یکشنبه 1 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران: ما کشتار مردم در سوریه را محکوم می‌کنیم، فارس

گفت‌وگو از اکرم شریفی

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران گفت که تا به امروز تصمیمی برای بازگشت سفیر ایران به منامه اتخاذ نشده است.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و‌ آفریقای وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس به سؤالات مطرح شده از جمله انتقادات وارده به عملکرد دستگاه سیاست خارجی در قبال تحولات منطقه، اوضاع سوریه، وضعیت امام موسی صدر، حضور گروهک تروریستی منافقین در عراق و ... پاسخ داد.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

فارس: در پی تحولات اخیر در منطقه انتقاداتی به عملکرد وزارت خارجه مطرح شد از جمله اینکه برخی عنوان کردند دستگاه سیاست خارجی در این زمینه فعال عمل نکرده و منفعل بوده است. شما در قبال این تحولات چه کردید؟

امیرعبداللهیان: اتفاقی که در منطقه خاورمیانه در یک سال گذشته به وقوع پیوسته، اتفاقی است که نه تنها ما به عنوان جمهوری اسلامی بلکه همه طرف‌ها و همه سیاسیون در حوزه آمریکا و غرب و کشورهای عربی و همچنین سایر حوزه‌ها در ابتدا نتوانستند تحلیل و تئوری جامعی را راجع به آن ارائه دهند.

تا الان هنوز هیچ یک از اینها نمی‌توانند پاسخ دهند که چرا این اتفاق در این مقطع افتاد. شاید بسیاری از این سؤالات حتی راجع به پیروزی انقلاب اسلامی هم مطرح باشد و زمانی تئوریسین‌ها صحبت می‌کنند اذعان دارند که باید راجع به برخی از ابعاد آن کار کرد.

بیداری اسلامی و بهار عربی در محیطی رخ داد و آنقدر سریع، وسیع و عمیق در حوزه کشورهای عربی و شمال آفریقا جاری می‌شود که تأثیرات آن را در بخش‌های دیگر می‌بینیم. اینکه چرا در این مقطع رخ داد، هنوز هیچ کس نتوانسته به درستی پاسخ دهد، اما همه می‌توانند بگویند عوامل و ریشه‌های آن چه بوده و چه مطالباتی باعث شده که وضعیت به این سمت و سو پیش برود.

ما در جمهوری اسلامی شاید در مرحله تئوری و نظریه‌پردازی از همه جلوتر هستیم به دلیل اعتقاداتمان و به دلیل چارچوب‌های ارزشی و اعتقادی که بر ما حاکم است.

اولاً این اتفاقات در حوزه تمدنی، تاریخی و اسلامی منطقه خاورمیانه اسلامی به وقوع پیوست. اتفاقات در حوزه‌ای رخ داد که اکثریت غالب مردمش مسلمان هستند و هر حرکت و اقدامی که این مردم انجام دهند بالاخره نشأت گرفته از دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی آنهاست. ثانیا آنچه که اتفاق افتاده با این استدلال قرآنی مطابقت دارد "ان‌ الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" این وعده‌ای است که خداوند داده است.

اینکه به لحاظ عملی چه اقداماتی انجام دادیم. اولا می‌پذیریم که سرعت تحولات بالاست. گسترده و حوزه تحولات وسیع و عمیق است. در کشورهای عربی این اتفاقات که امروز شاهدیم و در طول تاریخ معاصر شاهد آن نبودیم در مجموع با برداشت‌های اولیه خیلی از ناظران و تحلیلگران متفاوت است.

خیلی‌ها معتقد بودند در تونس و مصر حرکت انجام شد، شورای نظامی آمد و همه چیز تمام می‌شود در یمن همه چیز ظرف 2 ماه و 6 هفته‌ پایان می‌پذیرد ولی ما شاهد حضور پر خروش مردم هستیم.

