دوشنبه 14 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری دوشنبه: شش نفر در اهواز اعدام شدند

شش نفر در اهواز اعدام شدند، خانه حقوق بشر ایران

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت در نشستی خبری در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی در اهواز تصریح کرد: حکم اعدام سه مجرم با هویت‌های «م.ط»، «ط.ت» و «م.چ» صبح یک‌شنبه (امروز) در اهواز به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش آفتاب وی ادامه داد: این سه محکوم به استناد مواد ۱۰۸ و ۱۱۰ قانون مجازات اسلامی، به دلیل ارتکاب اعمال منکر و خلاف شرع از سوی شعبه ۱۷ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به اعدام محکوم شده بودند.

سرپرست روابط عمومی دادگستری خوزستان افزود: این سه‌ نفر علاوه بر ارتکاب اعمال ناپسند، مرتکب اعمال دیگری مانند آدم‌ربایی و سرقت مقرون به آزار هم شده بودند که حکم اعدام‌شان از سوی شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت و صبح امروز اجرا شد.

امانت اظهار کرد: همچنین یک قاچاقچی مواد مخدر با هویت «ع.ح» به دلیل حمل و نگهداری ۶ کیلوگرم و ۳۰۹ گرم هروئین از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به اعدام محکوم شد که این رای از سوی دادستان کل کشور مورد تایید قرار گرفت و صبح امروز در اهواز اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دو نفر با هویت‌های «ج.ن» و «الف.ش» به اتهام ارتکاب عمل نامشروع تجاوز به عنف و سرقت در یکی از شهرستان‌های استان، امروز در زندان کارون اهواز اعدام شدند؛ حکم اعدام این دو تن هم از سوی شعبه ۱۷ دادگاه کیفری خوزستان صادر و توسط شعبه ۱۵ دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: طبق اعترافات، این ۲ نفر نقشه سرقت از منزل شاکی را شب قبل از حادثه کشیده بودند و در شب حادثه با پوشاندن صورت خود وارد منزل شاکی شده‌اند و با یک فندک شبیه به اسلحه مرد صاحب خانه را تهدید کرده و دست‌های او را بسته‌اند. پس از زندانی کردن مرد صاحب خانه در یکی از اتاق‌ها و پس از ارتکاب تجاوز به عنف، مقداری طلا و پول از آن منزل سرقت کرده‌اند. طبق ماده ۸۲، ۶۳ و ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی، حکم اعدام آن‌ها صادر شد و پس از تایید اجرا شد.

سرنوشت نامعلوم علیرضا سپاهی لائین پس از یک ماه بازداشت، کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

این فعال فرهنگی و مدنی کرد که طی مدت اخیر در بخش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به کار بوده، روز شنبه هشتم مردادماه سال جاری و در یورش نیروهای امنیتی به منزل مسکونی اش در قاسم آباد مشهد بازداشت شد.

تارنمای کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی گزارش داده است که علیرغم تمام پیگیری های صورت گرفته از جانب خانوده آقای لائین، طی ۳۵ روز گذشته هیچ اطلاعی از وضعیت، محل نگهداری و اتهامات وی بدست نیامده است که این مساله با توجه به وضعیت سلامت آقای لائین که از سال های گذشته مبتلا به دیابت بوده و نیاز مبرم به ترزیق منظم انسولین دارد، نگرانی ها را در مورد سلامت ایشان افزایش داده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته نیز سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که به مناسبت اعلام عفو ۱۰۰ نفر از زندانیان سیاسی توسط جمهوری اسلامی صادر کرده بود، بازداشت آقای سپاهی لائین را از مصادیق «ناپدیدسازی اجباری» عنوان کرد.

بر اساس «کنوانسیون بین المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری» توقیف، بازداشت، ربودن و یا هر شکل دیگر محرومیت از آزادی به وسیله ماموران دولت یا اشخاص یا گروه های اشخاص که با مجوز، حمایت یا رضایت و عدم مخالفت دولت انجام می شود و سپس «از پذیرش محروم کردن از آزادی یا پنهان کردن سرنوشت یا محل اختفای شخص ناپدید شده، که چنین شخصی را خارج از حمایت قانون قرار می دهد امتناع می شود» از مصادیق «ناپدیدسازی اجباری» محسوب شده و وقوع گسترده و یا منظم آن طبق حقوق بین الملل جنایت علیه بشریت به شمار می آید و دولت ها موظف به محاکمه افراد مسئول و دخیل در این اقدامات هستند.

علیرضا سپاهی لایین، متولد ۱۳۵۰، شاعر و نویسنده و مولف بیش از ده جلد کتاب در زمینه شعر و ادبیات فارسی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امتناع بازجو از تحویل وسایل شخصی احسان مهرابی روزنامه‌نگار زندانی، خانه حقوق بشر ایران

احسان مهرابی در تاریخ دوم بهمن ۱۳۸۹ جهت گذراندن یک سال محکومیت خود بار دیگر بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

یک منبع مطلع به «خانه حقوق بشر ایران» گفت: «لپ تاپ، تلفن همراه، مدارک شناسایی و دیگر وسایل شخصی احسان مهرابی به همراه برخی از مدارک شناسایی و دسته چک برادر وی، در جریان بازداشت احسان مهرابی در بهمن ۸۸ در خانه محل سکونت این روزنامه نگار توقیف شد.»

با وجود آن که در اردیبهشت ۸۹، مهرابی با سپردن قرار وثیقه به شکل موقت از زندان آزاد شد، از تحویل وسایل توقیف شده وی خودداری شده و پیگیری‌های بعدی نیز بی نتیجه ماند. در این میان حتی برخی از مدارک شناسایی برادر وی نیز به همین سرنوشت دچار شده است.

پس از بازگشت مهرابی به زندان در بهمن ۸۹ برای گذراندن دوران حبس، نیز پیگیری‌های خانواده‌ی وی نتیجه ای در بر نداشته و در دادستانی، به خانواده‌ی وی گفته شد که «وسایل دست کارشناس است و از دست ما کاری برنمی آید».

احسان مهرابی هم اکنون ماه های پایانی حبس یک ساله خود را می گذارند. وی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به تحمل زندان محکوم و این رای در شعبه تجدیدنظر نیز به تایید رسید.

سرنوشت وسایل شخصی توقیف شده این روزنامه نگار، پیش از این برای وسایل شخصی و مداراک شناسایی انبوهی از بازداشت شدگان پس از انتخابات رقم خورده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016