چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کامران دانشجو: هرج و مرج و سوت و کف زدن فعاليت سياسی نيست، بايد فعاليت‌های سياسی را در چارچوب دين انجام دهيم، ايسنا

وزير علوم، تحقيقات و فناوری از نمايندگان‌ هيات‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجويی خواست که نگذارند فضای دانشگاه امنيتی شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کامران دانشجو طی سخنانی در جمع نمايندگان‌ هيات‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجويی اظهارداشت: به تشکل‌های دانشجويی آسان بگيريد؛ چراکه اين‌ها در حال تمرين سياسی هستند و ما برای آنکه نسل کوشا و باتدبير داشته باشيم، بايد اين امر صورت بگيرد.

وی افزود: اين‌که می‌گويند فعاليت سياسی در دانشگاه‌ها کمرنگ شده است را قبول ندارم. ابتدا بايد فعاليت سياسی را تعريف کنيم، فعاليتی سياسی است که روح تعالی داشته باشد والا هرج و مرج و سوت و کف زدن فعاليت سياسی نيست، کسانی که دست به اين کارها می‌زنند منطق و حرفی برای گفتن ندارند.

وی همچنين در مورد کرسی‌های آزادانديشی نيز گفت: کرسی‌های آزادانديشی کار خود را تازه شروع کرده و مشکلاتی دارد که بايد رفع شود؛ اما همين فعاليت کوچک نيز کار خوبی بوده است و بايد آن را به جهت مناسب خود هدايت کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير علوم در ادامه گفت: من به دانشجويان به عنوان غريق نگاه نمی‌کنم، بلکه آنها را جلودار می‌دانم. بايد به آنها به عنوان فرزندانمان نگاه کنيم؛ چرا که دانشجويان اصلا غرق نمی‌شوند، اتفاقا اين دانشجوست که کشور را از غرق شدن نجات می‌دهد و در واقع وظيفه جنبش‌های دانشجويی نيز همين است؛ اما به دليل جوانی حتما نياز به کسب تجربه دارند.

وی افزود: اگر می‌خواهيم انحراف ايجاد نشود بايد فعاليت‌های سياسی را در چارچوب دين انجام دهيم و از منظر دين به آن نگاه کنيم.

دانشجو خاطر نشان کرد: به انفعال در نيروهای حزب‌اللهی قائل نيستم، اتفاقا فعال‌ترين نيروها حزب‌اللهی‌ها هستند. اگر بخواهيم فعاليت‌ها مثمر ثمر باشد، بايد در چارچوب عقل و منطق صورت گيرد.

وزير علوم همچنين گفت: حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما آرامش دارند، چرا که عقل و منطق در آنها حکم می‌کند که آرامش داشته باشند و اين به معنای انفعال نيست.

وی با بيان اين‌که بايد منافع ملی را هم در نظر داشته باشيم، تاکيد کرد: جلوتر از ولی حرکت کردن حتما خطاست. بصيرترين قشر جامعه ما که دشمن در فتنه ۸۸ به آن طمع کرده بود، دانشجويان هستند و رهبری بی‌جهت آنها را افسران جنگ نرم خطاب نکرد.

دانشجو در ادامه اظهار داشت: حجاب معضل نيست، بلکه عدم رعايت حجاب معضل می‌آفريند و حجاب هم تنها به پوشش نيست، بلکه حجاب رفتار، چشم و زبان را نيز بايد در نظر داشت.

وزير علوم با تاکيد بر اين‌که عقل را نبايد تعطيل کرد، خاطر نشان کرد: نگاه‌مان در تمام افت و خيزهای درونی و بيرونی بايد به گونه‌ای باشد که از امام جلوتر حرکت نکنيم. انحراف به معنای اين است که از آنچه ولی امر تشخيص می‌دهد فاصله نگيريم و چه در مسائل داخلی و خارجی نگاه‌مان به انگشت اشاره رهبری باشد.

وی با طرح اين سوال که ماموريت دانشگاه چيست، پاسخ داد: دانشگاه قرار است که نيروی انسانی متخصص و متعهد کشور را تامين کند.

دانشجو همچنين شاخصه‌های تخصص را اينطور عنوان کرد که بايد فرد در زمينه‌ی علمی خود دانش روز را بشناسد، به نظريات متفاوت اشراف داشته باشد و بتواند خوب تحليل کند.

وزير علوم در مورد تعهد نيز با بيان اين‌که در جهان‌بينی‌های مختلف تعهد متفاوت است، افزود: در جهان‌بينی اسلامی تعهد به اين معناست که فرد در بعد علمی نيز تعهد داشته و علم و دانش را در مسير تعالی بشريت استفاده کند، نه برای سلطه بر ديگران.

وی تعهد سياسی را اين‌طور عنوان کرد که بايد به سياست از منظر دين و اسلام نگاه کنيم و اجازه ندهيم که در هيچ شرايطی از اين مسير منحرف شويم.

دانشجو همچنين با بيان اين‌که فعاليت‌های فرهنگی بايد از منظر اسلامی نگاه شود، افزود: اگر در دانشگاه‌ها انديشه‌ها ارائه نشوند، پس اين اتفاق کجا بايد صورت گيرد.