*انگار کلینتون از ابتدا همراه با انقلابیون در میدان التحریر بوده است

ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران اولاً در چارچوب سیاست خارجی و راهبردی مدون خودمان عمل کردیم. اصلا به این اعتقاد نداریم که باید در کار این کشورها مداخله کنیم. کاری که آمریکایی‌ها خیلی راحت انجام می‌دهند. آنها تا دقیقه 90 از حسنی مبارک حمایت کردند ولی بعد از رفتن مبارک، هیلاری کلینتون با گستاخی تمام می‌آید وسط میدان التحریر، گویی که از ابتدا با انقلابیون و جوانان در میدان التحریر بوده است.

ما نه به این روش‌ها اعتقاد داریم و نه این مکانیسم‌ها را دنبال می‌کنیم. از ابتدایی که این تحولات آغاز شد دقیق‌ترین تحلیل و برداشت از تحولات منطقه توسط مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه و در هفته اول تحولات مصر بیان شد و این الگویی برای همه دستگاه‌های ذیربط نظام و از جمله وزارت خارجه بود و همه در چارچوب آن تحلیل، کار را دنبال کردیم.

تحلیل درستی بود که منطبق بر شناخت، برداشت و عمق نگاه ایشان به تحولات منطقه بود.

ما به عنوان دستگاه دیپلماسی باید این راهبرد را که منطبق بر آرمان‌های نظام و راهبرد جمهوری اسلامی است دنبال می‌کردیم و علاوه بر آن تحولات منطقه را واقع‌بینانه رصد می‌کردیم و منطبق بر آن در راستای منافع خود، منافع ملی و امنیتی خود و در راستای مصالح جهان اسلام کار را دنبال کرده و می‌کنیم.

*تشکیل ستادی در وزارت خارجه برای پیگیری تحولات منطقه

دستگاه دیپلماسی برای تک تک حوزه‌ها با برنامه عمل کرده و این ادعا را داریم. وزارت خارجه از ابتدای این تحولات ستادی را تشکیل داد و مرتب و شبانه‌روزی در آن ستاد مسائل پیگیری می‌شد و حتی در روزهای تعطیل و در ایام عید در وزارت خارجه همکاران ما در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا شبانه‌روز برای رصد تحولات حضور داشتند تا بتوانیم مرتب موضع‌گیری داشته باشیم.

رسانه‌ها مطرح می‌کنند که به عنوان مثال رئیس جمهور یک کشور یا وزیر خارجه آن به سرعت در لیبی حضور می‌یابند ولی وزیر خارجه ما چنین سفرهایی را انجام نداده است. باید عنوان کنم ما راهبردی را دنبال می‌کنیم و چارچوبی را در دیپلماسی خودمان داریم که آن چارچوب منطبق با نگاه جمهوری اسلامی است.

* از ابتدای تحولات مصر فعالانه حضور داشتیم

وزارت خارجه به طور خاص در رابطه با مصر از ابتدای تحولات فعالانه حضور داشت. دفتر حفاظت ما در آنجا فعال بود و تحولات را رصد و به ما منتقل می‌کرد. در عالی‌ترین سطح در داخل کشور مقام معظم رهبری خط و راهبرد را ترسیم فرمودند که تأثیر بسیار زیادی در میدان التحریر در داخل مصر و در روحیه جوانان و مردم مسلمان مصر داشت.

وزارت خارجه به موقع موضع‌گیری‌هایی را اتخاذ و در عین حال اقدامات دیپلماتیکی که در آن رابطه می‌شد را انجام داد.

اقدامات دیپلماتیک ما لزوماً در آن مقطع قابل رسانه‌ای کردن نبود، ولی در آن مقطع یکی از اولویت‌های کاری ما این بود که با بازیگران جدید در عرصه مصر که از قبل شناسایی کرده بودیم و در تحولات اخیر در حال شناسایی آنها هستیم ارتباط برقرار کنیم.

