پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگی وزير علوم: خروجی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها باید کادرسازی برای نظام باشد، مهر

معاون فرهنگی وزبر علوم از برگزاری يک‌هزار کرسی آزادانديشی در دانشگاه‌ها از زمان ابلاغ آئين‌نامه کرسی‌های آزادانديشی خبر داد و گفت: هيئت‌های مجری و ناظر کرسی‌های آزادانديشی از شهريور ماه در دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌‌شوند.


غلامرضا خواجه‌سروی در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين خبر گفت: برگزاری کرسيهای آزادانديشی در دانشگاه‌ها موجب می‌شود که محيط تضارب افکار در دانشگاه‌ها ايجاد شود و نه تضارب افراد. تلاش شد برای منطقی‌تر شدن، با نشاط‌ ‌تر شدن و توسعه يافتن فعاليت‌های سياسی در دانشگاه‌ها کرسيهای آزادانديشی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرند البته الزامی ندارد که اين کرسيها صرفاً به مسائل سياسی اختصاص پيدا کند بلکه موضوعات فرهنگی، اجتماعی و علمی نيز می‌تواند محور کرسيهای آزادانديشی باشند.

معاون فرهنگی وزير علوم افزود: انتظار داريم دانشگاه‌ها با نظر موسع به آيين‌نامه کرسيهای آزادانديشی نگاه کنند تا با اجرای اين آيين‌نامه با روی گشاده و دستی باز شاهد شکل‌گيری فضای تضارب آرا در دانشگاهها در شان نظام جمهوری اسلامی ايران باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره خروجی مورد انتظار از کرسيهای آزادانديشی در دانشگاه‌ها گفت: مهمترين خروجی کرسيهای آزادانديشی بايد اين باشد که در دانشگاه فضايی برای رشد نيروهايی ايجاد شود که احساس می‌کنند حرفی دارند و در سايه فعاليت‌شان کادرسازی برای نظام صورت می‌گيرد.

خواجه‌سروی با بيان اينکه زيرساخت‌های لازم برای برگزاری کرسيهای آزادانديشی تا حدود زيادی تامين شده است، گفت: مديران دانشگاه بايد در زمينه برگزاری کرسيهای آزادانديشی سعه صدر بالايی داشته باشند لذا از مديران دانشگاه‌ها می‌خواهيم دانشجويان را فرزندان خود بدانند و فرض را بر اين می‌گذاريم که همه دانشجويان اين کشور را دوست دارند و دغدغه دارند.

معاون فرهنگی وزير علوم در عين حال با بيان اينکه سياست وزارت علوم حمايت از برگزاری کرسی های آزاد انديشی در دانشگاهها است، گفت: وزارت علوم تلاش خواهد کرد اگر مانعی در برگزاری کرسی های آزاد انديشی در دانشگاهها وجود داشت آن موانع را برطرف کند.

به گزارش مهر، کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوری ۱۱ آبان ماه ۸۹ آئين‌نامه تشکيل کرسی‌های آزاد انديشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور را ابلاغ کرد. اکنون حدود ۹ ماه از ابلاغ آئين‌نامه برگزاری کرسی‌های آزادانديشی در دانشگاه‌ها می‌گذرد اما هنوز شيوه‌نامه آن به تصويب نرسيده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم از تصويب شيوه‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاد انديشی در جلسه‌ای که قرار است در ماه مبارک رمضان برگزار شود، خبر داد. تصويب شيوه‌نامه برگزاری کرسی‌های آزادانديشی در واقع مکمل آئين‌نامه اين کرسی‌ها است.

آئين‌نامه تشکيل کرسی‌های آزاد انديشی در دانشگاه‌ها با اشاره به فضای حاکم بر نشست‌هايی که با عنوان "کرسی‌‌های نظريه‌پردازی" در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، به چهار اصل آزاد بودن، نظام‌مند بودن، منطقی و عالمانه بودن اظهارنظرها در کرسی‌ها اشاره کرده است.

نهادينه‌سازی آزادی بيان و تضارب آراء با رعايت اخلاق و منطق گفتگو، ايجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه آراء، ديدگاه‌ها و سئوالات پيرامون موضوعات سياسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و آگاهی از نظرات ديگران، تقويت روحيه حقيقت‌جويی، آزادگی و قانون‌گرايی، سامان‌دهی مباحثات و گفتگوها با صبغه علمی و ايجاد فضای مناسب برای طرح و بيان انديشه‌های نو، تفکر خلاق و فرهنگ نوآور به عنوان اهداف آئين‌نامه تشکيل کرسی‌های آزادانديشی در دانشگاه‌ها عنوان شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016