جمعه 25 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: شهره روحانی شهروند بهایی دارای رتبه ۱۵۱ کنکور محروم از تحصیل شد

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

شهره روحانی شهروند بهایی دارای رتبه ۱۵۱ کنکور محروم از تحصیل شد، خانه حقوق بشر ایران

شهره روحانی دارای رتبه ۱۵۱ در رشته زبان به خاطر بهایی بودن محروم از تحصیل شده است.

شهر روحانی با ارسال این خبر به «خانه حقوق بشر ایران» نوشته است: در کنکور سراسری در رشته زبان شرکت کردم و رتبه ۱۵۱ را کسب کردم اما پس از اعلام نتایج نهایی بجای رشته قبولی برای من نقص پرونده درج گردیده که به سازمان سنجش مراجعه کردم که به من گفته شد به دلیل بهایی بودن شما این وضعیت پیش امده و چون شما بهایی هستید حق ورود به دانشگاه را ندارید.»

شهره روحانی ادامه داده است که «چون من خیلی اصرار کردم موفق به دیدار با دکتر نوربخش رئیس بخش گزینش شدم که در نهایت بسیار از این مسئله ابراز تاسف کردند و به من گفتند که هیچ کاری از دست‌شان بر نمی‌آید. من حتی گفتم که حاضرم تعهد بدم حتی گفتم که آدم مذهبی نیستم و به همه مذاهب در عین حال احترام می‌گذارم اما گفتند این مسئله راه حلی ندارد و اگر شما وارد دانشگاه هم بشوید بعد از ۳ یا ۴ ترم شما رو اخراج می کنند.

این دانشجوی محروم از تحصیل در پایان نوشته است که «من پرسیدم اگر من می‌گفتم مسلمان هستم چه پیش میامد؟ که ایشون گفتند فایده‌ای ندارد، چون شما رو می‌شناسند خانواده شما را، همه بهائیان را وزارت اطلاعات از پیش شناسایی کرده استو به من گفتند که کلا نتیجه‌ای نمی گیرم به هر جا که مراجعه کنم. من به دلیل بهایی بودن از حق تحصیل محروم شدم.

سه فعال دانشجویی در سنندج بازداشت شدند، هرانا

سه فعال دانشجویی به نام "مهدی دعاگو"، "میلاد کریمی" و "سوران دانشور" طی روزهای اخیر توسط ماموران امنیتی در سنندج بازداشت شده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه تن از اعضای اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد به نام های مهدی دعاگو (دبیر اتحادیه)، میلاد کریمی (نایب دبیر) و سوران دانشور (مسئول کمیته هماهنگی و دانشجوی سه ستاره) پس از احضار به اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده و تاکنون نیز خبری از آن‌ها در دست نیست.

مهدی دعاگو پیش‌تر به منظور غیرقانونی اعلام کردن و انحلال اتحادیه بازداشت شده بود و دیگر اعضا نیز به همبن علت بار‌ها به اداره اطلاعات احضار شده بودند.

گفتنی ست اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد در رابطه با بازداشتهای اخیر بیانیه‌ای صادر کرده است که در قسمتی از آن آمده است: "چنین سیاست هایی در قبال تشکلهای دانشجویی و از جمله اتحادیه که فعالیتهای خود را از بدو تاسیس از سال ۱۳۸۴ تا به حال مبتنی بر عقلانیت، تساهل و به دور از خشونت، در چارچوب قانون اساسی و با حفظ استقلال خود تعریف و عملی کرده است، نشان دهنده سیستمی اقتدارطلب که در پی ادغام تمامی اندیشه‌ها، صدا‌ها، تنوعات زبانی و مذهبی در یک کل واحد می‌باشد و تحمیل هزینه‌های سنگین بر جامعه طریقی برای دستیابی به چنین اهداف دست نیافتنی در کوردستان است."

لازم به ذکر است که هفته پیش و در راستای فشار بر تشکل های مدنی و صنفی در کردستان نیز، ۸ تن از اعضای انجمن صنفی معلمان با اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" از طریق "عضویت در گروه غیر قانونی انجمن صنفی معلمان کردستان و دفاع از خانواده معدومین و زندانیان سیاسی" روانه زندان شده که با فشار و تجمع معلمان آزاد شدند.

