چهارشنبه 9 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرگ دریاچه ارومیه ازکجا آغاز شد؟ ناصر مستشار

جمهوری اسلامی از همان آغاز یعنی پس از روی کار آمدنش به ستیز با همه قوانین اجتماعی جامعه، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، ورزش، علوم انسانی و دانشگاه ها و بالاخره با محیط زیست برخاست!

در جامعه ای که به مقام والای انسانی احترام گذاشته نمی شود ،پس سخن گفتن از مرگ محیط زیست در نزد پایوران جمهوری اسلامی گفتاری گزاف و بیهوده است.

اما در همینجا به انسانهای که به دفاع از محیط زیست برخاسته اند باید درود فرستاد ،چراکه چنین سنتی نزد ایرانی ها سابقه نداشته است.

وقتی در آلمان از پیرمردی پرسیدم چرا اینقدر به سگ خود مهربانی می ورزی ؟ در پاسخم گفت : اگر انسانها ابتدا به طبیعت و جانواران احترام بگذارند ؛هرگز به جان یک و دیگر نخواهند افتاد وهیچ جنگی آغاز نخواهد شد.این جمله پس از بیست سال هنوز در گوشم آهنگ خوش نوائی دارد!

این روزها که مبارزه جدی برای نجات دریاچه تاریخی ارومیه آغاز شده است ، هیچکس از آغاز فاجعه سخن می نمی گوید.کسی از دخالت ها وماجراجوئی های جمهوری اسلامی در امور طبیعی و محیط زیست حرفی نمی زند!

«میانگذر دریاچه ارومیه؛ پروژه نیمه تمام 28 ساله!

28 سال پیش که با شور تمام سخن از آغاز پل میان‌گذر دریاچه لاجوردی ارومیه به میان آمد کسی فکر نمی‌کرد که این پروژه حیاتی محکوم است تا برای رسیدن به انتها 3 دهه را سپری کند.»

هرچند مسئولان نظام جمهوری اسلامی از صدمات میانگذر دریاچه ارومیه سخنی به میان نمی آورند اما مرگ دریاچه ارومیه پس ازاحداث میانگذر دریاچه ارومیه آغاز گردید

آن روزها که رژیم اسلامی در 30 سال پیش می خواست خدمات خود را به رخ مردم بکشاند ،با ماجراجوئی و بازی با طبیعت مهندس موسی کلانتری که اهل مرند بود گل کرد وبه اندیشه احداث میانگذر دریاچه ارومیه افتاد.

از همان آغاز پروژه غیر علمی و پرهزینه میانگذر دریاچه ارومیه که با مخالفت کارشناسان محیط زیست مواجه گردید اما مسئولان نظام همچنان با لجاجت خاصی بر ادامه آن تا کید نمودند.

"با آغاز کار اجرایی پروژه و قبل از اتمام کار دولت خاتمی جنجال‌هایی درباره مسائل زیست محیطی ساخت آن پیدا شد که افزایش سطح آب دریاچه در بخش جنوبی و زیر ‌آب رفتن دشت‌های جنوب دریاچه و کاهش شوری آب در این قسمت و افزایش غلظت نمک در بخش شمالی از جمله این ادعاها بود. مدیر اجرایی میانگذر شهید کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: این پروژه هیچ گونه اثر سویی در مسائل زیست محیطی دریاچه نداشته است".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در جمهوری اسلامی همه چیز ممکن هست ،پس بسیار طبیعی است که رئیس جمهوراش مثل ریگ دروغ و تهمت بزند! احمدی نژاد: غربی ها مانع از بارش در ایران شده اند.

احمدی‌نژاد: غرب برای ایجاد خشکسالی در ایران توطئه می‌کند.

این در حالیست که معاون وزیر نیرو ، خشکسالی را نتیجه تغییرات اقلیمی می داند و هیچ اشاره ای به دزدی ابرها توسط غربی ها نکرده است!

8 شهریور» معاون وزیر نیرو: دلیل خشک شدن آب دریاچه ارومیه تغییرات اقلیمی و خشکسالی است، مهر.

این در حالیست که کشورهای عربستان سعودی ،اسرائیل که از کم آبی رنج می برند اما توانسته اند با شیرین سازی آب شور دریا به کشاورزی ،دامپروری وتولید میوه و سیفی جات بسیاری دست یابند!

اما جمهوری اسلامی با واردات بی رویه محصولات خارجی ،به مرگ کشاورزی ،دامپروری داخلی کشور همت گماشته است!

در پایان باید خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی نه به انسانها رحم می کند و نه به طبیعت و جنگل ها و رودخانه ها و آب های زیر زمینی ، در نهایت نظام حاکم بر ایران به آفتی تبدیل شده است که هیچ در مانی جزء جراحی ریشه ای آن ،علاجی نیست!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016