دوشنبه 28 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد درمصاحبه با ان‌بی‌سی: مشکل خاصی پس از انتخابات پيش نيامد، اقليت‌های مسيحی و يهودی با نهايت آرامش درايران زندگی می‌کنند، ايسنا

رييس‌جمهور با بيان اين‌که ملت‌ها نسبت به حادثه ۱۱ سپتامبر سوال دارند و از گزارشات ارائه شده قانع نيستند، بر تشکيل گروه حقيقت‌ياب به منظور بررسی ابعاد اين حادثه تاکيد کرد و اظهار داشت: در جعبه سياه ۱۱ سپتامبر چه چيز ناگفته‌ای وجود دارد که دولت آمريکا از آن نگرانی داشته و نمی‌خواهد آن را بيان کند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه تلويزيونی ان-بی-سی(NBC) آمريکا در پاسخ به سوالی درباره حادثه يازده سپتامبر اظهارداشت: در سالگرد يازده سپتامبر شماری از مردم آمريکا با تجمع در محل اين حادثه نسبت به ادعای دولت آمريکا در اين خصوص اعتراض داشتند و آن را حادثه‌ای مشکوک عنوان می‌کردند. نظرسنجی‌های انجام شده در آمريکا حاکی از آن است که بيش از ۸۰ درصد مردم اين کشور نسبت به اين موضوع قانع نيستند.

رييس‌جمهور گفت: حادثه ۱۱ سپتامبر حادثه بزرگی بود که ۳ هزار انسان بی‌گناه در آن کشته شدند و به واسطه اين حادثه دو کشور اشغال و بيش از يک ميليون نفر کشته شدند. آيا نبايد عوامل وقوع حادثه‌ای با اين وسعت بررسی شده و علل اصلی آن برای ملت‌ها روشن گردد؟

احمدی‌نژاد با طرح اين سوال که آيا هر گزارشی که دولت آمريکا ارائه کرد، بايد همه بدون چون و چرا قبول کنند، گفت: اگر تبعات يازده سپتامبر محدود به داخل آمريکا بود، شايد گزارش دولت آمريکا پذيرفتنی بود، اما اين حادثه يک موضوع بين‌المللی شد و به بهانه آن دو کشور اشغال و منطقه ناامن گرديد.

رييس‌جمهور تصريح کرد: اگر گزارش دولت آمريکا صحيح است، چرا اجازه نمی‌دهد گروه بی‌طرفی هم آن را مورد بررسی قرار دهد. اگر اين گزارش درست باشد، بدون شک گروه بی‌طرف نيز آن را تاييد خواهد کرد و اين به نفع دولت آمريکا خواهد بود، البته چنانچه اين گزارش اشتباه باشد، باز هم به نفع دولت آمريکاست و باعث خواهد شد سياست‌های غلط اصلاح و مقبوليت دولت آمريکا در بين مردم بيش از اين آسيب نبيند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری، احمدی‌نژاد افزود: حضور آمريکا در عراق و افغانستان با توجه به گزارشات ارائه شده از سوی خودشان، مبنی بر هزينه هزار ميليارد دلاری آن بی‌ترديد به سود اين کشور نيست، اين پول متعلق به مردم آمريکاست و بايد صرف رفاه مردم اين کشور شود، اين مطالبه صدها ميليون انسان است و نبايد آن را حرف‌های جنجالی عنوان کرد.

رييس‌جمهور گفت: پيشنهاد ايران برای اصلاح سياست‌های غلط آمريکا در عرصه بين‌المللی به نفع مردم اين کشور است. حرف ما اين است که نبايد جوانان آمريکا کشته شوند و مردم منطقه را هم نکشند پول مردم آمريکا بايد برای رفاه مردم اين کشور هزينه شود.

احمدی‌نژاد گفت: اگر گروه حقيقت‌يابی برای ۱۱ سپتامبر تشکيل شود اين موضوع به نفع همه و به خصوص دولت آقای اوباماست برای اينکه وی با شعار تغيير سياست‌های قبلی دولت آمريکا روی کار آمد. اين پيشنهاد ايران پيشنهاد سازنده و اصلاحی است و بيش از همه به نفع دولت آمريکا می‌باشد.