برخورد نیروهای امنیتی با برنامهٔ "پرواز فانوس‌ها" در بامِ تهران، هرانا

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز گذشته، باز هم شاهد برخورد نیروهای امنیتی با یکی از قرارهایی که توسط جوانان در شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده بود، بودیم.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، برنامهٔ "پرواز فانوس‌ها" که مقرر شده بود روز پنج شنبه، بیست و چهارم شهریور ماه در بام تهران برگزار شود، با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد به طوری که از ساعت‌ها قبل از شروع مراسم با جوانانی که فانوس به دست به سمت بام تهران حرکت می‌کردند، برخورد صورت گرفت و تعدای از ایشان نیز دستگیر شدند.

هم چنین پس از مدتی که تعداد شهروندان رو به افزایش بود در اقدامی کم سابقه درب‌های ورودی بام تهران بسته شد و ضمن ممانعت از ورود افراد به داخل، نیروهای انتظامی مستقر در بام نیز اقدام به متفرق کردن و خارج کردن افراد حاضر در این محل نمودند. این در حالیست که بسته شدن درب‌ها موجب تجمع مردم پشت درب شد و همزمان نیز تعدادی از جوانان به شادی کردن و دست زدن پرداختند. این امر نیروهای امنیتی موتور سوار را وارد صحنه کرد و تعدادی از شهروندان که دستکم ظرفیت ۲ ون نیروهای انتظامی را تکمیل می‌کردند، دستگیر شدند.

در ادامه نیز عده‌ای پس از برخوردهای فوق الذکر به سمت خیابان ولنجک رفته و در آنجا فانوس‌ها را به پرواز درآوردند که باعث درگیری موتورسواران با این ایشان شد و حداقل ۴ نفر از شهروندان نیز در این حین بازداشت شدند.
گفتنی ست حضور خانواده‌ها در کنار جوانان در این مراسم چشم گیر بود.

لازم به یادآوری ست که طی هفته‌های گذشته، نیروهای امنیتی به کرات با قرارهایی مشابه با "پرواز فانوس‌ها" که از طریق شبکه‌های اجتماعی بین جوانان گذاشته می‌شود، برخورد کردند که حتی پخش اعترافات تلوزیونی عده‌ای در این زمینه را نیز به همراه داشت.

اجرای حکم ۵۰ ضربه شلاق سمیه توحیدلو، خانه حقوق بشر ایران

سمیه توحیدلو از اجرای ۵۰ ضربه شلاق خود به صورت نمادین در روز گذشته در زندان اوین خبر داده است.

سمیه توحیدلو متولد ۱۳۵۷ و دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران است، روز گذشته برای اجرای حکم شلاق راهی اوین شد. حکم شلاق وی در حالی اجرا شد که به دست و پای این وبلاگ نویس زنجیر بسته بودند.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» توحیدلو از فعالین ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ بازداشت و مدت ۷۰ روز را در زندان اوین سپری کرده بود.

وی در دادگاه به یک سال زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. حکم زندان وی مورد بخشش قرار گرفته بود، اما روز گذشته حکم ۵۰ ضربه شلاق وی به صورت نمادین در زندان اوین اجرا شد.

توحیدلو در این رابطه در وبلاگ‌اش نوشته است که

خوشحال باش. قصدت تحقیر بود. اعتراف می کنم احساس تحقیر شدگی تمام وجودم را سوزاند. آنقدر که گمان نبرم که تکرار شدنی باشد.

بالاخره تتمه آن انشای بلند بالا تعزیرش برایت ماند.

برای من چه ماند؟ همان آیات ِ همیشه . جلوی رویت تفال زدم و خواندمش. زیر فشار . همان که ساحران سحرشان را افکندند و تنها خدا به موسی می گوید تو چوبدستی خود را بیانداز و نترس !‌

شیرینی آیه را وقتی درگیر سحرت بودی و ریسمان های ساحری را در دست داشتی نمی توانستی بچشی. هرچند که نه موسایی در کار بود و نه چوبدستی ای ،‌ولی دلی بود که امروز را فراموش نمی کند. هیچوقت.

