یکشنبه 17 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس: فعالیت احزاب منحله ای چون مشارکت و مجاهدین غیرقانونی است

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب تاکید کرد که احزابی که پروانه‌شان توقیف شده و در دادگاه صالحه حکم قطعی برای منحل شدنشان صادر شده هویت قانونی ندارند و هرگونه فعالیت با هویت جعلی و غیرقانونی خلاف قانون است.

محمود عباس‌زاده مشکینی، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، مهمترین پشتوانه نظام‌های سیاسی مستقل را مردم و پشتوانه مردمی دانست و اظهار داشت: انتخابات تجلی پشتوانه مردمی یک نظام است؛ در نظام‌های سیاسی مستقل انتخابات و صندوق رأی کانون تولید قدرت ملی است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب بر همین اساس پشتوانه نظام‌های وابسته را قدرت‌های بیگانه دانست و تصریح کرد: در نظام‌های مستقل کلید امنیت در دست مردم است؛ از این رو انتخابات در اینگونه نظام‌ها کانون تولید قدرت و امنیت ملی است.

وی جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین نظام سیاسی دموکراتیک بر مبنای اسلام دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران از این نظر بی‌بدیل بوده و به یک قدرت هژمونیک در منطقه تبدیل شده است.

عباس‌زاده مشکینی با تأکید بر اینکه در حال حاضر عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین هم تعریف شده است؛ گفت: در عصر بیداری اسلامی و به هم ریختن سامانه دیکتاتوری‌های وابسته در منطقه جمهوری اسلامی مدل الگوی مردمی الهام‌بخش در بین مسلمانان است و در هدایت راهبردی ملت‌ها نقش راهبردی دارد.

مشاور معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: طبیعی است دشمنان پس از شکست در فتنه 88 از شکست خود به عنوان تجربه استفاده کرده و قابل پیش‌بینی است که در انتخابات مجلس سعی می‌کنند از انتخابات ما که تجلی مردم‌سالاری است بر ضد خود مردم‌سالاری استفاده کنند و درواقع از انتخابات که به عنوان مؤلفه تولیدکننده امنیت است علیه خود امنیت استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه خرده فرهنگ‌ها، مطالبات محلی و منطقه‌ای، مسائل قومی و قبیله‌ای نیز به نوعی در فضای سیاسی و تبلیغاتی انتخابات مجلس ظهور پیدا می‌کنند، گفت:‌ وظیفه ماست اجازه ندهیم دشمن سوء استفاده کند و در این راستا وظایف و تکالیفی بر عهده مسئولان کشور، احزاب، فعالان سیاسی، رسانه‌ها و مردم قرار دارد همچنین به نظر بنده بحثی نیز در ارتباط با نقش سپاه و بسیج نیز در این زمینه وجود دارد.

*مسئولان باید اظهارات خود را مدیریت کنند

عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه وظیفه مسئولان این است که اظهارات خود را مدیریت کنند، اظهار داشت: وقتی یک شهروند عادی حرف می‌زند شعاع انعکاس آن محدود است و مخاطبان سند و مدرک می‌خواهند اما وقتی مسئولی حرف می‌زند شعاع حرفش نامحدود و خود به عنوان سند تلقی می‌شود از این رو باید اظهارات مسئولان بر مبنای منافع کشور و فردی، گروهی یا برای ایجاد فشار و سهم‌خواهی نباشد.

این مقام مسئول در وزارت کشور در ادامه به وظیفه رسانه‌ها اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها باید آنگونه که رسالت دارند ابزاری برای اطلاع‌رسانی آزاد و شفاف باشند؛ وظیفه رسانه این است که هرجا روند مثبتی دید آن را تأیید و هرجا ضعفی دید آن را نقد کند چراکه نقد فرایندی برای اصلاح است؛ اگر نقد برای تخریب باشد دیگر نقد نیست نقد باید با شاخص، سند و روشنگری همراه باشد.

وی با تأکید بر اینکه یک حزب نماینده یک تفکر، سلیقه و گفتمان است، یادآور شد: حزبی که در چارچوب قانون مجوز دارد باید کاندیدایی که معرفی می‌کند و همچنین میدان مانورش بر اساس قانون باشد.