رييس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص علت فعاليت‌های زياد خود، اظهار داشت: ايران کشوری بزرگ با استعدادهای فراوان و با سابقه علمی، فرهنگی و تمدنی بزرگ است که متاسفانه حدود صد سال دولت انگليس در اين کشور نفوذ کرده و مانع از پيشرفت ملت ايران شد در جنگ جهانی اول و دوم هم خسارات زيادی متحمل شديم به گونه‌ای که در جنگ دوم جهانی به پل پيروزی معروف شديم، اما برای ايران جز خسارت و فقر چيزی حاصل نشد.

وی افزود: حق وتو و ثروت‌ها در اختيار ديگران قرار گرفت و حتی زمانی که ملت ايران برای ملی شدن نفت قيام کردند، با يک کودتا مواجه شدند کودتايی که دولت وقت آمريکا از آن حمايت کرد و پس از آن ۲۵ سال يک ديکتاتوری خشن ملت ايران را از مسير پيشرفت عقب نگه داشت بعد از آنکه ملت ايران با انقلاب اسلامی آزادی به دست آورد، سلطه‌گران جنگ ۸ ساله تخريبگر را به ملت ايران تحميل کردند و بعد از آن هم تحريم‌ها و فشارهای گوناگونی وارد ساختند در چنين شرايطی همه ملت ايران و مسئولين وظيفه داريم برای آينده خودمان، ملت‌مان و فرزندهايمان و برای بشريت کار و تلاش کنيم و حرکت در اين مسير نه تنها خستگی ندارد، بلکه شيرين است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره پيام ملت ايران به جهانيان اظهارداشت: پيام ملت ايران صلح، عدالت و اصلاح مديريت جهانی است. ملت ايران برای اصلاح وضع حاکم بر جهان و حل واقعی مشکلات بشريت و تقويت عشق و محبت پيشنهادات سازنده و مفيدی دارد.

رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: جهان با مشکلات اقتصادی،‌سياسی، امنيتی و اجتماعی فراوانی روبه رو است و تقريبا همه ملت‌ها از وضع موجود ناراضی هستند که ضرورت دارد دلايل اين نارضايتی‌ها ريشه‌يابی و برای برطرف کردن آن چاره‌انديشی کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارشاتی درباره تلاش ايران برای ساخت سلاح هسته‌ای، اظهارداشت: اين گونه ادعاها يک موضوع کهنه و تکراری و همان ادعاهای دولت آمريکاست که چندين سال است که آن را دنبال می‌کند و موضوعی جديدی برای ملت ايران نيست.

رييس‌جمهور تصريح کرد: ملت ايران اصولاً با سلاح اتمی مخالف است، زيرا اعتقادات ما آن را به طور کامل رد می‌کند، ضمن اين‌که اينگونه سلاح‌ها را مفيد نمی‌دانيم و معتقديم دوره سلاح اتمی به پايان رسيده است، همانطوری که دوره برده‌داری به پايان رسيد. سوال اساسی اين است که آيا بمب اتم می‌تواند مشکلات امروز جامعه جهانی را حل کند يا برای دارنده آن قدرت برتری به ارمغان بياورد؟ پاسخ حتما منفی است. بمب اتم نتوانست شوروی را از فروپاشی نجات دهد و موجب پيروزی آمريکا در عراق و افغانستان و رژيم صهيونيستی در جنگ غزه و لبنان شود.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: ملت ايران کسانی که بمب اتم توليد می‌کنند، تنها خودشان را به زحمت و خطر می‌اندازند و ثروت ملت‌های خود را به هدر می‌دهند؛ چرا که امروز دوره انديشه و فرهنگ و دوره انسانيت است.

رييس‌جمهور اضافه کرد: کلاهک‌هايی که در آمريکا نگهداری می‌شود، خطری برای مردم اين کشور است.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که ملت ايران در مواضع و سخنان خود صداقت دارد؛ چراکه از هيچ کس هراسی ندارد، تصريح کرد: ملت ايران اگر بخواهد بمب اتم بسازد شجاعت اعلام آن را هم دارد و از کسی نمی‌ترسد، اما زمانی که تاکيد می‌کند که بمب اتم نمی‌سازد حتماً به دنبال آن نيست.

رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: متاسفيم که رفتارهای آژانس بين‌المللی هسته‌ای هيچ اعتباری برای آن باقی نگذاشته است. آژانس تاسيس شد تا بمب‌های اتم را در جهان از بين ببرد، اما امروز به مانع بزرگی در مقابل استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای و به ابزاری در دست کسانی که بمب اتم دارند، تبديل شده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که گزارشی در نيويورک تايمز منتشر شده که در آن آمده است ايران توليدات هسته ای خود را به زير زمين منتقل کرده است، گفت: مجموعه نطنز از ابتدا در زير زمين احداث شده است و دوربين‌های آژانس هم تمام فعاليت‌های اين مجموعه را تحت کنترل دارند و اصولاً تاسيسات اتمی بخاطر رعايت اصول ايمنی در زيرزمين ساخته می‌شود و در همه جای دنيا هم اينگونه است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی ديگری مبنی بر اين‌که آيا ايران در خصوص حمله به اين کشور از سوی برخی کشورها درباره برنامه هسته‌ای خود نگرانی دارد، تصريح کرد: ما هيچگونه نگرانی نداريم چه کسی و به چه دليل می‌خواهد و می‌تواند به ايران حمله کند، البته عده‌ای چنين آرزوهايی را دارند، اما ملت ايران نگران نيست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص گزارشاتی درباره اين‌که ايران بيشتر از حد نياز سوخت توليد کرده است، اظهار داشت: هيچگونه احتياجی به اضافه توليد نداريم؛ ضمن اينکه هنوز با نياز واقعی خود فاصله زيادی داريم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای ايران و نقش رژيم صهيونيستی در اين خصوص اظهار داشت: مسئولين امنيتی کشورمان اسنادی در اختيار دارند که تاييد می‌کند رژيم صهيونيستی در پشت پرده ترور دانشمندان هسته‌ای ايران قرار دارند. البته متاسف هستيم که آژانس بين‌المللی هسته‌ای برخلاف قانون و تعهدات خود اسامی دانشمندان ايران را اعلام کرد، ملت ايران آنها را در اين ترورها مسئول می‌داند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که در موضوع هسته ای، دنيا سوالاتی از ايران دارد و آژانس بين المللی انرژی اتمی هم اعلام کرده به همکاری بيشتری از سوی ايران نياز دارد، خاطر نشان کرد: بايد توجه داشت که ملت‌ها با اين موضوع مشکلی ندارند و بيش از ۱۱۸ کشور جنبش عدم تعهد و چندين گروه بين‌المللی ديگر از موضوع هسته‌ای ايران حمايت کردند، بنابراين دنيا سوال ندارد، بلکه صرفاً چند سياستمدار غربی سوالی در اين خصوص دارند که آنها نيز بيش از ۳۰ سال است با ملت ايران در حال دشمنی هستند.

رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ايران عضو آژانس بين‌المللی هسته‌ای است و نبايد هيچ فرقی با ساير اعضا داشته باشد، اما سوال اين است که چرا آژانس با ايران برخورد استثنايی و متفاوت دارد، در حالی که ايران بيش از تعهدات قانونی با آژانس همکاری کرده است. چرا آژانس تاکنون هيچ گزارشی درباره فعاليت‌های هسته‌ای ساير کشورهای برخوردار از انرژی هسته‌ای منتشر نکرده است و تنها جزئيات فعاليت‌های هسته‌ای ايران را در روزنامه‌ها به چاپ رسانده است.

احمدی‌نژاد گفت: از سوی آژانس بين‌المللی هسته‌ای شش سوال درباره فعاليت‌های ايران مطرح شده بود که به همه آنها زودتراز زمان ممکن، پاسخ داده و تاييديه گرفتيم. ايران حتی در مقطعی پروتکل الحاقی را برای ۲.۵ سال به طور داوطلبانه اجرا و تمامی فعاليت‌های خود را تعطيل کرد. برطبق اين پروتکل دسترسی فوق قانون به آژانس داده شد، بنابراين بيش از حد قانونی با آژانس همکاری کرده‌ايم، اما در مقابل نه تنها آژانس هسته‌ای به تعهدات خود نسبت به ايران عمل نکرده است، بلکه فشارها را تشديد کرده است.

