دوشنبه 7 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری دوشنبه: احضار شش فعال صنفی معلمان در کردستان به دادگاه انقلاب

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

آرش علایی، فعال مبارزه با بیماری ایدز در ایران از زندان آزاد شد

به گزارش بی بی سی فارسی، آرش علایی، پزشک ایرانی فعال در زمینه مبارزه با بیماری ایدز در ایران، همراه با شمار دیگری از زندانیان سیاسی از زندان آزاد شده است.

روز دوشنبه، ۷ شهریور (۲۹ اوت) تایید شد که آرش علایی، پزشک ایرانی که در زمینه آگاه سازی و مبارزه با ابتلای به اچ آی وی و بیماری ایدز در ایران فعالیت داشت، در میان زندانیان عفو شده به مناسبت عید فطر، از زندان آزاد شده است.

به نوشته بی بی سی، آرش علایی، که فعالیت های او و برادرش، کامیار علایی، در زمینه مقابله با گسترش بیماری ایدز در ایران باعث شهرت بین المللی آنان شده بود، در تابستان سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) بازداشت و چند ماه بعد به اتهام توطئه برای براندازی رژِیم جمهوری اسلامی محاکمه شدند.

دادگاه برای کامیار علایی حکم سه سال حبس و برای آرش علایی حکم شش سال حبس را صادر کرد و این احکام در دادگاه تجدید نظر نیز ابرام شد.

صدور حکم زندان برای دو پزشک ایرانی محکومیت شدید شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر و سازمان های بشردوستانه را در پی آورد.

کامیار علایی چند ماه پیش و در پایان دوره محکومیت خود از زندان آزاد شد اما ادامه حبس آرش علایی تلاش های گسترده ای را در سطح جهانی برای آزادی او در پی آورد.

اتهام برادران علایی توطئه براندازی و سازمان دهی اقدامات ضد حکومت اعلام شده بود که به نظر می رسد با تماس آنان با نهادها و سازمان های بین المللی فعال در زمینه مبارزه با بیماری ایدز مرتبط بوده است.

در فهرست اتهامات این دو نفر، شرکت در همایش هایی در خارج از کشور و همکاری و تبادل نظر با نهادهای بین المللی و سازمان های غیر دولتی فعال در زمینه آگاه سازی و مبارزه با ایدز و سازمان دادن دوره های آموزشی برای ایرانیان در خارج از کشور ذکر شده بود.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی، این اقدامات را مصادیق توطئه و تبلیغ علیه حکومت تلقی کرده و برادران علایی را به دست داشتن در راه اندازی "انقلاب نرم" متهم ساختند.

در دسامبر سال ۲۰۰۸ (دیماه ۱۳۸۷)، دادگاه انقلاب برادران علایی را محاکمه و آنان را در رابطه با اتهام ارتباط با دشمنان جمهوری اسلامی و اتهامات دیگر، محکوم شناخت که شیوه برگزاری دادگاه نیز انتقادهای شدیدی را به دنبال آورد.

دو ماه پیش، شورای بهداشت جهانی اعلام کرد که به خاطر تلاش های برادران علایی برای کمک به افراد حامل ویروس اچ آی وی "جایزه بهداشت جهانی و حقوق بشر جاناتان من" را به این دو نفر اعطا می کند.

برادران علایی، که زاده کرمانشاه هستند، از حدود دو دهه پیش، تلاش های خود برای آگاه سازی و جلوگیری از گسترش ابتلای به اچ آی وی و بیماری ایدز به خصوص از طریق تزریق با سرنگ های آلوده را که عامل اصلی انتقال این بیماری در ایران محسوب می شود، آغاز کردند.

برداران علایی در فعالیت های خود، ضمن تبادل اطلاعات با نهادها و سازمان های بین المللی مبارزه با ایدز، به اقدامات عملی برای مبارزه با این بیماری در ایران نیز مبادرت کردند.

با وجود آزاد شدن برادران علایی از زندان سیاسی، مشخص نیست که آیا حکومت ایران به آنان اجازه خواهد داد که به فعالیت خود در زمینه مبارزه با بیماری ایدز در ایران ادامه دهند یا نه.