اگر امروز شاهدید که در اواخر شهریور همایش بیداری اسلامی برگزار و بیش از 730 نفر در این همایش شرکت می‌کنند که حداقل 65 درصد شرکت‌کنندگان از حوزه‌ها کشورهایی هستند که در مجموعه بیداری اسلامی و بهار عربی قرار دارند، آیا منطقی است که بگوییم نظام با همه ظرفیت‌هایش هیچ کاری در مصر، بحرین، یمن و ... انجام نداده، ندای مردم را نشنیده، فقط با حاکمان کار کرده و با روش سنتی خود پیش رفته؟ ولی وقتی که یک همایش برگزار می‌شود بخش اعظم رهبرانی که در میادین هستند و میدان را مدیریت می‌کنند زیر یک سقف در تهران و در جمهوری اسلامی ایران جمع می‌شوند.

شما باید ماه‌ها کار کنید که جوانی که وسط میدان التحریر مصر بوده را به تهران بیاورید. برای ماه‌ها کار کنید، سال‌ها ارتباط داشته باشید که جوان بحرینی در تهران یا فلان کشور مطالب و دیدگاهش را مطرح کند.
خروجی کار نشانگر آن است که تمام ظرفیت‌های نظام در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی عمومی، حوزه‌های فرهنگی و حوزه‌های دیگر فعالانه عمل کرده‌اند.

چرا این فعالیت نمودی که رسانه دوست دارد را نداشته است؟

نمود رسانه این است که امروز شاهدید وزیر خارجه یا مقام کشوری می‌گوید شاهد کربلایی جدید هستیم و 2 ماه بعد در همان حوزه این کشور دوست و برادر و مورد احترام ما از مردم فاصله گرفته و صد در صد در کنار حاکمیت قرار می‌گیرد.

ممکن است کسی که کار رسانه‌ای انجام می‌دهد بگوید تحرک دیپلماتیک‌ این کشور بسیار بالا است، ولی اگر معطوف به نتیجه باشد و کار را عمیق دنبال کنید این چنین نیست. همایش بیداری اسلامی و فرصتی که در ایران پیش آمد نشانگر فعالیت همه دستگاه‌های نظام از جمله دستگاه دیپلماسی است که ماموریت مستقیمی در این رابطه دارد.

ما در خصوص مصر از ابتدا فعالانه وارد شدیم. از ابتدا با شناختی که از وضعیت جامعه شناختی مصر داشتیم کار را دنبال و با بازیگران جدید ارتباط برقرار کرده و نقش‌آفرینی شد. ضمن عدم مداخله در امور داخلی مصر، آن چیزی که در صحنه مورد نیاز بود در آن نقش‌آفرینی کنیم و جمهوری اسلامی بتواند در حرکت خودجوش مردم تاثیرگذار باشد، اتفاق افتاد و مواضع مشخص ما در آنجا اعلام شد.

چیزی که امروز در مصر شاهدید حرکت خودجوش مردم این کشور متأثر از بیداری اسلامی است. ولی تأثیرپذیری بسیار بالایی از انقلاب اسلامی وجود دارد.

*حضور نیروهای سعودی در بحرین خطای راهبردی و استراتژیک

در خصوص بحرین جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح از مطالبات مردم این کشور دفاع کرده و می‌کند. به صراحت اعلام کردیم ما به دنبال مداخله در امور داخلی بحرین نیستیم. در بحرین مطالبات جدی مردمی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد و چاره‌اندیشی شود.

حضور نیروهای نظامی عربستان با پوشش سپر جزیره خطای راهبردی و استراتژیک در بحرین بود که تا الان نه تنها کمکی به حل مشکل نکرده، بلکه روز به روز وضعیت را پیچیده‌تر و بدتر کرده است.

