دوشنبه 4 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کامران دانشجو در پاسخ به سوال نادران: دانشگاه باكو به رحيمي دكتراي افتخاري داد اما اين دانشگاه مورد تاييد نيست، فارس

وزیر علوم در پاسخ به سؤال نماینده تهران در مجلس گفت: دانشگاه بین‌المللی باکو به رحیمی دکترای افتخاری داده است اما این دانشگاه مورد تائید وزارت علوم نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) سؤال الیاس نادران نماینده تهران از کامران دانشجو وزیر علوم را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این سؤال قبلا در کمیسیون آموزش و تحیقات گرفته بود و کمیسیون پاسخ وزیر را قانع کننده دانسته بود اما به دلیل عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخ های وزیر، این سؤال برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

در خلاصه سؤال نادران از وزیر علوم آمده است: "چه مسئولینی از دانشگاه بین‌المللی باکو فارغ التحصیل شده و یا مشغول تحصیل هستند؟"

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس با ارائه توضیحاتی درباره سؤال مطرح شده گفت: لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در سایت وزارتخانه قرار دارد و وزارت علوم نیز اعلام کرده که دانشگاه بین‌المللی باکو، مورد تایید نیست.

وی افزود: وزارت علوم برای دو دسته از افراد تشکیل پرونده می‌دهد. دسته اول کسانی هستند که به وزارت علوم برای دریافت خدمات ارزی، مراجعه می‌کنند و دسته دوم افرادی هستند که برای دریافت خدمات غیر ارزی به این وزارتخانه مراجعه می‌کنند که برای این افراد پرونده تشکیل می‌شود.

وزیر علوم ادامه داد: بسیاری از افراد بدون اطلاع وزارت علوم به خارج از کشور برای ادامه تحصیل سفر می‌کنند و وزارت علوم از تعداد این افراد اطلاعی ندارد.

به گفته وی، فارغ التحصیلانی که به وزارت علوم مراجعه کرده و خواستار ارزیابی مدرکشان توسط این وزارتخانه هستند، برایشان تشکیل پرونده صورت می‌گیرد. چه برای آن دسته از افرادی که به خارج از کشور برای ادامه تحصیل رفته‌اند و چه کسانی که به ایران باز می‌گردند. اما اولین سؤال برای تشکیل پرونده و ارزشیابی مدارک افراد این است که دانشگاه محل تحصیل شما کجاست؟ اگر دانشگاه مورد تایید وزارت علوم باشد پرونده در این وزارتخانه تشکیل می‌شود و مراحل آن طی می‌شود اما اگر دانشگاه مورد تایید وزارت علوم نباشد اصلا پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود.

دانشجو با بیان اینکه این روال از گذشته مرسوم بوده است؛ گفت: اولین شرط تشکیل پرونده در وزارت علوم برای افراد مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل آنان از سوی این وزارتخانه است و از آنجایی که دانشگاه بین المللی باکو مورد تایید وزارت علوم نیست، هیچ پرونده‌ای در این وزارتخانه‌ و هیچ لیستی از افرادی که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند اصلا وجود ندارد.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش به نامه‌ای که این وزارتخانه‌ به وزارت امور خارجه برای اعلام اسامی دانشجویان تحصیل کرده در دانشگاه بین‌المللی باکو ارسال کرده، اشاره کرد و گفت: وزارت علوم در نامه‌ای به وزارت امور خارجه فهرست اسامی دانشجویانی که در دانشگاه بین المللی باکو تحصیل کرده و یا مشغول تحصیل هستند را درخواست کرد که اداره وزارت خارجه در تاریخ 4 دی ماه 1389 پاسخ این نامه را به وزارت علوم داد و گفت که جمهوری آذربایجان به فعالیت این دانشگاه خاتمه داده است.

وی اضافه کرد: وزارت علوم لیستی از همه افرادی که در جمهوری آذربایجان و در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در این کشور تحصیل کرده‌اند را به آقای نادران و کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داد که بر این اساس در طول سال‌های 85 تا 89 در مجموع 210 نفر در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در جمهوری آذربایجان تحصیل کرده‌اند.

