باید بی درنگ و بدون قید و شرط آزاد شود. اگر پروین مخترع تنها به جرم تلاش برای آزادی کوهیار گودرزی در بازداشت بسر می برد، باید وی فوری و بدون قید و شرط آزاد شود.


اعتصاب غذای یک زندانی عادی در زندان ارومیه، موکریان

یک زندانی عادی محبوس در زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب زد.

به گزارش آژانس خبری موکریان این زندانی عادی که علی تپه ره ش نام دارد ، بیش از دو هفته است که در اعتراض به برخورد نامناسب با وی و انتقال به بند معتادین و بند ... اعتصاب نموده است.

گفته می شود این شهروند که اهل نقده می باشد پس از اعتصاب به انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

بازداشت،مهندس رضا کرمانی برای اجرای حکم، حزب پان ایرانیست ایران

روز شنبه ماموران انتظامی با مراجعه به منزل مسکونی مهندس رضا کرمانی از پیشکسوتان حزب پان ایرانیست، ایشان را بازداشت کردند.

مهندس رضا کرمانی در شعبه یک داد گاه کرج در مورخه ی ۸۹/۱۱/۱۷ به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر نیز این حکم تایید شد.

به گزارش حزب پان ایرانیست ایران این بازداشت درحالی صورت گرفت که یک هفته تا موعدمقررقانونی اعلام شده به ایشان جهت معرفی به دایره ی اجرای احکام مهلت باقی بود.

آصف الحسینی ریاست شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی کرج با استناد به مصاحبه‌های صورت گرفته توسط مهندس کرمانی با رسانه های خارج از کشور این موضوع را اقدام علیه امنیت کشور تشخیص داده و حکم به یک سال حبس تعزیری صادر کرده بود.

رضا کرمانی سال ۸۸ در جریان درگذشت دکتر ابراهیم میرانی در فرودگاه اهواز بازداشت شده بود و با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شده بود. همچنین وی در شهریور ماه سال ۱۳۸۹ نیز بازداشت شده و پس از چندی از زندان آزاد شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نامه پدر حسین رونقی به دادستان تهران در مورد وضعیت وخیم وی در زندان، خانه حقوق بشر ایران

احمد رونقی ملکی پدر حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس زندانی که دوران محکومیت خود را همراه با وضعیت بد جسمی در بند ۳۵۰ زندان اوین سپری می‌کند در نامه ای خطاب به دادستان تهران نوشته است که «فرزندم حسین رونقی ملکی ۱۳ ماه در سلول انفرادی در زندان اوین زیر شکنجه‏های بازجویان سپری کرده است و همین باعث گردیده هر دو کلیه هایش و کیسه صفرا و سلامتی‏اش را از دست بدهد. در حالی که در دین مقدس اسلام و قانون الهی این عمل بسیار زشت و ناپسند شمرده شده، کسی هم جوابگو نیست.»

حسین رونقی ملکی در تاریخ ۲۲ آذر ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

متن این نامه که در اختیار خانه حقوق بشر ایران است به شرح زیر است:

بسمه تعالی
محضر مبارک دادستان محترم عمومی و انقلاب کل تهران جناب آقای جعفری دولت‏آبادی
سلام علیکم
احتراماً به استحضار مقام محترم قضایی می‏رساند در مورخ ۳/۵/۹۰ نامه‏ای به دفتر پیگیری دادستان محترم در مورد وخیم بودن حال سید حسین رونقی ملکی تقدیم نمودم و رونوشت نامه را جهت استحضار و اقدام قانونی به ریاست محترم دادگاه انقلاب اسلامی جناب آقای لطفی، دادسرای عمومی و انقلاب شهید مقدسی دادیار محترم ناظر بر زندان اوین، اداره کل پزشک قانونی استان تهران منطقه شمال و کمیسیون حقوق بشر اسلامی تقدیم نمودم.

با عنایت بر این که سید حسین رونقی ملکی از ۱) درد شدید کیسه صفرا با بودن ۱۷ میلیگرم سنگ ۲) درد شدید دو کلیه وی که بشدت نامبرده را آزار می‏دهند ۳) سوزش شدید ادرار ۴) تکرار ادرار و ۵) خونریزی شدید کلیه‏هایش رنج می‏برد، به استحضار دادستان محترم کل تهران و مقامات قضایی و مسئولین زندان اوین می‏رساند بنده، پدر ایشان، فرزندم را بعد از معالجه سالم به زندان تحویل داده بودم اما تا کنون به فرزند اینجانب مرخصی نداده‏اند تا تحت درمان قرار بدهیم. حتی متأسفانه مسئولین زندان به مرخصی ایشان عنایت ندارند و برایش می‏گویند تو می‏خندی و صحبت می‏کنی، آیا عمل خندیدن و راه رفتن و صحبت کردن با یکدیگر در زندان می‏تواند موید عدم بیماری ایشان باشد یا بهبودی ایشان را تأیید کند؟ علت چیست که مسئولین زندان و مأموران محترم با فرزند اینجانب چنین برخوردی را دارند؟ مضافاً بر اینکه در مورخ ۱۷/۵/۹۰ پزشک محترم معالج وی گواهی صادر نموده که نامبرده نیاز به رادیولوژی TVP دارد که ببینند خونریزی ایشان از کدام ناحیه است و همچنین در تاریخ ۱۷/۵/۹۰ برای آزمایش خون نیز مجدداً در دفترچه ایشان پزشک معالج مرقوم فرموده است و لذا با خونربزی ادرار و وخیم بودن حال حسین در مورخ ۱۷/۵/۹۰ ساعت ده و پنجاه دقیقه شب به بیمارستان شهید هاشمی نژاد برده شده و در آزمایش نیز نشان داده شده که ایشان خونریزی دارند. قابل ذکر است که از دادستان محترم کسانی که به فرزند اینجانب جهت آزمایش کمک کرده اند و به بیمارستان هاشمی نژاد برده اند کمال تشکر و قدردانی را می نمایم و از دادستان محترم و مقامات قضایی و مسئولین زندان تقاضا دارم برای مرخصی فرزندم به منظور درمان و مداوای ایشان (کلیه‏ها و کیسه صفرا) در منزل زیر نظر پزشکان متخصص و معالج درمان اقدام نمایند تا نامبرده از بین نرود.