عباس‌زاه مشکینی بر همین اساس حزب را محلی برای شنیدن حرف‌ها و گردش نخبگان دانست و گفت: متأسفانه اکثریت اعضای کشور تمایلی به برگزاری مجمع انتخابات نشان نمی‌دهند؛ احزابی که خود ماشین دموکراسی هستند باید مردم را سوار کنند؛ از این رو گردش نخبگان ابتدا باید در خود حزب باشد اما اکثریت احزاب تمایلی به برگزاری مجمع ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب اضافه کرد: تعداد احزابی که در کشور مجمع برگزار می‌کنند انگشت‌شمار است و این خوب نیست؛ طبق قانون احزاب نمی‌توان احزابی که مجمع برگزار نمی‌کنند را منحل کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که احزابی که مجمع برگزار کردند از چه طیفی بودند، اضافه کرد:‌ بیشتر احزابی که مجمع برگزار کردند اصولگرا بودند.

عباس‌زاده مشکینی لطف الهی و درایت مقام معظم رهبری، بصیرت مردم، سپاه و بسیج را مهمترین عواملی دانست که مهمترین نقش را در به شکست کشاندن توطئه دشمنان بر عهده داشتند.

وی به نقش نیروهای مسلح به ویژه سپاه و بسیج که برآمده از متن مردم و انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: سپاه و بسیج پاسدار جمهوریت و ضامن تحقق مردم‌سالاری دینی هستند؛ یکی از مؤلفه‌هایی که در جنگ نرم فتنه 88 در مدیریت فتنه و به شکست کشاندن مهمترین و پیچیده‌ترین توطئه نظام سلطه پس از انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده داشت سپاه و بسیج بود.

* هرگونه فعالیت احزابی که پروانه فعالیت‌شان لغو شده غیر قانونی است

وی در خصوص فعالیت مجدد احزابی که پروانه آنها توقیف شده همچون حزب منحله مشارکت و سازمان منحله مجاهدین نیز گفت که احزابی که پروانه‌شان توقیف شده و در دادگاه صالحه حکم قطعی برای منحل شدنشان صادر شده هویت قانونی ندارند و هرگونه فعالیت با هویت جعلی و غیرقانونی خلاف قانون است.

عباس‌زاده مشکینی اظهار داشت: ایجاد تهمت، افترا، کمک گرفتن از بیگانگان و ایجاد اختلاف در صفوف ملت خلاف قانون است و دستگاه‌های انتظامی و قضایی با هرگونه عمل خلاف قانون و عوامل آن طبق قانون عمل می‌کنند.

دبیر کمیسیون 10 احزاب با بیان اینکه نحوه برخورد در قانون فعلی احزاب به صورت شفاف نیامده است، تصریح کرد: دستگاه قضایی باید در برخورد با این قانون‌شکنی از سایر ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی در عین حال یکی از رموز نشاط انتخاباتی و نشاط سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را اعتماد مردم به سیستم انتخابات دانست و یادآور شد: مردم به سیستم انتخابات اعتقاد دارند؛ خدشه در انتخابات یکی از اهداف دشمن است تا با شایعه‌پراکنی آن را سست کند؛ کمیته صیانت از آرا در سال 87 بر همین مبنا شکل گرفت.

عباس‌زاده مشکینی با تأکید بر اینکه هرگونه اظهارنظر خام که خروجی آن علامت سؤال ایجاد کند دشمن به نوعی از آن دشمن سوء استفاده خواهد کرد، افزود: باید از تجربیات گذشته درس گرفت سیستم انتخابات بهترین ساز و کارها در دنیاست؛ اما به معنی این نیست که هیچ ایرادی نداشته باشد.

دبیر کمیسون ماده 10 احزاب یادآور شد: قانون انتخابات از جمله قوانینی است که زیاد دستخوش تغییرات می‌شود که اگر این تغییرات بر مبنای مطالعات کارشناسی و نافع ملت باشد خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه ارزیابی بنده این است که مسیر مسئولان ارشد کشور و قوای سه گانه در جهت منافع ملت ایران و چارچوب قانون است، خاطر نشان کرد: اما اگر اشخاص و هر جریان یا گروهی بخواهد عمدا یا سهوا از این مسیر یعنی از مسیر ولایت فقیه، اصول و ارزش‌های انقلاب و از مسیر منافع ملت و مطالبات مردم زاویه بگیرد دیر یا زود به سرنوشت ناجوری که برخلاف خواست ملت ایران است گرفتار می‌شود و در واقع به سرنوشت کسانی گرفتار می‌شود که فتنه سال 88 را ایجاد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016