چهارشنبه 6 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيش از يک هزار جوان ايرانی متقاضی فوق ليسانس و دکتری در ۸۰ روز نخست امسال از کشور خارج شده اند، مهر

بيش از يک هزار جوان ايرانی که نيمی از آنها در سن ۲۲ تا ۲۳ سالگی قرار دارند در ۸۰ روز نخست امسال برای تحصيل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری با هزينه شخصی از کشور خارج شدند که سه کشور مقصد حدود ۶۰ درصد اين جوانان ايرانی بودند.


به گزارش خبرنگار مهر، آمار کنکور کارشناسی‌ ارشد نشان می‌دهد که بيش از ۹۰۰ هزار نفر داوطلب ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در کشور وجود دارد. اين درحاليست که ظرفيت کل آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه‌های دولتی، پيام‌نور و آزاد اسلامی برای پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد نزديک ۹۰ هزار نفر است يعنی کمتر از ۱۰ درصد متقاضيان ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های داخل کشور پذيرش می‌شوند.

در تشريح ميزان پذيرش داوطلبان ورود به مقطع دکتری نيز همين بس که ۱۲۷ هزار نفر داوطلب اولين آزمون نيمه متمرکز دکتری بودند که از ميان آنها ۵ هزار و ۶۰۰ نفر پذيرش می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش يک دستگاه رسمی حاکيست از آغاز سال ۹۰ تا پايان دهم ارديبهشت ماه امسال ۱۷۵ جوان ايرانی که از نظر نظام وظيفه مشمول حساب می‌شدند و بالغ بر نيمی از آنها در سن ۲۲ سالگی قرار دارند برای تحصيل با هزينه شخصی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری از کشور خارج شدند. در اين بازه زمانی ۴۰ روزه ۹۰ نفر از آنها برای تحصيل در مقطع فوق‌ليسانس و ۸۵ نفر برای تحصيل در مقطع دکتری از کشور خارج شده‌اند.

اين داوطلبان تحصيل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتيب دانشگاه‌های آمريکا، کانادا، انگلستان، استراليا، آلمان، مالزی و ايتاليا را برای ادامه تحصيل انتخاب کرده و حدود ۲۵ درصد آنها موفق به دريافت بورسيه تحصيلی از دانشگاه‌های اين کشورها شده‌اند يعنی هزينه تحصيل‌شان توسط دانشگاه خارجی پرداخت می‌شود.

بر اساس اين گزارش، در بازه زمانی ۱۱ ارديبهشت ماه تا ۲۱ خرداد ماه امسال يعنی طی ۴۰ روز ۳۸۵ نفر که از نظر سازمان وظيفه عمومی نيروی انتظامی مشمول بوده و برای خروج از کشور دچار مشکلات نظام وظيفه‌ای بوده‌اند خواستار رفع مشکل‌شان برای خروج از کشور جهت تحصيل با هزينه شخصی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری شده‌اند که تا کنون فقط ۲۰۰ نفر از آنها موفق به اعزام شده و بقيه نيز پس از رفع مشکل، موفق به خروج از کشور می‌شوند.

بنابراين از آغاز سال ۹۰ تا پايان ۲۱ خرداد ماه امسال ۵۶۰ نفر از مردانی که دارای مشکل خروج از کشور به لحاظ خدمت نظام وظيفه بوده و از طرفی متقاضی خروج از کشور با هزينه شخصی برای تحصيل در مقاطع کارشناسی‌ارشد يا دکتری بوده‌اند شناسايی شده‌اند.

مراجع رسمی آماری از تعداد زنان يا مردانی که مشکل خدمت سربازی ندارند و برای ادامه تحصيل از کشور خارج می‌شوند ندارند اما رصدکنندگان وضعيت خروج از کشور جوانان ايرانی معتقدند اگر آمار مردانی که با وجود داشتن مشکل خدمت سربازی قصد خروج از کشور برای ادامه تحصيل را دارند در ۵/۲ ضرب شود تعداد تقريبی ايرانيانی که برای ادامه تحصيل از کشور خارج می‌شوند به دست می‌آيد.

دولت همواره اعلام کرده که سياست افزايش دوره‌های تحصيلات تکميلی را پيگيری می‌کند. گفتنی است بر اساس برنامه پنجم توسعه ۳۰ درصد دوره‌های دانشگاه‌ها بايد به تحصيلات تکميلی اختصاص پيدا کند و بر اساس همين قانون بايد امکان ادامه تحصيل ۲۰ درصد از فارغ‌التحصيلان کارشناسی در دوره‌های کارشناسی‌ارشد در هر سال فراهم شود.

کامران دانشجو - وزير علوم، تحقيقات و فناوری نيز در گفتگو با مهر بر توسعه تحصيلات‌تکميلی به عنوان يکی از برنامه‌های جدی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری تاکيد کرد و گفت: ظرفيت آموزش عالی کشور برای پذيرش دانشجويان مقاطع تحصيلات‌تکميلی افزايش يافته اما با توجه به نياز کشور بايد بهتر و بيشتر از پتانسيل و توان اعضای هیأت‌علمی ‌و امکانات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای توسعه دوره‌های تحصيلات‌تکميلی و افزايش پذيرش دانشجو در اين دوره‌ها استفاده کنيم.

کامران دانشجو با بيان اينکه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها ظرفيت‌هايی مجرب هستند گفت: در گذشته بر اساس يک سری رويه‌های ناصحيح برای اعضای هيات‌علمی محدويت ايجاد کرده‌اند که فقط يک يا دو دانشجو را در مرحله نگارش رساله و پايان‌نامه راهنمايی کنند که اين محدوديت‌های بيش از اندازه و سليقه‌ای شور وجود دارد، حتی در معتبرترين دانشگاه‌های دنيا نيز مرسوم نيست.

وی با تاکيد بر اينکه ظرفيت دانشگاه‌های کشور برای پذيرش دانشجو در دوره‌های تحصيلات تکميلی بيش از ميزان پذيرش فعلی است گفت: برنامه وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اين است که ‌نه تنها دانشگاه‌های مادر بلکه همه دانشگاه‌ها دوره‌های تحصيلات تکميلی را داير کنند و به اين ترتيب هم دانشجويان داوطلب را بيشتر پذيرش کنند و هم اساتيد و اعضای هيات علمی بيش از پيش به کارهای تحقيقاتی و پژوهشی بپردازند و مشکلات و گره‌های حوزه‌های کاربرد را حل کنند، چراکه هم اساتيد دانشگاه‌ها اين ظرفيت و قابليت را دارند و هم دانشجويان زيادی داوطلب دوره‌های تحصيلات‌تکميلی هستند.

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوری افزود: پژوهشگاه‌های کشور با پذيرش دانشجوی دکتری پژوهش محور می‌توانند نقش مناسبی برای افزايش ظرفيت تحصيلات‌تکميلی و کاربردی کردن تحقيقات علمی داشته باشند، البته دانشگاه‌های کشور می‌توانند به ازای هر ۵ دانشجوی دکتری آموزش‌محور يک دانشجوی دکتری پژوهش‌محور پذيرش کنند؛ به‌ شرطی ‌که موضوع پايان‌نامه در جهت درخواست و رفع نياز سازمان، نهاد يا دستگاه اجرايی ‌به عنوان کارفرما باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016