احضار شش فعال صنفی معلمان در کردستان به دادگاه انقلاب، هرانا

خبرگزاری هرانا - امروز دوشنبه شش تن از اعضای فعال انجمن صنفی معلمان کردستان به دادگاه انقلاب احضار شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقایان کمال فکوریان٬ علی قریشی ٬ مصطفی سربازان ٬ پرویز ناصحی ٬عزت نصرتی ظهر امروز از طریق تماس تلفنی به دادگاه انقلاب سنندج احضار شدند.

شایان ذکر است که فعالین مذکور باید روز سه شنبه راس ساعت هشت صبح در شعبهٔ چهارم بازپرسی دادگاه انقلاب حاضر شوند.

بازداشت مسعود محمودی شهروند بهایی ساکن شیروان،‌خانه حقوق بشر

مسعود محمودی از شهروندان بهایی ساکن شهر شیروان در استان خراسان شمالی بازداشت شد.

به گزارش «خانه‌ی حقوق بشر» ایران، مسعود محمودی از شهروندان بهایی ساکن شیروان از شهرستان‌های استان خراسان، روز گذشته بازداشت شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر چندین شهروند بهایی در استان خراسان در حال سپری کردن دوره‌های دو و پنج ساله‌ی حبس خود به جرم باورهای مذهبی‌شان هستند.

اسامی جدید زندانیان سیاسی آزاد شده از زندان اوین

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: بر اساس اطلاع بدست آمده بیش از هفتاد نفر از زندانیان سیاسی در تهران از روز گذشته شنبه از زندان اوین آزاد شده اند و قرار است تعداد دیگری در ساعات آینده آزاد شوند.

آخرین اسامی بدست آمده تا این لحظه به شرح زیر است:

میلاد اسدی، موسوی استاد دانشگاه اصفهان، آرش علایی، امید اسماعیل زاده، مجتبی هاشمی، مهدی وطن خواه، کیارش کامرانی، حمید سمیعی، آرش ترابی، داوود خادم، غلامرضا احمدی، مجید تمجیدی، نوید کامران، علی قاسمی، محمدرضا صباغی، پرویز ورمزیاری، حسین فرجی، سعید مالمیریان و لطفعلی حاجیان، ارسلان ابدی، احسان عبده تبریزی، امید شریف دانا، آرتین غضنفری، حسین فرجی، حسین حیدری منش، امیر اصلانی، ابوالفضل قاسمی، محسن مختاری، حمیدرضا نجومی، غلامرضا آزادی، امیرحسین قنبری، میثم رودکی، روح الله میرزاخانی، مسعود یزدچی، کورش قاسمی، بهنام انصاری، سجاد مرادی، کیوان فرزین، محمد پورعبدالله، علی بهزادیان نژاد، محسن غمین، سورنا هاشمی، علیرضا داوودی، فاطمه خرمجو، لاله حسن پور، اکریم حیدریان، سما شاملو، زهرا جباری، سوسن تبنیان، فاطمه درویش و نازنین حسن نیا.

گفتنی است که تمامی این زندانیان سیاسی از زندان اوین آزاد شده اند.

روز گذشته و همزمان با آزادی این زندانیان، عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفتگو با رسانه ها از درخواست عفو و موافقت رهبر جمهوری اسلامی با آزادی بیش از هزار تن از زندانیان جرایم مختلف، از جمله زندانیان سیاسی که وی از آن با عنوان زندانیان امنیتی نام برد خبر داد.

دادستان تهران همچنین از توقف اجرای حکم 18 نفر دیگر از زندانیان سیاسی و تخفیف در مجازات 12 تن دیگر خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مخالفت با مرخصی یک زندانی سیاسی کرد در مهاباد، موکریان

بر اساس گزارش رسیده از مهاباد با اعطای مرخصی به یک زندانی اهل این شهر به نام هیوا پورمند مخالفت شده است.

به گزاش آژانس خبری موکریان و به گفته نزدیکان این زندانی، مقامات قضایی شهر مهاباد به دلیل مخالفت یکی از نهادهای امنیتی، تاکنون از دادن مرخصی به این شهروند که بیش از دو سال است در زندان بسر می برد، خودداری کرده اند.