امروز تحقیر شدم. حتی غرورم شکست. اما بزرگی و کوچکی دست خداست و اوست که هست. اگر نبود که دق می کردیم در این روزها!‌

مختوم شد. اما شد؟

ابلاغ حکم ممنوع الخروجی دکتر محمد ملکی، خانه حقوق بشر ایران

بر طبق ابلاغیه‌ای که صبح روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ماه به منزل دکتر محمد ملکی تحویل گردید، ایشان ممنوع الخروج شده است.

در برگه ای با تاریخ ثبت ۱۹ شهریور، که با سربرگ قوه قضاییه و از طرف شعبه دوم دادیاری دادسرای تهران ارسال گردیده، حکم ممنوع الخروجی محمد ملکی صادر شده است. ظاهرا این حکم ارتباطی با پرونده زندان و محاکمه اخیر ایشان نداشته و مستقل از آن می باشد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران»‌دکتر محمد ملکی در تاریخ ۱۷ شهریور نامه ای را خطاب به آقای احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران منتشر کرد و در این نامه، از فشارها و شکنجه هایی که در دورانهای مختلف زندان در ۳۲ سال گذشته بر وی رفته بود، شرح مختصری ارائه داد.

ایشان همچنین اعلام کرد که حاضر است با آقای احمد شهید دیدار کند و درباره مشاهدات خود از زندانهای جمهوری اسلامی شهادت دهد. بنظر میرسد که حکم ممنوع الخروجی صادر شده برای دکتر محمد ملکی، بی ارتباط با این نامه نباشد.

مریم بهرمن، فعال جنبش زنان در شیراز با قید وثیقه آزاد شد، خانه حقوق بشر ایران

مریم بهرمن، وبلاگ نویس، فعال جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء در شیراز پس از ۱۲۶ روز بازداشت موقت، با قید وثیقه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان آزاد شد.

مریم بهرمن که در ماه گذشته از زندان شیراز به اوین منتقل شد، طی چند روز گذشته به زندان شیراز بازگردانده و مراحل آزادی خود را طی کرد.

به گزارش تارنمای «تا قانون خانواده برابر» مرمریم بهرمن، نویسنده وبلاگ «یک ورق پاره دیگر»، صبح روز ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری در شهر شیراز توسط چند تن از ماموران امنیتی در منزل شخصی اش بازداشت شد. ماموران امنیتی شهر شیراز پس از سه ساعت بازرسی منزل و ضبط بعضی از اموال شخصی وی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت کردند.

او ابتدا به بازداشتگاه اطلاعات شیراز برده شد و ۵۵ روز را در سلول انفرادی گذراند. بعد از این مدت مریم بهرمن در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۰ به کانون اصلاح و تربیت میانرود (بند زنان زندان شیراز) منتقل شد. او پس از انتقال به کانون اصلاح و تربیت، از سایر زندانیان جدا و همراه با یک زندانی دیگر در سلولی جداگانه نگهداری شد. بهرمن در مرداد ماه ۱۳۹۰ از انتقال خود به شهر تهران و بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات خبر داد که طی چند روز پیش به شیراز برگردانده شد.

مسعود چناسی، فعال دانشجویی و عضو ستاد مهدی کروبی از دانشگاه اخراج شد، خانه حقوق بشر ایران

مسعود چناسی ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت معلم تهران و از فعالین دانشجویی و عضو ستاد مهدی کروبی در ایام انتخابات ۸۸، به رای کمیته انضباطی از دانشگاه اخراج شد.

، این فعال دانشجویی در طی چهار ترم تحصیل خود در این دانشگاه شش بار حکم انضباطی از طرف کمیته انضباطی دریافت کرده و در بارهفتم حکم اخراجش از این دانشگاه صادر و به وی ابلاغ شد.

