دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از اوّل ژانويه تا ١٠ اکتبر سال جاری ميلادی؛ ٤٢٢ مورد اعدام در ايران، بيانيه بنياد عبدالرحمن برومند

به مناسبت روز جهانی مبارزه عليه مجازات اعدام

با علم به جبران ناپذير بودن مجازات اعدام و عدم معصوميت و خطا پذير بودن قضات، احتمال قتل يک بی گناه حتی در سيستم های قضايی منصفانه زياد است چه رسد به نظام قضايی جمهوری اسلامی ايران که عملاً از قاضی خدايی در اين دنيا ساخته است. بنابر اين، با علم به اينکه جامعه حق ارتکاب قتل ندارد و اديان ابراهيمی قتل يک بی گناه را به هيچ وجهی نمی پذيرند، می توان استفاده از مجازات اعدام را يک بار برای هميشه باطل اعلام کرد.

بنياد عبدالرحمن برومند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در چهارم فوريه سال ٢٠١١، در واکنش به موج اعدام های مخفی و رسمی که در جمهوری اسلامی ايران صورت گرفت و آمار اعدام ها را در سال ٢٠١٠ ميلادی به دست کم ٥٢٨، و تنها در ماه ژانويه سال ٢٠١١ به دست کم ٩٥ مورد رساند، جامعۀ مدافعان حقوق بشر ايران در يک اقدام بی سابقه به تشکيل يک کمپين بين المللی برای لغو مجازات اعدام پرداخت.

بنياد عبدالرحمن برومند که از بدو تأسيس لغو مجازات اعدام را يکی از اهداف اصلی خود قرار داده است، از اين ابتکار جمعی استقبال نموده و از آن حمايت کرد.

برای نيل به اين هدف امّا اعتراض جمعی کافی نيست. مجازات اعدام مسئلۀ اعمال قوۀ قهريه در يک نظام غيردموکراتيک و غيرمسئول را مطرح می کند، که در آن حداقل موازين و تشريفات حقوقی ضامن يک دادرسی عادلانه فراهم نيست، و جان و مال و حيثيت شهروندان در گرو اميال و خودسری‌های قضات و دادرسانی است که نه معيار انتصاب‌ و صلاحيتشان روشن است و نه استقلالشان تضمين شده است؛ اين مجازات همچنين مسئلۀ جنايت و کيفر در جامعه را به طور کلّی مطرح کرده و پيکار برای لغو مجازات اعدام نتيجه بخش نخواهد بود مگر اينکه بحث در مورد جرم و کيفر و نقش بازدارندۀ مجازات اعدام در سطح وسيعی در کل جامعه مطرح و پيگيری شود.

به همين دليل نيز در سال ٢٠١٠ به مناسبت روز جهانی عليه مجازات اعدام، بنياد برومند مقاله ای در مورد رشد جرايم مربوط به مواد مخدر منتشر نمود که در آن با استناد به آمار رسمی کشور و اظهارات مقامات مسئول، بر بی فايده بودن اين مجازات در مبارزه با جرايم مربوط به مواد مخدر و پيشگيری از اين جرايم، تأکيد شده است. و همچنين برای تشويق بحث عمومی در مورد مجازات اعدام، بنياد در سال گذشته مجازات اعدام، شديد ترين کيفر از انتشارات سازمان عفوبين‌الملل را، که به تحليل فوايد و مضار مجازات اعدام اختصاص يافته است، به زبان فارسی ترجمه و در اختيار عموم قرار داد.

بنياد برومند، از اوّل ژانويه تا ١٠ اکتبر ٢٠١١ ميلادی، که روز جهانی عليه مجازات اعدام است، گزارش ٤٢٢ مورد اعدام را جمع آوری کرده است. و تنها در ده روز اوّل ماه اکتبر ٢٢ تن در ايران پس از طی مراحل دادرسی، که از منظر حقوق بين الملل ناعادلانه و ناقض حقوق متهم شناخته شده اند، اعدام شده‌اند. بنياد روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام را مغتنم شمرده و بار ديگر همۀ اعدام هايی را که در ايران صورت گرفته است شديداً محکوم می کند.

سازمان عفو بين‌الملل هر سال در ماه مارس يک گزارش کامل در مورد وضعيت مجازات اعدام در جهان منتشر می کند، گزارشی مشروح از وضعيت مجازات اعدام در همۀ کشور های دنيا و در قوانين بين الملل. به مناسبت روز جهانی مبارزه عليه اعدام، بنياد برومند ترجمۀ فارسی اين گزارش را تحت عنوان، "احکام و مجازات‌های اعدام در سال ٢٠١٠"، به همۀ فعالان کمپين مبارزه با مجازات اعدام و ديگر شهروندان کشور تقديم می کند.

بنياد عبدالرحمن برومند
واشنگتن، ١٠ اکتبر ٢٠١١ (١٨ مهرماه ١٣٩٠)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016