کامران دانشجو همچنین گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات در تاریخ 28 آبان ماه 89 نامه‌ای را به هیئت رئیسه مجلس ارسال کرد و گفت که در مورد سؤال دوم آقای نادران از آنجایی که دانشگاه بین‌المللی باکو مورد تایید وزارت علوم نیست این وزارتخانه نمی‌تواند لیست افراد تحصیل کرده در این دانشگاه را ارائه کند.

وی تاکید کرد: با وجود آنکه وزارت علوم نمی‌تواند لیست افراد تحصیل کرده در دانشگاه بین‌المللی باکو را تهیه کند، اما لیست افرادی را که در دانشگاه‌های مورد تایید این وزارتخانه در جمهوری آذربایجان تحصیل کرده‌اند را تهیه کرده و به آقای نادران و کمیسیون ارجاع داد و امیدوارم نمایندگان از توضیحات بنده قانع شده باشند.

در ادامه الیاس نادران نماینده تهران در مجلس به بیان توضیحاتی درباره سؤالش از وزیر علوم پرداخت و گفت: در شکایتی که آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور از بنده داشتند، وکلای مدافع آقای رحیمی اعلام کردند که در جلسه هیئت دولت مدرک دکترای آقای رحیمی تایید شده است و سؤال بنده در این باره از آقای دانشجو در کمیسیون آموزش مطرح شده که امیدورم این سؤال به زودی در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

واکاوی مدارک افرادی که مسئولیت‌های مهمی در کشور دارند به اعتقاد بنده بسیار مهم است و از 3 سال پیش که این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته ما با مدارک مسئولینی مواجه شدیم که اعتبار لازم را نداشتند و شاید به همین دلیل بود که رئیس جمهور به وزیر علوم دستور داد که یک بار مدارک همه مدیران دولتی مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن ارائه شود اما تا به امروز این گزارش ارائه نشده است و بنده به عنوان وکیل این مردم تاکنون از این موضوع اطلاعی ندارم و باید بگویم که کار ما در کشف حقایق، فوق العاده سخت است.

نادران گفت: گزارش‌هایی به ما می‌رسد که یکی از افراد در همین مجلس در دانشگاه بین‌المللی باکو که به دلایل مالی و بی اعتبار بودن و مفاسدی که در آنجا رخ می‌داد از سوی دولت آذربایجان تعطیل شد تحصیل کرده و مدرک گرفته اما بنده نمی‌دانم که چگونه این مدرک در رقابت‌های انتخاباتی مجلس هشتم پذیرفته شده است.

به گفته وی باید در جایی روشن شود که آیا این موضوع درست است یا خیر و باید مسئولین نسبت به این اتفاقات پاسخگو باشند.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد باید روشن شود که ما چه وظایف و مسئولیت‌هایی در برابر افرادی که در دوره‌ای از این مدارک استفاده کردند و چنین رفتارهای ناشایسته‌ای را مرتکب شدند بر عهده داریم؟ برای آنکه اعتماد عمومی به مسئولین جلب شود باید صادقانه عمل کنیم.

"چرا دفتر رئیس جمهور موضوع بررسی مدارک مدیران را به عنوان یک مطالبه آقای رئیس جمهور پیگیری نمی‌کند و چرا وزارت علوم هیچ اطلاع رسانی در این زمینه تاکنون انجام نداده است. سؤالات در این زمینه بسیار زیاد است و بهتر است برای جلب اعتماد عمومی مردم به این سؤالات پاسخ دهیم."

وی در ادامه این جلسه به پخش اسلاید‌هایی از مانیتورهای مجلس پرداخت و گفت: در سال 1389 به رئیس دانشکده حقوق نامه‌ای با عنوان (دکتر) امضا می‌شود که از این نامه در مکاتبات فراوان است و باید در برابر این عناوین پاسخگو باشیم.