به گزارش سحام نیوز دلیل صدور احکام انضباطی و اخراج وی از دانشگاه، “برگزاری تجمع ۱۶ آذر ۸۸”، “انتشار بیانیه های مختلف در انتقاد از دولت احمدی نژاد”، “برگزاری تجمع ۱۶ آذر ۸۹ که منجر به درگیری با حراست شد”، “اعتراض در مراسم صفار هرندی در تابستان ۸۹ به دلیل توهین هرندی به مهدی کروبی” و همچنین برگزاری مراسم چهارشنبه سوری سال ۸۹ و خواندن سرود یار دبستانی و سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور بوده است.

وی از ۱۶ آذر ۸۹ تا ۱۹ اسفند ۸۹ سه بار مورد بازجویی ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفته و بارها مورد تهدید ماموران وزارت اطلاعات بوده و حتی یک بار پدر وی برای بازحویی به وزارت اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته است.

دو زندانی در سمنان اعدام شدند، خانه حقوق بشر ایران

روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان از اجرای حکم اعدام دو زندانی با جرائم مربوط به موارد مخدر در این استان خبر داد.

در این گزارش آمده است یکی از این مجرمین (ع.ف) ۲۷ ساله اهل شاهرود با جرم حمل و نگهداری بیش از ۱۵ کیلوگرم هروئین فشرده(کراک) و مجرم دیگر (م.م) اهل بوکان و با جرم حمل و نگهداری بیش از ۹۴۰/۴ کیلوگرم کراک بوده، که احکام آنها توسط دادگاه انقلاب اسلامی سمنان و شاهرود صادر و تأیید در دادستانی کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه، صبح امروز در زندان مرکزی سمنان به دار مجازات آویخته شدند.

قابل ذکر است تقاضای عفو هر یک از متهمان در دو مرحله مطرح شده است که پس از انجام بررسی های لازم و عدم احراز شرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو شهروند در ارومیه به زندان محکوم شدند، موکریان

بر اساس اخبار رسیده دو شهروند بهایی اهل ارومیه توسط دادگاه به حبس محکوم شدند. به گزارش خبرنگار آژانس خبری موکریان، براساس حکم صادره از سوی دادگاه، مسرور فضلی و فرهود اقدسی دو شهروند بهایی اهل ارومیه که چندی پیش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند به اتهام تبلیغ علیه نظام هر کدام به 6 ماه حبس محکوم شدند. گفتنی است این دو شهروند که پیشتر نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بودند، هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه دوران محکومیت خود را سپری می نمایند.

مهدی محمد پور برای بار دوم دستگیر شد، رهسا نیوز

مهدی محمد پور، خواهر زاده عباس لسانی یکی از چهره های سیاسی شناخته شده شهر اردبیل، که در اعتراضات خرداد ماه دستگیر شده و دو ماه بعد آزاد شده بود، برای بار دوم دستگیر شد.

به گزارش رهسا نیوز، مهدی محمدپور روز سه شنبه 22 شهریورماه ، در شهرتبریز دستگیر شده است و در حال حاضر خانواده مهدی محمد پور از وی خبری ندارند.

همچنین اداره اطلاعات از دادن خبردر مورد سلامتی و محل نگهداری وی به خانواده اش ممانعت میکنند و به گفته یکی از نزدیکان وی مهدی محمد پور حتی اجازه گرفتن وکیل هم ندارد.

مهدی محمدپور، 23 ساله و دانشجوی مهندسی دانشگاه سهند می باشد.

گفتنی است که عباس لسانی،دایی مهدی محدپور نیز در حال حاضر در زندانهای رژیم به سر می برد و اجازه ملاقات با هیچ کس را ندارد.

وی شاعر، نویسنده و فعال حقوق بشرو از زندانیان سیاسی آذربایجانی میباشد که مابین سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۶ به جرمهای مختلفی مانند شرکت در مراسم قلعه بابک، شرکت در مراسم سالروزمشروطیت، انتشار تقویم ترکی، قرائت شعر و سخنرانی در مراسمها و شرکت در تظاهرات با اتهامهایی از قبیل تبلیغ علیه نظام، تخریب اموال عمومی و تشویق مردم به شرکت در تظاهرات و فعالیت علیه امنیت ملی روبرو بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016