*تا امروز هیچ تصمیمی برای بازگشت سفیر ایران به منامه اتخاذ نشده است

بارها گفته شد که باید به مطالبات مردم توجه و با گفت‌وگوی واقعی،‌ مؤثر و اقدامات اعتمادآفرین کار دنبال شود. در عین حال حتما این طور نبود که روابط ما با حکومت در بحرین دقیقا با روابط‌مان در گذشته هم طراز باشد. به محض اینکه اولین کشتارها در خیابان‌های بحرین صورت گرفت سفیرمان را به عنوان اعتراض نسبت به شهادت رساندن مردم و توهین به مردم بحرین فرا خواندیم و تا امروز هیچ تصمیمی برای بازگشت سفیرمان گرفته نشده به دلیل اینکه تغییری در شرایط ایجاد نشده است.

ارتباطاتمان،‌تذکراتمان و نصایح‌مان به دولت بحرین از کانال‌های رسمی و کانال‌های مختلف دیگر که امکانپذیر بوده، مرتباً جریان داشته و رسانه‌های جمهوری اسلامی واقع بینانه تحولات بحرین را رصد و منعکس کردند.

این مردمی که کف خیابان‌ها هستند باید مطالباتشان جدی گرفته شود و اگر امروز بخواهیم در یمن و بحرین کاری انجام دهیم حتما به حاکمان این کشورها در مذاکره مستقیم و غیرمستقیم دائماً این تذکر را می‌دهیم که تا این وضعیت در کف خیابان‌های شماست برای ما قابل قبول نیست و ما نمی‌توانیم یک کار درازمدتی را با هم انجام دهیم. باید مطالبات مردم جدی گرفته شود و مورد توجه قرار گیرد.

فارس: در قضیه پرونده امام موسی صدر چه کار کردیم. این گونه به نظر می‌رسد که لبنان بیشتر از ما در این قضیه فعال است.

امیرعبداللهیان: پرونده امام موسی صدر همیشه جزو یکی از اولویت‌های کاری در وزارت خارجه بود. چه قبل از سقوط و چه بعد از سقوط قذافی. آنچه در ماه‌های اخیر انجام شده چند اقدام جدی است. اولاً از شروع این تحولات جدید در لیبی به سفارتمان در طرابلس ماموریت داده شد که به دقت از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کند تا در این شرایط به هم ریخته هرگونه اطلاعاتی که لازم است از سرنوشت امام صدر به دست بیاورد. تا الان مجموعه خروجی‌ها و اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که هیچ سند مطمئن و متقنی مبنی بر شهادت امام صدر وجود ندارد.

بیشترین احتمال بر زنده بودن و وجود ایشان در نقطه‌ای از لیبی متمرکز است.

هیچ یک از اطلاعات و خروجی‌هایی که ما گرفتیم اطلاعات متقن و موثقی به ما نمی‌دهد که که ادعایی که قذافی داشته که ایشان به سمت ایتالیا رفته درست باشد. در حقیقت نشانه‌هایی مبنی بر عدم زنده بودن ایشان در دست نیست.

از سوی دیگر با توجه به اینکه امام موسی صدر مشتاقان و طرفداری زیادی در داخل لیبی دارد، گروه‌های مختلف مردمی در داخل لیبی به دنبال پاسخ به این سؤال و تعین سرنوشت ایشان هستند.

در سطح رسمی سفارت ما ماموریت دارد که به طور مستمر با هر بخش رسمی در شورای انتقالی یا بخش‌های موجود در لیبی مسئله را فعالانه دنبال کند تا بتوانیم از سرنوشت ایشان اطلاعی به دست بیاوریم.

در اولین تماس تلفنی آقای صالحی با عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی این مسئله جزو یکی از اهداف این تماس بود که در طی آن موضوع منتقل و ایشان قول داد از ظرفیت موجود برای تعیین وضعیت امام صدر استفاده کند.

* امام موسی صدر در دستور کار جدی وزارت خارجه

مسئله امام صدر در دستور کار جدی وزارت خارجه و دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم در آینده نه چندان دور واقعیات این مسئله را کشف کنیم و آرزوی قلبی ما این است که امام صدر را زنده به آغوش لبنان و جهان تشیع برگردانیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فارس: از اوضاع سوریه چه خبر؟

امیرعبداللهیان: در مجموعه تحولات خاورمیانه سوریه یک استثنا است. چون سوریه در خط مقدم مقاومت بوده و محور آمریکا، رژیم صهیونیستی انگیزه جدی برای خارج کردن سوریه از محور مقاومت با هدف تقویت رژیم صهیونیستی و تضعیف مردم مظلوم فلسطین و در عین حال حزب‌الله لبنان و تضعیف این محور را دارد.

