دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه مشارکت: مسئولان نظام بپذيرند که سياست سرکوب شکست خورده است


بسم الله الرحمن الرحيم

انتخابات مظهر اراده ملی و حاکميت ملت بر سرنوشت خود است و هيچ انسان اصلاح طلب و خواستار آبادانی کشور نمی تواند در برابر اين امر مهم بی تفاوت باشد. انتخابات در جمهوری اسلامی ايران، تا کنون، به رغم کاستی های فراوان و تضييع حقوق مردم و نامزدها، به خاطر آرايش خاص نيروهای سياسی همواره از حداقلهای لازم برای بسته نشدن دريچه های تنفس ملت و دخالت کم و يا گاهی زياد مردم در سرنوشت خود برخوردار بوده است. اما کودتای سال ۸۸، ضربه ی بزرگی بر اعتماد مردم به نهاد انتخابات بود به صورتی که امروز متأسفانه برای اکثريت مردم عدم شرکت در انتخابات اصل شده است مگر آنکه خلاف آن يعنی سلامت انتخابات تضمين شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دو سال پس از تقلب بزرگ سال ۸۸، هنوز ارادۀ کافی و لازم در حاکميت ديده نمی شود که خواستار تلطيف فضای سياسی و تضمين حداقل های يک انتخابات آزاد و عادلانه باشد و در حالی که به نظر می رسد تنها راه نجات کشور از بحرانهای فراگير و روبه رشد داخلی و خارجی، برگزاری يک انتخابات آزاد و سپردن امور به دست منتخبين واقعی ملت باشد، شاهد تداوم سياستهای کودتائی دو سال گذشته و حتی در مواردی تشديد آنها هستيم.

شرايط حداقلی اعلام شده برای يک انتخابات قابل مشارکت از سوی مردم توسط جناب آقای خاتمی در حقيقت گشودن راهی پيش پای حاکميت برای اصلاح سياستها و آشتی با ملت و پيشنهادی به مردم برای گذشت و مسئوليت پذيری بيشتر و بهره گيری از فرصت انتخابات آيندۀ مجلس برای احيای ظرفيتهای ملی بود که با واکنش مثبت حاکميت روبرو نشد و اينک ما در استانۀ برگزاری اين انتخابات، متاسفانه با شرايطی روبرو هستيم که تداوم آن باعث برگزاری صرفاً صورتی از انتخابات خواهد شد که بی ترديد بارخاطر کشور و نظام خواهد گشت.

جبهه ی مشارکت ايران اسلامی به عنوان يک نهاد مدنی سياسی که همواره بر حرکت در چارچوب قانون پای فشرده است و با اتخاذ روشهای مسالمت آميز درقالب نهادهای مدنی، سر بلندی و عزت کشور را مد نظر داشته است تاسف خود را از چنين وضعيتی اعلام می دارد و نگرانی عميق خود را برای از دست رفتن معدود فرصتهای پيش رو ابراز می کند.

همه می دانند که سياست سرکوب و تبديل فضای سياسی به ميدان نظامی و امنيتی، سياستی شکست خورده است و کم و بيش بسياری از مسئولان نظام نيز آنرا احساس نموده اند. اما حرکتی برای تغيير و اصلاح آن مشاهده نمی شود و متاسفانه عقلای قوم در حاشيه نشسته و در تصميم گيريهای به کنار رانده شده اند. اينک ما با پيشنهادی مشخص برای اصلاح روند برگزاری انتخابات روبرو هستيم و بخصوص با تعيين قدم اول از سوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، ارزيابی ارادۀ حاکميت برای بازيابی اعتماد عمومی و برگزاری انتخابات آزاد وارد مرحله ای شفاف شده است.

تداوم حبس زندانيان سياسی و حصر عزيزان، آقايان موسوی و کروبی که آزادی آنها می تواند طليعه ای از باز شدن فضا ی سياسی و گامی در جهت برگزاری انتخابات آزاد باشد، به منزله ی چرخيدن دربر پاشنۀ سابق است که هيچ گره ای از کار اقتدارگرايان باز نخواهد کرد. بازنگری در سياست سرکوب، حبس و حصر سبب خواهد شد اميد به تحقق شرايط افزون و زمينه برای گفتگو جهت بازسازی فضای سياسی و نشاط بخشيدن به آن آماده گردد.

جبهه ی مشارکت ايران اسلامی با پشتيبانی دوباره از پيشنهادات آقای خاتمی، آزادی زندانيان سياسی و از جمله آقايان موسوی و کروبی را نقطه عزيمت حکومت برای اصلاح سياستهای خود تلقی کرده و اميدوارست در اين فرصت محدود تصميماتی کارساز برای عبور از بحرانهای پيش رو گرفته شود.

جبهۀ مشارکت ايران اسلامی
۱۸/۷/۱۳۹۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016