وزير علوم در ادامه گفت: وظيفه هيات‌های نظارت در دانشگاه‌ها اين است که شرايط ارائه انديشه‌های مختلف را به وجود آورند؛ اينطور فکر نکنيد که اگر انديشه‌ی غير از آنچه شما فکر می‌کنيد ارائه شود خطر می‌آفريند، اين طور نيست؛ اما يکجانبه هم نبايد باشد، بلکه کسانی که سوال يا شبهه ايجاد می‌کنند بايد از طرف ديگر نيز کسانی برای تبيين نگاه اسلامی به مخاطب وجود داشته باشند.

وی افزود: ما دانشجويانی می‌خواهيم که هم نظريه‌های اسلامی را خوب بشناسند و هم نظريه‌های غربی را و اصلا به دنبال اين نيستيم که تنها نظريه‌های اسلامی مطرح شود. جوانان ترسو به دردمان نمی‌خورند، آينده اين کشور در دست جوانان مسلمانی است که به نظريات ديگر هم نگاه عميق دارند.

وزير علوم يادآور شد: ما دو وظيفه داريم، اول اين‌که اجازه ندهيم محيط دانشگاه به گونه‌ای شود که دشمن در آن طمع کند و دوم اين‌که جوانان ما بايد بتوانند نظريه‌ ارائه کنند و فعاليت‌های سياسی و فرهنگی را تمرين کردند.

دانشجو با بيان اين‌که شادابی سياسی به سوت و کف زدن و هرج و مرج نيست، گفت: جوانی می‌خواهيم که شادابی سياسی داشته باشد؛ اما شان دانشگاه ايجاب می‌کند که در يک محيط آرام و منطقی اين امر صورت گيرد.

وی خطاب به نمايندگان هيات‌های نظارت بر دانشگاه‌ها گفت: اجازه ندهيد فضای دانشگاه امنيتی شود.

وزير علوم با طرح اين سوال که آيا محدوديت لازم است يا نه؟ گفت: برخی انديشه‌های امام را مطرح می‌کنند و از آن نتيجه می‌گيرند که جدا کردن زن و مرد مانع رشد و پيشرفت جامعه خواهد بود.

دانشجو تصريح کرد: چه کسی مخالف کار کردن و مشارکت زن و مرد در کنار يکديگر است؛ اما بايد بدانيم که مشارکت با اختلاط متفاوت است. اختلاط می‌شود مناسبات دختر و پسرها به سبک غربی؛ امام کجا اختلاط را قبول داشتند. در زمان انقلاب نيز زنان و مردان با يکديگر همکاری داشتند نه اختلاط.

وی يادآور شد: ده‌ها بار گفته‌ايم کسی نمی‌خواهد در کلاس‌ها ديوار بکشد. ما مشارکت دختران و پسران برای پيشرفت و تعالی کشور را لازم می‌دانيم؛ اما مناسبات از نوع غربی را اختلاط و با آن مخالفيم و اين برای دانشگاه و جامعه مضر است و مسائلی که در اين مورد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصويب شده در زمان حيات امام بوده است.

وزير علوم در پايان خطاب به نمايندگان هيات‌های نظارت تاکيد کرد: از تکثر تشکل‌های دانشجويی و اساتيد استقبال و حمايت کنيد.

به گزارش ايسنا، در ابتدای اين جلسه همچنين محمديان رييس نهاد نمايندگی در دانشگاه‌ها به سخنرانی پرداخت و گفت: فضای دانشگاه‌ها بايد کاملا باز باشد. وقتی در راس نظام مقام معظم رهبری می‌گويند کرسی‌های آزادانديشی راه بيندازيد ما نيز بايد کمک کنيم که فضای دانشگاه‌ها فضای استدلال باشد.

محمديان با بيان اين‌که تعامل با نيروهای امنيتی مهم است، افزود: حفظ هويت و استقلال دانشگاه‌ها برای ما اصل است. تعامل يک بحث است و ايجاد فضای امنيتی موضوعی ديگر. با تمام احترامی که به استانداران و معاونان سياسی آنها قائليم؛ اما دانشگاه تحت امر آنها نيست و اين‌طور نبايد باشد که دانشگاه از بيرون سياستگذاری شود.

رييس نهاد نمايندگی در دانشگاه‌ها ادامه داد: در دانشگاه‌ها بايد نظرهای مختلف با استدلال مطرح شود. ما نه از مبانی اعتقادی و نه از نظر مبانی نظام ضعف نداريم، اما کسانی که بخواهند برای براندازی از ظرفيت دانشگاه‌ها استفاده کنند اين خط قرمز ماست.

وی يادآور شد: بنا نيست تشکل‌ها همه‌ی يکسو باشند، بلکه ممکن است اختلافی وجود داشته باشد، اما سياست نظام و مقام معظم رهبری اين است که همه ديدگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها ارائه شود.

محمديان همچنين تاکيد کرد: بايد به دانشجويان فرصت داد و با آنها تعامل تربيتی داشت و همچنين هيات‌های نظارت عليرغم وظايف اداری که دارند بايد بعد تربيتی را در دانشگاه‌ها بيشتر کنند و برای فضای سياسی دانشگاه‌ها برنامه‌ريزی داشته باشند.

در پايان اين مراسم وزير علوم از کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها رونمايی کرد که طبق اين کارنامه وضعيت فعاليت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از نظر انجام فعاليت‌های سياسی، علمی و فرهنگی و همچنين جذب مخاطب و ... رتبه‌بندی می‌شوند.

در اين مراسم پيش از سخنان وزير علوم نمايندگان‌ هيات‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجويی به ارايه نقطه نظرات خود پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016