گفتنی است براساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب مهاباد، هیوا پورمند ، به اتهام همکاری و عضویت در احزاب غیرقانونی به 6سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به 5 سال کاهش یافت.

لازم به ذکر است پورمند که اهل روستای قم قلعه از توابع شهر مهاباد است هم اکنون در زندان مرکزی این شهر دوران محکومیت خود را سپری می نماید.

محکومیت سعید جلالی‌فر، فعال حقوق بشر به سه سال حبس تعزیری، هرانا

خبرگزاری هرانا - دادگاه انقلاب تهران صبح روز یکشنبه سعید جلالی‌فر، فعال حقوق بشر را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، سعید جلالی فر، فعال حقوق بشر را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم کرد.

این فعال حقوق بشر صبح روز هشتم مردادماه سال ۹۰ با مراجعه به زندان اوین، جهت جلوگیری از اجرای وثیقه، دستگیر و به دستور قاضی مقیسه به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

گفتنی ست جلالی‌فر که سابقهٔ عضویت در کمیته گزارشکران حقوق بشر را دارد، پیش‌تر و در نهم آذرماه سال ۸۸ نیز بازداشت شده بود. وی ۲۵ اسفندماه، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

بازداشت حمید صلواتی نژاد، فعال دانشجویی و بی خبری از وضعیت وی، رهانا

حمید صلواتی نژاد، از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه، روز سه شنبه اول شهریور ماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.

با گذشت چهار روز، کماکان از وضعیت حمید صلواتی نژاد فعال دانشجویی خبری در دست نیست.

به گزارش منابع خبری این فعال دانشجوییِ عضو ستاد ٨٨، که در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز، به مدت دو هفته در بازداشت به سر برده بود، با مراجعه ماموران لباس شخصی به منزل پدری اش در کرج، دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شده و هنوز پیرامون سلامت و وضعیت خود اطلاعی نداده است.

این در حالی است که ماموران امنیتی در جریان بازداشتِ حمید صلواتی نژاد، درحالیکه برخورد نامناسبی داشتند، ضمن تفتیش منزل، کیس کامپیوتر و برخی اموال شخصی این فعال دانشجویی را نیز ضبط کرده و همراه با وی انتقال دادند. ضمن اینکه هیچگونه دلیلی برای بازداشت این فعال داشجویی، از سوی ماموران مطرح نشد.

طی هفته های اخیر، موج بازداشت فعالان دانشجویی و سیاسی، شدت بیشتری داشته و در همین زمینه فعالانی از دانشگاههای تهران، آزاد، بابل و قزوین نیز، احضار یا بازداشت شده اند.

اسامی جدید بازداشت‌های ارومیه، هرانا

خبرگزاری هرانا – ساعاتی پیش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در مراجعه به محل کار عباس لسانی از فعالین سیاسی اردبیل اقدام به ضرب و شتم و بازداشت عده‌ای از میهمانان وی کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رحیم غلامی روزنامه نگار سر‌شناس، محمد بدلی از جمله افرادی هستند که در محل کار عباس لسانی در اردبیل مورد ضرب شتم شدید مامورین اطلاعاتی قرار گرفته و بازداشت شدند.

عباس لسانی یکی از رهبران معترضان سال ۸۵ در آذربایجان است که پیش‌تر از سوی دستگاه قضایی به ۱۸ ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم و پس از تحمل حبس از زندان آزاد شد.

روز گذشته تجمعی در اعتراض به رد طرح دو فوریتی از سوی مجلس شواری اسلامی در خصوص بحران دریاچه ارومیه در شهرهای ارومیه و تبریز برگزار شد. دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی و استفاده از خشونت موجب درگیری های بین مردم و نیروهای پلیس در ارومیه شد که در پی آن ده ها تن از شهروندان بازداشت شدند.

عباس خضرلو، ناصر آلیلو، عسگر محمودلو، بهنام حقی، افشین نوری، حسین نوری، ارسلان حسین‌زاده، رقیه حسین‌زاده اسامی نفرات جدیدی است که در این تظاهرات بازداشت شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016