وی افزود: ما باید بدانیم که با این اقدامات اعتماد عمومی را مخدوش می‌کنیم و اعتبار مدارج علمی را زیر سؤال می‌بریم و بهتر است آقای وزیر این مشکلات را برای یک بار هم که شده حل کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


الیاس نادران در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینکه آقای احمدی نژاد می‌گوید دولت ما پاک‌ترین دولت‌ها است بنده نمی‌خواهم راجع به موضوعات 3 هزار میلیارد تومانی سخنی بگویم و این موضوعات باید سر جایشان مطرح شده و بررسی شوند اما آقای دانشجو که مورد اعتماد بنده هستند بهتر است این مسئله را روشن کنند.

در ادامه کامران دانشجو وزیر علوم به ارائه توضیحاتی در بخش دوم وقتی که در اختیار داشت، پرداخت و گفت: مطالبی که آقای نادران مطرح کردند با سؤال مکتوب ارائه شده فاصله زیادی داشت.

وی افزود: درباره شکایت آقای رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور از آقای نادران، بنده نباید پاسخگو باشم و بنده نمی‌دانم که این موارد چه ارتباطی به من دارد.

وزیر علوم اضافه کرد: با توضیحاتی که آقای نادران مطرح کرد، جهت سؤال عوض شد و آقای نادران مطالب خودشان را درباره معاون اول رئیس جمهور بیان کردند که بنده عملا نسبت به آن مسائل مسئولیت خاصی ندارم و باید درباره مطالبی که آقای نادران درباره آقای رحیمی گفت، نکاتی را بیان کنم.

وی تاکید کرد: دانشگاه بین المللی باکو مدرک دکترای افتخاری را به رحیمی ارائه کرده و ما این موضوع را در مکاتباتی که انجام شده، متوجه شدیم و زمانی که یک دانشگاه مدرک دکترای افتخاری به فردی ارائه می‌دهد، آن مدرک افتخاری را خودش به آن فرد می‌دهد و نمی‌گوید حالا این مدرک را دو نفر دیگر بررسی و ارزشیابی کنند.

دانشجو گفت: ممکن است دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم باشد اما کشور دیگری آن دانشگاه را تایید نکند و یا بر عکس ممکن است دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم نباشد اما کشوری دیگری آن دانشگاه را تایید کند.

وزیر علوم همچنین متذکر شد در فوریه سال 2010 میلادی دانشگاه دولتی "لاماناسوف" مسکو که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های روسیه است، پیش دفاعیه رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مقطع دکترای را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده که باید اصلاحاتی روی این پیش دفاعیه انجام شود.

دانشجو همچنین گفت: اگر به صورت کلی به پیش دفاعیه افراد ایراد وارد شود آن فرد کلا مرود است اما برای پیش دفاعیه آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور این دانشگاه به طول کلی آن را رد نکرده و گفته که اصلاحاتی باید روی این پیش دفاعیه انجام شده و آقای رحیمی مجددا برای دفاع آماده شود.

وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه دولتی "لامانوسف" مسکو تاکید کرده که پیش دفاعیه آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور انجام شده اما اصلاحاتی باید روی آن انجام شود.

وی در خاتمه خطاب به نادران گفت: بنده امروز در مقام پاسخگویی هستم و شما در مقام سؤال کننده اما دیر نباشد که هر دو در مقام پاسخ دهنده در برابر حق تعالی قرار خواهیم گرفت.

در ادامه الیاس نادران نماینده تهران به بیان سخنانی در بخش دوم وقت خود پرداخت و گفت: بنده به هیچ وجه از آقای دانشجوی انتظار ندارم که در مقام قضا قرار گیرد و اینجا تریبونی برای دفاع از حقوق ملت در زمین مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

نادران اضافه کرد: وکلای آقای رحیمی ادعا کردند که مدرک آقای رحیمی در هیئت دولت تایید شده و خواسته دولت این است که اگر مدرک او تایید شده به مردم اعلام کنید و امیدوارم مسائل ناگفته روشن شود و تکلیف مدارک مسئولین کشور نیز مشخص شود.

نادران در خاتمه گفت: بنده نیازی به رای‌گیری نمی‌بینیم و آقای دانشجو به لحاظ ایفای وظایفی که بر عهده داشتند، توضیحاتی را ارائه دادند اما مشکلات در جای دیگری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016