ادله مختلفی وجود دارد که اتفاقاتی که در سوریه رخ می‌دهد دو بعد دارد: یکی اینکه بالاخره سطحی از مطالبات مردمی و نیاز به اصلاحات در سوریه از سوی مردم دنبال می‌شود اما تفاوت و استثنا بودن سوریه با بحث‌های دیگر این است اگر مروری بر آنچه در ماه‌های گذشته در منطقه خاورمیانه افتاده بیندازید، تقریبا در تونس، مصر، بحرین و یمن حرکت مردم یا بهار عربی به فاصله کوتاه 10-15 روزه شکل گرفت و شروع شد، ثانیا همه این حرکت‌ها الگویی را که در مصر اتفاق افتاد پیروی کردند. یک میدان در پایتخت مرکز تجمع مردم قرار گرفت. ثالثا در همه این کشورها اول جوان‌ها وارد شدند و بعد توده‌های مردم، زنان و ‌مردان به آن پیوستند و شاید در خیلی از این حوزه‌ها معارضان سابقه دار و ریشه‌دار اسلامی و مبارزاتی آخرتر از همه وارد موضوع شدند، البته تاثیرگذاری عمیقی داشتند.

در سوریه در بخش اول سطحی از مطالبات مردمی وجود دارد اما در مورد مردم شاهد اختلافات زیادی با این مدل و آنچه در منطقه رخ داد هستیم. اولا درگیری‌ در سوریه یا حرکت‌ها در این کشور دقیقا 3 ماه و نیم پس از حرکت‌هایی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رخ داد، شکل گرفت. چون نیروهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی در تلاش بودند به نحوی این حرکت را در سوریه راه بیندازند و مدیریت کنند، لذا نیاز به زمان داشتند 3 ماه و نیم طول کشید تا این جرقه در سوریه زده شود. وقتی جرقه زده شد در پایتخت زده نشد و برخلاف همه جا، خودجوش از درون پایتخت شکل نگرفت بلکه در شهرهای مرزی شکل گرفت که به دلیل امکان قاچاق سلاح به آنجا و ورود نیروهای خارجی بهترین زمینه وجود دارد.

تا امروز شاهد هستیم در هر جایی در سوریه اتفاق و درگیری رخ می‌دهد شروع کننده نیروهای تروریستی هستند که نمونه بارز آن، حدود 2 هفته پیش در نماز جمعه رخ داد که از مناره و پشت بام مسجد به سمت نمازگزاران تیراندازی کردند که پلیس مجبور به واکنش شد.

نکته دیگر اینکه بالاخره حکومت بشار اسد تلاش زیادی کرد تا بتواند اوضاع را در شهرهای مرزی سامان دهد. در پایتخت هنوز حرکت گسترده جدی نمی‌بینیم.

ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران روش‌هایی که برای برخورد در سوریه اعمال شد مثل بحرین و یمن را تأیید نمی‌کنیم و کشتار مردم را محکوم می‌کنیم، اما معتقدیم در سوریه ریشه کشتار به عوامل خارجی برمی‌گردد.

ریشه این فتنه به محورهایی برمی‌گردد که طراحی می‌کنند تا سوریه را از محور مقاومت جدا کنند. متأسفانه طرف‌های خارجی با مداخلات مسلحانه در داخل این کشور از مطالبات مردم سوءاستفاده می‌کنند.
به نظر می‌رسد هر چه بشار اسد و حکومت در مقابله با عناصر تروریست موفق بوده فشار بین‌المللی افزایش یافته و هر چه بشار اسد در ایجاد اصلاحات سریع تاثیرگذار و عمیق در سوریه موفق بوده فشارهای بین‌المللی و خارجی بر آن بیشتر شده است.