رييس‌جمهور با اشاره به روش برخورد آژانس بين‌المللی هسته‌ای با ايران گفت: آژانس ادعا می‌کند که ايران منحرف شده است و در مقابل مطالبه اسناد اين ادعا، چنين مطرح می‌کند که سندی در اختيار ندارد و خود ايران بايد اين اسناد را ارائه دهد و اين منطق غلطی است و نشان دهنده برخورد سياسی با اين موضوع و ادامه رفتار خصمانه آمريکا و انگليس و متحدين آنها با ملت ايران است.

احمدی‌نژاد افزود: کسانی که سلاح هسته‌ای انبار کرده‌اند و از آن استفاده کرده و ايران را با آن تهديد می‌کنند، امروز مدعی ملت ايران شده‌اند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره شعار تغيير آقای اوباما اظهار داشت: زمانی که آقای اوباما با شعار تغيير روی کار آمد همه اميدوار شدند و حتی شخصاً برای ايشان پيغام فرستادم و علاقمند بوديم که تغييرات واقعی ايجاد شود، اما در مدت کوتاهی جهانيان از تحقق شعار تغيير مأيوس شدند.

احمدی‌نژاد افزود: ممکن است آقای اوباما برای دوره ديگری نيز رای آورده و رييس جمهور آمريکا باشد، اما بايد توجه داشت که از يک انسان کارهای صالح و سازنده باقی می‌ماند تأمين منافع سرمايه‌داران بريده از مردم برای کسی افتخار نمی‌آورد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اين‌که ايران بيش از ۳۰ سال تحت فشار تحريم بوده است و اگر اين تحريم ها عميق تر شود چه می کنيد؟ گفت: ايران کشور بزرگی با ريشه‌های عميق تاريخی است و حوادث و شرايط سختی را تاکنون پشت سر گذاشته است و ملت ايران اهل انديشه و عمل هستند و در طول تاريخ دانشمندان و دستاوردهای بزرگی را به بشريت عرضه کرده است. ايرانيان به خوبی ياد گرفته‌اند که به خودشان متکی باشند و در طول سی سال گذشته نيز به رغم تمامی فشارها و تحريم‌های سلطه‌گران سريع‌تر از همه کشورهايی که تابع سياست‌های آمريکا هستند، پيشرفت کرده‌ايم.

احمدی‌نژاد افزود: تجربه ثابت کرده است که بدخواهان ملت ايران هر چقدر فشار خود را افزايش دهند، آسيب بيشتری را متحمل خواهند شد، همچنان که سال گذشته از اعمال تحريم‌های فلج‌کننده خبر دادند و امروز خودشان دچار بحران اقتصادی شده‌اند. آنان هر فشاری که به ملت ايران وارد کنند، ده برابر آن خودشان آسيب می بينند.

رييس‌جمهور با اشاره به تفاوت دولت ايران با دولت‌های غربی گفت: اگر در ايران مشکلی بوجود بيايد، مردم و دولت در کنار هم قرار گرفته و با عشق و فداکاری در مسير حل و فصل آن گام برمی‌دارند، اما در نظام غربی با توجه به اين‌که هدف اصلی برطرف کردن مشکل سرمايه‌داران است، نه حل مشکل مردم، بنابراين آنان بيشتر متضرر می‌شوند.

احمدی‌نژاد گفت: اميدواريم چنين اقدامی (تشديد تحريم ها) عليه ايران انجام ندهند؛ چراکه بکارگيری اين گونه روش‌ها در ايران پاسخگو نيست؛ ايران کشور بزرگی با منابع و ثروت عظيم است و دوستی با ايران به نفع خودشان است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو نفر از اتباع آمريکايی در ايران اظهار داشت: اين دو نفر به طور غيرقانونی وارد مرزهای ايران شده بودند و در تمام کشورهای دنيا برای ورود غيرقانونی به مرزها قوانين سختی وجود دارد با اين حال در يک اقدام انسانی و البته يک طرفه سال گذشته يکی از اين سه نفر آزاد شد و در تلاش هستيم که اين دو نفر نيز در روزهای آينده آزاد شوند، اما آيا می‌دانيد چند نفر ايرانی در زندان‌های آمريکا به طور ظالمانه بسر می‌برند و چند آمريکايی در زندان آمريکا در زندان هستند؟ حدود ۵/۳ ميليون نفر در آمريکا زندانی هستند، اما چرا کسی برای آنها دل نمی‌سوزاند؟ همه اينها انسان هستند و کسی نبايد مستثنی باشد.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: البته همه می دانند که مشکل زندانی يا آزاد بودن اين دو نفر نيست مشکل اساسی نوع نگاه تبعيض‌آلود دولتمردان آمريکايی نسبت به مسايل است که بايد اين نگاه عوض شود.

