دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از اکتبر تا اکتبر ۴۸۰ نفر اعدام شدند، هرانا

خبرگزاری هرانا - بر اساس گزارش نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران از دهم اکتبر سال ۲۰۱۰ تا کنون ۴۸۰ نفر که تحت اتهام‌های مختلف از سوی دستگاه قضايی به اعدام محکوم شده بودند؛ اعدام شدند و در طی همين مدت دستگاه قضايی ۶۴۱ نفر را به اعدام محکوم کرده است. از تعداد ۴۸۰ نفر ۴۶ نفر در ملاءعام به دار آويخته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيشترين آمار محکوميت و اجرای اين حکم مربوط به جرايم مواد مخدر بوده که اکثرا صدور و اجرای حکم اعدام برای اين نوع متهمين همواره به صورت رسمی اعلام نمی‌شود و دستگاه قضايی سعی می‌کند در سکوت رسانه‌ای اين افراد را محکوم و اعدام نمايد.

در اين گزارش هم چنين اعلام شده است که اجرای حکم ۴۲۲ نفر و محکوميت ۴۷۸ تن از ابتدای سال ۲۰۱۱ ميلادی صورت گرفته و حکم ۴۶ تن از محکومين در ملاءعام اجرا شده است، با وجود اينکه ۸۰ روز تا پايان سال ميلادی باقی است با مقايسه آمار فوق تنها ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش اجرای حکم داشته‌ايم و اين آمار به شرطی است که در روزهای باقی مانده کسی اعدام نشود.

هم چنين اين نهاد در تفکيک ديگری اعلام داشته است از ابتدای سال شمسی ۱۳۹۰ تا کنون ۲۵۳ نفر اعدام ۴۴۲ نفر محکوم به اعدام شدند که اجرای حکم ۳۹ تن از اين شهروندان در ملاءعام صورت گرفته است. بر اساس آمار مشابه سال قبل در همين بازه زمانی اجرای حکم اعدام ۴۵ درصد رشد داشته است.

بيشترين اتهامات منجر به اجرای حکم اعدام در طول يک سال گذشته به ترتيب مربوط به مواد مخدر، قتل، تجاوز و سرقت بوده است. هم چنين ۱۲ تن از اعدام شدگان را زنان تشکيل می‌دادند.

گفتنی ست که بيشترين موارد صدور و اجرای حکم اعدام مربوط به استان‌های شرقی کشور بوده است که مرکز ورود مواد مخدر از مرز افغانستان محسوب می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016