الان مشکل داخلی جدی در سوریه وجود ندارد و مردم و حکومت پرچم اصلاحات و مقابله با مداخلات خارجی را در دست گرفته و با افتخار مسیر حضورشان در خط مقدم مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنند. آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اینکه این فضا را بشکنند فشارهای تبلیغاتی روانی و بین‌المللی را همه گونه افزایش می‌دهند و بزرگ‌نمایی‌های کاذبی انجام می‌دهند تا بتوانند شرایط را به نفع خود در سوریه تغییر دهند.

فارس: از وضعیت منافقین در عراق چه خبر و دولت عراق در این زمینه چه اقداماتی را صورت داده است؟

محبوبی‌نژاد: (معاون ستاد ویژه عراق وزارت خارجه)

با استناد به توافق دولت عراق قرار است برای خروج منافقین از عراق و بسته شدن پادگان اشرف اقدامی از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل صورت گیرد. به طور مشخص انجام مصاحبه با تک تک اعضای سازمان انجام شود.

* صلیب سرخ حضور نیافت

همچنین برای تعیین تکلیف اعضای این گروهک قرار بود کمیته سه جانبه‌ای با توافق دولت عراق و صلیب سرخ در عراق تشکیل شود که با توجه به اینکه صلیب سرخ تمایلی برای حضور در پرونده منافقین نداشت این اواخر با رایزنی‌هایی که دولت عراق با صلیب سرخ به عمل آورد توانستند نظر موافق آن را اخذ کنند تا در کمیته سه جانبه‌ای که قرار است بین ما، دولت عراق و صلیب تشکیل شود پرونده منافقین به سرانجام مشخص برسد. این کمیته سه جانبه تشکیل شد اما متاسفانه صلیب سرخ علی‌رغم تعهد قبلی برای حضور در این کمیته در این جلسات حضور نیافت.

پیش نویس 10ماده‌ای را دولت عراق برای خروج منافقین از اشرف و بسته شدن آن آماده کرد و این توافق 10ماده‌ای با ملاحظات طرف ایرانی سرانجام به پیش نویس 7 ماده‌ای تبدیل شد و الان موضوع در دستور اقدام برای امضای نهایی است.

ملاحظاتی نسبت به نحوه اعلام موضوع از طریق رسانه‌ها به صورت رسمی بین دولتین ایران و عراق وجود دارد که همچنان در دست بررسی و اقدام است.

از جمله اقداماتی که وزارت خارجه در خصوص عراق صورت داد بحث قرارداد 1975 الجزایر بود. وزارت خارجه با کار کارشناسی توانست تیم‌های عملیاتی خود را فعال و کمیته‌های فنی مامور تشکیل تجدید علائم مرز زمینی و دریایی بین دو کشور طی یکی دو سال اخیر تشکیل شد. سفرهایی را کمیته‌های فنی در سطح کلان و ملی انجام و مسئولان دو کشور توافقات خوبی داشتند و در سطح عملیاتی کمیته‌های فنی فعال شده و به ایران آمدند و کمپ‌های خود را در ایران فعال کردن. در مرز رودخانه‌ای کمیته‌های مرز رودخانه‌ای فعال و هیدوگرافی اروند را به پایان رساندند و این نقشه‌ها الان آماده است کار هیدروگرافی پایان یافته و تعیین نقشه‌های یک در 50 هزار که به طور مشخص خط تالوگ را در اروند مشخص می‌کند دستاورد بسیار بزرگی است که وزارت خارجه به آن نائل شد.

در مرز زمینی حدود 90 درصد کار به پایان رسیده و این به خاطر تلاش‌های وزارت خارجه و بخش حقوقی و سیاسی ما در این زمینه بوده و آنها توانستند بدون رسانه‌ای کردن موضوع این مسئله را اجرا کنند و امیدواریم بحث دریافت غرامت نیز به جمع‌بندی نهایی برسد.