اگر به فرزند اینجانب سید حسین رونقی ملکی توجه نگردد جان ایشان در خطر خواهد بود با توجه بر اینکه دین اسلام دین رحمت و بخشش و فتوت و عفو و گذشت و حامی مسلمین و مستضعفین است.

ناگفته نماند به استحضار دادستان محترم و مقامات قضایی و مسئولین زندان می رسانم که فرزندم حسین رونقی ملکی ۱۳ ماه در سلول انفرادی در زندان اوین زیر شکنجه‏های بازجویان سپری کرده است و همین باعث گردیده هر دو کلیه هایش و کیسه صفرا و سلامتی‏اش را از دست بدهد. در حالی که در دین مقدس اسلام و قانون الهی این عمل بسیار زشت و ناپسند شمرده شده، کسی هم جوابگو نیست. در خاتمه درخواست اینجانب مجدداً این است طبق قانون و گواهی پزشکان معالج و بیمارستان که به حضورتان تقدیم شده به فرزندم طبق قانون مرخصی اهدا گردد تا در منزل، ایشان توسط پزشکان متخصص رسیدگی و درمان گردد.

ضمناً به استحضار دادستان محترم و مقامات قضایی می‏رساند آقای ستاری رئیس دفتر آقای پیرعباسی شعبه ۲۶، اختلافاتی با اینجانب دارد و اجازه نمی‏دهد نامه‏هایم را به جناب آقای پیرعباسی قاضی پرونده فرزندم تقدیم نمایم.

والسلام
با احترم سید احمد رونقی ملکی

اسامی ۱۰ تن از بازداشت شدگان در شمال غرب کشور، هرانا

همزمان با آغاز درگیری‌ها در شهر‌های تبریز و ارومیه ۱۰ تن از شهروندان در شهرهای اطراف مراکز این دو استان بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاشار پیری دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز در محله ۴۰ متری تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

هم چنین در شهرستان میان دوآب ۷ دانش آموز به نام های فرشید نوروزی، سجاد عزیزی، یعقوب محمدی، امیر حسین آقایی، فرهاد لامی، میلاد و بابک(از اسامی کامل این دو تن اطلاعی در دست نیست) توسط اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شدند.

در ارومیه نیز علیرضا خلیل‌زاده، سروان بازنشسته ارتشی به دلیل شرکت در تجمعات مردمی در این شهر بازداشت شده است؛ همسر وی عضو تیم ملی فوتبال بانوان ایران است.

از سویی مهدی گلابی از فعالین سیاسی اردبیل نیز در هنگام حرکت به سمت ارومیه در یک ایست و بازرسی به همراه عده‌ای دیگر از هموطنان بازداشت و به اردبیل بازگردانده شد، همه بازداشت شدگان ساعتی بعد آزاد شده و نامبرده به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شد.

تا کنون آمار دقیقی از بازداشت‌های فله‌ای روز گذشته در ارومیه و تبریز منتشر نشده، اما بر اساس گزارش شاهدان عینی ده‌ها تن از شهروندان در این اعتراضات بازداشت شدند.

بازداشت وجیه ناشری شهروند بهایی ساکن ساری، کمیته گزارش‌گران حقوق بشر

وجیه ناشری شهروند بهایی ساکن ساری و همسر وجیه‌الله میرزاگلپور که پیش از این به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی در سطح شهر گرداننده شده بود، بازداشت شد.

وجیه ناشری شهروند بهایی ساکن ساری در تاریخ ۲۹ مرداد و ضمن مراجعه‌ی سه مامور اطلاعات بازداشت شد.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، در جریان این بازداشت آقای گلپور همسر ایشان که پیش این سابقه‌ی بازداشت، بازجویی و گرداننده شدن با پابند در شهر را دارد از مامورین میخواهد که همراه همسر بیمارش برود که با مخالفت مامورین مواجه میشود.

خانم گلپور ۶۰ ساله و از بیماری‌هایی مانند معده درد رنج می‌برد. با وجود گذشت ۸ روز از بازداشت، وی همچنان بدون ملاقات است و تلاش همسر وی برای رساندن داروها که برای سلامت وی ضروری است بی‌نتیجه مانده است.

در جریان مراجعه‌ی همسر وجیه ناشری برای ملاقات، به وی گفته شده است تا هفته‌ی دیگر صبر کند تا تفهیم اتهام صورت گیرد. این در حالی است در ماده ۱۲۷ قانون دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب حداکثر زمان تفهیم اتهام ۲۴ ساعت قید شده است.

به نظر می‌رسد پرونده‌ی خانم ناشری به دلیل نوشتن رنج نامه و در ادامه‌ی پرونده‌ی همسرش، وجیه‌الله میرزاگلپور است. آقای میرزا گلپور پس از بازداشت و بازجویی با پابند در سطح شهر گرداننده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016