شنبه 29 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: تفکيک جنسيتی در دانشگاه متوقف نشده است، کلمه

وزير علوم يک ماه پس از دستور احمدی نژاد برای توقف تفکيک جنسيتی در دانشگاه‌ها بر متوقف نشدن طرح جلوگيری از اختلاط زن و مرد در دانشگاه‌ها تاکيد کرد.

بنا به گزارش روزنامه اعتماد، پذيرش جنسيتی داوطلبان در دفترچه تعيين رشته آزمون سراسری ۹۰ و تک‌جنسيتی شدن شش واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد نشان می‌دهد دستور محمود احمدی‌نژاد، تغييری در روند فعاليت‌های کامران دانشجو برای تک‌جنسيتی شدن دانشگاه‌ها ايجاد نکرده است. اين درحالی است که احمدی نژاد يک ماه پيش در نامه‌يی به وزير علوم تفکيک جنسيتی را اقدامی سطحی و غيرعالمانه دانسته بود. اما اکنون برخی تشکل‌های دانشجويی در ديدار با وزير به اين نامه انتقاد کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جدايی جنسيتی دانشجويان به شکل رسمی و در قالب طرح «اسلامی کردن دانشگاه» در سال جاری با تفکيک جنسيتی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی و راه‌اندازی دانشگاه‌های دخترانه آغاز شده است. اين روند بتدريج با اصرار وزير بر جدا شدن دانشگاه‌ها و در صورت ممکن نبودن با جدا شدن کلاس‌ها و رديف‌های صندلی ادامه دارد.

در آزمون سال جاری هم بيشتر سهميه‌ها در رشته‌های رياضی و فنی به پسران اختصاص يافت و اعتراض داوطلبان بسياری را به دنبال داشت. اين در حالی است که رييس‌جمهور در نامه‌اش خطاب به وزير با لحنی که گويی تاکنون از اين تفکيک‌ها بی‌اطلاع بوده، گفته است: «شنيده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسيتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌شود.ضروری است فوری از اين اقدامات سطحی و غيرعالمانه جلوگيری شود و نتيجه را اعلام کنيد.» کامران دانشجو نيز تاکنون اظهارات متناقضی در اين باره داشته اما بيشتر در اجرای اين طرح مصر بوده و هست.

او حتی برای دفاع بيشتر از جداسازی دانشگاه‌ها و دانشجويان به فتوای برخی مراجع تقليد تاکيد دارد: «مراجع عظام تقليد اختلاط زن و مرد در محيط‌های آموزشی را ممنوع دانسته و آن را مانع پيشرفت تحصيلی دانشجويان عنوان می‌کنند. اختلاط حرام است، حال مرتب بروند روانشناس بياورند و اختلاط زن و مرد را توجيه کنند. هرچه می‌خواهند جو بسازند. ما با آن آقا بالاسری معامله کرده‌ايم و او بهترين تاجر است. قايل به اين هم نيستيم که آخرت خود را به خاطر دنيای احدی بفروشيم.»

جلسه فعالان دانشجويی با وزير علوم در غياب رسانه‌ها برگزار شد اما خواجه‌سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم درباره اين جلسه به مهر گفت: جلسه اخير نمايندگان تشکل‌های دانشجويی با وزير علوم نشان‌دهنده اين بود که فضای دانشجويی به سمت پيگيری مطالبات نظام و مقام معظم رهبری و امام راحل در حوزه اسلامی شدن دانشگاه‌ها توجه دارد. بيشترين سوالاتی هم که فعالان دانشجويی مطرح می‌کردند درباره وجوه مختلف اسلامی شدن دانشگاه‌ها بود که وزير علوم با صراحت در?اين?باره پاسخ داد.

تک جنسيتی شدن ۶ واحد دانشگاهی

از سوی ديگر محمدمهدی مظاهری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد از برنامه‌ريزی جهت احداث ۳۰۰ مسجد ظرف سه سال آينده در واحدهای دانشگاهی و تک‌ جنسيتی شدن شش واحد دانشگاهی خبر داد.

آيت‌الله طباطبايی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نيز در جلسه مشترک با معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: در سال‌های اول انقلاب با محدوديت دانشگاه، استاد و پذيرش دانشجو مواجه بوديم و امکان ايجاد چنين دانشگاه‌هايی فراهم نبود، اما اکنون پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب و توسعه امکانات و زيرساخت‌ها، لازم است تفکيک جنسيتی در همه دانشگاه‌ها پيگيری و عملی شود.

نماينده ولی فقيه در استان اصفهان به تحصيل زنان در برخی رشته‌های غيرمرتبط اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحصيل در رشته‌هايی مانند معدن، راه و ساختمان و جوشکاری هيچ منفعتی به حال زنان ما ندارد و اين در صورتی است که در حوزه پزشکی و مامايی، متاسفانه با کمبود متخصصان زن روبرو هستيم و اين موضوع، برنامه‌ريزی دقيق مسوولان آموزش عالی کشور را می‌‌طلبد.

اقدامات وزارت علوم برای تفکيک جنسيتی در حالی در حال انجام است که جز دستور احمدی نژاد بسياری از کارشناسان آموزش عالی آن را مغاير با اهداف آموزشی می‌دانند. احمد شيرزاد، رييس سابق کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به «اعتماد» گفت: «اينکه دانشجويان در فضای علمی دانشگاه در يک کلاس حضور داشته باشند چه فساد و فحشايی به وجود می‌آورد و تاکنون منشا چه فسادی بوده است؟ بايد ما را در اين مورد قانع کنند، چرا که با اين رفتارها دانشجويان و دانشگاهيان احساس می‌کنند که به آنها توهين شده است. در حالی که حضور دانشجويان با رعايت ضوابط فضای دانشگاه به تقويت اخلاقيات منجر می‌شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016