رييس‌جمهور در خصوص رابطه ايران و آمريکا گفت: دولتمردان آمريکايی به رغم تعهدی که دادند در ۳۲ سال گذشته هميشه عليه ايران فعاليت کردند؛ ماده يک قرار داد الجزاير دولت آمريکا را متعهد می‌کند که در هيچ اقدامی عليه ملت ايران شرکت نکند و اين قرارداد بعد از ماجرای لانه جاسوسی امضاء شده است، اما دولت آمريکا در جنگ صدام عليه ايران از صدام حمايت کرد و در اين مدت بارها ملت ايران را تحريم کرده و پرچمدار اقدام عليه ايران بوده است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص طرح تشکيل دولت فلسطين و مخالفت ايران با رژيم صهيونيستی با تاکيد بر اين‌که ايران با تشکيل دولت فلسطين موافق است، گفت: تشکيل دولت فلسطين گام اول برای آزادی تمامی سرزمين‌های فلسطينی است.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ملت ايران همه انسان‌ها را دوست دارد و امروز اقليت‌های مسيحی و يهودی با نهايت آرامش در ايران زندگی می‌کنند و در مجلس ايران نيز با اختيارات مساوی با ساير نمايندگان از نماينده برخوردار هستند.

رييس‌جمهور تصريح کرد: ملت ايران با يک گروه سياسی مخوف، اشغالگر، جنگ‌طلب و تروريست مخالف است. گروهی که به راحتی جنگ، تجاوز و ترور انجام می‌دهد و اقدامات ضدانسانی آنها به گونه‌ای است که حتی امروز مردم خودشان در سرزمين‌های اشغالی نيز به صهيونيست‌ها اعتراض دارند.

احمدی‌نژاد افزود: اگر صهيونيست‌ها از تجاوز، ترور و اشغالگری دست برداشته و حقوق ملت‌ها را به رسميت بشناسند، مشکلی وجود نخواهد داشت.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برخی اتفاقات پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران، گفت: مشکل خاصی وجود نداشت، صرفاً عده‌ای اعتراض داشتند که در اين ميان افراد قليلی به ساختمان‌ها و اموال عمومی، خسارت زده و با پليس درگير شدند و برخورد پليس به گونه‌ای بود که تعداد نيروهايی که از پليس و طرفداران دولت آسيب ديدند، بيش از کسانی بود که اعتراض داشتند، اين در حالی است که در درگيری‌های پليس آمريکا روزانه ۳۰ نفر و در طول سال ۳۰ هزار نفر بر اثر سلاح کشته می‌شوند.

رييس‌جمهور افزود: امروز دولتمردان به راحتی در در بين مردم حضور پيدا می‌کنند و کسی از مردم سوال نمی‌کند که به چه کسی رای داديد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره تحولات منطقه گفت: ايران طرفدار همه ملت‌هاست و عدالت، آزادی، احترام و کرامت را حق همه ملت‌ها می‌داند و البته معتقديم دموکراسی توسط نيروهای ناتو حاصل نمی‌شود و ناتو نمی‌تواند برای ملت‌ها دموکراسی به ارمغان بياورد. ناتو برای آدم‌کشی و تسلط بر ملت‌هاست.

احمدی‌نژاد گفت: معتقديم ملت‌ها و دولت‌ها بايد با تفاهم و همدلی و در فضای انسانی مسايل و مشکلات خود را حل کنند و هيچ کشوری هم نبايد از بيرون در امور ساير کشورها دخالت کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016