دوشنبه 21 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی: نيروگاه بوشهر از ارزشمندترين نمادهای همکاری ايران و روسيه است، ايلنا

- امنيت نيروگاه و شهروندان برای ما اهميت دارد
- آماده گفت و گو با ۱+۵ حول محورهای مشترک هستيم
- نظرات ايران و فدراسيون روسيه در زمينه رژيم حقوقی دريای خزر و ايران کاملا مشترک است


نهمين اجلاس کميسيون اقتصادی ايران و روسيه عصر امروز با حضور علی اکبر صالحی وزير امور خارجه کشورمان و سرگئی اشماتکو ـ وزير انرژی روسيه ـ برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا،پس از اين نشست که پشت درب‌های بسته در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، صالحی و اشماتکو در جمع خبرنگاران حضور يافته و به سوا لات آنان پاسخ دادند.
علی اکبر صالحی وزير امور خارجه کشورمان در ابتدای اين کنفرانس گفت: در اين اجلاس اسناد مهمی در زمينه‌های مختلف انرژی هسته‌ای ، حمل و نقل ، امور مالی و بانکداری و ترانزيت امضا شد که طليعه روشنی را برای گسترش روابط ايران و روسيه خواهد داشت.

صالحی با اشاره به حضور وزير انرژی روسيه در اين نشست گفت: آقای اشماتکو چهره آشنايی برای ماست چرا که همکاری‌های هسته‌ای ايران و روسيه در ساخت نيروگاه بوشهر در زمان ايشان آغاز شد به همين دليل فردا به همراه ايشان عازم بوشهر هستيم تا جشن راه‌اندازی اين نيروگاه را برگزار کنيم.

وی افزود: نيروگاه بوشهر يکی از ارزشمندترين نمادهای همکاری ايران و روسيه است و ملت و دولت ايران از ملت و دولت روسيه برای همراهی در به سرانجام رساندن اين پروژه مهم تشکر می‌کند.

وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: اين پروژه تلفيقی از تکنولوژی غربی و شرقی است که کشورهای غربی آن را آغاز و در نيمه راه رها کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از سخنان علی اکبر صالحی وزير انرژی روسيه گفت: فردا جشن راه‌اندازی نيروگاه بوشهر را برگزار می‌کنيم که تقارن اين جشن با نهمين اجلاس اقتصادی ايران و روسيه امری مبارک است.

وی گفت: نيروگاه بوشهر پروژه‌ای مهم و منحصر به فرد است.

مقام روسی با اشاره به روند ساخت اين نيروگاه گفت: ما در روند ساخت نيروگاه بوشهر مشکلات زيادی را تجربه کرديم و امروز افتخار می‌کنيم که اين پروژه توجه جهانيان را به خود جلب کرده است و اطمينان می‌دهم که همکاری ما با جمهوری اسلامی ايران در زمينه توسعه انرژی در فضايی مشترک با همراهی پين‌های مشترک دو کشور گسترش خواهد يافت چرا که نيروگاه بوشهر سرمايه‌ای بزرگ برای ايران و روسيه است.

وی افزود: می‌خواهم متذکر شوم که رضايت کامل از همکاری‌های تجاری و اداری با ايران داريم و روسيه هميشه به همکاری با ايران علاقمند بوده است.

اشماتکو خاطرنشان کرد: در نظر داريم علاوه بر توسعه همکاری‌ها در زمينه انرژی در زمينه آغاز فعاليت‌های آموزشی برای آموزش نيروهای دو کشور در ايران و روسيه همکاری داشته باشيم.

وی افزود: از آنجايی که روسيه و ايران دارای ذخاير عظيم انرژی هستند به همان نسبت مسئوليت سنگينی هم برای تامين انرژی جهان دارند و در اين زمينه می‌توانند متحدهای خوبی برای هم باشند.

در ادامه اين کنفرانس مطبوعاتی مقامات دو کشور به سوا لات خبرنگاران پاسخ دادند.

صالحی که در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص چگونگی تامين انرژی توسط نيروگاه بوشهر گفت: اين نيروگاه ۳۵۰ تا ۴۰۰ مگاوات انرژی برق در اين مرحله توليد می‌کند و به اميد خدا تا سه ماه آينده نيروگاه پس از اينکه مدتی برای انجام تست‌های آزمايشی از شبکه خارج شد به سمت قدرت ۱۰۰ درصد پيش می‌رود و پس از يک سال به صورت کامل تحويل مهندسين ايرانی می‌شود.

اشماتکو در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نگرانی‌های موجود از امنيت نيروگاه بوشهر برای کشورهای خليج فارس گفت: همان‌طور که جامعه جهانی تمايل دارد که در توليد و ساخت نيروگاه‌های اتمی نورم های امنيتی را رعايت کند اين مسئله در نيروگاه بوشهر هم رعايت شده است و ما نگرانی کشورهای حوزه خليج فارس را درک می‌کنيم اما تمام پروسه‌های آزمايشی طی شده نشان می‌دهد که اين نيروگاه انحرافی در مسائل امنيتی ندارد بنابراين دليلی برای نگرانی از بروز مشکلات امنيتی وجود ندارد.

در همين زمينه علی اکبر صالحی گفت: بحث ايمنی اولويت اول ماست و حتی اگر مشکلی قابل اغماض در نيروگاه به وجود بيايد ما از برطرف کردن آن اغماض نمی‌کنيم چرا که امنيت نيروگاه و شهروندان برای ما اهميت دارد و هر چقدر که برای تامين اين امنيت زمان لازم باشد بايد اختصاص يابد.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار يکی از رسانه‌های خارجی درباره تقارن سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر با جشن راه اندازی نيروگاه بوشهر و همچنين موضع جمهوری اسلامی ايران در خصوص حادثه ۱۱ سپتامبر گفت: جمهوری اسلامی بر اساس سياست‌های اصولی خودش و اعتقادات مذهبی هر گونه حرکت تروريستی که منجر به کشته شدن افراد بی گناه شود محکوم کرده است و درباره استفاده صلح آميز هسته‌ای هم بارها گفتيم که ايران عضو NPT و متعهد به اساسنامه آژانس است و همکاری با روسيه هم در همين چارچوب صورت گرفته است.

صالحی افزود: ما موضع اصولی خودمان را در ارتباط با عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هم اعلام کرديم به همان نسبت که با تروريسم مخالفيم با عدم اشاعه سلاح در دنيا موافقيم.

وی در خصوص آخرين موضع ايران درباره ارتباط با کشور آمريکا گفت: مذاکرات ايران با جامعه جهانی در حال انجام است و ما با همه کشورها به جز رژيم صهيونيستی و آمريکا مشکل عمده‌ای نداريم و رابطه ما يک رابطه وسيع و عميق است اما اگر منظور مذاکره با ۱+۵ باشد بايد بگويم نامه آقای جليلی چند روز پيش به خانم اشتون فرستاده شد و ما آماده گفت و گو حول محورهای مشترک هستيم.

علی اکبر صالحی در پاسخ به سوالی درباره مسئله رژيم حقوقی دريای خزر و ايران گفت: کارشناسان ايرانی به صورت مستمر با کارشناسان کشورهای حوزه دريای خزر ارتباط دارند و بايد بگويم نظرات ايران و فدراسيون روسيه در اين زمينه کاملا مشترک است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016