سه شنبه 19 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعطيلی بزرگ ترين پروژه گاز غرب کشور، مهر

بعد از متوقف شدن پروژه پتروشيمی ايلام، پالايشگاه گاز استان به عنوان بزرگترين پروژه گاز غرب کشور پس از فعاليت چندباره با رکود مواجه شده و اين پروژه‌ها فقط در حد اسم بوده و عملاً در استان بدون هيچ فعاليتی تعطيل شده‌اند.

اين برای اولين بار نيست که پروژه‌‌های وزارت نفت در استان ايلام با رکود مواجه می‌شوند بلکه بيشتر پروژه‌ها در اين استان يا رکود داشته‌اند يا در حال رکود هستند يا اصلا اجرا نشده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استان ايلام هرچند دارای چهار درصد ذخائر نفت و ۱۱ درصد ذخائر گاز کشور است ولی متاسفانه هيچ‌گاه به طور بهينه از اين منابع عظيم هم در جهت توسعه استان و هم حفظ منافع ملی استفاده نشده است.

پالايشگاه گاز ايلام بعد از چند بار تعطيلی و فعاليت دوباره به کما رفته و هنوز بيدار نشده است و به محل اتلاف هزينه‌های بيت‌المال تبديل شده است.

در سال‌های اخير عمده مشکل پالايشگاه، نبود خوراک از پروژه بالادستی خود يعنی در منطقه تنگه بيجار بوده هرچند در اين بين استفاده از ابزارآلات غيراستاندارد نيز باعث خسارت‌هايی به اين پروژه عظيم و بزرگ شده است.

چند روز قبل حجت الاسلام محمد نقی لطفی در ديدار با اعضای هيئت رئيسه پالايشگاه گاز ايلام از آنها خواست تا نسبت به رفع مشکلات و مسائل اين طرح بزرگ گازی در استان تلاش کنند.

وی با اشاره به اينکه پالايشگاه گاز ايلام و مجتمع پتروشيمی از مهمترين طرح‌های صنعتی و زيرساختی استان هستند بر ضرورت توسعه و رفع مشکلات آنها تاکيد کرد.

نماينده ولی‌فقيه در استان ايلام همچنين به وقفه در فعاليت پالايشگاه گاز ايلام اشاره کرد و از مسئولان اين پالايشگاه خواست مسائل و مشکلات اين طرح را برای انتقال به دولت، به مسئولان استانی گوشزد کنند.

عبدالرضا اکبرزاده مديرعامل پالايشگاه گاز ايلام نيز از آغاز فعاليت اين پالايشگاه از سيزدهم مهر ماه خبر داد و گفت: با تامين گاز پالايشگاه، اين طرح فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.

وی انتقال ميعانات به ساير نقاط کشور را از مشکلات اساسی اين پالايشگاه عنوان کرد و گفت: در صورت بهره‌برداری و راه اندازی مجتمع پتروشيمی ايلام اين مشکل رفع خواهد شد اما با گذشت اين تذکرها و وعده‌ها بازهم پالايشگاه گاز ايلام فعاليت خود را آغاز نکرد تا به سرنوشت پتروشيمی ايلام دچار شود.

اين دو پروژه عظميم و بزرگ که منابع زيادی از بيت‌المال صرف اجرای آنها شده هم اکنون در وضعيت تعطيلی کامل به سر می‌برند. طی اين همه مدت و اعلام خبر رکود پتروشيمی و پالايشگاه گاز ايلام، مسئولان وزارت نفت حتی يک بار برای بازديد از اين پروژه‌ها که بايد از اين حالت رکود خارج شوند، به ايلام سفر نکردند.

متاسفانه پالايشگاه و پتروشيمی فقط به اسم در استان حضور دارند و عملا از لحاظ کاری هيچ فعاليتی ندارد اما جالب اين است که پالايشگاه و پتروشيمی لازم و ملزوم هم هستند و بايد برای استفاده از آن برنامه‌ريزی کرد.

چطور می‌شود پالايشگاه گازی را با هزينه‌های زياد احداث کرد ولی به فکر تامين خوراک برای اين پروژه نبود و مسئولان بايد از همان اول به فکر چنين روزهايی می‌بودند.

پالايشگاه گاز ايلام با هدف تامين گاز خانگی استان، خوراک پتروشيمی ايلام، شيرين‌سازی گاز ترش مناطق بيجار و کمانکوه، تقويت فشار گاز غرب کشور و اشتغال‌زايی جوانان استان ايلام و در نهايت رونق اقتصادی منطقه اجرا شده است ولی هم اکنون هيچ‌يک را به درستی انجام نمی‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016