*منافقین فریب خورده به کشور بازگردند

امیرعبداللهیان: در مسئله منافقین فرصت مناسبی برای منافقین فریب خورده همواره فراهم بوده و اکنون این فرصت فراهم است که به کشور و به آغوش خانواده بازگردند و فریب تبلیغات رهبران شکست‌خورده این گروهک را نخورند. مناسب است تعداد اندک فریب خوردگان منافقین که در عراق باقی ماندند از این فرصت استفاده و به آغوش خانواده برگردند و بیش از این خود را آواره نکنند.

در مورد مسائل فیمابین ما و عراق که از دوران تجاوز رژیم بعثی به ایران شکل گرفت 3 مسئله مهم وجود دارد یکی بحث میله‌گذاری مرزی دوم غرامت جنگ و سوم پرونده مربوط به منافقین فریب خورده.

موضوع منافقین و میله‌گذاری مرزی در تعاملات 2 جانبه و بعضا 3 جانبه با حضور جهت ثالت صلیب سرخ و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دنبال می‌شود و به خوبی پیش می‌رود.

در موضوع غرامت جنگ با درک شرایط دوستان در حاکمیت عراق موضوع غرامت جنگ جزو مسائلی است که در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار دارد و متناسب با وضعیت خود دنبال می شود.

نکته دیگر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق است. این مطالبه مردم و گروه‌ها و رهبران عراقی است. انتظار داریم آمریکایی‌ها سیاست‌های مبتنی بر آزمون و خطا را بیش از این در عراق تکرار نکنند هزینه‌های بیش از این را بر مردم مظلوم عراق و بر مردم آمریکا تحمیل نکنند و بر اساس تفاهم موجود بین 2 کشور امکان اینکه مردم عراق و حکومت بتوانند آزادانه در کشورشان زندگی و نسبت به سرنوشت شان تصمیم گرفته و اعمال حاکمیت کنند، این فرصت برای آنها فراهم شود.

فارس: از روابط با کشورهای گامبیا و سنگال چه خبر؟

امین‌نژاد (معاون مدیرکل آفریقای وزارت خارجه):

کشورهای آفریقایی و ملت‌های آنها یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران هستند و یک همکاری بدون مداخله و با نگاه توسعه‌‌ای با این کشورها برقرار است تا ظرفیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند و روند توسعه را آغاز کنند. سوءتفاهمات و مشکلاتی که گاهی به وجود می‌آید و خارج از اراده قدرت‌های ثالث و فرامنطقه‌ای نیست، گذراست و قصد و نیت جمهوری اسلامی را تغییر نمی‌دهد.

کشورهای آفریقایی که منافع خود را تحت تاثیر القائات دیگران قرار داده و با وعده‌های کوتاه مدت مواجه می‌شوند دیر یا زود به این بحث برمی‌گردند که روابط دوستانه را ادامه دهند.

امیرعبداللهیان: در چارچوب نگاه جمهوری اسلامی به آفریقا و اهمیتی که کار با آفریقا برای جمهوری اسلامی دارد، همواره تلاش کردیم موضوع قطع رابطه این کشورها که نقش نیروهای فرامنطقه‌ای در آن بی‌تأثیر نبوده به مسیر طبیعی خود برگردد و از بازگشت روابط به حالت عادی با یکایک این کشورها استقبال می‌کنیم و ابتکارات دیپلماتیکی را برای برگشت روابط به مسیر طبیعی خود در دست اقدام داریم.

امیرعبداللهیان به همراه محبوبی‌نژاد معاون ستاد ویژه عراق و امین‌نژاد معاون مدیرکل آفریقای وزارت خارجه اخیراً با حضور در خبرگزاری فارس و دیدار و گفت‌وگو با مدیرعامل و دیگر مسئولان این خبرگزاری از نزدیک در جریان فعالیت‌های خبرگزاری فارس قرار گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016