دوشنبه 21 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجتبی واحدی، مشاور کروبی: بايد کنگره ای با حضور همه مخالفان ايجاد شود، بی بی سی

مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی از رهبران جنبش اعتراضی در ايران گفته است بايد تشکلی فراگير شبيه يک کنگره ملی با حضور گروه های مخالف و منتقد حکومت ايران ايجاد شود.

او که برای چند سخنرانی در اروپا بسر می برد در مصاحبه با بی بی سی فارسی افزود شرايط فعلی از انتقاد گذشته و بايد برای آينده به گونه ای برنامه ريزی کرد که "اگر روزی اوضاع تغيير کرد" آمادگی لازم وجود داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای واحدی گفت: "تشکلی بايد درست شود که همانطور که در برخی ديگر از کشورهای دنيا تجربه شده هم مردم ايران بدانند که تکليفشان با کيست و هم اگر قرار شد کشورهای ديگر طرف مذاکره ای داشته باشند بدانند."

اشاره او احتمالا به مواردی نظير ليبی و سوريه است.

در جريان اعتراضات ليبی گروه های مخالف معمر قذافی، رهبر سرنگون شده اين کشور، با يکديگر ائتلاف کرده و تحت عنوان شورای ملی انتقالی رهبری مبارزه عليه او را بر عهده گرفته و با کشورهای ديگر برای فشار بر او مذاکره کردند.

شورای ملی انتقالی پس از فرار سرهنگ قذافی از طرابلس، مقر خود را از بنغازی به پايتخت منتقل کرد و اکنون بعنوان حکومت موقت ليبی مشغول به کار است.

مخالفان بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، نيز با ادامه اعتراضات در اين کشور جلساتی برای بررسی حکومت احتمالی آينده تشکيل داده اند. ترکيه چند بار ميزان گروه های اپوزويسون سوريه شده است.

مخالفان آقای اسد با وجود اختلافات قومی و ايدئولوژيک عميقی که دارند گام هايی برای ايجاد يک شورای ملی برداشته اند.

مجتبی واحدی گفت بايد چتری درست کرد تا همه گروه هايی که به نحوی مخالف و منتقد حکومت ايران هستند در آن جای بگيرند و ظرفيت اين را داشته باشد که به همه بباوراند که بدنبال انحصار طلبی نيست و بايد مورد تاييد مردم ايران باشد.

مجتبی واحدی تاکيد کرد بر خلاف اخباری که منتشر شده او خود را به هيچ وجه "در سطحی" نمی داند که بخواهد چنين کنگره ای را تشکيل بدهد، بلکه تنها پيشنهاد داده که تشکلی شبيه کنگره ملی که "حتی می تواند نام ديگری داشته باشد" ايجاد شود.

او گفت که هدف اصلی سفرش "تشريح مواضع آقای کروبی" بوده، اما در جريان آن با عده ای رايزنی هايی درباره چنين ايده ای نيز کرده، اما هيچ برنامه ريزی برای "سهم دهی" در کار نيست.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا آقای کروبی در جريان چنين سفر و طرحی هست گفت که او طی هفت ماه گذشته در حصر بوده و مشخصا از اين سفر اطلاعی ندارد، اما بطور کلی "قطعا از صحبت با گروه های مخالف و يافتن راهکاری برای آينده ايران استقبال" می کند.

آقای واحدی پيشتر به بی بی سی گفته بود که از نظر او نظام جمهوری اسلامی، با آن قرائتی که مهدی کروبی قبول داشته، سرنگون شده است.

علاوه بر او، اردشير امير ارجمند، مشاور مير حسين موسوی، از ديگر رهبران جنبش اعتراضی مردم ايران که همراه با آقای کروبی در حصر به سر می برد، هم در پاريس به فعاليت های سياسی و تماس با گروه های مختلف مشغول است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016